Kabler og forskjell? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 243
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking

Hvis en da "retter" på alle disse "små" punktene som å ha skikkelige signalkabler, skikkelige høyttalerkabler, spader istedet for banan (aner ikke hva som er "best") Evt naken leder rett i terminal. Kabler som ikke er lengre enn di trenger å være, Cd-spiller, forsterker, høyttaler, hifi-rack står på spikes/gummiputer, riktig innspilling i riktig temperatur, Riktig plassering av høyttalere, osv osv osv... (satt veldig på spissen å mye påfunn her), men bare for å gjøre ett poeng av det.. Så TIL SLUTT så kan vi vel være enige om at det blir hørbart? Selvfølgelig er det sikkert mange her inne som har gjort "alle" disse tingene å fortsatt merker sinnsyk forskjell etter bytte av signal. Når det er sagt så har jeg iallefall mest tro for at signalkabler har mest å si. Det er da MIN mening.
    Jeg ville nok heller brukt litt tid på å få kontroll over eventuelle akustiske utfordringer i lytterommet ditt og brukt litt tid på å stille inn høyttalerne i "sweet-spot" enn å bruke for mye tid på "tweaks" ala 1m vs. 1.5m signalkabler ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommets frekvensgang er et ekko av hva som sendes ut og dermed bør kabler og annet utstyr være optimalisert før man finjusterer toe in og avstand fra vegg.

Det vil si at justerer man rommets egenskaper og så endrer ut signalet er justeringen ikke lenger optimal.
    Løsningen må være å jobbe seg gjennom de store avvikene først og siden finjustere i det uendelige til man blir fornøyd. Er liksom en høna og egget situasjon her. Toe in og avstand til vegg er veldig viktig.

Altså bør man sette høyttalerne etter produsentens anbefalinger, finne en kabel man liker og så finjustere bassen ved å flytte høyttalerne litt lengre frem eller tilbake fra veggen. Så kan man gå løs på finjusteringene.......

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Jeg ville nok heller brukt litt tid på å få kontroll over eventuelle akustiske utfordringer i lytterommet ditt og brukt litt tid på å stille inn høyttalerne i "sweet-spot" enn å bruke for mye tid på "tweaks" ala 1m vs. 1.5m signalkabler ;-)
    He he.. Jess.. nå nevnte jeg bare en masse ting i full fart. Rommet og akustikken skulle selvfølgelig vært tatt med da det har veldig stor betydning. Iallefall var poenget at om en ordner på alle disse "bagatellene" som ikke kan høres osv, så blir det til slutt hørbart.
    Å begynne med rommet er kanskje det beste og det som ofte har størst gevinst. =)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil si at justerer man rommets egenskaper og så endrer ut signalet er justeringen ikke lenger optimal.
    Jeg tror du har for store forhåpninger om hva kabler kan gjøre....

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan dyre kabler blir målbart bedre enn standard OEM kabler som er helt riktig konstruert og overfører dermed signalet inntakt?

Det blir ikke bedre enn korrekt overføring.... Selv om pene plugger og strømper gjør noe med hva folk innbiller seg.

Låter det annerledes med kabler, så er det primært to grunner til det:
    1. Ene kabelen er feilkonstruert (tilfellet med bl.a. flere boutique kabler) eller utstyret/forsterkeri er så dårlig konstruert at det feilaktig reagerer på målbare forskjeller.
    2. Placebo

Holder da utenfor nødvendig skjerm og tversnitt i forhold til lengder og last.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,727
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke, har ikke dyre kabler selv. Men er opptatt av at de skal være skjærmede, tykke og solide. Jeg liker ikke lakrislisser eller lyden de gir.

Dersom det kun er placebo med kabler, så er det merkelig at hele fagpressen tror på kabler da. En forsterker er i prinsippet også bygget opp av kabler og deler som er laget av mer eller mindre heldige materialer.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Dersom det kun er placebo med kabler, så er det merkelig at hele fagpressen tror på kabler da.
    Når man gjentar noe mange nok ganger, så begynner folk å tro på det. Der har kabelbransjen vært flinke.
    Du kaller det fagpresse, og det synes jeg er en dårlig betegnelse. Det er mer reklameblad med ufaglærte journalister. Noe av de er også langt i lommen på bransjen. Fagfolk tror ikke på kabelforskjeller slik bransjen og lektyren gjør. De vet utmerket godt at en normal konstruert billig kobberkabler gjør jobben den skal gjøre og at det er ingenting mystikk med kabler. Bare fysiske og målbare parametre og hvor pris har liten eller ingen betydning.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,727
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Når man gjentar noe mange nok ganger, så begynner folk å tro på det. Der har kabelbransjen vært flinke.
    Du kaller det fagpresse, og det synes jeg er en dårlig betegnelse. Det er mer reklameblad med ufaglærte journalister. Noe av de er også langt i lommen på bransjen. Fagfolk tror ikke på kabelforskjeller slik bransjen og lektyren gjør. De vet utmerket godt at en normal konstruert billig kobberkabler gjør jobben den skal gjøre og at det er ingenting mystikk med kabler. Bare fysiske og målbare parametre og hvor pris har liten eller ingen betydning.

Jeg er usikker. Jeg tenker litt når jeg ser Watt eller Lydogbilde skråsikkert forklarer forskjellen mellom kabler i 10-50000kr forskjell. Jeg har heller aldri prøvd highendkabler, men jeg vet at det er forskjell på dårlige lisser med dårlig kontakt og godt bygde, skjermede kabler.

Litt morsomt å se forskjellen mellom varierte medier også, på AVforum er det feks stor skepsis til kabler. AVforum består av dels bilde dels lyd fanatikere. Sjelden at hjemmekinoentusiaster bruker over 100000 på hjemmekinoforsterker. Det er en tanke det også, fordi hjemmekino med unntak av dedikerte prosessorer er relativt rimeligere priset enn en highend stereo.

På Hifisentralen så er de omtrent skråsikker på at kabler gjør forskjell, påstår du at kabler ikke gjør forskjell til skribentene i bladet Fidelty, så risikerer du å bli angrepet av folk som har betalt en bilpris for kablene..

Umulig for min del å vite noe om dette da jeg selv bruker rimelige Qed og Dali kabler.

Jeg vil tro at med utstyr i highend klassen så er kablene til slutt det svakeste ledd.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er usikker. Jeg tenker litt når jeg ser Watt eller Lydogbilde skråsikkert forklarer forskjellen mellom kabler i 10-50000kr forskjell. Jeg har heller aldri prøvd highendkabler, men jeg vet at det er forskjell på dårlige lisser med dårlig kontakt og godt bygde, skjermede kabler.
    Watt har tidligere skrevet og ment noe annet. Men uansett så er det revnelikegyldig hva de mener, når all vitenskap og kontrollerte tester er klokkeklare.
    Jeg vil tro at med utstyr i highend klassen så er kablene til slutt det svakeste ledd.
    Det er det ikke. Finnes ingen bevis for det og mange blindtester har vært gjort på ultra dyre anlegg. Deribland i millionrommet på bildene under hvor eieren var overbevist om store forskjeller mellom en Monster og svært dyr kabel, men hvor han ikke greide å skille de i en kort blindtest under kjente og hjemlige omgivelser. Usikker på hvilke høyttalere han hadde da, men billige var de garantert ikke. Skal ikke påstå at dette er verdens beste rom og akustikk, men det ligger i alle fall langt over gjennomsnittet.

De fleste som har dyre anlegg, har ofte store problemer relatert til rom og høyttaler integrering. Det er nesten slik at det er en sammenheng mellom svært dyrt utstyr og mangel på utbedring av det fundamentale. Man prioriterer utstyret.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,727
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt har tidligere skrevet og ment noe annet. Men uansett så er det revnelikegyldig hva de mener, når all vitenskap og kontrollerte tester er klokkeklare.

Det er det ikke. Finnes ingen bevis for det og mange blindtester har vært gjort på ultra dyre anlegg. Deribland i millionrommet på bildene under hvor eieren var overbevist om store forskjeller mellom en Monster og svært dyr kabel, men hvor han ikke greide å skille de i en kort blindtest under kjente og hjemlige omgivelser. Usikker på hvilke høyttalere han hadde da, men billige var de garantert ikke. Skal ikke påstå at dette er verdens beste rom og akustikk, men det ligger i alle fall langt over gjennomsnittet.

De fleste som har dyre anlegg, har ofte store problemer relatert til rom og høyttaler integrering. Det er nesten slik at det er en sammenheng mellom svært dyrt utstyr og mangel på utbedring av det fundamentale. Man prioriterer utstyret.
    Monster er ganske bra kabler da, selvom de er billige.
    Dessuten gir ikke et eksempel særlig mening.

Jeg bare mener at folk som bruker mer penger på anlegg, sikkert også liker å bruke ekstra på kabler. Det er jo gjerne gjort ting med kablene for at de skal lede mer også.

Jeg vet ikke om det høres forskjell, men hører at skribentene i bladene mener det.

Når Watt var Hjemmekino så var de skeptiske til kabler, men når de ble kjøpt opp av Lydogbilde og kalte seg Watt så ble de opptatt av kabelforskjeller....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke, har ikke dyre kabler selv. Men er opptatt av at de skal være skjærmede, tykke og solide. Jeg liker ikke lakrislisser eller lyden de gir.
    Ja, men de synspunktene er det mange som deler med deg (også jeg). Bra skjerming på analog overføring og bra lodding mellom lederne og endestykkene er viktig. Men spørsmålet er om det må koste så mange tusen?

Jeg har uten overdrivelse eid flere titalls ulike kabler de siste 20-25 årene, inkl. den berømte Nordost Valhalla. Men den syntes jeg var alt for dyr og solgte den videre til andre (til samme pris som jeg gav). I dag spiller jeg på helt andre og myyye billigere kabler, uten egentlig å savne noe.

Før visste jeg dessverre litt for lite om hvilke andre forhold som kanskje har hatt enda større innvirkning på lyden. Jeg vil ikke benekte at kabler kan lyde litt forskjellig (f.eks. sølvkabler vs. kobberkabler), men spørsmålet er altså om disse forskjellene skal være verdt flere tusen kroner i forskjell?

Det er absolutt mulig (som orso) skriver, å konstruere en kabel til noen hundre kroner, som i alle fall teoretisk (og målbart) skal låte korrekt, men utfordringen er rett og slett at folk flest ikke har kunnskapen til dette. "Asbjørn" på hifisentralen vil kunne skrive mye om kabelkonstruksjon og mulige forskjeller mellom kabler.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monster er ganske bra kabler da, selvom de er billige.
    Dessuten gir ikke et eksempel særlig mening.
    Monster er bra kabler? Det er ikke forskjell på kabler når de riktig konstruert.
    Eksemplet var nevnt da du påpekte at i svært dyre anlegg, så trodde du det var forskjeller. Verken den nevnte blindtesten til Mike Lavigne eller en haug med andre underbygger din påstand.

Det er jo gjerne gjort ting med kablene for at de skal lede mer også.
    Det er tull og noe du feilaktig tror. Og det kan enkelt bevises av fagfolk. Det blir som sagt ikke bedre enn et signal som er overført korrekt. Utover det handler det om det kosmetiske og hva folk innbiller seg.

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har testet en del kabler gjennom tiden sikkert opp mot 100 forskjellige og forskjellene jeg av og til har fått særlig på rca signal kabel har vært ofte mer enn bytte av cd spiller noen ganger også ganske nærme bytte av ulike forforsterkere og effektrinn, så forskjellene kan være ganske tydelige på mange high end oppsett. i billig oppsett er det ikke særlig relevant da ustyret ikke er i stand til å skille forskjellene setter man på en high end kabel låter det som oftes dårligere. Og dessverre følger som regel lydkvaliteten på kabelen også prisen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så forskjellene kan være ganske tydelige på mange high end oppsett. i billig oppsett er det ikke særlig relevant da ustyret ikke er i stand til å skille forskjellene setter man på en high end kabel låter det som oftes dårligere. Og dessverre følger som regel lydkvaliteten på kabelen også prisen.
    Vel, jeg er enig i at et high-end anlegg som gir et "stor lydbilde", gjør det noe lettere å detektere ulike forskjeller. Men det gjelder vel like mye ved et komponent-bytte av cd-spiller, forsterker etc? Mitt spørsmål er (igjen) om ikke heller burde legge pengene i et nytt komponent fremfor å bruke titusner på kabler?

For nesten ti år siden hadde jeg den meget dyre (men gode) Linn Sondek CD12 (heldigvis at jeg solgte den før prisene på CD-spillere gikk til bunns) sammen med blant annet B&W 802. Og joda, lydbildet var meget stort og gjennomsiktig, og da jeg byttet ffa en bra Primare CD-spiller til Linn, så var forskjellen "himmelvidt". Men jeg kan ikke huske at kabler kunne medvirke til en slik forskjell.

Lydteknikere som driver med lyd og er opptatt av lydkvaliet til daglig, har også sjelden disse dyre kablene (bare besøk et lydstudio). De velger heller en gunstig, men riktig konstruert kabel (selv om det er noe uenighet om hva en "riktig" konstruert kabel egentlig er).

For tanken må jo være at en riktig konstruert kabel skal bringe videre det som finnes foran i lydkjeden, og så verken legge til eller trekke fra noe annet?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pengemessig får man mest igjen på bytte av komponenter fremfor svindyre kabler, hvis man har ett middelklasse anlegg, har man allerede ett high end anlegg kan man faktisk være heldig å få like god uttelling ved ett kabel bytte. linn spilleren du hadde var meget god så det var utvilsomt ett stort løft fra primare og mere enn kabelen vil klare, men det vil ikke si att du ikke kunne fått ett enda bedre løft med den riktige signal kabelen. problemet er bare att samtlige kabeler trekker fra noe, de billige nesten alltid mye mer enn de dyrere.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen grunn til å tro at høyttalerkabler og skjermete signal kabler hos f.eks Clas Ohlson ikke skal være riktig konstruert. Men dersom man er smånervøs, så kan man kjøpe pro kabler som Belden, Canare, Klotz, Sommercable, Mogami osv. Da vet man i alle fall sikkert at man får en kabel som er konstruert med riktige parametre. Og velg med Neutrik kontakter som følger standarder på størrelser.

Eller må jeg si det er noe komisk med de som snakker om at anlegget skal være så og så dyrt for å kunne detektere kabelforskjeller. Både fordi det er ingenting som tyder på dyrere kabler utgjør en forbedring, men enda mer fordi det viser at man er mer prisbevisst enn kvalitetsbevisst. Vet man litt om høyttalerdesign, så vet man også at de fleste dyre høyttalere egentlig er svært middelmådige konstruksjoner.....

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produsentens ønske om større fortjeneste øker ikkje lydkvaliteten uten videre. Ser ingen grunn til at ein godt konstruert kabel skal være dårlig fordi det finnes dyrere alternativer. Har brukt Klotz til gitarrigger, studioutstyr og noe hifi over lengre tid og føler ikkje at det mangler noko. Kablene er jo såklart for billige for mange, det låter jo som det skal

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buggs
    jeg har testet en del kabler gjennom tiden sikkert opp mot 100 forskjellige og forskjellene jeg av og til har fått særlig på rca signal kabel har vært ofte mer enn bytte av cd spiller noen ganger også ganske nærme bytte av ulike forforsterkere og effektrinn, så forskjellene kan være ganske tydelige på mange high end oppsett. i billig oppsett er det ikke særlig relevant da ustyret ikke er i stand til å skille forskjellene setter man på en high end kabel låter det som oftes dårligere. Og dessverre følger som regel lydkvaliteten på kabelen også prisen.
    Dette er nok riktig i mange tilfeller. Jeg legger merke til forskjeller på min Hegel forsterker. På min gamle Denon lød nesten alt helt likt.
    Forsterkeren må være i stand til å gjengi forskjellene før de blir hørbare.

Så de som bombastisk påstår de ikke hører forskjell har enten dårlig anlegg eller dårlige ører!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så de som bombastisk påstår de ikke hører forskjell har enten dårlig anlegg eller dårlige ører!
    Spørsmålet er vel egentlig et annet: Om den forskjellen som eventuelt høres, er verdt merprisen?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan dyre kabler blir målbart bedre enn standard OEM kabler som er helt riktig konstruert og overfører dermed signalet inntakt?

Det blir ikke bedre enn korrekt overføring.... Selv om pene plugger og strømper gjør noe med hva folk innbiller seg.

Låter det annerledes med kabler, så er det primært to grunner til det:
    1. Ene kabelen er feilkonstruert (tilfellet med bl.a. flere boutique kabler) eller utstyret/forsterkeri er så dårlig konstruert at det feilaktig reagerer på målbare forskjeller.
    2. Placebo

Holder da utenfor nødvendig skjerm og tversnitt i forhold til lengder og last.
    Dette strider mot alt vi vet om kjemi og elektro!
    Alle typer metaler har forskjellig lede evne og motstand. Derfor vil forskjellige blandinger av metall lede ulikt. Det er forskjell på sølvkabler og kobber kabler.

Placebo er skeptikerens universalsvar på alt. Hadde placebo betydd så mye som skeptikkerne liker å tro hadde det vært innspillingstid på brukte høyttalere også!

Det finnes uttallige måter å konstruere kabler på. Noe som må gi uttallige forskjeller i kvalitet og ledningsevne. Målinger tar bare hensyn til frekvensgang ikke stillheten mellom tonene og plaseringen av instrumenter i lydbilde ol.

Jeg har en kompis som var sonar vakt i marinen pga at han har absolutt gehør. Når jeg trykker en tangent midt på pianoet kan han komme inn fra rommet ved siden av og treffe akkurat samme tone. Jeg klarer ikke det samme,men jeg påstår ikke at alle tastene på pianoet lyder likt for det.

Side 10 av 13 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •