Terminering av kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Terminering av kabler

Amatøren i meg kommer fram her nå før jul, men det får så være

Har kjøpt høyttalerkabel fra Biltema. Denne er trukket i veggen til bak og sidehøyttalere. Disse kablene skal termineres i en slik veggboks:
    Høyttalerterminal - Biltema

Hvordan går jeg her frem for å sørge for at riktig kabel kommer på riktig leder? Vil gjerne koble dette riktig før jeg kopler til reciever og høyttalere. Disse tenkte jeg også å lodde på baksiden for best mulig kontakt.
    Er det noen triks med 9V batteri og et multimeter som kan være den enkleste løsningen?
    Dere får bære over med en amatørs "enkle" problemer i førjulsstria

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at det ikke har kommet noen svar her så regner jeg med spørsmålet mitt er av en av to arter. Enten er det så latterlig banalt enkelt at ingen har klart å svare etter smerter i mage og kjeve etter latterkrampene eller så er det et nogenlunde greit spørsmål som ingen har et ok svar på

Uansett så bumper jeg denne tråden og vil samtidig benytte anledningen til å ønske alle på avforum en riktig så god jul og en fin høytid. Selv har jeg satt pinnekjøttet på ovnen, kone og barn er i kirka og kaffe og julekaker er på bordet mens reisen til julestjernen er på skjermen. Endelig jul

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt sikker på om jeg forstår hvor du vil, men ht kabler har normalt en fargekode som du kan følge. Du kan og godt benytte et batteri i ene enden og multimeter som du skiver. Uansett høre du normalt greit om høyttalerne ikke er i fase om du skulle bytte om på + og - på den ene.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden ingenting er koblet ennå, og kabelen er identisk i begge ender, så går du fram på følgende måte:

Hvis du ser i enden på kabelen, så vil du oppdage at de 2 lederne er ulik. Den ene ser ut som en "D" og den andre som en "O".

På den måten kan du skille + fra -, i begge ender.
    Her velger du selv hvilken av lederne du vil bruke til hva. Selv bruker jeg "D" til minus.

På selve kontakten du skal lodde kabelen fast til, så kan du skru av det øyet du fester kabelen på. Dette er å anbefale for en best mulig lodding. (Siden det blir mindre å varme opp).

Så bare ta av begge øyene på kontaktene, og lodd fast kabelen.

Når det er gjort, og du skal feste øyene til kontakten igjen, så passer du bare på at rett leder kommer på rett kontakt. Dette skal være godt merket med + og - på begge sider på kontakten.

Håper dette var til hjelp, og at du får et vellykket resultat.

God jul!

Active Nabon sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey hey! Se her. Ting kan læres på selveste juleaften
    Kablene har nok dessverre ikke noen fargekoding. Da hadde ting vært uendelig mye enklere. Skal sjekke etter forskjellen på lederne. Er det jo forskjell der så er det jo piece of cake! Tusen takk for tips og triks på loddeprosessen også. Har aldri gjort det før heller så youtube blir nok en venn i nøden der
    Takk nok en gang og gledelig jul

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •