Kabler og forskjell? - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 243
    Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Dette strider mot alt vi vet om kjemi og elektro!
    Alle typer metaler har forskjellig lede evne og motstand. Derfor vil forskjellige blandinger av metall lede ulikt. Det er forskjell på sølvkabler og kobber kabler.
    Det brukes ikke "alle" typer metaller i høyttalerkabler. I så og si alle kabler er det 4N kobber som brukes, med unntak av noen som hevder at de bruker 6N, og noen som bruker sølvkabler. Forskjellen i motstand i kobber og sølv er skrekkelig liten på strekk under 5 meter, så akkurat det vil ha minimal betydning.

Tidligere kjørte jeg et eksperiment som jeg la ut bilder av her inne, hvor jeg leder den ene polen fra forsterker til høyttaler gjennom saltvann. Til og med det gir musikk, så at forskjellige varianter av kobber skal ha betydelig innvirkning på lyden tror jeg ikke lengre på.

Det er greit å ha et åpent sinn, men ikke så åpent at hjernen faller ut.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobber overfører korrekt. End of story.

Som allerede nevnt, så er en av grunnene til at man kan høre forskjell på kabler at en av de er laget med avvik. Det er mye som tyder på at f.eks Nordost gjør dette bevisst. Da har man ikke lenger en kabel som er transparent, men som til en liten grad (avhenger av forsterker) vil fungere som et filter og EQ. Flere dyre kabelprodusenter spekulerer nettopp i dette og sånt sett blir kundene enda mer lurt. De bruker altså tusenvis av kroner på kabler som fra et teknisk ståsted egentlig er dårligere da de ikke overfører signalet helt korrekt.
    Verden vil bedras.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Målinger tar bare hensyn til frekvensgang

Overhodet ikke. Er man bare litt smart, måler man impulsrespons. Da har man datagrunnlag for det meste.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart det er forskjell på kabler noen er mørke og tildekket i lyden andre er lyse , noen er mer oppløste og detaljrike en andre. Kommer helt an på hvor rent kopper/sølv man bruker. Og hvor mye man bruker i vær kabel. Kvaliteten på plugger varierer også. Og for de som ikke har tro på dette bør ta en tur inom Seland audio/Doxa i droningensgate 85 i Kristiansand for en demo av det nye doxa 61 forsterker og doxa 8.2 høyttaler du sent vill glemme! ;-)
    Jeg trodde heller ikke det var noe særlig forskjell for men har nå begynt og høre forskjell!! :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er klart det er forskjell på kabler noen er mørke og tildekket i lyden andre er lyse , noen er mer oppløste og detaljrike en andre. Kommer helt an på hvor rent kopper/sølv man bruker. Og hvor mye man bruker i vær kabel. Kvaliteten på plugger varierer også. Og for de som ikke har tro på dette bør ta en tur inom Seland audio/Doxa i droningensgate 85 i Kristiansand for en demo av det nye doxa 61 forsterker og doxa 8.2 høyttaler du sent vill glemme!
    Har fått prøvd Doxa 61 ved en tidligere anledning. Og det er en utrolig åpen forsterker! Men poenget er jo som en del andre skriver her; Om en kabel "låter" lyst eller mørkt, så er det i så fall fordi produsenten har valgt å tune dem dit. En korrekt kabel skal bare forsøke å gjengi det som finnes i lydkjeden foran, verken mer eller mindre. Og den trenger ikke å være dyr heller.

Jeg ville heller brukt pengene på å "tune" anlegget i mørk eller lys retning med komponentene (og ikke minst høyttalerne - de betyr mye!) og la kabelen være så nøytral og korrekt som det lar seg gjøre.

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg ville heller brukt pengene på å "tune" anlegget i mørk eller lys retning med komponentene (og ikke minst høyttalerne - de betyr mye!) og la kabelen være så nøytral og korrekt som det lar seg gjøre.
    Enig, +1
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Har fått prøvd Doxa 61 ved en tidligere anledning. Og det er en utrolig åpen forsterker! Men poenget er jo som en del andre skriver her; Om en kabel "låter" lyst eller mørkt, så er det i så fall fordi produsenten har valgt å tune dem dit. En korrekt kabel skal bare forsøke å gjengi det som finnes i lydkjeden foran, verken mer eller mindre. Og den trenger ikke å være dyr heller.

Vil si meg enig med Haugen. For min del er det mest høytalerne som skal si hva slags spillestil det blir. Forsterkeren skal ha nok kraft og være nøytral nok til å kunne drive det meste.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ldynamic
    Vil si meg enig med Haugen. For min del er det mest høytalerne som skal si hva slags spillestil det blir. Forsterkeren skal ha nok kraft og være nøytral nok til å kunne drive det meste.
    +1
    Men er veldig kult med rørforsterker på hornhøyttalere
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Akkuratt sittet å chattet litt med hifiklubben sin chatlinje. Tenke bare å spørre om hvilken signalkabel fra reciever til effektforsterker som var grei å kjøpe Trenger altså en til centeren.

Spurte om denne var en grei kabel:
    ARGON Red Edition IN1 kabel | Hi-Fi Klubben

Han mente at den ikke var i nærheten av god nok og at jeg måtte opp på en Van the hul kabel til 600, 700kr.
    Regner bare med at det var et salgspress. Men dog må bare spørre, er den Argon kabelen grei?
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnsen90
    Heisann.

Akkuratt sittet å chattet litt med hifiklubben sin chatlinje. Tenke bare å spørre om hvilken signalkabel fra reciever til effektforsterker som var grei å kjøpe Trenger altså en til centeren.

Spurte om denne var en grei kabel:
    ARGON Red Edition IN1 kabel | Hi-Fi Klubben

Han mente at den ikke var i nærheten av god nok og at jeg måtte opp på en Van the hul kabel til 600, 700kr.
    Regner bare med at det var et salgspress. Men dog må bare spørre, er den Argon kabelen grei?
    Det er trist ar du blir villedet på den måten.
    Enten så fungerer signalkabelen eller så gjør den det ikke. Det finnes ikke bedre lydende signalkabler eller noe som gjør det enda bedre.

I og med at de prøver å villede deg, så vil jeg anbefale å kjøpe et annet sted. En prokabel fra en seriøs produsent som oppgir målinger er 100% trygt. Neutrik plugger er dessuten de beste du får.
    Klotz AT-CC0200 - Ubalansert-kabel - Kabler
    Klotz AT-CC0300 - Ubalansert-kabel - Kabler

Det er riktig nok to stykker, men det er bare å fjerne den du ikke skal bruke.
    Ellers så kan du kjøpe fra Bluejeans som er dønn seriøse. Her kan du kjøpe en og spesifisere lengde:
    Stereo Cables at Blue Jeans Cable

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, var det jeg regna med men takk for svar. Ser ok ut de kablene der men må ha de idag. Bestiller jeg derifra nå så risikerer jeg å ikke få de før mandag evnt.
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, var det jeg regna med men takk for svar. Ser ok ut de kablene der men må ha de idag. Bestiller jeg derifra nå så risikerer jeg å ikke få de før mandag evnt.
    Har du Clas Ohlson i nærheten, så kan du kjøpe der. Bare pass på å kjøpe de som er skjermet. Pluggen deres er litt trange, men det gjør ingenting hvis du ikke bytter ofte.

Audiokabel, | Clas Ohlson

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er mulig å kjøpe en god signalkabel fra clasohlson til 100kr hvorfor i all verden kjøper folk da til 1000kr på HK og sånn.

Vet du om denne er dobbel eller trippelt skjermet?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på hi- fi klubben er det som regel ikke vanskelig å få med hjem å teste slik jeg selv har gjort mange ganger, hvis du har ett bra anlegg er nok 600-700 hundre ikke all verden , da de gode rca kabelene som regel koster noe til veldig mye mer.

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen på kabler:

Les EMC! :idea:

Amen.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    Forskjellen på kabler:

Les EMC! :idea:

Amen.

Ja men uten en master i faget så er det ikke like lett for oss dødelige

Kan du derfor anbefale en til meg?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men uten en master i faget så er det ikke like lett for oss dødelige

Kan du derfor anbefale en til meg?
    vil anbefale deg å teste van den hul d-102, det er den beste av de billig kablene jeg har testet.

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en kabel som ser ok skjermet ut, og plasser den så langt som mulig unna andre strømførende kabler. Du kommer som nevnt av andre trolig langt med en tur på clas, elkjøp, expert eller lignende.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er mulig å kjøpe en god signalkabel fra clasohlson til 100kr hvorfor i all verden kjøper folk da til 1000kr på HK og sånn.

Vet du om denne er dobbel eller trippelt skjermet?
    Fordi folk tror det er forskjeller. Tanken er: "Det må det jo være siden noen er dyrere".
    I tillegg anbefaler selgere dyre kabler. Og når man tror på noe, så hører man "forskjeller" også.
    Men det er ingenting seriøst som støtter dette. Verken målinger eller blindtester. Skjermet er derimot en fordel.

Den har dobbel skjerm. Noe mer enn det trenger man som regel ikke.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs
    vil anbefale deg å teste van den hul d-102, det er den beste av de billig kablene jeg har testet.
    beste av de billige du har prøvd. 1400kr? jaja

Okei. Den fra clas er ikke dyrere enn at det er verdt å prøve den uansett.
    Takker for svar!

Side 11 av 13 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •