Lange XLR kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lange XLR kabler

Jeg trenger lange xlr kabler i hjemmekinoen min som skal gå fra preampen fram til effektforsterkeren forran med lerret. lengde på rundt 10meter.
    Noen som vet hvor man kan få noen høykvalitets XLR kabler til hjemmehifi uten å måtte betale det hvite ut av øyene.
    Jeg prøvde noen billige kabler som jeg kjøpte på nett for ettpar år siden, men de fungerte heller dårlig og ga en spak lyd, så jeg har endt opp med å bruke noen lange komponentkabler foreløpig.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prolyd. Evenstad. 4sound. Marios.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Accucable PRO XLR mikrofonkabel 10 meter

250 for 10 meter m/neutrik plugger

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg gikk å venta på min Parasound Halo C2 for endel år siden så var jeg og ute på akkurat samme oppdrag.

Hadde da og kikka på disse billige kablene, mic kabler etc. og tok turen til diverse musikk butikker for å høre med dem hva de syntes.

Når jeg fortalte om hvilket bruk jeg hadde planer om, og ikke minst hvilke prisklasser de skulle integreres i, så ble jeg anbefalt å heller kikke på XLR kabler fra hifi produsenter.

Var langt på vei det jeg hadde bestemt meg for, og valget mitt falt dengang på Monster M550i 3x7m.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært på leting etter det samme selv i lengre tid. Trengte 3x7mtr xlr.
    Forhørte meg med de fleste hifi butikkene som fører kabler av litt kvalitet og fikk samme svaret over alt.

Svarene jeg fikk var at lange xlr kabler skaffes på bestilling og en må gange prisen for 1 mtr med antall mtr kabel en trenger. Var lite "kvantums-rabatt" å hente desverre.

Endte tilslutt opp med å bite tvert over det sure eple og bestilte med 3x7mtr Nordost kabler.
    Etter at alt ble koblet opp så smaker ikke eple så surt lenger. Angrer ikke et sekund på at de tusenlappene forlot kontoen min

-axen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Jeg prøvde noen kabler fra lydrommet tror jeg det var. det var tynne mikrofonkabler. kostet 250,- pr 10meter kabel. når jeg koblet det opp ble lydbildet så spakt og dårlig at jeg måtte bare bytte ut kablene umiddelbart.

Det ser ut til at jeg må bite i det sure eplet og kjøpe meg noen kabler med en litt heftig pris :|.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    Takker for svar.
    Jeg prøvde noen kabler fra lydrommet tror jeg det var. det var tynne mikrofonkabler. kostet 250,- pr 10meter kabel. når jeg koblet det opp ble lydbildet så spakt og dårlig at jeg måtte bare bytte ut kablene umiddelbart.

Det ser ut til at jeg må bite i det sure eplet og kjøpe meg noen kabler med en litt heftig pris :|.
    Hvilket utstyr skal dette kople sammen forresten ?
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei utstyret er primare SP32 og primare A32 effektforsterker. høytalere er jbl array 1400.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg kostet på meg noen gode kabler. Send en forespørsel til Soundgarden og Oslo Hificenter og samenlign litt priser på Nordost kabler.

Hifiklubben har vel enerett på å selge merkene som de har så der er det vel vankelig å presse prisene. Ellers er Black Magic kabler gode til Primare etter hva jeg har lest.
    Lykke til

-axen

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor
    Takker for svar.

Høres merkelig ut at en såpass seriøs proffaktør som lydrommet sender ut noe halvveis.

Mener de bruker klotz kabler med neutrik plugger på XLR-kablene.

Sjekka du motstanden/ohm'en på kablene? du fikk vel ikke digitale DMX-kabler på 110 ohm i steden for 75 ohm?

Det gir ingen mening å bruke mye penger på helt regulære XLR-kabler.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har god erfaring med xlr kabler fra bluejeanscable.com.
    Der får du bestilt xlr kabler i den lengden du vil. Du kan velge mellom Belden 1800F eller Canare L-4E6S kabel og de bruker Neutrik NC3-B plugger.
    Synes det er merkelig at Mr Axe har fått vite at prisen på x meter er omtrent x gange 1 meter. Mye av prisen for kabel bør ligge i arbeidet med terminering og prisen på plugger

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for responsen. Protet jeg er usikker på om det er 110ohms eller 75ohms kabler jeg har fått. skal sjekke dette senere idag om det står på kablene.
    Jeg lurer litt på disse kablene:
    X Series Balanced XLR | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo amplifiers, and monoblock ampl

kan man skjøte kabler uten at man får forringet kvalitet, dvs man kobler 2 xlr kabler sammen til en lang?.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng
    Har god erfaring med xlr kabler fra bluejeanscable.com.
    Der får du bestilt xlr kabler i den lengden du vil. Du kan velge mellom Belden 1800F eller Canare L-4E6S kabel og de bruker Neutrik NC3-B plugger.
    Synes det er merkelig at Mr Axe har fått vite at prisen på x meter er omtrent x gange 1 meter. Mye av prisen for kabel bør ligge i arbeidet med terminering og prisen på plugger
    Van Den Hul og kabler i samme segment fikk jeg vite at pluggene koster det samme uansett om kabelen er 1 mtr eller 10 mtr. Termineringen koster det samme uanstte hvor lang kabelen er. Det som koster er antall meter kabel. Mulig en sparer et par hundrelapper på totalprisen kontra meterpris hvis en bestiller over 5 mtr kabel, men i utganspunktet så fikk jeg til svar at en kunne gange prisen pr mtr med antall mtr kabel en trenger.

Det er bare å sende ut noen eposter til forskjellige aktører som selger kabler av en hvis kvalitet så får en svar

-axen

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr Axe
    Van Den Hul og kabler i samme segment fikk jeg vite at pluggene koster det samme uansett om kabelen er 1 mtr eller 10 mtr. Termineringen koster det samme uanstte hvor lang kabelen er. Det som koster er antall meter kabel.
    Det som er poenget mitt også Kostnaden for plugger og terminering er lik uavhengig av lengde. En kabel på 10m bør derfor ikke koste 10 ganger en kabel på 1m. Jo høyere i prisklasse du kommer på kabler jo mer påkostet er også pluggene og eventuelt spesielle teknikker i forbindelse med terminering(luftgap, dielektriske sjikt, ymse varienter av fletting/tvinning osv.)

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe forskjell på XLR o,5m kontra 2m? Lest at signalkablene bør være kortest mulig. At det er bedre med lengere HT kabler kontra signalkabel. Flere som har den oppfatningen?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcane
    Er det noe forskjell på XLR o,5m kontra 2m?
    Nei, ikke utover fysisk lengde, nei.
    Sitat Opprinnelig postet av norcane
    Lest at signalkablene bør være kortest mulig. At det er bedre med lengere HT kabler kontra signalkabel. Flere som har den oppfatningen?
    Nei, det er motsatt, heller lengre signalkabler enn lange høytalerkabler.

Les forøvrig Brynjulf Blix' syn på kabeler - Om valg av kabler til lyd og bilde - DinSide

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det ja Takker for oppfriskningen

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    721
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da fikk jeg levert XLR kablene fra emotiva igår og må si jeg var imponert over kvaliteten på disse. Det ga utrolig nok lydbildet et stort løft. Jeg angrer bare på at jeg ikke har kjøpt disse før. Man hører med en gang at lyden blir betraktelig mer definert,får mer tyngde og rommet blir mye større. I tillegg spiller jeg på et mye lavere volum nå for å få det lydtrykket jeg hadde før merker jeg.

At det skal være så dyrt med lange HIFI XLR kabler er bare noe tull. Disse kablene kan anbefales på det varmeste.
    Jeg kjøpte meg 6kabler à 5meter som jeg skjøtet sammen til 3 på 10meter for å kjøre frontene og center. i tillegg kjøpte jeg 2 kabler à 2meter til bakhøytalerene. pris på alt dette er rundt 3000 kroner ferdig fraktet hjem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •