Hjelp i kabeljungel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp i kabeljungel

Har endel spm kanskje noen her kan hjelpe meg med....

1. Har en receiver med component ut (samt s-video og compositt) og et TV med to scart innganger. Har skjønt at svideo og compositt ikke er å anbefale, hva skal jeg da bruke?

2. Skal jeg koble DVD spilleren min til den andre scart inngangen til TV'en eller via component på receiveren?

3. Har jeg rett her: Coax og optisk er digital mens de derre vanlige signalkablene (rød og hvit eller svart) er analog? Kan noen gi meg bare en rask innføring i dette? Jeg mener å ha hørt at sacd trenger analog? Kan jeg koble til begge eller enten eller? Hjelp..

4. Noen som kan anbefale en nybegynniz en god nettbutikk for kabler, har skjønt at det er monster som gjelder, eller?

Håper på svar.
    Er ny på dette feltet...Vil lære mer...og mer...

Mvh Snowflake_Girl

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! Og hjertelig velkommen til forumet!
    Fint og høre du vil lære.. for dette er veldig gøy! og det er alltids nytt og lære for oss alle...
    Dette forumet har lært meg mye 8) .... men jeg vet, og jeg føler det fortsatt er mye der ute og lære....

1. Har en receiver med component ut (samt s-video og compositt) og et TV med to scart innganger. Har skjønt at svideo og compositt ikke er å anbefale, hva skal jeg da bruke?
    s-video kan anbefalles det, mange som bruker dette! jeg blant annet og syns dette gir ett meget godt bilde.. det gir ett godt bilde! Scart sies jo til og være best av enkelte... men s-video funker fint!
    Vis dette sammenhenger med spørsmål 2, så koble med scart fra DVD for bilde..

2. Skal jeg koble DVD spilleren min til den andre scart inngangen til TV'en eller via component på receiveren?
    Det blir egentlig ganske likt trur jeg.. forsterkeren kan gi litt mer kraft til bildet! Men siden det skal kobles til TV kan du godt koble direkte fra DVD med scart!

3. Har jeg rett her: Coax og optisk er digital mens de derre vanlige signalkablene (rød og hvit eller svart) er analog? Kan noen gi meg bare en rask innføring i dette? Jeg mener å ha hørt at sacd trenger analog? Kan jeg koble til begge eller enten eller? Hjelp..
    Coax og optisk er digitalt ja! det stemmer.. og de andre er analoge siden de fører en enkelt kanal i hver kabel vis du bruker 5.1 analog innput..
    sacd trenger analog ja! fungerer ikke digitalt...

4. Noen som kan anbefale en nybegynniz en god nettbutikk for kabler, har skjønt at det er monster som gjelder, eller?
    Monster er greie og fine kabler det! Men unødvendig kost!
    Kablene fra www.biltema.no gir så godt som samme effekt! Du hører ikke noen forskjell på det... så ikke betal mer enn det du må!!
    Kjøp deg tykke og gode kabler, det er det viktigste, merket sier ikke alt! Men ikke kjøp alt for tykke.. ikke overdriv på tykkelen, men ikke kjøp det tynneste du finner!

Vis noen ser noen feil er det bare og korrigere meg, så jeg ikke feil-leder, men trur dette skulle være riktig!!!

Hva slags utstyr er det du har? om du kjører surround eller stereo? vis jeg hadde vist litt om det kunne jeg kanskje gitt noen forslag for kabler og lignende!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan snowflake_girl, og velkommen til AVforum.

1. Svideo mellom tv og reciever funker greit det. Forskjellene opp til et bedre signale er veldig små på et vanlig tv allikevel.

2. Kople direkte med RGB Scart du, så slipper recieveren din å konvertere fra RGB til Svideo. Du vil også få et bedre resultat om du går med Scart direkte.

3. Coax og Optisk er digitale ja. Du kan kople til så mange du vil samtidig, men kan sannsynligvis bare "bruke" en om gangen. SACD krever i 99% av alle tilfeller analoge kabler. Det betyr at du må kople til 6 kabler mellom dvd spilleren din og recieveren. Disse står merket med Front R, Front L, Surround R, Surround L, Center og Sub (El.likn).

4. Supra kabler er ofte anbefalt, men det meste vil fungere, til og med "gratiskabler". (Men det er ikke å anbefale)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinosjef_christian
    Hva slags utstyr er det du har? om du kjører surround eller stereo? vis jeg hadde vist litt om det kunne jeg kanskje gitt noen forslag for kabler og lignende!
    Jeg har playstation2, strong paraboltuner, pioneer DV575A DVD spiller. Har bestilt yamaha rxv 750 og vil derfor være forberedt med kabler og kunnskap . Har foreløpig bare et jalla surround høyttaler sett, men har tenkt å bytte det ut ganske snart. Har tenkt å kjøre surround ja
    Jeg har også et håp om å koble PC en til etterhvert.
    TV'en er vel 4 år kanskje. Ett sony 29".

Ellers vil jeg bare takke for hjelpende svar

Newcomer tmas- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det går nå ann å overføre sacd digitalt men man kan ikke bruke coax eller optisk kabel, må bruke i.link eller noe sant(stemmer det?)
    da bruker man forsterkerenes d\a konvertere i stedet for spillerens.

Intermediate kinosjef_christian sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snowflake_girl
    Sitat Opprinnelig postet av kinosjef_christian
    Jeg har playstation2, strong paraboltuner, pioneer DV575A DVD spiller. Har bestilt yamaha rxv 750 og vil derfor være forberedt med kabler og kunnskap . Har foreløpig bare et jalla surround høyttaler sett, men har tenkt å bytte det ut ganske snart. Har tenkt å kjøre surround ja
    Jeg har også et håp om å koble PC en til etterhvert.
    TV'en er vel 4 år kanskje. Ett sony 29".

Ellers vil jeg bare takke for hjelpende svar
    bare hyggelig og hjelpe!

Okey, da går det fint med kalber fra biltema! men klart... du kan selvfølgelig kjøpe andre steder, men vis man ikke har Hi Def hjemmekino, altså avansert! Så er det ikke nødvendig og bruke mer penger på kabler enn nødvendig... du trenger ikke kjøpe noen kabler som kommer opp i mer enn 100 kr meteren..

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4. Supra kabler er ofte anbefalt, men det meste vil fungere, til og med "gratiskabler". (Men det er ikke å anbefale)
    Vel. Høytaler kablene til supra mener jeg gir good value for the money.
    Men signalkablene deres? Om du ikke kan å lodde og sette sammen selv så er vel egentlig disse litt dyre, kvaliteten er høy men det er prisen også.

Tror Supra satser litt på at man skal kjøpe kabelmeter og plugger selv og sette sammen derav priser de ferdig kablene litt høyt.

Men en annen ting er jo dog at man skal ikke overdrive kablene heller. Man må likso se litt på utstyret man har ellers og kjøpe kabler etter det.

Det finnes mange gode signalkabler der ute til mye lavere pris en feks nevnte monster og supra.

Hva slags utstyr har du som skal kobles sammen da?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en av dem som mener S-video er helt håpløst. Eneste fornuftige måte å koble en signalkilde til en TV på er via RGB SCART, noe som dessverre ikke kan gå via receiveren.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •