Optisk kabel med kveil gir dårligere lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optisk kabel med kveil gir dårligere lyd?

Da jeg ommøblerte litt for å justere høytaler plassering byttet jeg til en optisk kabel som var helt ny og sammenkveilet. På grunn av den alt for lange lengden beholdt jeg den sammenrullet.
    Resultatet var en uvanlig hisse lyd på alle f og s bokstaver sangerne fremførte.

For å unngå dette tok jeg en overgang fra Toslink til coax og brukte den gamle korte kabelen og ulyden forsvant. Bare for å teste koblet jeg på den lange kabelen igjennom coax omformeren og fant at det ikke var noen ulyd.

Ved å koble den lange kabelen til forsterkeren uten omformer til coax kommer ulyden tilbake.

Kan kveil på optisk kabel gi mer jitter og kan virkelig en omformer til 179kr fjerne dette igjen?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle optiske kabler har en nedre grense for hvor liten bøyeradius de tåler. Dessverre er det svært få - om noen - produsenter av optiske audiokabler som gir noen informasjon om dette.

Bøyes optiske kabler for mye, kan man dels få skader på kabelen - dels få dårligere signal. Det høres rart ut hvis kabelprodusenten har pakket kabelen med mindre bøyeradius enn det kabelen tåler - men en lang kveil er neppe å anbefale, uansett.

Har du prøvd hvordan det låter med den optiske kabelen i en lang slak bue?
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, høres mer ut som om styrken på lyset er for svak i den lengre optiske kabelen... om det er bøye radiusen kan du fort finne ut ved å streke ut den optiske kabelen... men sender/mottakeren har en varierende "følsomhet" men det skyldes kvaliteten på endene i den optiske kabelen: er den jevn og nøyaktig vil større mengde lys overføres til kabelen og det samme i motakker enden: jevn og presis overgang gir bedre lys overføring til mottakeren -ellers blir akk for svak at dacen prøver å rette for mye og da høres slik hyssingen du nevner...

med "overgangen" rettes opp/forsterkes signalet nok til å ikke feile så mye... som sagt: rett ut kveilen og finn det ut bruker selv over 10 meter lang optisk "selv mekk kabel" og funker glimrende og med et kveil på mange flere runder -kjøpt på Elfa -eneste jeg måtte bytte ut mottakeren på den DACen jeg brukte før, på den nye jeg koblet på fungerte 100% bra. Den brukes mot pcn som streamer og sender musikk som er på på pcn fra den innebygd optisk sender i hoved kortet til DACen i hoved anlegget.

I et tilfelle hadde slikke hisse lyder, da hadde kattungen gnagd og bitte i den optiske kabelen som gikk rundt stua -det fant jeg ut etter mye annet -det hadde ikke falt meg inn til å begynne med da det fungerte perfekt før det skjedde mens jeg hørte musikk....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •