Spørsmål vedrørende lydkabel mellom HDPVR og hjemmekino forsterker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål vedrørende lydkabel mellom HDPVR og hjemmekino forsterker.

Lurer på om det er finnes kabel/er mulig og ta ut 5.1 lyd ut fra S/PDIF utgang på satellitt tuner til "optisk inn" på hjemmekinoforsterker?
    Legger ved 2 pdf filer som viser utgangen på "CanalDigital HDPVR 101ST" og inngangen på LG HX906SB 3D hjemmekinoforsterker.
    Utgangen på HDPVR er merket med nr. 9 og inngangen på forsterkeren er merket med nr. 5

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Steinar.V
    Lurer på om det er finnes kabel/er mulig og ta ut 5.1 lyd ut fra S/PDIF utgang på satellitt tuner til "optisk inn" på hjemmekinoforsterker?
    Legger ved 2 pdf filer som viser utgangen på "CanalDigital HDPVR 101ST" og inngangen på LG HX906SB 3D hjemmekinoforsterker.
    Utgangen på HDPVR er merket med nr. 9 og inngangen på forsterkeren er merket med nr. 5
    Du kan da vel bare bruke hdmi kabel - den overfører både bilde og 5.1 lyd !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Ok, så det er kun hdmi altså. Grunnen til at jeg håpet på å kunne kjøre lyd separert fra bildet, var at jeg da også kunne få lyd og bilde på tven uten å måtte bruke forsterkeren. Altså koble hdmi direkte i tven, og kun lyd via forsterkeren. Dette for å gjøre det enklere for kona som ikke liker å måtte forholde seg til så mange apparater.

Det er imidlertid mulig å koble hdmi dirtkte til tven, og optisk derfra til forsterkeren, men i manualen til min tv står det at den ikke vil gi 5.1 lyd ut fra tilkoblede eksterne enheter. Kun stereo. Tven er en SAMSUNG PS-51D555
    Link: Samsung PS51D555 51" 3D plasma-TV med full HD-oppløsning

Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Du kan da vel bare bruke hdmi kabel - den overfører både bilde og 5.1 lyd !

Intermediate Nemesis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Det finnes omformere fra digital rca til optisk.Koster noen hundrelapper.Bruker en selv på samme måte som du ønsker.

MVH

Fant en her:

Digital Audio Converter, (Coax til Toslink)
    HD DVD : 189 , BD:320, DVD:681,Music DTS/DD DVD:55. DTS CD:35 , CD 1340, SHM-SACD :18 SACD:349 , DVD-A : 324 , PA-BD:16 LP:182,

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempetakk til deg Nemesis. Der fant du jo løsningen for meg :-D

Sitat Opprinnelig postet av Nemesis
    Hei
    Det finnes omformere fra digital rca til optisk.Koster noen hundrelapper.Bruker en selv på samme måte som du ønsker.

MVH

Fant en her:

Digital Audio Converter, (Coax til Toslink)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et spørsmål, har ikke sjekket om ditt anlegg har hdmi ut, men normalt er det vel sånn at når din receiver er slått av routes hdmi signalet fortsatt videre til tv`en slik at du kan se tv uten at receiveren må være slått på, har du prøvd det?
    Tror vel kanskje der er en innstilling i menyen på din receiver der ordner dette, men er ikke sikker.
    Sjekk manualen hva den siger om dette.
    Ellers ville jeg vel kanskje ha overveid en hdmi splitter, èn kabel til tv`en og èn kabel til receiveren.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Bare et spørsmål, har ikke sjekket om ditt anlegg har hdmi ut, men normalt er det vel sånn at når din receiver er slått av routes hdmi signalet fortsatt videre til tv`en slik at du kan se tv uten at receiveren må være slått på, har du prøvd det?
    Tror vel kanskje der er en innstilling i menyen på din receiver der ordner dette, men er ikke sikker.
    Sjekk manualen hva den siger om dette.
    Ellers ville jeg vel kanskje ha overveid en hdmi splitter, èn kabel til tv`en og èn kabel til receiveren.
    Hei, og takk for godt forslag. En hdmi splitter kan også være en løsning. Receiveren har hdmi ut. Slik det er nå, så må receiveren være påslått for å få blide og lyd så lenge tuneren er tilkoblet via hdmi, men jeg skal sjekke i innstillingene om det er mulig omgå det. Jeg har nylig kjøpt dette utstyret og har ikke fått satt meg inn i alle innstillinger ennå.

Men det er kanskje ikke så aldeles galt likevel, for jeg har oppdaget at receiveren automatisk slår seg både på og av samtidig med tuneren fra CD, så da får den kanskje et signal via hdmi koblingen? Hvis det er slik det henger sammen, så er faktisk problemet løst.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var jo ganske smart.