Kan en strømkabel påvirke lyden? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 89
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Skjerming på strømkabel? Ja, det hjelper jo mye når det går kilometer med uskjermet kabel frem til huset. :grin:
    Poenget her er ikke å minimalisere innstrålt støy, men lavfrekvent utstrålt støy til omliggende lavspent signalkabler.

Dette vil selvsagt kun være av akademisk interesse om man ikke evner å høre et økt støygulv/har den type problemer, men på en annen side koster en skjermet kabel marginalt mer enn en uskjermet.
    God elektronikk holder støy borte.
    50-60hz støy er vanskelig å filtrere ut av analoge signalkabler som har som primær oppgave å transportere signal i nettopp det området. Kan bruke et LP filter selvsagt, men da blir det dårlig med bass.

Ellers vil ferritkjerner som sitter tett ved inngangen til apparatet være mer fornuftig.
    Ferriter brukes for å begrense høyfrekvent støy/RF-støy. Mye benyttet innen video. For audio er det lavfrekvent støy som legges på det opprinnelige analoge audisignalet. Ferritkjerner har ingen funksjon her.

Komponenter som er spesielt følsomme for HF støy har ofte innebygde ferritkjerner, eller ferritkjerner ferdig montert på den medfølgende strømkabelen.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delvis feil. Høyfrekvent støy kan i noen tilfeller gå via strømkabelen og er også relatert til audio. Og en ferritkjerne kan stoppe det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan ikke være noe poeng i å ha en skjermet kabel siste meteren til forsterkeren, når man har bare en vanlig kabel fram til stikkontakten som utsettes for støy osv.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hakong
    Det kan ikke være noe poeng i å ha en skjermet kabel siste meteren til forsterkeren, når man har bare en vanlig kabel fram til stikkontakten som utsettes for støy osv.
    Les gjerne et par av innleggene i tråden før du kommer med slike bombastiske uttalelser.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delvis feil. Høyfrekvent støy kan i noen tilfeller gå via strømkabelen og er også relatert til audio. Og en ferritkjerne kan stoppe det.
    Holder man seg til "god elektronikk" bør ikke det være noe problem.

hakong: Poenget med å skjerme deler av en spenningsførende kabel, er å forhindre støy til/fra nærliggende komponenter/kabler.

Tenker man HF støy eller begrensning av det totale støynivået på et 230V signal blir det selvsagt helt bortkastet. HF støy har jeg aldri opplevd eller hørt er et problem på korrekt designet (audio) elektronikk, og sliter man med så mye støy/variasjoner på 230V tilførsen i sikringskapet at det påvirker lyden må det andre grep til. Sannsynligvis er det på tide å ringe netteier/Hafslund. Det vanlige er derimot gjerne at uskjermede 230V strømkablene ligger i nærheten av lavspente (dårlig skjermede/ubalanserte) signalkabler, og øker støygulvet. Det har jeg opplevd på enkelte anlegg og det er lett målbart. Løsningen er som oftest å skifte til bedre skjermede signalkabler (evn. balansert) og/eller skjermede strømkabler.

Det trenger verken å være dyrt eller komplisert, og en god industriell kabel kan skaffes for en billig penge på Elfa.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hakong
    En "vanlig" kabler for fast opplegg er skjermet med et lag aluminium som er i kontakt med jord kabelen.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    En "vanlig" kabler for fast opplegg er skjermet med et lag aluminium som er i kontakt med jord kabelen.....
    Ja. Forskjellen er dog ekstra superduper skjerm som produsentene prøver å overbevise viktigheten om.
    Men kort og godt har det ingenting for seg. Artikkelen jeg linket til tidligere forteller det man trenger å vite.

At folk derimot vil høre forskjell, det vet jo vi at man vil. Noen som har fulgt med på NKR sine programmer i det siste om alternativ medisinsk behandling? Folk opplever forskjeller, så sant de har en forventing til det. Dette er psykologi.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Ikke i en skjult installasjon.

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Ikke i en skjult installasjon.
    1+

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det hadde hatt noe for seg,vil jeg tro at i alle fall jeg kunne ha nydt godt av skjermede strømkabler?
    Kabelkaoset bak mitt rack grenser jo opp til en Gordisk knute, hvor det florerer med uskjermede strømkabler. Ikke mindre enn 13stk, med stort og smått, fordelt på to forskjellige kurser.

-kabelsalat-jpg

Men har jeg hørbare støyproblemer av noe slag, selv når alt av forsterkeri settes til max? Nei.

Spiller anlegget dårlig? I flg alle som har hørt det - nei, slettes ikke!

Skammer jeg meg over kabelkaoset? Ja! ops:

Om jeg tror at lyden vil bli usannsynlig mye bedre, med skjermede nettkabler? Nope.

At det derimot kan se bedre ut med fancy nettkabler, forsynt med nettingstrømper og flotte støpsler? Ganske sikkert!

Om jeg bryr meg om slikt? Svaret er vel gitt, allerede.

Uten dermed å mene at mitt eksempel vil gjelde i alle sammenheng, kan det kanskje stå til ettertanke før man investerer i nettkabler som fort kan koste et par-tre månedslønninger?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du skal ikke se bort fra at det er selve kaoset som gjør at det ikke lekker støy inn noe sted. I f.eks. telefonkabler er trådene tvinnet i et kaotisk mønster for å redusere mulighetene for induksjon mellom trådene.

At du ikke er envneverdig plaget av støy kan jeg jo bekrefte

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida tols1, jeg ser slett ikke bort fra det!
    Jeg er faktisk klar over det fenomenet, eller effekten av sammensuriumet om man vil.
    Hadde alle kabler vært lagt i paralell, øker jo muligheten for påvirkning kablene imellom.
    Samtidig tror jeg at det er mer eller mindre praktisk umulig å få det til, medmindre man stacker komponentene da?
    Muligens er jeg heldig, men jeg har aldri opplevd noe negativt ved å ikke bruke skjermede 220v kabler.
    Derimot er jeg nok langt mer påpasselig når det gjelder signalkabler, i alminnelighet.

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler i HiFi verden er jo litt som felger på en bil, man kjører jo ikke rundt i en Aston Martin med stålfelger heller.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp!
    Stort sett bare til pynt. 8-)
    Bilen går i alle fall ikke noe fortere av den grunn.....

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scrooge, av alle her som har indikert at det lønner seg med skifte av strømkabler, har samtlige kun anbefalt overgang til enkle skjermede. Ikke noen til 'et par-tre månedslønninger'. Ergo burde du holde deg for god til å komme med slike kommentarer.

Bil-analogier er det mange av her på forumet, men jo, skifte til f eks alu- eller karbonfiberfelger kan senke vekten samt tåle høyere hastighet , som begge deler kan føre med seg høyere oppnåelig hastighet avhengig av resten av bilen.

Her i huset var det iallefall objektivt målbart forskjell ved bytte av to spesifikke strømkabler, av åtte mulige. I hovedsak hjalp byttet til DIY Öleflex med å få bort en dip i 50-60 Hz området. Begge kabler lå langs subkabelen, som også er eneste analoge signalkabel i oppsettet.

En strømkabel kan påvirke det øvrige oppsettet på ulike måter, men det betyr slettes ikke at de kun kan tilføre støy i form av en hørbar suse-/summelyd. Den kan tilføre støy på andre måter, deriblant ødelegge for noen frekvenser. Støy kan være så mangt, noe jeg ærlig talt trodde flerparten av dere var klar over :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har eg og lurt litt på. Eg har heilt forferdeleg kapelspagetti trykt saman bak racket. Men dersom eg prøver å skilja straum og signalkablar så godt som mogleg, vil vel det kunna hjelpa?

Skal for første gong inn med effektforsterkar no. Då vert det jo endå fleire analoge signalkablar der bak. Bør eg prøva å unngå at desse ligg inntil straumkablane?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting kan du være sikker på, og det er at de tar iallefall ikke skade av å bli separert etter beste evne

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siktet du til frekvensrepons med dipen du påpekte Galnes?
    En kabel kan ikke endre frekvensrespons, så sant det ikke er noe regel rett feil teknisk et sted.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå snakker vi om to forskjellige ting orso.

Hvorvidt en enkelt kabel alene kan endre frekvensrespons er ikke tema her.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    En ting kan du være sikker på, og det er at de tar iallefall ikke skade av å bli separert etter beste evne
    Hehe, så sant så sant. Det er berre det å motivera seg til å ta fatt på kaoset.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •