Strøm kabel tips/info? (STØY)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer MortenTS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strøm kabel tips/info? (STØY)

Hei, fikk Emotiva XPA i hus for noen dager sider og midlertidig bruker jeg en helt vanlig pc strømkabel. Har støy i systemet og hører det ved DTS modus når lyden er av og -5dB står på receiver.

Har nå bestillt en tykkere og skjermed strøm kabel til emotivaen:
    1 5M 5ft EU Mains Power OFC Cable Shield Cord Schuko IEC Plug Amp Hi Fi CPH4E | eBay

Vil denne hjelpe mot støy? og kan det være smart og investere i slike strøm kabler til feks Stasjonær pc, PS3 og Popcorn hour. Eller er det viktigst til Emotivaen da det er denne som gir strøm til høytalerene (om den er viktig i det hele tatt).

Eller er det å sørge for at kabler blir delt slik at de ligger så langt fra hverandre som mulig og ikke krysser hverandre OG/ELLER strømfilter som kan hjelpe.
    Er et eldre hus jeg leier så ser for meg at det kan være det som utgjør støy, og kan også nevne at jeg ikke merket noe særlig forskjell etter emotivaen kom i hus (den skal vel i teorien gi mer støy til klipsch).

Takker for alle som orker å lese og slenge inn et svar elle peke meg i korrekt rettning.
    Lyd: Klipsch RF 82, RC 62, RS 52. XTZ: W10.16. Dynavoice: S-5. Emotiva: XPA-5
    Bilde: Epson: EH-TW9100. Grandview: 106" 0.8 grått ramme. Panasonic BDT330 Bluray spiller
    Komponenter: Yamaha RX-V663 Receiver
    Div: Pc, Asus Prime Tablett, SGS 3.

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenTS
    Hei, fikk Emotiva XPA i hus for noen dager sider og midlertidig bruker jeg en helt vanlig pc strømkabel. Har støy i systemet og hører det ved DTS modus når lyden er av og -5dB står på receiver.

Har nå bestillt en tykkere og skjermed strøm kabel til emotivaen:
    1 5M 5ft EU Mains Power OFC Cable Shield Cord Schuko IEC Plug Amp Hi Fi CPH4E | eBay

Vil denne hjelpe mot støy? og kan det være smart og investere i slike strøm kabler til feks Stasjonær pc, PS3 og Popcorn hour. Eller er det viktigst til Emotivaen da det er denne som gir strøm til høytalerene (om den er viktig i det hele tatt).

Eller er det å sørge for at kabler blir delt slik at de ligger så langt fra hverandre som mulig og ikke krysser hverandre OG/ELLER strømfilter som kan hjelpe.
    Er et eldre hus jeg leier så ser for meg at det kan være det som utgjør støy, og kan også nevne at jeg ikke merket noe særlig forskjell etter emotivaen kom i hus (den skal vel i teorien gi mer støy til klipsch).

Takker for alle som orker å lese og slenge inn et svar elle peke meg i korrekt rettning.
    Et tips er rett og slett bare å kappe av orginalstøpselet og erstatte det med et vanlig norsk støpsel.

Gjorde selv dette da jeg hadde XPA2
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde nåkk vært det beste og rimeligste, men er helt grønn på kabel mekking (sikkert ikke vanskelig) men ble bestillt en slik som jeg linket til over i går.

Men ang spørsmål over, vil det ha noe hensikt for å dempe støy ved å skaffe tykkere/skjermede strøm kabler til de andre enhetene som er koblet til anlegg/receiver?.
    Bilde: Epson: EH-TW9100. Grandview: 106" 0.8 grått ramme. Panasonic BDT330 Bluray spiller

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken type støy er det du har egentlig?
    Du skriver du har støy når lyden er av og volum er nesten 100%, er det korrekt? Da har du jo ingenting å bekymre deg om egentlig...
    Ellers, ikke at det betyr noe, men de pluggene fra Hong Kong er Oyaide kopier, helt rart å se at disse selges for kr 40,-, de originale koster 1000,-

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være jording som skaper det / mangel på jord.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvilken type støy er det du har egentlig?
    Du skriver du har støy når lyden er av og volum er nesten 100%, er det korrekt? Da har du jo ingenting å bekymre deg om egentlig...
    Ellers, ikke at det betyr noe, men de pluggene fra Hong Kong er Oyaide kopier, helt rart å se at disse selges for kr 40,-, de originale koster 1000,-
    Støyen er lav susing som: shhhh

Det stemmer at støyen kommer når lyden er av og volum er mellom -10dB til -5dB på receiver. Lurte på om det var en quick fiks som skjermede strømkabler til alt av elektronikk.

Kabelen jeg kjøpte kostet 250 og nærmere 400 om det kommer moms og toll. Hadde ingen anelse at de var Oyade kopi, såg noen andre på forumet her som hadde kjøpt de.
    Tror de er gode nåkk for meg da kino kopi ofte er like bra som ekte.

Eneste gang jeg merker dette uten å prøve å oppnå det er når jeg ser på film og har veldig høy lyd, da i surround høytalerene som er nærmest og det ikke kommer lyd derfra.

Huset er som sakt gammelt og om det har noe å si med jording osv vet jeg ikke. Tenkte bare å høre om noen har noen gode tips.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt normalt egentlig at man får litt støy når man kobler på effektforsterker. Om det sjenerer kan bare du avgjøre, men støyen kan være vanskelig å finde årsaken til noen ganger.
    Desuten bruker du en receiver der vel har max 0,75 volt på preout, og jeg ser ikke sensitiviteten på Emotivaens inngang, men normalt må der 2 volt til før den leverer full output, altså har du en mismatch der. Ikke noe å bekymre seg om egentlig, men bare så du vet.
    Å prøve med en skjermet kabel skjer der jo ingenting ved, du får fortelle om det hjelper, tviler på det.

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sjenerer i liten grad og jeg er nåkk den eneste som legger merke til det når jeg har folk over på film. Dette er heller ikke noe nytt som har skjedd etter effekt og nye høytalere kom i hus, men blir vel litt mer oppmerksom på slikt når man har brukt mye peng.
    Tenkte bare høre her om det var noen lure triks for å unngå slik støy, da jeg ser noen skriver de kan ha på +15 på receiver og høre 0 fra høytalere.
    Skal omorganisere komponenter når ny komponent benk er i hus så skal gjøre mitt beste for å skille ledninger osv. Så skal jeg kose meg videre med utstyr med et mindre kritisk øre .

Ang emotiva og yamahaen så er det bare positivt om dette faktisk stemmer.
    Jeg syntes investeringen var verdt pengene da jeg testet musikk uten/m effekt, yamahaen er vel litt svak så skal vel ikke så mye til.
    Emotivaen er nåkk overkill uansett i følge noen, så den var et kjøp som jeg kan bygge anlegg rundt.

Hvor mye i % taper jeg på at den ikke leverer full effekt?
    Og hva bør jeg se etter når jeg skal kjøpe ny receiver (brukt til under 10k) for å få utnyttet emotivaen og i tilegg har god lyd og bilde "redigering" og som er klar for fremtiden med wifi/3d osv.?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt bør ting passe sammen, altså en forforsterker må kunne levere minst 2 volt ut, mange dyrere forforsterkere har ganske syke strømforsyninger og kan levere opp mot 20 volt ut faktisk.
    En effektforsterker har noen ganger en velger for sensitivitet bak, denne kan f.eks. ha 0,75, 1 volt og 2 volt følsomhet, da kan man tilpasse, men vet ikke om Emotiva har dette.
    Ellers kan man kjøpe en "bumper" der øker signalet ut fra forforsterker, men dette er jo endda en kilde til støy så det beste ville være å finde en god receiver med 2 volt ut på preout, men vet ikke om mange har det faktisk.
    Men ellers, ikke noe du egentlig trenger tenke på om du ellers er fornøyd, full effekt fra Emotivaen trenger du jo aldrig likevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er lydkilden din og hvilke kabler bruker du der?

Har hatt lignende problem, kom av at jeg brukte 3.5k jack kabel fra pcen til forsterkeren,
    fikk inn en DAC og byttet til optisk kabel så forsvant alt støy.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt være at støyen du får kommer fra en datamaskins strømforsyning, helt typisk med ladere til bærbare Pcer blant annet! Støyen går da gjennom signalkabelen mellom forsterker og pc.
    Å bytte til skjermede strømkabler har nok lite for seg.
    Har du jordede kontakter? Mine erfaringer tilsier at jord er no dritt når det kommer til stereoanlegg.. Selv har jeg alt ujordet på mitt stereoanlegg, da det gjerne er strømmer som kryper mellom komponentene gjennom jord og lager støy.

Prøv å koble fra alle kilder og hør etter da, er uansett normalt å høre noe sus når man skrur opp rimelig høyt. Hos meg gir monoblokkene svak susing 24 timer i døgnet, men det skal de også gjøre. Med lettdrevne høytalere er det også lett å høre.

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, det er pc'n som er synderen ja.

Koblet slik: Radeon HD 6870 HDMI - HDMI til receiveren.

Trodde først pc'n ga mer støy, men etter full ommøblering av komponenter og kabler kan jeg ha +16.5dB på receiver når jeg ser film på Popcorn Hour og ikke høre sus i lyttepos.

Har ingen anelse om det er jorda eller ikke, men får et lite knirk i høytalerene når frysemaskin som er på samme sikring skrur seg av/på.

Siden popcorn hour fungerer perfekt nå, så er problemet med susing i stille deler av filmer borte, og hører nå kun en veeeeeldig svak susing når jeg hører på høy musikk på pc'n.

Kristian, hvilken DAC ville du anbefalt?.
    problemet er så lite nå, men om det er snakk om hundre lapper og ikke tusen lapper, så kan det være verdt det .
    Brukten er selvfølgelig første valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren din har optisk tilkobling av lyd,
    Så hvis det er mulig å velge bilde fra HDMIen og lyd fra optisk kan det være enkelt.

Har du optisk port på pcen er det bare å skaffe en billig toslink kabel så burde det gjøre susen.

Hvis ikke finns det billige DACer til under tusenlappen hvis du kun skal fjerne støy med usb tilkobling til pc, men har lite erfaring med disse så ville søkt litt ot sett hva andre anbefaler.

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et creative lydkort som er koblet til og brukte optisk før siden jeg fikk mulighet til å velge mere instillinger enn med hdmi lyd. Men var like mye støy her som med hdmi.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virket snodig at du får støy igjennom optisk siden du tar bort elektrisk støy i pcen når den konverterer til optisk.

Test med ps3en med optisk til forsterkeren og se om du får støy der også hvis du kan.

Får du støy fra denne også skulle jeg tro det er forsterkeren som lager støyet.

Hadde en billig dac før, HD Musicstreamer 2, dempet støyet litt den og er kansje mulig å finne billig på brukten. Den har usb inngang og rca utgang. Vet ikke om det hjelper noe særlig i ditt tilfelle da hvis det er forsterkeren som lager støy så test med en dac hvis du kjenner noen du kan låne av.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

parasound