Kan en strømkabel påvirke lyden? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 89 av 89
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og rydder du i salaten bak forsterkeren, bruke akkurat lange nok kabler og skiller signal og strøm fysisk trenger du ikke bruke store summer på strøm kabler.

Mulig strømforsyningen tar en del støy, men kobler elektrikeren inn en varmepumpe på samme kurs, som hos meg, slik at det slår ut surround prosessoren, kan det være lurt med et strøm filter i tillegg 8)
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Nei, si det. Men kan du prøve å forklare hvordan "renset" 220-240 Volt til forsterkeren gir lydmessige utslag ut av høyttaleren? Mener du det er målbart?
    Det er både målbart og hørbart med strøm rensing. Jeg har det på mitt anlegg og forskjellen er meget stor. Ved å bruke rense utstyr ikke bare kabel er de definetivt forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Nåja, dette er ikke helt korrekt. En skjermet kabel er et dårlig filter. Så den har ingen effekt til å "rense" strømmen fra stikkontakten og frem til apparatet med skjermet kabel eller å tvinne kabelen på en spesiell måte. En skjerm og god balansering (tvinning) forhindrer at det plukkes opp ny støy, men den undetrykker ikke den støyen som allerede ligger på kabelen. Det må man ha et egnet filter til å gjøre. Men de aller fleste forsterkere har god støyundertrykking i strømforsyningene. I praksis er det kun dårlig konstruerte strømforsyninger og forsterkere trenger filter.
    Her tror jeg du har forklaringen på hvorfor denne debatten i det hele tatt eksisterer. Produsenter av forsterkere prøver å holde kostnadene lave og valg av komponenter og konstruksjon blir da ofte akkurat tilstrekkelig. I noen tilfeller vil ikke gjennomsnittet være godt nok og de som monterer skjermet kabel og eventuelt strømrensing vil oppleve forskjell. I andre tilfeller hvor den orginale strømforsyningen greier jobben og strømnettet er rent vil man ikke merke noen forskjell.

Dyre strømkabler har altså noe for seg hvis du har renset strømmen og vil beholde den ren fram til forsterkeren.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Det er både målbart og hørbart med strøm rensing. Jeg har det på mitt anlegg og forskjellen er meget stor. Ved å bruke rense utstyr ikke bare kabel er de definetivt forskjell.
    Poenget mitt var at en strømkabel ikke filtrerer ("renser") lyden, den bare skjermer ("innkapsler") mot ytterligere påvirkning fra utsiden. Man må ha et eget filter for å nettopp gjøre det. Å bruke skjermet kabel etter et slikt filter er hensiktsmessig for å ikke få inn støy på innsiden.

Men hvem av dere filtrerer 230V?

Her tror jeg du har forklaringen på hvorfor denne debatten i det hele tatt eksisterer. Produsenter av forsterkere prøver å holde kostnadene lave og valg av komponenter og konstruksjon blir da ofte akkurat tilstrekkelig. I noen tilfeller vil ikke gjennomsnittet være godt nok og de som monterer skjermet kabel og eventuelt strømrensing vil oppleve forskjell. I andre tilfeller hvor den orginale strømforsyningen greier jobben og strømnettet er rent vil man ikke merke noen forskjell.

Dyre strømkabler har altså noe for seg hvis du har renset strømmen og vil beholde den ren fram til forsterkeren.
    Hi-end bransjen er også befengt med å selge andre verdier enn teknisk kvalitet: Er den Ferrari dobbelt så god som en Audi? Da må begynne å definere hva "god" er. Ferrarien spiller på helt andre strenger: design, opplevelse, luksus, show-off som alle kan være motiverende grunner til å kjøpe slikt utstyr. Om den teknisk sett yter bedre enn en bil til halve prisen er jeg ikke sikker på.

Samme gjelder i hi-fi bransjen: Man må skille mellom noe som gir en teknisk bedre ytelse og det man kjøper på grunn av designet og opplevelsen. Å ha en syltynn kina-kabel på et 80k anlegg vil nok føles malplassert og dermed ikke gi den samme opplevelsen som en 10 ganger dyrere kabel. Men teknisk sett kan kanskje en litt mer robust kabel til doble prisen være nok.

Derfor strander ofte slike diskusjoner fordi man fundamentalt sett er uenige om hvorfor man kjøper så dyrt utstyr. Deretter har kanskje kjøpere av 10-100 ganger dyrere kabler gjerne et behov for anerkjennelse ved at utstyret faktisk _er_ 10-100 ganger bedre.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vesentlige er at bedre skjermete kabler ikke koster noe særlig mer. I løpemeter og innkjøp snakker vi om kroner.

Utover det spiller high-end merkene på følelser og status. Og folk lar seg lure. Det tragiske er de pengene kunne vært benyttet på områder i anlegget hvor selv bestemor hører en klar forskjell.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med det er slikt utstyr vi snakker om? Strømfilter - Soundgarden har de beste merkene inne strømfiltre

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Regner med det er slikt utstyr vi snakker om? Strømfilter - Soundgarden har de beste merkene inne strømfiltre
    Jada jeg bruker Monster padda. Holder lenge det. Jeg betalte ca 1200kr for min for mange år siden. Da bodde jeg i blokk med 25 leiligheter og hørte knepp i lyden når naboen skrudde av lyset.
    Padda fikset dette samt gav roligere lydbilde så den har blitt værende siden den gang.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada jeg bruker Monster padda. Holder lenge det. Jeg betalte ca 1200kr for min for mange år siden. Da bodde jeg i blokk med 25 leiligheter og hørte knepp i lyden når naboen skrudde av lyset.
    Padda fikset dette samt gav roligere lydbilde så den har blitt værende siden den gang.
    Med slike filtere fra Monster, da snakker man vel ikke lenger bare om bare en kabel, men et filter som inneholder aktive elektroniske komponenter (monster hts 5100 signature).... :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Med slike filtere fra Monster, da snakker man vel ikke lenger bare om bare en kabel, men et filter som inneholder aktive elektroniske komponenter (monster hts 5100 signature).... :roll:
    Joda men et anlegg blir ikke bedre enn svakeste ledd og hvis det er strømmen kan det ha noe for seg. Litt dumt å slippe til ny støy fordi kabelen etter filteret ikke er skjermet skikkelig.

Men uansett hva slags løsninger bransjen kommer opp med er det ingen vits i å køpe dem hvis du ikke har problemet.
    Her må nok over ivrige selgere ta en del av skylden, men å avskrive at det ikke utgjør forskjell bare fordi man selv ikke merket noe er tåpelig!

Har man anlegg til 2 -3 hundre tusen er det rimelig forsikring å bruke en tusenlapp på kabel for å være sikker på at forholdene er best mulig.
    Å kjøpe en tusen kroners kabel til en 799 krs cd spiller, vel det er det ingen som gjør.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •