Clas Ohlson HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Clas Ohlson HDMI

Uten å starte en lang religiøs debatt om billige vs dyrere kabler:

Er det noen som har prøvd Clas Ohlsons HDMI kabler, spesifikt HDMI-kabel, hvit - EXIBEL | Clas Ohlson. Denne sies å støtte HDMI 1.4 og skal støtte 3D. Jeg lukter på 10m-eren til å legge opp til prosjektor.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel bare å kjøpe og teste

feil/for dårlig HDMI kabel merker du fort å da er det bare å levere den igjen
    Merker du ingen feil så er det vel ingen feil da...............

Newcomer rickroll sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke 10 m, men 1 m. Signalet er digitalt så det spiller ingen rolle.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet på HDMI er ikke digitalt. Den transporterer et digitalt signal, men selve signaloverføringen er aller høyeste grad analog. Man skal ikke tulle for mye med kablingen før det ikke virker, spesielt når det trykkes såpass med data slik det gjør i HDMI. Manifestasjoner av dårlige HDMI kabler er utfall av link, oppstykking og støy i bildet.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det er forskjell på oppbyggingen av de forskjellige kablene fra Clasern, men jeg har ihvertfall brukt en 10m kabel derfra nå i 3-4 år uten trøbbel. Den er riktignok ikke hvit. Overfører full HD til PJ. Sånn nymotenes 3D o.l. har jeg derimot ikke testet.

Ikke noe problemer med overføring som jeg har oppdaget, men kabelen er veldig tykk og stiv og kvaliteten på pluggene er vel ikke all verden. Går bra sålenge man har plass nok bak receiver og PJ og lar kabelen sitter der for evig. Skal man kunne plugge den ut og inn x antall ganger eller at det er trangt så ville jeg valgt noe annet.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Signalet på HDMI er ikke digitalt. Den transporterer et digitalt signal, men selve signaloverføringen er aller høyeste grad analog. Man skal ikke tulle for mye med kablingen før det ikke virker, spesielt når det trykkes såpass med data slik det gjør i HDMI. Manifestasjoner av dårlige HDMI kabler er utfall av link, oppstykking og støy i bildet.

Merker ikke forskjell på min HDMI kabel som betalte 399,- hos HFK for og min sorte HDMI kabel som jeg kjøpte fra ebay til $1.98 + NOK 19,- i frakt eller noe..

Det står forresten at den er 1.4A så den burde kunne 3D og 4K som en dyr kabel gjør, men det har ikke jeg testet siden jeg har en Infocus SP8602. Den tar Full HD så bra som min dyre fra HFK.

Newcomer rickroll sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet på HDMI er ikke digitalt. Den transporterer et digitalt signal, men selve signaloverføringen er aller høyeste grad analog.
    Audio ja, men det går jo ikke til projektoren... Video overføres digitalt så vidt meg kjent.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rickroll
    Audio ja, men det går jo ikke til projektoren... Video overføres digitalt så vidt meg kjent.
    Ja, all data som sendes over HDMI linken er digital. Bilde, lyd og annen ekstra info (nettverk, kryptering, etc).

Poenget mitt var at signalleringen er analog. Mottagers evne til å hente ut riktige digitale (HDMI) data fra disse signalene beror på en rekke "analoge" parametre: Kabeltype, tvinning, lodding, plugg, lengde, mm. Alle disse ting bidrar og forvrenger signalet igjennom kabelen. Når signalet blir for dårlig får man feil på datastrømmen, som kan vises som utfall, støy i bildet eller ingenting.

Å måle disse kvalitetene krever dyrt testutstyr. Med tanke på at det meste av kabler er produsert i Kina, har ikke jeg sett noen klar relasjon mellom kvalitet og pris. Det finnes menger av søppel fra firma som f.eks. (pirat)kopier andres produkter, men det finnes også seriøse, billige produsenter.

Clas Ohlson kjøper nok rett fra Kina til dette. Og her kan altså kvaliteten være bra og den kan være dårlig. Utfordringen for oss forbrukere å vite nettopp dette.

- Hilsen en som jobber med et utviklingsprosjekt mot en Taiwansk underleverandør.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utfall, støy i bildet eller ingenting.
    Støy i bildet? Jeg har hatt noen HDMI-kabler som har sviktet, men der har det vært enten eller, dvs. enten har de gitt bilde eller så har det gitt null bilde. Men finnes det altså en mellomting? Det kan i alle fall ikke være den "analoge" støyen som vi hadde på Scart, komponent og kompositt etc, men du tenker kanskje på striper o.l. som følge av dårlig kontakt m.m?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vel en 8-10 hdmi kabler fra classern og alle funker utmerket. Har 1x5m og 1x10m + masse små. Nada problemer.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du på modulasjon nå? Hvilken type modulasjon brukes på HDMI? Har ikke satt meg inn i akkurat HDMI da jeg aldri har vært borti det.

Jeg stiller meg allikevel kritisk til det du kaller støy? hvordan ser støyen ut på bilde når vi snakker om HDMI? Med utfall mener du tidvis sort/ingen bilde, eller hakking/spraking/mosaikk? Er en HDMI-kabel impedanstilpasset?

Etter hva jeg hadde fått med meg var HDMI heldigitalt.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Data error........bitfeil.........hakking , knitring , utfall av bilde/lyd , hdmi handshake problem
    En kabel som av ulike årsaker ikke bringer signal innenfor akseptabel mengde feil vil gi slike problem

HDMI blir ikke helt på samme måte som dataoverføring innen flere protokoller innen pc bruk og pakkesending / buffer der mistede pakker blir ettespurt og sendt

Man har en korrigeringsfunksjon med hdmi men kan aldri rette opp for mye feil.....da får man nevnte hakking , avbrudd osv

man får ikke klarere bilde , bedre bass , luftigere lyd eller motsatt med hdmi

Stort sett får man mest problem med billige HDMI fremfor dyrere men får man en billig HDMI til å fungere er ingen ting bedre enn det (penger spart)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du ha det enda billigere, kan du sjekke ut denne 10m HDMI 1.4 Cable High Speed v1.4 with Ethernet Channel Audio Return HEAC Only £12.33 at TVCables Jeg har handlet to stk av disse og begge har virket feilfritt på full hd 3d, tok ca en uke før jeg hadde de i postkassa.

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg har vel en 8-10 hdmi kabler fra classern og alle funker utmerket. Har 1x5m og 1x10m + masse små. Nada problemer.
    Har også en god del kabler fra classern. Særlig 10metern har meget god byggekvalitet. Bruker denne på min projectiondesign f22 og kan trygt si at bottlenekken ikke ligger i kablen jeg bruker.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet på HDMI er ikke digitalt. Den transporterer et digitalt signal, men selve signaloverføringen er aller høyeste grad analog.
    Er ikke det å transportere et signal det samme som signaloverføring?
    BTW, digitale signaler degraderes fort om kabelen har høy motstand og høy kapasitans. Mottaker må klare å skille mellom 1 og 0 når signalet ankommer.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Er ikke det å transportere et signal det samme som signaloverføring?
    BTW, digitale signaler degraderes fort om kabelen har høy motstand og høy kapasitans. Mottaker må klare å skille mellom 1 og 0 når signalet ankommer.
    Finnes ikke noe som rene digitale signals overførsler, men det er en varierende elektrisk puls som blir tolket som et digitalt signal.
    Og det er dette elektriske signalet som degraderes av motstand og kapasitans og div andre, etter som jeg har skjønt (er alldeles ikke noen proff) så vil motstand etterhvert slipe ned spenninngs toppene mens kapasitans bygger opp bunn strømmen så 'toppene' blir vanskelige og lese.

Er også ikke noen fysisk forskjell egentlig i 1.2-1.4 kabler men
    siden man øker 'tempo' i signalet for og få plass til all informasjonen så blir signalet desto mer sårbart så en gammel kabel kan falle til kort.

Standarden sitter da som jeg skjønner det i sender og mottaker og har lite med kabelen og gjøre.

Hjelper heller ikke at disse HDMI standards pampene bruker raten på klokke sporet i stedet for faktiske bits som fraktes...

Eneste dette gjør er og det til og se ut som det er en massiv forskjell på de forskjellige standardene mens det egentlig ikke er 'så mye' mere data som går i kabelen.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Standarden sitter da som jeg skjønner det i sender og mottaker og har lite med kabelen og gjøre.
    i hovedsak HDMI sender/motaker (chip) swich , repeater osv

Standarden som har vært brukt på kabler har fulgt øvrig sertifisering (sender/motaker) men har vært villedende.

Ja det er mange gamle HDMI som fint kan brukes i dag .
    Vi har blitt lurt litt av butikker da hver ny versjon har fått økt pris å hifi bladene og butikkpersonale har fortalt at vi må ha den eller den HDMI kabel for å få den eller den ytelsen.
    Lenge hang jo den useriøse kabelbransjen seg på også å fortalte i det vide å brede at man måtte kjøpe HDMI kabel fra dem til x antall 1000,- kr meteren for å få luftigere lyd , skarpere bilde eller alle andre fantastiske ord de brukte

Sertifiseringen sier bare hva kabel minimum skal takle........sier ingen ting om maximum
    (beste sertifiseringen har vært 10,2Gbps men det er målt HDMI kabler som kan takle 30 Gbps ....ofte de litt dyre som takler ekstra...har ingen betydning i dag men økes behov for overføringshastighet er jo en 30 Gbps kabel brukbar langt inn i fremtiden)

HDMI versjoner på HDMI kabel er endret å for oss forbrukere og innen hjemmekino skal HDMI kabler bare hete

HDMI
    Standard
    Standard med ethernet
    (dette er en kabel som er sertifisert til 720p / 1080i.....2,25Gbps)

HDMI
    High Speed
    High Speed med ethernet
    (dette er en kabel som er sertifisert til 1080p , 3D ...10,2G bps)

http://www.hdmi.org/pdf/atlug_faqs/2...Q09_UPDATE.PDF

Det som fortsatt står useriøst innen HDMI kabel er alle kina/ebay/import /salg til Norge og andre land der de mangelfullt opplyser om en kabel er high speed eller standard , er så utrolig mange som kjøper HDMI kabel som skaper problemer.............fordi det selges mye dritt å avansen er stor

At enkelte kunder velger å kjøpe HDMI fra en seriøs produsent fra butikk/nett som ofte kan koste noen kroner mere ser jeg som helt ok.......da har man i det minste en kabel som man ikke får problem med å som ofte kan holde lengere inn i fremtiden ang Gbps..........................en billig HDMI er bingo men bra når den yter det den skal

tildels ryddig måte å fremstille HDMI kabler for salg (selv om hdmi versjon ikke sier noe men villeder)
    Standard eller High speed
    HDMI Kabler

komplett som mange andre selgere
    sier ingen verdens ting annet enn det er en HDMI kabel....ytelse
    Komplett.no - HDMI 1.4 flat Kabel M/M 1m gullkontakter
    det eneste man kan trøste seg med er at man minimum kan få 720p / 1080i...............1080p blir bingo

Ekstremt lite forbruker vennlig opplysning om hva man kjøper
    A&L HDMI-kabel - 1,5m - Lefdal

You shall not use HDMI version numbers in the labeling, packaging, or promotion of any cable product
    HDMI :: News & Events

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes ikke noe som rene digitale signals overførsler, men det er en varierende elektrisk puls som blir tolket som et digitalt signal.
    Og det er dette elektriske signalet som degraderes av motstand og kapasitans og div andre, etter som jeg har skjønt (er alldeles ikke noen proff) så vil motstand etterhvert slipe ned spenninngs toppene mens kapasitans bygger opp bunn strømmen så 'toppene' blir vanskelige og lese.
    I slik signaloverføring er gjerne såkalt øyediagram essensielt, se http://www.hdmi.org/images/eye_diagram.jpg. Den plotter spenningen i kabelen over tid. Dersom hullet i midten, øyet, blir for lite vil ikke mottager være i stand til å forstå det riktige digitale signalet.

Er også ikke noen fysisk forskjell egentlig i 1.2-1.4 kabler men
    siden man øker 'tempo' i signalet for og få plass til all informasjonen så blir signalet desto mer sårbart så en gammel kabel kan falle til kort.

Hjelper heller ikke at disse HDMI standards pampene bruker raten på klokke sporet i stedet for faktiske bits som fraktes...

Eneste dette gjør er og det til og se ut som det er en massiv forskjell på de forskjellige standardene mens det egentlig ikke er 'så mye' mere data som går i kabelen.
    Som hygen skriver snakker vi om to hastigheter i HDMI: standard (for 720p) og high speed (for 1080p+ som 3D/4K). Se HDMI :: Manufacturer :: HDMI 1.4 :: Finding the Right Cable

Det er en fysisk forskjell på nyere HDMI kabler: Ethernet, eller HEC (HDMI Ethernet Channel) er lagt til som er et ekstra par i kabelen. Jeg er usikker om ARC (Audio Return Channel) også går over denne eller om det virker på gamle kabler. HDMI websiden er uklar på akkurat det punktet.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte nye ethernet funksjonen (er det noe som bruker den enda ?)

Ikke sikker på om ARC bruker disse men tror siden jeg må stille inn for bruk av dette i både tv og recievern (og reciever verken sender bilde eller lyd når ARC er i bruk så virker det unødvendig komplisert)

Igjen innrømmer at jeg absolutt ikke er noen ekspert på noe plan, bare en nerd med tilgang til google så fullt potensiale for at jeg tar feil :P

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ARC er bare for å spare en spdif kabel

Før
    når man hadde intergrert tuner eller avspiller i tv måtte man ha optisk/coax fra tv til reciver for å få lyden på reciver

med intergrert tv tuner eller tv med intergrert BD spiller og ARC funksjon trenger man bare HDMI mellom reciver og tv........ARC støtter 2.0 PCM , Dolby Digital , DTS

Nye HDMI kabler merket med HDMI 1.4 eller den aller nyeste HDMI logo Standard eller High Speed vil garantert takle ARC
    men
    HDMI kabler og kontakter gjennom tider til hjemmekino bruk er like ang ARC (hdmi 19 pin)
    Om en eldre HDMI kabel ikke takler ARC er det pga at ledningene ikke er tilkoplet kontaktene..............slik jeg forstår det er stort sett alle ledninger tilkoplet kontakt på eldre kabler (selv om ikke alle var i bruk den gang) så derfor fungerer stort sett ARC på eldre versjoner

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •