Vandenhul, Cross Crystal Distortion og aldring av kabler.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vandenhul, Cross Crystal Distortion og aldring av kabler.

Denne artikkelen ble det linket til i en annen kabeltråd og jeg fant den så fascinerende at jeg synes den fortjener en egen tråd og da slipper vi også å kapre nok en tråd til en som ønsker hjelp til kjøp av kabler.

http://www.vandenhul.com/userfiles/d...technology.pdf

I denne artikkelen tar Van den Hul blant annet for seg det egendefinerte fenomenet Cross Crystal Distortion (CCD).

Han utrykker også at det er et mirakel at det er noen strømføringsevne igjen etter produksjonen av en kabel på grunn av bøying/strekking og eksponering til urenheter.

Videre hevder han også at på grunn av de overnevnte problemer ved produksjon av kabel og videre bruk og eksponering til elementene at kabler vil forringes over tid og derfor søker Hifi'erne etter nye kabler som erstatning for de gamle utslitte..

Så.. er dette i praksis noe man kun kan konstatere i et laboratorium, eller har CCD og aldring av strømledere en reell innvirkning på lydoverføringsegenskapene til en kabel?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det eneste problemet jeg kan se med en kabel er at den kan (over lang tid og under spesielle forhold) irre... Bare å kutte kabelen en cm og så er den helt fin igjen Det skal nok gå ganske så lang tid før den mister ledeevnen for å si det slik. At VDH skriver noe slikt som at kabler har en "best før" tid dar jeg som ren bransjepropaganda...

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et vitenskapelig dokument, godt fylt med hermetegn. "harshness", "wet", "sound". Ingen målinger, ingen abx. Extraordinary claims needs extraordinary evidence og alt det der.

Seems legit.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et inervju med Steven Huang fra Audio Sensibility, deres fremgangsmåte for eliminere de påståtte problemene med CCD er å bruke OCC kobber, som innehar kun 1 krystal pr 125m, i motsetning til oksygen fri kobber som påståelig skal ha 5000 pr/m.

An Interview with Steven Huang of Audio Sensibility - The Columns - Dagogo

Noe særlig mere info rundt CCD har ikke jeg klart å finne.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •