Kan en strømkabel påvirke lyden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 89
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan en strømkabel påvirke lyden?

Er ikke strømkabelen som fulgte med forsterkeren god nok? Kan en strømkabel virkelig noen forskjell? Trenger jeg en strømkabel til mange tusen? Forklar hvordan strømkabel kan gi bedre lydkvalitet, for det skjønner jeg ikke.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettkabelen vil neppe påvirke lyden i særlig grad selv om noen hevder det. Tenk på at installasjonskabelen mellom stikkontakt og sikringsskap ikke koster mange tusen heller. Jordfeilbryter på alle kurser anbefales. Ellers kan du jo sette på et strømfilter ved anlegget, uten garanti for at det utretter mirakler. Legg heller litt penger i gode signalkabler og høyttalerkabler og evt. oppgrader intern kabling i høyttalerne.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg skal oppigle til noen kabeldebatt, så vil vel en godt skjermet nettkabel forhindre eventuell induksjon/støysmitte til andre kabler el. i rotet bak anlegget.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan så være, men hvordan forsvarer man en pris på 5000, 10000 eller 100k for den saks skyld. Hva er de skjermet med som får de til å koste så mye ?
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan f.eks. være kabler med sølvbelagte OFC solid-core dirigenter og FEP isolasjon hele veien, som gir en ideell elektrisk og mekanisk kontrollert konstruksjon for ultra-rask, lav-impedans strøm og spenningsoverføring.

Det er til vanlig ikke nødvendig å investere voldsomme beløp i en strømkabel. En med normalt god skjerming skal holde i massevis.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en tur på Soundgarden og spør om demo,
    Nordost Frey Strømkabel - 2 meter
    "Spør om en demo hos din lokale Soundgarden. Du vil ikke tro hva en god strømkabel kan utrette i et ekte Hi-Fi system."
    så får du se om du blir overbevist eller ei.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret er nei.
    Ekstremt kraftige effektrinn kan dog trenge ekstra stort tversnitt. Eldre M&L ble levert med påmontert strømkabel p.g.a. dette. Mindre tversnitt kunne potensielt startet brann.

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke en skilletrafo har mere for seg enn en strømkabel i 10000kr klassen ?
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neppe, men som kablenisse er jeg åpen for dette i spesielle tilfeller...

Dog, sjekk denne: krell fpb 300c - Torget

Krell er en av de mest anerkjente produsentene av Hifi. Hadde det vert mye å hente på å eksperimenter med strømkabler hadde de neppe utstyr et bra effekttrinn med fast kabel - ikke ?

Det var en på Sentralen som bar seg etter å ha skiftet strømkabel - virket veldig plasebo påvirket. Kunne ikke dy meg og forslo at han byttet kabel helt frem til turbinen - for tenk hvilken lyd han da ville få, med et smilefjes bak - da ble jeg nesten utestengt gitt....

Men har du tro på det så koster det ikke allverden å prøve - tro kan flytte fjell veit du :smile:
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Krell følger kommersielle markedet som andre og ser at en kan tjene penger. Meningsløst å bruke noe slikt som bevis på at det må være forskjeller.

Denne er verdt å lese:
    Audio Power Cables & Cords - Do they really make a difference? — Reviews and News from Audioholics

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xnn3882
    Er ikke strømkabelen som fulgte med forsterkeren god nok? Kan en strømkabel virkelig noen forskjell? Trenger jeg en strømkabel til mange tusen? Forklar hvordan strømkabel kan gi bedre lydkvalitet, for det skjønner jeg ikke.
    Behold den du har. Om du trenger å teste noe så er f.eks. Ølflex 2.5 rimelig og du får en meters lengde med støpsler rimelig.

Så lenge kabelen er i god stand og har nok tverrsnitt så vil det ikke være forskjeller.

Forøvrig ganske interessant å følge kabeldebatter og forskjellene som oppleves når man selv ser hvor mye anlegget kan variere fra dag til dag med egen dagsform/stressnivå osv...

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mangel på proteiner nedsetter hørselen, så husk å spise egg til frokost før du skal ut på lytterunde.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kan muligens være informativ:

Welcome Secrets of Home Theater and High Fidelity

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og jo større kabelspaghetti og antall analoge signalkabler i nærområdet jo værre kan det bli. Alt som skal til for forbedring er skjerming, så kostbare behøver de ikke å være. Så strømkabel til mange tusen kan du like så godt utelukke med en gang.

Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Uten at jeg skal oppigle til noen kabeldebatt, så vil vel en godt skjermet nettkabel forhindre eventuell induksjon/støysmitte til andre kabler el. i rotet bak anlegget.
    Det kan så være, men hvordan forsvarer man en pris på 5000, 10000 eller 100k for den saks skyld. Hva er de skjermet med som får de til å koste så mye ?
    Han nevnte vel ikke noe om pris, og man får skjermede strømkabler fra rundt hundrelappen. Sikkert eksempler på billigere også.

Jeg laget mine selv, ble ikke mange kronene det

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om den ikke er tilstede vil den i aller høyeste grad påvirke lyden, men bortsett fra det er det enkelte som får et høyere støygulv/50-60hz brum ved for dårlig/mangler skjerming. En kabel med god skjerming trenger derimot ikke å koste mye.

Heldigvis får en si, for å kjøpe kabel til 1000kr meteren + installasjonskostnader frem til nærmeste trafo-stasjon + ombygging av alle målere/koblingspunkter hadde blitt en svært kostbar affære.

Er spenningen dårlig/svært varierende og/eller mye problemer med støy, kan en skilletrafo/regulator (les "strømrensere") utgjøre en hørbar forskjell (samt beskytte elektronikken), men de av god kvalitet er ganske kostbare.

Newcomer Yidaki sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er stor forskjell på strømkabler, er bare å teste ut.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjerming på strømkabel? Ja, det hjelper jo mye når det går kilometer med uskjermet kabel frem til huset. :grin:
    God elektronikk holder støy borte. Ellers vil ferritkjerner som sitter tett ved inngangen til apparatet være mer fornuftig. Og har man virkelig store støyproblemer vil regenatorer e.l. være løsningen. De kan levere 230v med korrekt sinus kontinuerlig.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Skjerming på strømkabel? Ja, det hjelper jo mye når det går kilometer med uskjermet kabel frem til huset. :grin:
    Da får du heller lese igjen hvorfor vi sier at den bør skjermes. Det har ikke noe med at den påvirkes av noe, men hva den selv påvirker av andre kabler.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Da får du heller lese igjen hvorfor vi sier at den bør skjermes. Det har ikke noe med at den påvirkes av noe, men hva den selv påvirker av andre kabler.
    En strømkabel er svært sjelden kilde til støy. Problemene ligger som regel andre steder og bør løses der.

Ekstra skjerm koster uansett ikke mange kronene som allerede påpekt og det blir ikke bedre om prisen skyter i været. Bare kjekt for de som selger slikt.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Det var en på sentral som bar seg etter å ha skiftet strømkabel - virket veldig plasebo påvirket. Kunne ikke dy meg å forslo at han byttet kabel helt frem til turbinen - for tenk hvilken lyd han da ville få, med et smilefjes bak - da ble jeg nesten utestengt gitt....
    virker nesten som om dette handler om religion og at det ikke nådvendigvis er kunnskaps basert.

Man skal vel være forsiktig med å ta livsløynen fra en over gjenomsnittelig hifi frelst ja....

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •