CAT6 brukes som CAT5e?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CAT6 brukes som CAT5e?

Sikkert et meget dumt spm. , men er helt "grønn" på omerådet.

Bestilte meg 100m med CAT5E kabel,- men ved en feil har jeg mottatt 100m med CAT6 kabel.
    Har helst ikke lyst til å bruke tid til å sende denne tilbake, og vente med å få tilsendt riktig kabel,- så spm. mitt er om denne kan brukes selv om ingen ting annet har CAT6 standard?

Hva er eventuellt forskjellen mellom disse kablene?, med mine øyne kan jeg ikke se noen forskjell.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bicks

Bestilte meg 100m med CAT5E kabel,- men ved en feil har jeg mottatt 100m med CAT6 kabel.
    Har helst ikke lyst til å bruke tid til å sende denne tilbake, og vente med å få tilsendt riktig kabel,- så spm. mitt er om denne kan brukes selv om ingen ting annet har CAT6 standard?

Hva er eventuellt forskjellen mellom disse kablene?, med mine øyne kan jeg ikke se noen forskjell.
    Høh. Da hadde jeg solgt kabelen videre

cat6 er ganske mye dyrere en cat5. Men cat6 fungerer helt fint med cat5 utstyr.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cat6 har et litt større tverrsnitt på lederene enn cat5, men går stort sett fint å bruke cat5 utstyr på cat6 kabel, kan bare bli litt tight noen ganger
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Active RimJob sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du plass til Cat6, så ser jeg ingen grunn til å bruke noe annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort förklarat men ändå:

Cat 5 klarar 10 eller 100 Mbps Ethernet, och upp till 100MHz.

Cat 5e klarar upp till 1000 Mbps (Gigabit Ethernet), och ger mindre crosstalk än Cat 5.

Cat 6 klarar 10 Gigabit Ethernet, och upp till 250 MHz. Varje par med kablar är skärmat i en Cat 6 och ger således bättre ytelse mot crosstalk (brus,stöy)

Har du gigabit switchar eller terminator (PC, PS3 osv) i bägge ender av kabeln ville jag inte valt annat än Cat 6 själv om Cat 5e ger samma bandbredd i det aktuella tilfället.

Kablar har egentligen aldrig varit ett problem när det gäller bandbredd, det är värrre med bra switchar och routers till vettiga priser.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg regner med du har fått en UTP (Unshielded Twisted Pair) kabel, siden du ikke ser forskjell på Cat5e-kabelen. For ditt bruk, er det ingen forskjell på kablene og jeg ville bare beholdt kabelen.

Forskjellene ligger i at man kan kjøre høyrere hastigheter på Cat6 kabelen, som bl.a. gjør at man har et plastkryss inni kabelen for å holde parene adskilte. Det gjør også at selve kabelen pleier å være noe tykkere.

I en bolig er det ikke noe problem å kjøre gigabit på hverken Cat5e eller Cat6, slik at forskjellene er ikke så store.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Cat6 har et litt større tverrsnitt på lederene enn cat5, men går stort sett fint å bruke cat5 utstyr på cat6 kabel, kan bare bli litt tight noen ganger
    Dette stemmer ikke, kablene er i seg selv helt like, forskjellen er hardere revolvering og strengere krav for riktig terminering.

Du kan fint bruke Cat.6 UTP på Cat5e utstyr, det vil fungere fint og du oppnår da en sambandsklasse D, om du senere vil ha sambandsklasse E bytter du bare kontakter og eventuelle patchesnorer.

Ikke alle Cat.6 kabler(nokså sjeldent på innstallasjonskabel Belden og Nexans er glad i dette, vanlig på patch- og drop-snorer) har dette krysset i midten, og gjør kabelen mer motstandsdyktig for overhøring, men i termineringspunkter vil den være mindre god om man ikke gjør det riktig.

Jeg mener at å legge Cat.6 bare er tull, Cat.5e er vel og bra, men legger man opp for framtiden er ikke Cat6 veien å gå. Legg heller opp Cat.6A(Klasse Ea) unngå typen som er UTP her, denne har forferdelige krav for installasjon.

Komponenten i signalveien som har lavest klassifisering utgjør sambandsklasse. Hjelper ikke med kabel som tilfredsstiller Klasse Ea når man bruker klasse D endeutstyr.

Sambandsklasser:
    Cat.3 (Telefoni)(ikke pts) Klasse C
    Cat.5e klasse D Tele/data
    Cat.6 Klasse E Tele/data
    Cat.6a Klasse Ea Tele/data
    Cat.7 Klasse F Tele/data
    Cat.7a Klasse Fa Tele/data

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei den største forskjellen er at Cat 5E ikke er sertifisert til å kjøre gigabit ethernet
    mens cat 6 har dette sertifikate i seg og er godkjent for gigabit ethernet

for å kunne få full utnytelse av fks. cat5E så må du deri blant gå vekk fra onboard netverkskort og instalere en PCI netverkskort i din maskin
    grunn til dette er at bånd bredde på PCI er større en det som er på on board kortene.
    les litt her Cat5 vs Cat5e vs Cat6 - Which Should You Use? | Network Cabling Directory her står det enkelt forklart hva forskjellen er

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sambandsklasse D(Cat.5e) er godkjent for gigabit. Med bakgrunn som telemontør og lang praksis i faget så er dette noe som praktiseres og sertifiseres/dokumenteres som 1000mbit/s. Dette med godkjent Fluke DTX-1800 instrument. Med Cat.5 derimot er dette ikke tilfelle.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lopern
    for å kunne få full utnytelse av fks. cat5E så må du deri blant gå vekk fra onboard netverkskort og instalere en PCI netverkskort i din maskin
    grunn til dette er at bånd bredde på PCI er større en det som er på on board kortene.
    tull & tøys :razz:

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kilden Lopern refererer til kan jeg ikke helt ta seriøst..
    For å sette det helt på spissen, en Cat.7 kabel har helt klart strengere regler for hvordan den skal forlegges og termineres(bøyradie osv osv) toleransene er små iforhold til Cat.5e som "alltid" går igjennom testingen ved gjennom målinger med godkjent sertifiserings instrument.
    At en Cat.6 kabel er mer immun mot støy er også bare tull. Man får ikke annet enn skjermet Cat.7 kabel noe sted som jeg har sett og det er det en grunn til. Legges det UTP Cat.6a er det et helvette å legge iforhold til avstanden mellom hver enkelt kabel osv. For ikke å snakke om sterkstrøm. Testing og dokumentering av Cat.6a UTP krever masse arbeid sett iforhold til alle de andre standardene. Vi la alltid opp skjermet Cat.6a om vi skulle ha noe annet enn Cat5e, grunnen er at kostnadene ved legging av Cat6a UTP er såpass mye høyere i arbeid og dokumentasjon at alt i alt ble FTP løsning foretrukket. Cat.6 ble sjeldent vurdert om kunden ikke spesifiserte dette på nye anlegg fordi denne standarden faller mellom to stoler om man ser på båndbredden og kostnad.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MB-S124
    Den kilden Lopern refererer til kan jeg ikke helt ta seriøst..
    For å sette det helt på spissen, en Cat.7 kabel har helt klart strengere regler for hvordan den skal forlegges og termineres(bøyradie osv osv) toleransene er små iforhold til Cat.5e som "alltid" går igjennom testingen ved gjennom målinger med godkjent sertifiserings instrument.
    At en Cat.6 kabel er mer immun mot støy er også bare tull. Man får ikke annet enn skjermet Cat.7 kabel noe sted som jeg har sett og det er det en grunn til. Legges det UTP Cat.6a er det et helvette å legge iforhold til avstanden mellom hver enkelt kabel osv. For ikke å snakke om sterkstrøm. Testing og dokumentering av Cat.6a UTP krever masse arbeid sett iforhold til alle de andre standardene. Vi la alltid opp skjermet Cat.6a om vi skulle ha noe annet enn Cat5e, grunnen er at kostnadene ved legging av Cat6a UTP er såpass mye høyere i arbeid og dokumentasjon at alt i alt ble FTP løsning foretrukket. Cat.6 ble sjeldent vurdert om kunden ikke spesifiserte dette på nye anlegg fordi denne standarden faller mellom to stoler om man ser på båndbredden og kostnad.
    Min mening:

De aller fleste installasjoner jeg er borti legges Cat6 UTP. Et kjapt søk hos grossisten viser at Cat6 er vel så billig og tilgjengelig som Cat5e uten nevneverdig prisforskjell. Men du nevner Cat6a, og det vil muligens være overkill (i dag iallefall) i boligsammenheng.

Cat5e er spesifisert til 100MHz, Cat6 til 250MHz, Cat6a til 500MHz mens Cat7 til 600MHz+++. Det er klart at dess høyere type man har, dess vanskeligere blir det å legge kabelen og å få riktig datarate på kabelen og man bør velge type ut fra ens behov.

Jeg har valgt Cat6 UTP fordi det er 1) billig 2) enkelt å legge 3) gir bedre signalkvalitet enn Cat5e 4) Jeg kjører GbE

Husk at gigabit ethernet går på samme frekvens (125MHz) som 100Mbit, bare kodingen er annerledes og at alle 4 par brukes samtidig. Dette gjør at en Cat5e kabel funker for de fleste (korte) strekk og at man i bolig neppe behøver noe mer enn Cat6 (uten a).
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CAT.5 har en maksimal båndbredde på 100MHz
    CAT.5e er utvida og etter standarden ligger den på 125MHz, gjerne over.

Grunnen til at vi og mange andre legger Cat.6A er i bunn og grunn basert på at Cat.6 etterhvert faller midt mellom to stoler om man ser litt frem i tid.
    Cat.6A UTP er ikke kostnadsmessig forsvarlig å innstallere om man skal gjøre det etter boka.

Cat5e kan kjøre gigabit på 90m+10m(90meter Perm.Link og 100m ved Channel(ink.dropsnor og patch)).
    Dette gjelder også alle de andre standardene uansett hastighet.

Cat6 har fordelen med at den er tilnærmet like tynn som en Cat.5e, men på grunn av revolveringen krølles den lett så pass på ved installasjon.

Jeg kjører Cat.5e hjemme og gjennommålt dette(på alle 4 par) med Fluke DTX-1800 med permanent link målinger etter Europeisk norm 50173. Kjører dermed Gigabit og måleresultatene tilfredsstilte standarden.

Skulle lagt nytt idag hadde jeg lagt Cat.6a FTP, og dermed hoppet rett over Cat.6.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer ta lång tid innan cat5e blir flaskhals. Switch och terminering ligger så långt bak för oss dödliga att det är helt otroligt. 99,99% av oss har vanligt innbygt NIC på pc. Ett 10gbit kort kostar runt 5-6000 här till lands sist jag kollade. Då skall man gärna ha ett kort till i andra änden + en switch. Blir fort 15-20k bara i nödvändig terminering.

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt riktig, fremdeles er Gigabit kantswitcher i profesjonelt bruk svært dyrt og disse har som oftest 1-4 porter med 10Gbit for uplink, her må man sette inn egnet SFP/Gbic som også koster noen kroner.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •