Kabler og blindtest?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabler og blindtest?

Holder på og ser på kabler og lurer på hva jeg skal kjøpe..... Etter mange timer med søking og lesing er jeg vel blitt mindre klok en når jeg startet.
    Ingen tvil om at det står to store blokker steilt mot hverandre, der den ene parten mener det er stor forskjell og noen mener det ikke er forskjell i det hele tatt. Bare det er jo ganske intressant, ingen mellomting liksom!

Så mitt spørsmål er da følgende..... Har noen prøvd blindtest og faktisk hørt forskjell? Etter det jeg kan forstå, så er det veldig motstridene resultater ute og går der. Såkaldte hifieksperter har ikke greid å høre forskjell på en dyr og en billig kabel. Det høres noe rart ut for meg dersom det er så sinnsykt stor forskjell som mange påstår.....

Noen som vet om blindtester på kabler eller prøvd ut?

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd nordost og biltema. Og jeg syns det hørtes helt likt ut. Det meste av kabelstrekk skjer inni høyttaleren, kabeler til høyttaleren utgjør veldig lite. Men folk bruker liksom ikke 50 000 lapper på komponenter, og kjøper biltemakabler.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk opp "En sikkelig blindtest"- tråden her på forumet.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler er isåfall siste leddet du legger penger i. I de fleste pro og studiosammenhenger så kjøper de kabler som fungerer og ferdig med det.

Nå vil jeg og rette på innlegget til metallsulten, ledebanene i kretskort er og å regne som ledere på lik linje som kabler, inni en forsterkler eller en cd-spiller er det flere hundre meter med ledebaner, for å ikke nevne spoler som er tvundet kobbertråd. Og jeg vil tro at det utgjør majoriteten.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Men folk bruker liksom ikke 50 000 lapper på komponenter, og kjøper biltemakabler.
    Nei, enig, jeg kjøpte Clas Ohlson kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av artur79
    Nei, enig, jeg kjøpte Clas Ohlson kabler.
    Har et par bw 802d, så de må uanz se litt ok ut og være terminert. Ser FKNY har noen som ser ganske greie ut til en fin pris.... Nordost sine synes jeg ser grimme ut. Evt se på torget om det er noen som ser litt flashy ut til en overkommelig pris

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan forekomme forskjeller med kabler, men det har ingenting med kvalitet å gjøre. Det handler om at kablene har store avvik og/eller at komponentene er såpass spesielt/dårlig konstruert at de vil gi forskjeller, men da helst kombinert med kabler som også har avvik. Dette spiller kabelbransjen på og derfor vil du finne dyre kabler med avvik og filteregenskaper som endrer frekvensresponsen ørlite. F.eks MIT og Transparent Audio. Men da er heller ikke kabelen transparent lengre og du har egentlig kjøpt deg en dyr og fastlåst EQ. Men selv i de tilfellene er forskjellene som regel forsvinnende små og ikke nødvendigvis hørbare.

Det vil være naturlig at kabler skal overføre strømmen korrekt i et anlegg og ikke endre signalet. Og det får du med billige kobber kabler. Det kan være fornuftig å velge signalkabler som er skjermet. De tryggeste kjøpene gjør man med prokabler som Belden, Canare, Klotz o.l. Men kablene på Clasohlson vil gjøre samme jobben. Eneste ulempen med kabler hos Biltema og Clasern er eventuelt pluggene på signalkablene enten sitter litt hardt eller litt for løst. Sånt sett kan det være greit å kjøpe signalkabler fra noen andre.

Er du usikker, kan du blindteste selv. Du finner forøvrig ingen blindtester gjort under kontrollerte former som påviser forskjeller. Men forskjeller kan oppstå som forklart i første avsnitt og det har vært velkjent lenge. Et eksempel er en rørforsterker med høy utgangsimpedanse kombinert med en kabel med veldig høy kapasitans. Da får man en avrulling i diskanten. Eller at man f.eks bruker en ekstremt tynn kabel på veldig langt strekk. Med en normal konstruert kabel som holder seg innenfor de riktige verdiene og med tilstrekkelig tversnitt, så skal derimot ikke det være noe problem. Problemet oppstår egentlig når ting er idiotisk konstruert og det finner man en del av innenfor spesielt den dyre bransjen.

Så noen av forskjellene folk opplever kan nok være reelle, men i de aller fleste tilfellene snakker vi nok om placebo og at man lar seg påvirke av det man har hørt og lest. En blindtest vil da kunne gi svaret, men ofte vegrer folk seg for å utføre det. Det er vel litt stolthet og frykt for at man tar feil inni bilde.
    Blindtesten som noen utførte her og peker på hadde for få deltakere til å gi noe svar.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler og blindtest?-flogging-dead-horse-1-jpg

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Kabler og blindtest?-flogging-dead-horse-1-jpg

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •