Kan en strømkabel påvirke lyden? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 89
    Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fraværet av strømkabler ville påvirke lyden på samme måte som denne debatten, de er med andre ord helt avgjørende for de aller fleste av oss... Utbyttet av en penere kable kan man diskutere frem og tilbake. Det er kjøperne som er skyld i at produktene finnes og selges. Produsentene vil selvfølgelig gjerne komme på banen og "rettferdiggjøre" så mye som mulig, men det gjør Fjordland, Nike og alle andre også. Man kan jo more seg med å lese om Shyunyata Researchs DTCD Analyzer og så slå over til å lese om deres Dark Field Cable Elevators siden. Sistnevnte møter normalt mye større skepsis, er mindre nødvendig enn strømkabler og kanskje vanskeligere å svelge.

Selv har jeg vært i mange nok laboratorier til å ha sett at tilogmed offentlige midler brukes på skjermede kabler, selv om det er lite rhodium og dioder å se, naturlig nok. Syndig som jeg er har jeg hatt et helt sett matchende, skjermede og uhorvelig stive og tunge kabler til mitt oppsett som føltes bra men som ikke er savnet det minste nå - uten at det må bety noe for andre.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktum er jo som kjent at Nikola Tesla allerede i 1899 klarte å overføre strøm trådløst til et stort antall lyspærer på kilometers avstand. Det er dermed sannsynlig at strømkabeldebatter som denne snart vil bli totalt overflødige når iløpet av kort tid elektronikkprodusentene vil introdusere kabelfrie forsterkere etc. Vannbåren energi vil også kunne implementeres i hifi-komponenter veldig enkelt. Det kommer også oppladbare enheter som lades på samme måte som elektriske tannbørster, men som bare trengs å lades en gang i året.Man vil også kunne lade f.eks. en stor McIntoshforsterker ved hjelp av tankeoverføring idet man bare aktiverer ubrukt energi i kroppen.

Så snart er det nok bare å skrote denne tråden!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min forsterker kom ikke med strømkabel så jeg satte sammen min egen med Supra Lo-Rad og Supra støpsler, kostet ikke mye.
    Jeg hadde et Stax Signature II hodetelefon system, SRM-006t rørforsterker og SR 4040 telefoner og da kjøpte jeg en relativ dyr strømkabel som ekstrautstyr til, men jeg hørte ikke forskjell.
    Det som derimot utgjorde en forskjell var da jeg eksperimenterte med en vintage Tandberg TCD440A kassettdeck, denne har jo en gammeldags lampetledning som strømkabel. Med den originale på, og hodetelefoner tilkoblet, men ingen lyd på, da var der en varierende summetone i hodetelefonerne alt etter hvor man flyttet denne strømkablen, man trengte bare røre ved den for å høre det.
    Moderne komponenter er vel ikke så følsomme men likevel......lurt med en god skjermet kabel, trenger ikke være dyr heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    niels. jeg bruker også supra Lo-Rad. gode rimelige kabler. med god skjerm. jeg merket overgangen godt. dette ved mere oppløst luftig og mere kontrolert lyd. dog på anlegg i høy prisklasse. grunnlaget for denne forbedrelsen ligger i skjermen. mindre utstråling til nærliggende signal kabler. og elektronikken kan jobbe uten den tilførte støyen.
    den grad dette er merkbark, kommer veeeeeeeeldig ann på hva du har av utstyr. så noe fasit svar her er ikke mulig. men strømkabel med god skjerm og koblet rett. er ikke skadelig har du godt nok utstyr/hørsel. og kablene ligger feil(rett) etter som en ser det. så er en god skjerm verdt gull.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiosan
    niels. jeg bruker også supra Lo-Rad. gode rimelige kabler. med god skjerm. jeg merket overgangen godt. dette ved mere oppløst luftig og mere kontrolert lyd. dog på anlegg i høy prisklasse. grunnlaget for denne forbedrelsen ligger i skjermen. mindre utstråling til nærliggende signal kabler. og elektronikken kan jobbe uten den tilførte støyen.
    den grad dette er merkbark, kommer veeeeeeeeldig ann på hva du har av utstyr. så noe fasit svar her er ikke mulig. men strømkabel med god skjerm og koblet rett. er ikke skadelig har du godt nok utstyr/hørsel. og kablene ligger feil(rett) etter som en ser det. så er en god skjerm verdt gull.
    Ser frem til målinger av supernanlegget ditt. Regner med du har topp rom med både ekstremt lav støygulv, akustikk i toppklasse med perfekt ETC og terminasjon fra custom lagde diffusorer, svært lav decay og fritt for romnoder, høyttalere med eksemplarisk polarrespons, høyttalere som er fullfrekvente og takler SPL på minst 115dB fra 30-20000 Hz og frekvensrespons som holder seg innenfor +/-3dB med 24 oktav oppløsning.

Eller snakker du om sånt der dyr elektronikk som spiller i vanlige stue?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er det mest merkbart på et anlegg i høy prisklasse - da ingeniørene som designer de dyre anleggene nedprioriterer støydempende kretser omvendt proposjonalt med utsalgsprisen.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Selvfølgelig er det mest merkbart på et anlegg i høy prisklasse - da ingeniørene som designer de dyre anleggene nedprioriterer støydempende kretser omvendt proposjonalt med utsalgsprisen.
    Derfor det 'alltid' er susing i high end på messer? Det er i alle fall ikke kablene det står på...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har uten tvil påvirkning på lyden, prøv å ta en signal kabel til 20kr fra biltema
    og tullen den rundt en like billig strømkabel så vil du helt sikkert merke at det påvirker lyden, i værstefall vil det så høyt at du må spille høyt for å ikke høre det, man tester dette slvfølgelig på lavt volum..

Min mening er at vil du ha fin å klar lyd bør man legge litt laken på borde for gode kabler:-D
    Kommer selvfølgelig på hvor kresene ørene dine er:twisted:

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ann på hvor lett man lar seg lure av placebo.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amigo91
    Det har uten tvil påvirkning på lyden, prøv å ta en signal kabel til 20kr fra biltema
    og tullen den rundt en like billig strømkabel så vil du helt sikkert merke at det påvirker lyden,
    i værstefall vil det så høyt at du må spille høyt for å ikke høre det, man tester dette slvfølgelig på lavt volum..

Min mening er at vil du ha fin å klar lyd bør man legge litt laken på borde for gode kabler:-D
    Kommer selvfølgelig på hvor kresene ørene dine er:twisted:
    Det er jo ikke så veeldig rart da!
    Du har jo nettopp laget deg en induktor.
    I strømkabelen går det vekselstrøm. Den tyvekroners signalkabelen fra Biltema har lite med resultatet å gjøre. En hvilken som helst signalkabel, billig eller dyr, som "tulles rundt" en 220v kabel, vil fungere som en spole. Vekselstrømmen som går i 220v kabelen induserer naturlig nok en spenning i denne "spolen", og dermed oppleves dette som hørbar støy / brum i anlegget.
    Kjører du bilen din i fjellveggen, vil det naturlig nok "påvirke" bilen.
    Hvem gjør vel det, med vitende og vilje?
    Like meningsløst er det jo å surre en signalkabel rundt en 220v kabel. Det får som sagt en konsekvens, men har lite eller ingenting med kabelens kvalitet å gjøre.

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg påstår at jeg ved å skifte ut de tynne orginale strømkablene til mine xtz subber fjernet helt en svak brummelyd som ellementet lagt når forsteker var på(uten lyd), signalkabel og høytalerkabel lå inntill strømkabel. jeg laget noen supra lorad skjermede kabler og etter dette var brummelyden helt totalt fraværende. tipper det var signalkabel som påvirket strømkabel(orginal til xtz 10.16 er ganske tynne) da det ikke gikk noe særlig lydsignal siden volum var lik null.

eventuellt må begge de medfølgende kablene være utrolig dårlig kvalitet eller at begge hadde feil(noe som er lite sannsynlig)

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at jording skaper støy, kutter man ut jord så er ikke støy noe problem.. Skal man ha skjermede kabler har det vel ikke noe for seg uten å ha jordet stikk og at forsterkeren er beregnet for jording om man har dette.. Min NAD forsterker feks. har ikke jord engang.

Kan aldri tenke meg at lyden blir så vannvittig bra ved å ha de to siste meterne med en svindyr kabel når hele anlegget er koblet på feks. en 16A kurs på samme 2,5mm2 tilførsel.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kuriositet når jeg leser igjennom tråden: Er det noen av dere som er utdannet innen elektro(nikk) eller er det bare synsing?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    En kuriositet når jeg leser igjennom tråden: Er det noen av dere som er utdannet innen elektro(nikk) eller er det bare synsing?
    Jeg er elektriker. Derfor fikk jeg til å lage mine egne strømkabler.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JBT
    jeg påstår at jeg ved å skifte ut de tynne orginale strømkablene til mine xtz subber fjernet helt en svak brummelyd som ellementet lagt når forsteker var på(uten lyd), signalkabel og høytalerkabel lå inntill strømkabel. jeg laget noen supra lorad skjermede kabler og etter dette var brummelyden helt totalt fraværende. tipper det var signalkabel som påvirket strømkabel(orginal til xtz 10.16 er ganske tynne) da det ikke gikk noe særlig lydsignal siden volum var lik null.

eventuellt må begge de medfølgende kablene være utrolig dårlig kvalitet eller at begge hadde feil(noe som er lite sannsynlig)
    Tror du kanskje mener omvendt her?
    Det er jo helst strømkabelen som forstyrrer signalkabelen. Strømmen / spenningen / signalene i signalkabelen er jo ganske beskjedne, og det skal mye til for at dette kan påvirke 230v vekselstrøm!
    Derimot er det mye større sannsynlighet for at 230v vekselstrøm fra strømkabelen vil påvirke signalkabelen.
    Husk at inngangen på forsterkeren er svært følsom hva signal / spenning angår, og det skal ikke mye til før innstrålt støy (vekselstrøm) vil påvirke inngangen, og dermed gi opphav til støy.
    At problemet forsvant med dine supra skjermede kabler, har sin forklaring i at du dermed reduserte spenningspåvirkningen fra 230v kabelen vha skjermen.
    Det kanskje "riktigste" i denne sammenheng, ville nok vært å skifte ut signalkablene med en bedre skjermet utgave. Er det tynne billige "lakriskabler" du bruker for signaloverføring, så tåler disse ganske lite hva innstrålt støy angår - mange av dem har ikke skjerm i det hele tatt.

Som en slags "moral" i dette, bør man i det lengste unngå å legge strøm- og signal- og tildels høyttalerkabler ved siden av hverandre, over lengre strekk.
    Et realt "kråkereir" bak komponentracket er faktisk å foretrekke, fremfor sirlig anlagte kabler!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Ingen spesiell utdanning, men ingen synsing heller!

Jeg tillater meg å påstå at jeg har relativt god innsikt i slike problemer, det være seg både elektro og elektronikk.
    Etter å ha fusket i faget / fagene i 40-50 år, lærer man seg jo ett og annet. ;-)
    Dermed har jeg relativt godt belegg for hva jeg skriver, men har ingen problemer med å bli imøtegått på mine uttalelser!

Active JBT sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Tror du kanskje mener omvendt her?
    Det er jo helst strømkabelen som forstyrrer signalkabelen. Strømmen / spenningen / signalene i signalkabelen er jo ganske beskjedne, og det skal mye til for at dette kan påvirke 230v vekselstrøm!
    Derimot er det mye større sannsynlighet for at 230v vekselstrøm fra strømkabelen vil påvirke signalkabelen.
    Husk at inngangen på forsterkeren er svært følsom hva signal / spenning angår, og det skal ikke mye til før innstrålt støy (vekselstrøm) vil påvirke inngangen, og dermed gi opphav til støy.
    At problemet forsvant med dine supra skjermede kabler, har sin forklaring i at du dermed reduserte spenningspåvirkningen fra 230v kabelen vha skjermen.
    Det kanskje "riktigste" i denne sammenheng, ville nok vært å skifte ut signalkablene med en bedre skjermet utgave. Er det tynne billige "lakriskabler" du bruker for signaloverføring, så tåler disse ganske lite hva innstrålt støy angår - mange av dem har ikke skjerm i det hele tatt.

Som en slags "moral" i dette, bør man i det lengste unngå å legge strøm- og signal- og tildels høyttalerkabler ved siden av hverandre, over lengre strekk.
    Et realt "kråkereir" bak komponentracket er faktisk å foretrekke, fremfor sirlig anlagte kabler!

det høres mer rett ut ja men alt i alt så forsvant iallefall brummingen da. mener å huske at kabelen var en pheonix gold signalkabel beregnet til bil(ofte er vel biltstereokablene skjermet?) Det var noen år siden annlegget var satt opp slik men pga stikk kontakter var det ikke mulig på noen annen måte i mitt tilfelle. men slikt har jeg bereget nå til nytt hjemmekino rom da jeg har flyttet inn i nytt hus. nå har jeg heller ikke xtz'ene heller

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hakong
    Det kan ikke være noe poeng i å ha en skjermet kabel siste meteren til forsterkeren, når man har bare en vanlig kabel fram til stikkontakten som utsettes for støy osv.
    Den logikken som som ligger bak dette utsagnet er latterlig. Overført til vann vil det si at filteret i springen ikke har noe å si fordi vannrøret er flere km.

Strøm kan renses på samme måte som delefilter fjerner frekvenser for lyd. Dette gjøres ved skilletrafoer og enkelte ganger ved å tvinne lederne slik at de utfaser hverandre.

Dette bør gjøres så nærmed sluttbrukeren som mulig slik at ikke ny støy slipper til.

Så det er forskjell på strømkabler både i utforming og kostnad på valgte deler.
    Med så mange variabler er det en matematisk umulighet å ikke få forskjell.

Hvorfor ender alltid disse debattene i tull og tøys?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Nei, si det. Men kan du prøve å forklare hvordan "renset" 220-240 Volt til forsterkeren gir lydmessige utslag ut av høyttaleren? Mener du det er målbart?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Den logikken som som ligger bak dette utsagnet er latterlig. Overført til vann vil det si at filteret i springen ikke har noe å si fordi vannrøret er flere km.

Strøm kan renses på samme måte som delefilter fjerner frekvenser for lyd. Dette gjøres ved skilletrafoer og enkelte ganger ved å tvinne lederne slik at de utfaser hverandre.

Dette bør gjøres så nærmed sluttbrukeren som mulig slik at ikke ny støy slipper til.

Så det er forskjell på strømkabler både i utforming og kostnad på valgte deler.
    Med så mange variabler er det en matematisk umulighet å ikke få forskjell.

Nåja, dette er ikke helt korrekt. En skjermet kabel er et dårlig filter. Så den har ingen effekt til å "rense" strømmen fra stikkontakten og frem til apparatet med skjermet kabel eller å tvinne kabelen på en spesiell måte. En skjerm og god balansering (tvinning) forhindrer at det plukkes opp ny støy, men den undetrykker ikke den støyen som allerede ligger på kabelen. Det må man ha et egnet filter til å gjøre. Men de aller fleste forsterkere har god støyundertrykking i strømforsyningene. I praksis er det kun dårlig konstruerte strømforsyninger og forsterkere trenger filter.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •