Kan en strømkabel påvirke lyden? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 89
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Nå snakker vi om to forskjellige ting orso.

Hvorvidt en enkelt kabel alene kan endre frekvensrespons er ikke tema her.
    Regnte med du ikke snakket om frekvensrespons nei.

Uansett handler jo det overhodet ikke om pris. Du kan langt ifra være sikker på at en boutique strømkabel f.eks har like bra skjerm som Öleflex.
    Og som tidligere nevnt. God elektronikk filrerer vekk støy. Og har man større støyproblemet vil regenator e.l. være løsningen framfor å bruke mange tusen på den siste meteren frem til apparatet.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Scrooge, av alle her som har indikert at det lønner seg med skifte av strømkabler, har samtlige kun anbefalt overgang til enkle skjermede. Ikke noen til 'et par-tre månedslønninger'. Ergo burde du holde deg for god til å komme med slike kommentarer.

Bil-analogier er det mange av her på forumet, men jo, skifte til f eks alu- eller karbonfiberfelger kan senke vekten samt tåle høyere hastighet , som begge deler kan føre med seg høyere oppnåelig hastighet avhengig av resten av bilen.

Her i huset var det iallefall objektivt målbart forskjell ved bytte av to spesifikke strømkabler, av åtte mulige. I hovedsak hjalp byttet til DIY Öleflex med å få bort en dip i 50-60 Hz området. Begge kabler lå langs subkabelen, som også er eneste analoge signalkabel i oppsettet.

En strømkabel kan påvirke det øvrige oppsettet på ulike måter, men det betyr slettes ikke at de kun kan tilføre støy i form av en hørbar suse-/summelyd. Den kan tilføre støy på andre måter, deriblant ødelegge for noen frekvenser. Støy kan være så mangt, noe jeg ærlig talt trodde flerparten av dere var klar over :roll:
    Neimen Galnes da, traff jeg en øm tå?
    At jeg trekker frem et "worst case scenario" omkring kabler, bør du da tåle å lese? Jeg kjenner til et par tilfelle hvor man faktisk har brukt en normal årslønn på slikt, uten at jeg på noen måte er tilhenger av slikt. Det var bare nevnt som et grelt eksempel.

Man kan selvsagt komme godt i mål for en langt mindre penge, i tilfelle hvor det har vist seg å være fordelaktig eller nødvendig med skjermede kabler, enten som et DIY-produkt eller i andre rimelige løsninger.
    At du selv har opplevd dette som positivt skal jeg slett ikke protestere på, det er det ingen grunn til. Samtidig finner jeg grunn til å tro at dette i de aller fleste sammenheng, neppe står frem som et stort problem?

Ellers skal jeg la være å kommentere dine flisespikkerierier omkring bil og felger - som kun er av akademisk interesse.

Forøvrig tar jeg gjerne imot mer lærdom om strømkabler og den støy de kan tilføre. Jeg er lutter øre!

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv laget jeg meg noen strømkabler for noen år siden, med furutech-støpsler og ölflex-kabler. Har ikke engang giddet å legge tid i å begynne å a/b-teste om de har noen lydmessige fordeler, men det var heller ikke derfor jeg laget dem.

Eiergleden jeg får hver gang jeg omtrent bare ser på dem der de er plugget i baksiden av komponentene, er evig nok grunn til at jeg nå kommer til å lage meg noen flere8)

Og så er det ingen bakdel at kabelen er industrielt skjermet.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Uansett handler jo det overhodet ikke om pris. Du kan langt ifra være sikker på at en boutique strømkabel f.eks har like bra skjerm som Öleflex.
    Ingen har vel heller sagt at dyrere = bedre?

Eneste som har vært nevnt er en med skjerming. Sier ikke nei til link til rimelig skjermet strømkabel. Hadde sikkert vært nyttig for trådstarter og/eller andre interesserte. Alle rimelige (OEM-)kabler jeg fant i butikker var uten skjerming, var innom clas, biltema obs ol. i området utenom Maxbo for langt til å gidde
    Billigste var vel Supra lo-rad. I farten fant jeg nå en nett side ejg ikke har sett før, stikkontakten.no som hadde en del spennende.

Ölflex var dyr i de norske (nett)butikker jeg fant de, så jeg holdt meg unna for jeg ville ikke bruke noe særlig mer enn 100-200kr totalt. Jeg fant noen på ebay jeg vurderte, men var ikke helt giret så jeg endte til slutt opp med ölflex via den tyske nettsiden conrad.com. Totalt 160kr for nok kabellengde til de 5 kablene jeg var tenkt å bytte ut. Det er billigere enn de fleste OEM-kabler uten skjerming.

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Neimen Galnes da, traff jeg en øm tå?

. . . Jeg kjenner til et par tilfelle hvor man faktisk har brukt en normal årslønn på slikt
    Jeg ville bare påpeke at måten du ordla deg på var en unødvendig måte å mane opp til en kabeldebatt når ingen 'fra den andre siden' har pest på med noen anbefaling til noen femsifrede kabler. Hvorfor gå dit? Begynner man automatisk å snakke om høyttalere i millionklassen når folk spør om det er verdt å oppgradere fra mikroanlegget?

Først to månedslønner, nå en normal årslønn og du kjenner til flere som har brukt så mye?

Mtp at dyreste strømkabel blant de to store landsomfattende forhandlerne er Nordost Frey á 12000 kr/m i maks 2 meters lengde, må jeg si vedkommende må ha kjøpt mange strømkabler. Siden det er strømkabler vi snakker om.

Med det sagt, hva så? Om man har muligheten, og vil bruke så mye av SINE egne penger på slikt, så har vel ingen av oss rett til å nekte dem det. Selv om vi ikke anbefaler det.

Hver dag kjøpes millioner av varer som er helt unyttige, eller svært overdrevent priser ift tilsvarende fra konkurrenter. Se på kremer, parfymer, sminke, klær, mobiltelefoner, datamaskiner og annet motetilbehør. Rakker man normalt like mye ned på mora, kona og/eller søstera for å kjøpe ansiktskrem til 5000 kr literen? Og det er jo de 'rimelige' av de sykt overprisede. Denne koster intet mindre enn 57000 kr/kilo, og det er den billige nettprisen. Enkelte har (for) mye penger og bare vise/føle det. Burde ikke spille noen rolle for meg eller deg.

Håper trådstarter har fått noe ut av denne tråden. Ser det har ikke kommet noe innlegg #2 fra vedkommende i denne tråden.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er spent på nårtid folk skal ta seg tiden til å faktisk lytte på nordost-kablene de har kjøpt. Jeg sier på ingen måte at strømkablene har noe som helst å si for lyden, men ht og signalkablene.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Galnes:
    Jeg finner ingen grunn til en fortsatt diskusjon med en vestlandets kverulant, så takk for meg!

Btw: Jeg tror du er litt dårlig orientert omkring priser på strømkabler? Den det vises til i tråden jeg linker til, har en utsalgspris på over 100kKr.:Er dette alvor
    Annonsen er dessverre slettet, men forlangende for den brukte strømkabelen det var snakk om her, var 55.000,-

Hiver på en link til jeg: Audio Federation - Nordost Price List

Tilogmed du, ble vel litt klokere nå?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vestlandskverrulant? Slike kommentarer, med diskriminerende undertoner, bør vi holde oss for gode for synes jeg.

Er ikke helt sikker på hva du krangler om Scrooge, men jeg snakket om kabler bredt tilgjengelig over vårt ganske land. Du finner langt dyrere kabler enn Nordost sine dyreste, og forøvrig ansiktskremer/-kurer til millioner. Odin- og Valhalla-strømkablene til Nordost ble vel klaget inn til forbrukerrådet for noen år siden og derfor fjernet, iallefall fra nettsidene til Soundgarden.

Folk må få kjøpe hva de vil, uansett hvor (personlig) fornærmet du blir av den grunn. Du søker en kranglende debatt om strømkabler med høy prislapp, selv i en tråd hvor ingen så langt har anbefalt (og/eller sverger til) dyre strømkabler.

Likevel vil du krangle om temaet.

Er det fordi det ergrer deg så mye at to, eller flere, av de du kjenner har brukt enorme pengebeløp (tilsvarende årslønner) på noe så ubetydelig som strømkabler? Har de fått deg til å føle deg liten? Retorisk og ikke ment som et spørsmål på en vond måte fra min side, men altså mtp at de (som ikke nødvendigvis må være audiofile overhodet) har brukt rivaliserende/større beløp på kabler (muligens bare for å vise at de har penger) enn hva en ivrig entusiast som deg/meg og de fleste her på forumet har brukt, eller har mulighet for å bruke, på hele kino-/stereo-oppsettet? For det er vel strengt tatt dine venner/bekjente du angriper nå? Siden ingen andre i denne tråden faller inn i kategorien.

Låner noen sitat fra tråden du linket til.

Hvis du kjøper en strømkabel til 55000 har du for mye penger og for lite å bruke dem på.
    Alltid herlig å lese mellom linjene at noen har aldri brukt en krone for mye på noen ting!
    Så sant så sant. Svært få av oss kan med hånden på hjertet si at vi ikke har noe som helst vi bruker penger på, om det være seg i ett enkelt kjøp eller noe over tid, som andre ikke anser som (hemningsløs) sløsing. Hva med en enkel liten Jacobs kyllingfilet til 250 kr, når man får 1,5kg kyllingfileter for mindre beløp? Fitness-kylling Jacob selger kanskje? Man blir nok like mett, om ikke like 'pen'. Folk må få sløse penger på hva de selv vil, uten å bli angrepet. Spesielt i forumtråder hvor de ikke engang deltar

Om man har klart å bruke flere hundre tusen kroner på strømkabler, har man iallefall klart å pirre min interesse for hva man har øvrig i oppsettet, ikke minst plassering og akustiske tiltak foretatt. Da man strengt tatt burde ha nok penger til å leie inn profesjonelle kalibratorer til å ta hånd om fintuningen 8)

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart folk skal få bruke hvor mye penger de vil på ting - samme om det er fornuftig eller ei.

Jeg regner nok med at vi snart får vasking av dyre strømkabler, en avvart av champagnevasking:

Heller ut champagne i vasken - Nyheter - Fredriksstad Blad

Man bare ringer Nordost og ber de å ødelegge en passende dyr kabel - og man får bedre lyd i stereon :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isolasjonsmaterialet på en strømkabel er kun ødeleggende for strømmen, men om det ligger signalkabler ved siden av, kan det ha en positiv effekt på de selvsagt (emi beskyttelse).

Les litt om statisk elektrisitet, dielektrisk konstant og triboelektrisk effekt, så forstår dere litt mer hvorfor rådyre kabler fra f.eks. Nordost, er nesten uisolerte med tynne bomullstråder som er viklet rundt lederne for å unngå kontakt med isolasjonsmaterialet. Pvc har hukommelseseffekt som gir strømmen etterslep.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, det er kanskje derfor at energiselskapene overfører strømmen i slike uisolerte ledninger hengende i høye master over store avstander? Fordi da går strømmen så raskt og vi ikke får noe etterslep?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble det plutselig mye science fiction her.... I den forbindelse var det fornuftig at Nordost kom på banen; de har tross aller mest kompetanse innen bøying av tid og rom osv.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, jeg kan for eksempel fortelle at alt av kabling på USS Enterprise er selvsagt Nordost. Det er det eneste som holder når vi snakker Warp. For dette omtalte etterslepet kan vi ikke ha når Warp Coren blir hardt belastet.

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Aha, det er kanskje derfor at energiselskapene overfører strømmen i slike uisolerte ledninger hengende i høye master over store avstander? Fordi da går strømmen så raskt og vi ikke får noe etterslep?
    Det er en grunn til at folk bruker strømfilter

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes mange gode bøker om EMC folkens

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonique
    Finnes mange gode bøker om EMC folkens
    Eller du kan undervise oss litt. :wink:

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Pvc har hukommelseseffekt som gir strømmen etterslep.
    Kan du utdype denne påstanden og hvordan den påvirker lyden i et stereoanlegg?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Isolasjonsmaterialet på en strømkabel er kun ødeleggende for strømmen, men om det ligger signalkabler ved siden av, kan det ha en positiv effekt på de selvsagt (emi beskyttelse).

Les litt om statisk elektrisitet, dielektrisk konstant og triboelektrisk effekt, så forstår dere litt mer hvorfor rådyre kabler fra f.eks. Nordost, er nesten uisolerte med tynne bomullstråder som er viklet rundt lederne for å unngå kontakt med isolasjonsmaterialet. Pvc har hukommelseseffekt som gir strømmen etterslep.
    Ødeleggende for strømmen, hukommelse og etterslep???
    Hmmm, interresant. Tror jeg må bytte ut hele det elektriske anlegget i huset, kan ikke ha kabler med hukommelse og etterslep, det er for drøyt.....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Onkyo
    Ødeleggende for strømmen, hukommelse og etterslep???
    Hmmm, interresant. Tror jeg må bytte ut hele det elektriske anlegget i huset, kan ikke ha kabler med hukommelse og etterslep, det er for drøyt.....
    greit at husets strømkretser kan huske det du glemte fra dagen før vel? men med tanke på etterslepet, så tar det kanskje litt tid før du får vite noe men

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I bunn og grunn nei...
    Men, har hatt noen veldig interessante opplevelser med kabler over 6 mm2.
    Da på forskjellige produkter med helt forskjellig resultat.
    Anbefaler å prøve selv.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må snart #Folkeopplysningen snart komme på banen. Dette ligner mer og mer på homeopatisk medisin.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •