Å kjøpe disse kablene er vel som å kaste penger ut vinduet? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 84
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Usikker på hvem du kaller troll, men påstander som "kablene fra Skogrand har en sinnsvak ytelse i forhold til prisen" burde underbygges. 1500 $ for 2 meter er en "sinnsvak" pris for en lydkabel.
    Støttes. Å si at noe slikt gir stor ytelse i forhold til prisen er meget kontroversielt. Det finnes ikke en blindtest som er gjort under kontrollerte former som kan påvise forskjeller. Burde man ikke kunne høre forskjell uten å vite hvilke man hører på når prisen er på mange tusen?

Det som hevdes finnes det ingen dokumentasjon på og er mine øyne direkte lureri og derfor god grunn til å gjøre folk oppmerksomme på.

Newcomer Salomon sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på hvem du kaller troll, men påstander som "kablene fra Skogrand har en sinnsvak ytelse i forhold til prisen" burde underbygges. 1500 $ for 2 meter er en "sinnsvak" pris for en lydkabel.
    Les om kablene - specs på sidene deres & omtaler. Det er bare å sammenligne hva kabler som får tilsvarende omtaler koster. Og de har bedre spesifikasjoner enn konkurrentene. Så da burde de vel koste 200.000 som visse andre kabelmerker som tilbyr langt dårligere specs ...?

1500 dollar for et 2m kabelpar blir 375 dollar eller litt over 2.000,- NOK pr. meter. Det er lite i denne sammenhengen.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Støttes. Å si at noe slikt gir stor ytelse i forhold til prisen er meget kontroversielt. Det finnes ikke en blindtest som er gjort under kontrollerte former som kan påvise forskjeller. Burde man ikke kunne høre forskjell uten å vite hvilke man hører på når prisen er på mange tusen?

Det som hevdes finnes det ingen dokumentasjon på og er mine øyne direkte lureri og derfor god grunn til å gjøre folk oppmerksomme på.
    Jeg kan utfordre dere til en svært enkel test ved å sitere min venn Roger Skoff fra et innlegg i The Audiophile Net:

"DO CABLES REALLY MAKE A DIFFERENCE?

Everyone agrees that speakers sound different. Even despite past claims to the contrary from the AES and other seemingly authoritative sources, most people also agree that different electronics sound different. The one standard product that continues to be relegated to “voodoo” status, not just by the uninitiated, but even by people we would otherwise expect to be knowledgeable, is cables. People rage back and forth over whether these work at all, and – even if they do – whether they can possibly be worth what they cost. Here’s a very simple experiment that anyone can do at home that should prove to most people’s satisfaction whether cables actually influence the sound of a System and whether or not factors other than just resistance, capacitance, and inductance influence the “sound” of a cable. PLEASE READ THIS ALL THE WAY THROUGH!

To start, first find a set of the “freebie” interconnect cables that many manufacturers of cheap electronics include in the package when you buy their equipment. Most of us have LOTS of those lying around at home, so finding a pair should be no problem. If you don’t have any or can’t find them, any cheap set of cables will do.

Once you’ve got your cables, if they are (like “lampcord” or “zipcord”) a “one-piece pair”, held together for most of their length by a thin plastic joiner, CUT that joiner along its full length so that you wind up with two separate cables. Then, using a razor blade or an X-Acto knife, very carefully MAKE A CIRCULAR CUT ALLTHE WAY AROUND EACH CABLE’S JACKET as close to the RCA connector at the end as you can. The object is to cut all the way through the plastic jacket WITHOUT cutting (or even “nicking”) the braided (or “served”) shield under it. You should make a TOTAL OF FOUR circular cuts -- one near each end of each of the two cables. When you have finished that, VERY CAREFULLY make a single long straight cut on each cable, running from the circular cut at one end of the cable to the circular cut at the other end of the same cable. Again, the object is to cut all the way through the plastic jacket WITHOUT cutting or cutting into the underlying shield. Do this for both cables. When you are finished, you should be able (with your fingers or using a pair of longnose pliers) to pull the cables’ jacket off in one long continuous strip. DO THAT FOR BOTH CABLES. Then PUT THE JACKETS BACK ON, JUST AS YOU TOOK THEM OFF.

Your “test” cables are now ready, and will allow you to critically evaluate TWO VERSIONS OF THE SAME CABLE, that are of exactly the same materials; the same length; the same (except for the jackets) construction; the same resistance; the same capacitance; the same inductance; the same characteristic impedance; and even the same connectors, to determine if differences can be heard.

Before starting your experiment, WITH THE JACKETS ON BOTH CABLES, plug them into your System, just exactly as you would if you intended to use them permanently. Let them “burn-in” for at least several hours. Then, begin the test by listening to your system (through your test cables) critically, using one or more of your favorite, very best-sounding recordings. After you have listened to everything, and believe that you are certain that you know what the System sounds-like set up that way, DOING NOTHING ELSE AND MAKING NO OTHER CHANGES OF ANY KIND, PULL THE JACKETS OFF BOTH TEST CABLES AND LISTEN AGAIN, using the same recordings played at the same levels.

Tell us what you hear in your next post"

Lykke til med denne enkle testen - gleder meg til å høre om deres erfaringer :-D

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du står tyverr ikke i posisjon til utforde noen til noe som helst.

Fagmiljøene innen lyd har i langt tid skjønt det relativt enkle konseptet med å overføre et lydsignal fra a til b uten at signalet hørbart forringes eller endres, det være seg AES, EBU eller andre, vha kjente fysiske lover og kjøreregler.

Så, det er nok du - eller kabelprodusenten om du vil - som må forevise dokumentasjon på påstandene, tester av fenomene i den virkelige verden og hypoteser om det kablene gjør som har et snev av rotfeste i virkeligheten.

Kan du ikke lese på etpar av de andre kabeltrådene vi har hatt her inne på forumet, før du evt tar dette videre? Stien er gått endel ganger før, for å si det slik.

EDIT: finner ingen relevant dokumentasjon på hjemmesidene til Skogrand Cables, bare reviews og testimonials/anbefalinger.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Nei, du står tyverr ikke i posisjon til utforde noen til noe som helst.

Fagmiljøene innen lyd har i langt tid skjønt det relativt enkle konseptet med å overføre et lydsignal fra a til b uten at signalet hørbart forringes eller endres, det være seg AES, EBU eller andre, vha kjente fysiske lover og kjøreregler.

Så, det er nok du - eller kabelprodusenten om du vil - som må forevise dokumentasjon på påstandene, tester av fenomene i den virkelige verden og hypoteser om det kablene gjør som har et snev av rotfeste i virkeligheten.

Kan du ikke lese på etpar av de andre kabeltrådene vi har hatt her inne på forumet, før du evt tar dette videre? Stien er gått endel ganger før, for å si det slik.
    Jeg kan selvsagt utfordre hvem jeg vil - og utfordringen går rett og slett på å gjøre en test som gir deg svar på det du spør om. Det samme gjør omtalene og spesifikkasjonene som sagt.

Jeg har lest mange kabeldebatter, Protet. Det er nettopp grunnen til at jeg gir deg og andre mulighet til å få erfare noe nytt: En tråd om kabler som ikke ender i trollerier som de du trekker opp til, men som istedet gir deg og andre en test som ikke innbyr til krangling men istedet inviterer til en saklig utveksling av erfaringer.

Jeg "tar ikke dette videre" i den forstand du sikter til - da snakker du til deg selv.

Men ja, jeg tar det videre til et nytt stadium der folk kan legge igjen holdningene fra tidligere kabeldebatter og istedet gjøre et eksperiment og fortelle om det etterpå.

Det er både spennende og lærerrikt for noen og enhver

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

EDIT: finner ingen relevant dokumentasjon på hjemmesidene til Skogrand Cables, bare reviews og testimonials/anbefalinger.
    Specs står på produktsiden til hver enkelt modell

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Constructing the ultimate cable is ultimately about getting out of the way making the connected components shine with their true splendor. What we have done at Skogrand Cables is to come up with practical framework and geometry solutions that lets the signal pass unhindered through the leads with an efficiency and speed that no other cable is able to, preserving and delivering the signal most completely. The reviewers, our customers, the cable specs and measurements all testify to this.
    We have simply removed the intricate and distorting detours found in competing cable construction aimed to fool and lure customers and replaced it with the fastest signal path with the least signal loss in the world.
    Utrolig hva kabelprodusenetene skriver.

Og denne tar jo kaken:
    Estimated burn in: 120 Hours
    Helt utrolig. Det er så dumt at går ikke ann. Innspilling på en kabel og 120 timer.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt utrolig. Det er så dumt at går ikke ann. Innspilling på en kabel og 120 timer.
    Noen har gjort disse erfaringene - andre ikke :-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Salomon
    Noen har gjort disse erfaringene - andre ikke :-D
    Du klarer nok ikke å overbevise oss om at dine erfaringer betyr mer enn generell teknisk kunnskap, målinger og kontrollerte hørbare tester.

At du derimot opplever en forskjell tviler jeg ikke på.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du klarer nok ikke å overbevise oss om at dine erfaringer betyr mer enn generell teknisk kunnskap, målinger og kontrollerte hørbare tester.
    Nei, det er jeg helt overbevist om - det ønsker jeg heller ikke! Jeg har lest alt for mye kabelsynsing fra både "teknikere","vitenskapsmenn", "lyttere" og "synsere" til å ha noen som helst forhåpning om det 8)

Jeg foreslår kun en enkel test for siden å kunne forme en konstruktiv meningsutveksling på bakgrunn av hver våre individuelle erfaringer med denne testen.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at de velkjente propagandistene Protet og Orso har byttet beite grunnet temperaturen sank i den andre tråden og dere fikk svar på tiltale.

Jeg kaster ut spørsmålet i denne debatten/tråden også: Hvorfor er det slik her på forumet at enhver kabeldebatt med enhver problemstilling må spore av i en endeløs bias,svartmaling og propagandaorgie fra spesielt dere to? Hvilket behov er det dere har som gjør at _ingen_ kabeldebatter kan få gå i en hyggelig og konstruktiv tone vedrørende ulike modeller, lytte-erfaringer,pris og design?

Jada Orso, vi _vet_ at du mener bransjen er lureri. Vi _vet_ at du mener man ikke trenger bedre kabler enn på Clas/biltema, og vi _vet_ at du stempler våre lytteerfaring som placebo uansett hva erfaringen er.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er god grunn til å reagere på direkte lureri i bransjen Gilmour. Ingen er tjent med dette i en ellers fin hobby. At de som vasser i millioner kjøper seg eksotiske kabler for good-feelingen, er vel ikke så farlig. At derimot vanlig forbrukere bruker sin godt opptjente kroner til å kjøpe keiserens nye klær er derimot svært synd og det er bra og fornuftig med litt folkeopplysning.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du må jenke deg ned etpar hakk, Gilmour. Det oser også av ugrei personsjikane over det innlegget ditt, ikke det at jeg bryr meg, men vi kan vel i det minste prøve å holde en saklig tone?

Orso saboterer og avsporer aldeles ikke tråden; all den tid han snakker sak og, ikke minst, faktabasert?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, det skjer akkurat det samme med kabeltråder her som på Hifisentralen ser jeg. Det blir bare krangling og usakligheter.

Og de mest ivrige "debattantene" er av en eller annen grunn alltid de som mener "samme det, en kabel er en kabel" . Dere burde jo strengt tatt ikke ha noen som helst interesse av temaet i det hele tatt

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er god grunn til å reagere på direkte lureri i bransjen Gilmour. Ingen er tjent med dette i en ellers fin hobby. At de som vasser i millioner kjøper seg eksotiske kabler for good-feelingen, er vel ikke så farlig. At derimot vanlig forbrukere bruker sin godt opptjente kroner til å kjøpe keiserens nye klær er derimot svært synd og det er bra og fornuftig med litt folkeopplysning.

_Litt_ folkeopplysning? Konsekvent og gang etter gang etter gang spore av og etter min mening sabotere etthvert forsøk på en diskusjon i hyggelige toner, mellom de som er int i kabler og deres funksjon i anlegget?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du må jenke deg ned etpar hakk, Gilmour. Det oser også av ugrei personsjikane over det innlegget ditt, ikke det at jeg bryr meg, men vi kan vel i det minste prøve å holde en saklig tone?

Orso saboterer og avsporer aldeles ikke tråden; all den tid han snakker sak og, ikke minst, faktabasert?

Den smalt fra rett person. Du har kanskje glemt din "saklige" debattfremferd i forrige tråd Protet, hvor du forsøkte drite meg ut med ulike dyrebilder (sauer o.l), sitatfusk o.l latterliggjøringsforsøk?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå får dere alle ta å gi dere. Denne tråden er over. Trådstarter hadde et spørsmål, fikk flere gode svar og delte resultatet med oss. Ferdig.

Den evigvarende kabelkranglingen kan dere heller ta per PM om det er så viktig for dere. Eller for den del oppfordre hverandre til en duell, og slik sett bli ferdig å krangle en gang for alle.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    _Litt_ folkeopplysning? Konsekvent og gang etter gang etter gang spore av og etter min mening sabotere etthvert forsøk på en diskusjon i hyggelige toner, mellom de som er int i kabler og deres funksjon i anlegget?
    Det du egentlig sier er at du ikke ønsker andre meninger enn dine egne velkommen. Trådtittelen og andre tilsvarende tråder åpner tross alt opp med spørsmål om kabelforskjeller og om det er verdt å investere mer. Da åpner man opp for ulike sysnpunkter og debatt.
    Hvorfor skal ikke da temaet kunne diskuteres? Her er du som må godta andre meninger enn din egen. Vi er på et diskusjonsforum.

Jeg går forøvrig ikke inn i kabeltråder hvor kabeltroende diskuterer lydforskjeller på sine eksostiske kabler. Det er noe annet.

Men kan være enig med Galnes at tråden er over.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Den smalt fra rett person. Du har kanskje glemt din "saklige" debattfremferd i forrige tråd Protet, hvor du forsøkte drite meg ut med ulike dyrebilder (sauer o.l), sitatfusk o.l latterliggjøringsforsøk?
    Postet bilde av en overrasket lama ja. Det var ment som humor, beklager hvis du ikke tok den. Det er rimelig vanlig å se på forum på interweb'sen, så du trenger ikke sette deg for komfortabelt på den hesten. Sitatfusk og latterliggjøring kjenner jeg ikke til.

@Galnes og haber; for min del kunne de på avforumet kuttet helt ut "kabler", og kjørt knallhardt på alt av føleri, både den ene og den andre veien.

Sånn er det tyverr ikke. Det tillates å gi råd, som oppleves som feilaktige og særdeles kostbare råd, til mennesker som ber om hjelp til kabelkjøp, så regner jeg med det må være, om enn uuutrolig repeterende, å komme med andre inputs?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Postet bilde av en overrasket lama ja. Det var ment som humor, beklager hvis du ikke tok den. Det er rimelig vanlig å se på forum på interweb'sen, så du trenger ikke sette deg for komfortabelt på den hesten. Sitatfusk og latterliggjøring kjenner jeg ikke til.

@Galnes og haber; for min del kunne de på avforumet kuttet helt ut "kabler", og kjørt knallhardt på alt av føleri, både den ene og den andre veien.

Sånn er det tyverr ikke. Det tillates å gi råd, som oppleves som feilaktige og særdeles kostbare råd, til mennesker som ber om hjelp til kabelkjøp, så regner jeg med det må være, om enn uuutrolig repeterende, å komme med andre inputs?

Selvfølgelig må det være lov å komme med råd, både for kabeltroende og skeptikere. Jeg synes bare det er synd at enhver kabeltråd ender i det jeg opplever som krangling og skittkasting. Selv mener jeg bestemt at jeg hører forskjell på kabler, men synes det viktigste er matching i forhold til resten av anlegget, ikke bare lydmessig, men også i forhold til pris. Jeg både aksepterer og respekter de som mener det ikke er forskjell på kabler. Imidlertid opplever jeg ofte det jeg kaller kabelskeptikere som veldig bastante i sine meninger, uten å akseptere eller respektere oss som mener vi hører forskjell på kabler. Ikke sikkert de mener det slik, men det er slik det blir oppfattet av meg i alle fall. Uansett hva man diskuterer, og hvor uenig man enn måtte være, så må det da gå an å holde det på et saklig nivå, og unngå "personangrep"? Det gjelder selvsagt begge veier.

Jeg interesserer meg overhodet ikke for projektorer, leretter, parapolantenner, portabel av og hva nå alle disse forumene heter, og holder meg derfor unna de. Derfor lurer jeg på hvorfor kabelskeptikere er blandt de mest ivrige i kabeltråder 8-) Kanskje fordi de fleste av oss tross alt trenger kabler?

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •