Noen spørsmål ang. veggbokser og kabler generelt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen spørsmål ang. veggbokser og kabler generelt

Hei

Først; det finnes sikkert tråder om dette, men har ikke klart å finne svar på akkurat det jeg lurer på, så derfor oppretter jeg en ny tråd.

Planlegger oppussing av stua, og i den forbindelse er planen å legge skjult elektrisk anlegg.
    Når jeg først gjør dette har jeg litt andre tanker også, i forbindelse med hvordan jeg kan best mulig legge kabler til hjemmekinoen.

1: Høyttalerkabler til bakhøyttalere. Ser for meg en veggboks med terminaler bak stereobenk, skjult kabling i veggen fra denne til en ny terminal på bakveggen. Da kan jeg legge et kort kabelstrekk fra denne terminalen til høyttalerne. Dette vil jo da medføre to koblinger på veien, og i alt tre "deler" med kabel. Vil dette være noe som er greit, eller er det å fraråde mtp kvalitet?

2: Ønsker også å ha tilgang gjennom veggen til rommet bak stereobenken, og ser derfor for meg samme løsning med bl.a HDMI veggkobling dit. Vil da være samme prinsipp som i eksemplet ovenfor, med det unntak at det kun blir en kobling, og to deler med kabel, men HDMI istedetfor høyttaler.

3: Planlegger også å bygge stereobenk selv, og ser litt på løsninger for å unngå kabelsalat. Er det greit å samle ledninger i kabelstrømper el.l? Tenker da å splitte strøm, signal og høyttaler i forskjellige strømper, slik at det f.eks kun er strømkabler i den ene. Stor fare for varmgang eller stor signalforvrengning?

Mye spørsmål her, men håper det er noen med kunnskaper på området som kan svare, vil forøvrig takke for utrolig god hjelp på mange spørsmål en lurer på bare ved å lese her

Er det spørsmål til hva jeg mener er det bare å spørre, håper jeg har forklart meg rimelig tydelig
    Håper på gode svar, på forhånd takk

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Jo flere ledd/skjøter man har på en kabel jo større er sjansen for å introdusere støy. Men jeg tror ikke dette blir noe problem om man benytter koblinger/plugger av god kvalitet.

2. Se pkt. 1

3. Så lenge du skiller strøm og signal er ikke dette noe problem. Varmgang skal ikke være noe tema så lenge du ikke kveiler sammen kabelen til en spole.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var kjapt levert!

Takk for svar, da går jeg nok for denne planen, og ser for meg å ha god kvalitet på koblingene

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veggbokser

Sitat Opprinnelig postet av tjongs
    Det var kjapt levert!

Takk for svar, da går jeg nok for denne planen, og ser for meg å ha god kvalitet på koblingene
    Hei

Har du kjøpt veggbokser? evnt hvor?

Tenker å gjøre det samme som deg i kjelleren

mvh

Henrik

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper f.eks på elektroimportøren, de har Elko til hyggelige priser.
    Alternativt Elby, og det finnes sikkert flere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •