Kabler og forskjell? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 243
    Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Ja, alle studioene i verden som spiller inn musikk som bruker opptil 20++ micer (snakker ikke om orkesteropptak for da har vi eeenda flere) kjøper XLR-kabler til 5000 kr.. For da blir opptaket deres så SINNSYKT mye bedre!

Alle PA firmaer som leverer produksjoner for artistene du sitter hjemme å hører på kjøper speakon kabler med gull og diamenter for da blir PAen mye bedre.

Kabler utgjør forskjellen mellom et Clas & ohlson anlegg og B&W 802 uansett hvilke høyttalere du setter de på..

Sånn - da var diskusjonen ferdig
    Ja da skulle du hørt når jeg byttet ut den vanlige xlr-kabelen jeg bruker fra mikrofonen og inn i lydkortet med en nordost kabel til 5000, det var som om microfonen plutselig klarte i plukke opp lyder den ikke hadde klart før og det hørtes ut som om opptaksrommet mitt var helt perfekt og lyden ble så varm og fin (ironi)
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Newcomer OlaCola15 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde verdens kjipeste rca kabler fra elkjøp, og så kjøpte jeg rene sølv rca kabler senere. Merket ingen forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppfølging....

Anlegget mitt består av bw802d, bryston 4sst og nad M51 dac koblet til en asrock pc med spotify.
    Hvor mye høytallerkablene betydde kan jeg være med å diskutere..... Men når jeg gikk fra analoge monster signal kabler til heimdal sine xlr kabler var det ting begynte å skje for sikkert! Hører placebo blir nevnt som en utløsende faktor. Og da må jeg bare le desverre. Du skal ikke være veldig engasjert for å skjønne at det var stor forskjell..... Jeg var som sagt veldig skeptisk.... Men kan bare si at jeg ble overbevist. Men om noen billigere xlr kabler kanskje hadde hørt like bra ut, det vet jeg jo ikke!!!!! Men at det varforskjell på analog og balansert er det ingen tvil om!

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når "hele verden" blir tilbudt 1 MILLION DOLLAR om de kan bevise det, og det ikke har skjedd, er det for meg bare å legge alt dødt med en gang. Det er vel anvendte penger for diverse folk til å stelle istand en skikkelig test og vinne penger...

Uansett, om det i noen tilfeller er så jæææ"#"##€ig stor forskjell, HVORFOR blir ikke dette bare bevist og bevist ?

Da skulle det jo være lett å avgjøre i en blindtest? Om det faktisk hadde vært mulig å peke ut forskjeller så lett, så hadde vi jo ikke hatt noen diskusjoner??

Greit nok, halve verden er kristne og tror på Gud, like mye bevis for at han eksisterer....

Kim
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Assy74
    Anlegget mitt består av bw802d, bryston 4sst og nad M51 dac koblet til en asrock pc med spotify.
    Hvor mye høytallerkablene betydde kan jeg være med å diskutere..... Men når jeg gikk fra analoge monster signal kabler til heimdal sine xlr kabler var det ting begynte å skje for sikkert! Hører placebo blir nevnt som en utløsende faktor. Og da må jeg bare le desverre. Du skal ikke være veldig engasjert for å skjønne at det var stor forskjell..... Jeg var som sagt veldig skeptisk.... Men kan bare si at jeg ble overbevist. Men om noen billigere xlr kabler kanskje hadde hørt like bra ut, det vet jeg jo ikke!!!!! Men at det varforskjell på analog og balansert er det ingen tvil om!
    Le gjerne du, men lære mye gjør du kanskje ikke?
    -Yoda

Dette kan ha noe å gjøre med at signalnivået over XLR er høyere/krafigere enn RCA.

What is the difference between using an RCA and XLR connection? - Gearslutz.com

Sitat Opprinnelig postet av gearslutz.com
    Generally there are two differences.

The xlr is balanced, the RCA is not.

And the operating level of the XLR is usually plus 4 the RCA minus 10. Please note I said USUALLY. Check your manual, because usually doesn't mean always.

Minus 10 RCA connections, unbalanced when connected to each other work fine. The only caveat is that long cable runs will be suseptable to noise.

Balanced plus 4 is the pro format, meant for robust connections over longer runs. But that doesn't mean that matched RCA connections sound worse then the XLR, they really shouldn't. But in a large system the plus 4 balamced should be more immune to noise and hum.

Mixing and matching should be avoided unless you understand how to do that.
    Balanced audio - Wikipedia, the free encyclopedia

Sitat Opprinnelig postet av wikipedia.org
    However, there are some minor benefits to driving the line with a fully differential output:

*The electromagnetic field around a differential line is ideally zero, which reduces crosstalk into adjacent cables, useful for telephone pairs.

*Though the signal level would not be changed due to nominal level standardization, the maximum output from the differential drivers is twice as much, giving 6 dB extra headroom. (If the amplifiers are identical, though, their output noise sums to 3 dB more than a single amplifier, decreasing dynamic range).

*Increasing cable capacitance over long cable runs decreases the signal level at which high frequencies are attenuated. If each wire carries half the signal voltage swing as in fully differential outputs then longer cable runs can be used without the loss of high frequencies.

*Noise that is correlated between the two amps (from imperfect power supply rejection, for instance), would be cancelled out.

*At higher frequencies, the output impedance of the output amplifier can change, resulting in a small imbalance. When driven in differential mode by two identical amplifiers, this impedance change will be the same for both lines, and thus cancelled out.

*Differential drivers are also more forgiving of incorrectly wired adapters or equipment that unbalances the signal by shorting pin 2.
    ^Dette fordrer at hele strømkretsen er jordet/balansert.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor mye høytallerkablene betydde kan jeg være med å diskutere..... Men når jeg gikk fra analoge monster signal kabler til heimdal sine xlr kabler var det ting begynte å skje for sikkert!
    Spotify som kilde...referansematerie

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Spotify som kilde...referansematerie
    .....CD plater og lossless er SÅÅÅÅ 2000.....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Blindtest.....

Jeg skulle likt å blitt med på en skikkelig blindtest det skal jeg innrømme. Men det er masse arbeid å sette igang noe sånt. Pluss det er mange variabler som må være inkludert.....
    Den perfekte blindtest ville vært og hatt 5 totalt like lydrom på siden av hverandre med samme forskjellig utstyr og kabler. Og hatt et sammenhengende lyspor med variert kjendt musikkvalg. Der alt utstyr har stått på like lenge (med tanke på varme o.l) og gått fra rom til rom. Si 20 min på hver stadjon. Det ville vært noe å prøvd det
    Vanskelig å gjennomføre........ Vel ja, men det hadde vært veldig intressant for å si det mildt!
    Jeg er vertfall lykkelig med de valg jeg har gjort og diskusjonen lever i beste velgående. De har vært to steile fronter i mange år og slik vil det vel fortsette! Så får folk velge hva de vil

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være nivåforskjell mellom utgangene, og det kan også tenkes at miljøet kablene ligger i er utsatt for støy, da vil bytte til balansert kunne gi hørbar forskjell.

Men at du får mye mer bass (uten at nivået er justert) er nok dessverre ikke tilfelle.
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vertfall lykkelig med de valg jeg har gjort ......
    Så får folk velge hva de vil
    Jepp - at DU er fornøyd med DITT valg er det som er viktigst for DEG.

Nyt musikken!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke huske jeg har lest om noen der skiftet kabler og lyden blev dårligere...

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Kan ikke huske jeg har lest om noen der skiftet kabler og lyden blev dårligere...
    Det som ofte skjer, er at lyden blir bedre ved kabelbytte, og når du bytter tilbake til de orginale kablene blir den enda bedre.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OlaCola15
    Det er ingen hørbar forskjell på kabler!
    Jo ! http://avforum.no/forum/kabler/11332...t-del-2-a.html

Men du må ha anlegg der forskjellene kommer frem - holder ikke med surround receiver til 10' og Klipsch til 5' :razz:
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg oppgraderte fra Nordost gold mk2 til Nordost blue heaven men dama syntes det låt så jævlig att jeg måtte bytte de igjen.

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    jeg oppgraderte fra Nordost gold mk2 til Nordost blue heaven men dama syntes det låt så jævlig att jeg måtte bytte de igjen.
    8) Hehe
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Når "hele verden" blir tilbudt 1 MILLION DOLLAR om de kan bevise det, og det ikke har skjedd, er det for meg bare å legge alt dødt med en gang. Det er vel anvendte penger for diverse folk til å stelle istand en skikkelig test og vinne penger...

Uansett, om det i noen tilfeller er så jæææ"#"##€ig stor forskjell, HVORFOR blir ikke dette bare bevist og bevist ?

Da skulle det jo være lett å avgjøre i en blindtest? Om det faktisk hadde vært mulig å peke ut forskjeller så lett, så hadde vi jo ikke hatt noen diskusjoner??

Greit nok, halve verden er kristne og tror på Gud, like mye bevis for at han eksisterer....

Kim
    Dette er bare tull!
    Det er ingen som vil betale for å bevise dette. Dette er myte uten hold i virkeligheten. I så fall kan de komme hjem til meg med disse pengene med en gang. Dessuten finnes det hundrevis av målinger som viser forskjel på kablers båndbredde,hastighet ol. En høytaler kabel er en elektrisk motstand på lik linje med alle andre komponenter i et lydanlegg.
    Jeg har nettopp byttet høytalerkabler fra Van Den Huel med sølvledere til vanlig kobberkabel fra biltema.
    Biltema kabelen er mindre oppløst i diskanten og har betydelig mindre klarhet i mellomtonen!
    Siden mine høytalere oppleves som litt tynne og kvasse i diskanten er lydbilde mer behagelig, men med mindre detaljer i toppen.

Her er det ingen placebo effekt for hjernen krever ingen belønning for forsvare Biltema kabler!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Dette er bare tull!
    Det er ingen som vil betale for å bevise dette. Dette er myte uten hold i virkeligheten. I så fall kan de komme hjem til meg med disse pengene med en gang. Dessuten finnes det hundrevis av målinger som viser forskjel på kablers båndbredde,hastighet ol. En høytaler kabel er en elektrisk motstand på lik linje med alle andre komponenter i et lydanlegg.
    Jeg har nettopp byttet høytalerkabler fra Van Den Huel med sølvledere til vanlig kobberkabel fra biltema.
    Biltema kabelen er mindre oppløst i diskanten og har betydelig mindre klarhet i mellomtonen!
    Siden mine høytalere oppleves som litt tynne og kvasse i diskanten er lydbilde mer behagelig, men med mindre detaljer i toppen.

Her er det ingen placebo effekt for hjernen krever ingen belønning for forsvare Biltema kabler!
    Isåfal så lurer jeg på hvorfor ingen av produsentene nevner ledebanene på printkortene sine.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er av den mening at man godt kan legge litt kr til kabler. Jeg synes det er blasfemi å kjøpe ledninger av Biltema... fordi de driver med bildeler.

Clas Ohlson er greit, men jeg handler heller kabler på hifiklubben, det ser bedre ut... det er en ting. Men jeg har også stor tvil til kvaliteten til hvit røde lisser/phonokabler med en tynn svart ledning som får dårlig kontakt i pluggen bare ved å bli brukt.

Lyden ble klart mye klarere bare ved å gå opp 250kr til noen tykkere kabler med bedre kontakt, de varte også lengre enn anlegget jeg hadde på den tiden. Men det ble mitt første møte med hifiklubben og etter det har jeg også fått øye på det de og andre forhandlere har som er av betydelig bedre kvalitet enn minianleggene og lakrislissene til Elkjøp. Da snakker jeg selvfølgelig ikke bare om kabler....

At det er store forskjellen skal jeg ikke si.. men hvorfor bruke tynne lisser, når du kan få noe med lengre levetid og som sitter bedre og dermed kanskje er bedre lydmessig. Ikke minst ser det ikke stygt ut heller..

En kabel må først og fremst være funksjonell, den bør være solid, skjermet og ha god levetid.

Rød hvite lisser som følger med enkelte produkter pakker jeg ned i en kiste, de gir jeg bort til folk som ikke bryr seg om kvalitet.

Høytalerkabler... Hvorfor bry seg med dårlig kobberledninger fra Biltema, med dårligere ledeevne og kobber, når man faktisk får sølvledninger til ikke en altfor dyrere pris...

Biltema handlere til lyd ler jeg av, latterlig.

Side 2 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •