Kabler og forskjell? - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 243
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kabelmarkedet er uoversiktelig. Det hagler med teknosvada og forståsegpåere på begge sider. Sannheten er vel at der er ytterst få som egentlig vet hva som er den tekniske forklaringen på lydforskjellene.

Jeg anbefaler å bruke tid og være ekstremt skeptisk til info man får servert og sine egne sanser. Kabler er det letteste komponentet å låne og teste over flere dager. Rådet med å prøve hjemme gjelder minst like mye når det gjelder kabler som annet.

Når det gjelder signalkabler ville jeg styrt unna Clas Ohlsson og elektrokjedene og heller prøvd rimelige modeller på Dynabel eller andre lydbutikker for profesjonell lyd. De koster det samme, er ofte mer robuste og jeg synes de låter bedre jevnt over. Så kan man i ro og mak forsøke litt forskjellig etterhvert.
    Hører man ikke forskjell er det jo bare fryd og gammen. Hvis man derimot tiltrekkes av kabler til 5 sifrede beløp så anbefaler jeg at man er svært grundig i testingen og ærlig mot seg selv.

Min erfaring er at noen kabler løfter lyden, mens andre lyder bare annerledes. Pris har enkelte ganger noe med saken å gjøre, men langt fra alltid.

At ingen hører forskjell i kontrollerte blindtester ville jeg ikke lagt så mye vekt på.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Fordi folk tror det er forskjeller. Tanken er: "Det må det jo være siden noen er dyrere".
    I tillegg anbefaler selgere dyre kabler. Og når man tror på noe, så hører man "forskjeller" også.
    Men det er ingenting seriøst som støtter dette. Verken målinger eller blindtester. Skjermet er derimot en fordel.

Den har dobbel skjerm. Noe mer enn det trenger man som regel ikke.
    Du har jo tydeligvis veldig lite erfaring med fin lytting på kabler når du kan skrive sånn! Kabler kan endre hele lyd bilde på anlegget ved bruk av forskjellige typer kabler. Jeg byttet ut alle kablene hjemme med de nye doxa kablene og det var som ett nytt anlegg! ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trompetnerd
    At ingen hører forskjell i kontrollerte blindtester ville jeg ikke lagt så mye vekt på.
    Dyre ting gir ofte en godfølelse som ikke gir utslag i blindtester. Det holder at man vet det er dyre og forseggjorte ting, da vil man automatisk like tingene og lyden bedre.

Etter min mening er kabler (og mye av Hi-Fi) mest psykologi, men psykologi virker inn sterkt, og da er det for mange verdt å betale flerfoldige tusenlapper for litt kobber og plast :-)

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener ikke å trø noen på føttene, men jeg skjønner meg ikke på denne kabelgreia. Eller jo, dersom jeg var produsent og hadde lyst å tjene masse penger. Og da hjelper det med en stor menighet.

Dette dreier seg like mye om merkevarer, omdømme og luksus. Kjøper man et anlegg til 100k, så føles det ikke bra med en kabel til 50,- uansett om man hører forskjell eller ikke. (Eller kanskje man innbiller seg at den er dårligere.) Et tilsvarende eksempel er hvis man kjøper en Ferrari. Den koster minst 10x mer enn andre biler. Men er den 10x bedre? Hvordan definerer du bedre?

Jeg er fagmann. Jeg er elektronikkingeniør. Jeg er lydmann med gehør over gjennomsnittet. Jeg mener jeg har god kunnskap om transmisjonslinjer og elektronikk. Men jeg kan ikke fatte og forstå hvordan kabler kan tilegnes slike egenskaper og hvordan man kan forsvare kabler til 150k. Jeg har til dags dato ikke sett en vitenskapelig eller teknisk forklaring som forklarer hvorfor slike kabler er 1000x bedre.

Jeg postulerer at dersom kabelen får anlegget til å høres bedre ut, da er det noe galt med anlegget. Fordi da påvirker utgangen og/eller inngangens drivertrinn av kabelen og det tyder på et trinn med dårlige marginer.

At man skal unngå kinas superbillige sprengtråder har definitivt hensikt (og forklaring), men man skal ikke måtte gå så særlig langt opp på prisstigen for å få brukbare kabler.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Splice
    Dyre ting gir ofte en godfølelse som ikke gir utslag i blindtester. Det holder at man vet det er dyre og forseggjorte ting, da vil man automatisk like tingene og lyden bedre.

Etter min mening er kabler (og mye av Hi-Fi) mest psykologi, men psykologi virker inn sterkt, og da er det for mange verdt å betale flerfoldige tusenlapper for litt kobber og plast :-)
    Derav navnet psykoakustikk om faget som tar for seg den menneskelige hørsel :wink: Transferfunksjonen fra forsterker, til høyttaler, til rom (og alt det som akustisk skjer i rommet), til hode, til ytterøret, og tilslutt gjennom ørekanalen, er noe mer avansert og påvirkende en det som en signalkabel mellom to kilder utgjør.

Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Jeg mener ikke å trø noen på føttene, men jeg skjønner meg ikke på denne kabelgreia. Eller jo, dersom jeg var produsent og hadde lyst å tjene masse penger. Og da hjelper det med en stor menighet.

Dette dreier seg like mye om merkevarer, omdømme og luksus. Kjøper man et anlegg til 100k, så føles det ikke bra med en kabel til 50,- uansett om man hører forskjell eller ikke. (Eller kanskje man innbiller seg at den er dårligere.) Et tilsvarende eksempel er hvis man kjøper en Ferrari. Den koster minst 10x mer enn andre biler. Men er den 10x bedre? Hvordan definerer du bedre?

Jeg er fagmann. Jeg er elektronikkingeniør. Jeg er lydmann med gehør over gjennomsnittet. Jeg mener jeg har god kunnskap om transmisjonslinjer og elektronikk. Men jeg kan ikke fatte og forstå hvordan kabler kan tilegnes slike egenskaper og hvordan man kan forsvare kabler til 150k. Jeg har til dags dato ikke sett en vitenskapelig eller teknisk forklaring som forklarer hvorfor slike kabler er 1000x bedre.

Jeg postulerer at dersom kabelen får anlegget til å høres bedre ut, da er det noe galt med anlegget. Fordi da påvirker utgangen og/eller inngangens drivertrinn av kabelen og det tyder på et trinn med dårlige marginer.

At man skal unngå kinas superbillige sprengtråder har definitivt hensikt (og forklaring), men man skal ikke måtte gå så særlig langt opp på prisstigen for å få brukbare kabler.
    Innlegg jeg kan støtte fult ut, og jeg er også elektroingeniør med spesialisering innen audioteknologi.

Ja, god skjerming har noe for seg i sammenheng med f.eks sampling jitter, men tilstrekkelig skjermede kabler koster ikke nødvendigvis stort. Om jitter er hørbart, vel selv det kan vanskelig bevises. Hvis så vil det dreie seg om ørsmå forskjeller i timbre, og personlig mener jeg det er urealistisk å høre dette. Det finnes mange publikasjoner på dette av AES.

Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, og muligens handler akkurat denne om høytalerkabler, men jeg bar et eksempel.

Bygde meg full dedikert hjemmekino, og tiden var inne for HDMI-innkjøp. Vi besøkte en HI-FI butikk først der vi ble anbefalt en HDMI (husker ikke merke).
    Denne kabelen kostet 4000.- og den MÅTTE jeg ha for å få et best mulig bilde. Var selvfølgelig alt for dyrt for meg som er bare 17. Besøkte en andre butikk og fikk anbefalt en InAcoustic kabel som skulle fungere glimrende til mitt oppsett. Denne hadde en prislapp på 600.-

Dette viser kanskje hvor stor forskjell det er på oss HI-FI entusiaster når det gjelder kabler. Noen mener at vi må ha det dyreste mens andre mener det er godt nok med noe i midt i mellom.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av steffenn
    Du har jo tydeligvis veldig lite erfaring med fin lytting på kabler når du kan skrive sånn! Kabler kan endre hele lyd bilde på anlegget ved bruk av forskjellige typer kabler. Jeg byttet ut alle kablene hjemme med de nye doxa kablene og det var som ett nytt anlegg! ;-)
    Blindtest og forskjellene du opplever forsvinner som regel som dugg i solen. Det burde gi deg en pekepinn.

At det er mulig å få en kabel med en bestemt forsterker til å låte annerledes er derimot riktig og velkjent. Da fungerer kabelen som et filter og ikke som en kabel lenger. Slikt er visstnok high-end. :???:

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det er mulig å få en kabel med en bestemt forsterker til å låte annerledes er derimot riktig og velkjent. Da fungerer kabelen som et filter og ikke som en kabel lenger. Slikt er visstnok high-end. :???:
    så sant så sant.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NorwegianGoose
    Bygde meg full dedikert hjemmekino, og tiden var inne for HDMI-innkjøp. Vi besøkte en HI-FI butikk først der vi ble anbefalt en HDMI (husker ikke merke).
    Denne kabelen kostet 4000.- og den MÅTTE jeg ha for å få et best mulig bilde. Var selvfølgelig alt for dyrt for meg som er bare 17. Besøkte en andre butikk og fikk anbefalt en InAcoustic kabel som skulle fungere glimrende til mitt oppsett. Denne hadde en prislapp på 600.-

Dette viser kanskje hvor stor forskjell det er på oss HI-FI entusiaster når det gjelder kabler. Noen mener at vi må ha det dyreste mens andre mener det er godt nok med noe i midt i mellom.
    Valget av kabel er betydelig mer kritisk på høyhastighetskabler enn på audiokabler på grunn av frekvensene som overføres. På HDMI kjører man så høy hastighet at effektene av transmisjonslinjen absolutt påvirker signalet (skin effect, demping i kabel, tvinning, impedanse, refleksjon/impedansemismatch, etc.). Det er lett å tenke at "det er jo bare et digital signal med 1 og 0", men på slike hastigheter har kabelen mye å si på kvaliteten (dvs. mengde feil) av signalet.

Faktisk presses teknologien så hardt at man i praksis ikke klarer å sende et HDMI signal lengre enn 15-20m ved full 10.2Gbit båndbredde (=1080p@60Hz, 48 bit/pixel). Derfor ser man gjerne forskjeller mellom HDMI kabler over en viss lengde. Når signalet i tillegg er HDCP beskyttet, er man ekstra utsatt for dårlige kabler.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten fungerer HDMI kabelen perfekt eller så får man klare og tydelige artifakter. Det har både med båndbredden på kabelen, lengden og sender/mottaker.

Men HDMI kabler med høyt båndbredde trenger heller ikke å koste mange kronene.

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blindtest og forskjellene du opplever forsvinner som regel som dugg i solen. Det burde gi deg en pekepinn.

Hehe, helt rått. Det der burde ihvertfall være i stand til å legge til en god del støykomponenter, og kanskje også litt herlig fasevridning på toppen bare synd at analog filtrering av noe slag er sterkt uønskelig.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    Hehe, helt rått. Det der burde ihvertfall være i stand til å legge til en god del støykomponenter, og kanskje også litt herlig fasevridning på toppen bare synd at analog filtrering av noe slag er sterkt uønskelig.
    Det er jo derfor man må kjøpe ekstremt dyrt nettfilter for å sikre at "filteret" ikke plukker opp støykomponenter. Og gjerne snu stikkontakten rette veien.

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler er egentlig litt som armbåndsur. Du får enkle ur til noen hundrelapper, de viser tiden mer enn godt nok for all praktisk bruk. Du får svindyre luksusklokker til hundretusener men alt i alt ikke noe bedre enn den billige klokka til det den skal gjøre, nemlig å vise tiden.

Det at en kabel skal farge/endre lyden den ene eller andre veien mener jeg er akkurat det samme som å ha ei klokke som går for fort eller for sakte, ganske uønsket med andre ord.

Hadde en person med klokke til 100k kommet til meg og sagt at tiden på hans klokke er så utrolig mye mere oppløst, detaljert osv osv og at han NÅ opplever tiden på en HEEEELT annen måte med den dyre klokka hadde jeg bare trodd han var gal, noe jeg mener kabelfrelste også er

Med andre ord, jeg kjøper kabel på rull!

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Det er jo derfor man må kjøpe ekstremt dyrt nettfilter for å sikre at "filteret" ikke plukker opp støykomponenter. Og gjerne snu stikkontakten rette veien.
    Det er det ikke så mange som tenker på. Samtidig vet også vi kjennere at fasen mellom L1 og L2 er den som er utsatt for minst støy - og dermed å foretrekke - og selvfølgelig alle stereokomponentene på samme kurs. Smeltesikringer er også klart best da automatsikringene i seg selv produserer støy. Jordfeil overvåking/sikringer er fy-fy.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det er det ikke så mange som tenker på. Samtidig vet også vi kjennere at fasen mellom L1 og L2 er den som er utsatt for minst støy - og dermed å foretrekke - og selvfølgelig alle stereokomponentene på samme kurs. Smeltesikringer er også klart best da automatsikringene i seg selv produserer støy. Jordfeil overvåking/sikringer er fy-fy.
    Du glemte hvor viktig det er å bypasse strømmåleren. Den lager jo støy på mer enn èn måte

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppfordrer du til kriminalitet Supertramp? Uffamei.

Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Kabler er egentlig litt som armbåndsur. Du får enkle ur til noen hundrelapper, de viser tiden mer enn godt nok for all praktisk bruk. Du får svindyre luksusklokker til hundretusener men alt i alt ikke noe bedre enn den billige klokka til det den skal gjøre, nemlig å vise tiden.

Det at en kabel skal farge/endre lyden den ene eller andre veien mener jeg er akkurat det samme som å ha ei klokke som går for fort eller for sakte, ganske uønsket med andre ord.

Hadde en person med klokke til 100k kommet til meg og sagt at tiden på hans klokke er så utrolig mye mere oppløst, detaljert osv osv og at han NÅ opplever tiden på en HEEEELT annen måte med den dyre klokka hadde jeg bare trodd han var gal, noe jeg mener kabelfrelste også er

Med andre ord, jeg kjøper kabel på rull!
    Meget artig sammenligning :-)

Og jeg tror også du er inne på noe her !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Oppfordrer du til kriminalitet Supertramp? Uffamei.

Sivil ulydighet......kremt.....noe må man kunne se igjennom fingrene med for å oppnå lydnirvana.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    656
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Assy74
    Må bare hive meg litt inn på dette temaet igjen..... Har lest mye om dette og fått sprikende informasjon om hvor mye forskjell det kan være!
    Så nå kjøpte jeg nordost sin heimdal serie høytalerkabler og balanserte xlr kabler. Og den personen som ikke ville greidd å høre forskjell på dette må vær totalt døv. For forskjellen var rett og slett ENORM!!!!! I diskanten ble det ikke sånn hinsides stor forskjell, men lydbildet ble mye større og klarere.... Men bassen ble hinsides mye bedre.... Og vi snakker ikke litt forskjell heller, jeg har en stor stue og liker bass. Og har hatt en subb til å supplere, nå kan jeg egentlig bare hive den ut vinduet. Den trengs ikke lenger overhodet, så mye forskjell snakker vi. Men det var xlr kablene som utgjorde den største forskjellen. Men at kabler betyr mye for lyden, det har jeg nå lært at det er det så kan folk mene hva de vil, men hos meg kan jeg garantere de ville hørt forskjell til og med den største skeptiker!!!!!!
    Da ønsker jeg alle en fortreffelig dag, jeg vet at min ble mye bedre!
    Ja jeg fikk også en slik halleluja opplevelse, bare at jeg byttet mitt daværende kabelsett som hadde den latterlige nypris av 40K til kabler på på rull fra Dynabel til totalt 700 kroner. Jeg er litt usikker om det var placebo eller bare gleden over å kjenne følelsen av at jeg da skjønte at kabler har like mye å si for lyden som kråka som pisser i skogen og at jeg aldri trenger å bekymre meg om at jeg skulle trenge å tenke på å kjøpe svinedyre kabler igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Splice

Jeg er enig med deg at Hifi er psykologi, men har lyst til å dra det lengre og si at musikk, kunst og kultur generelt også er det.

Det er vanskelig å nyansere og forstå hvordan ting henger sammen, men at dyre ting gir en godfølelse utover ytelsen kan det ikke være noe tvil om.

Jeg har forsøkt å være så etterrettelig jeg har klart i dette virrvarret som kalles HIFI og mener det finnes kvalitetsforskjeller selv på kobberledninger. Å forsvare kabelbransjen vil jeg langt fra gjøre, men noen kabler KAN få anlegget til å lyde bedre. Ikke natt og dag, men nyanser.

Selv spiller jeg på billige Suprakabler høyttalerkabler fordi jeg ikke har funnet noen jeg liker bedre.

Har testet mye blindt og har funnet en metode som gjør at jeg også kjenner igjen kabler i blindtester.
    Blindtester er mildt sagt lunefulle og bør brukes med forsiktighet.

Side 12 av 13 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •