Prioritere kabler eller Hegel HD 20 til NYE Hegel H300 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer kpors sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prioritere kabler eller Hegel HD 20 til NYE Hegel H300 ?

Heisan,

ref - tråd:

http://avforum.no/forum/receivere-fo...aktninger.html

mine kabler, nesten uansett hva jeg måtte gjøre, ligger rimelig tett på hverandre. Regner med at det er slik for ganske mange av oss.

Synes det virker veldig naturlig at best mulig skjerming er svært viktig og riktig. Dette må da hindre "incoming noice" og sørge for en bedret renhet i ft "outgoing sound".

Dette skal testes og undersøkes nærmere.

Noen hevder at jeg skal bruke delta-pengene på oppgradering av HT - DET skal jeg ikke. DA Focus 160 skal ikke til de evige jaktmarker, ei heller H300 eller noe av det andre i oppsettet jeg har.

Hevder, udokumentert, at det er en del å hente på kabler med god skjerming , god teknologi og fra et firma med god erfaring på området. Dessuten er HT-kablene fra NO meget vakre der de henger ut bak stativet og skal overhode ikke trekkes inn i stativet. Vakkert å se på kvalitet..

Et godt stativ har jeg også tro på.

Vel mye følelser og tanker i ft logikk i dette innlegget......

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke at oppgraderinger av kabler skal gå på bekostning av andre oppgraderinger, som overskriften tilsier.

Du kan prøve å øke avstander mellom kabler hvis det er mulig, holde signaler inn og ut avskilt, prøve å få kryssing på 90 grader der det er mulig, sette signalkabler riktig i forhold til pilretning hvis det er markert og der det ikke er gjort.... begynne med det. Kjør ballansert der det er mulig.

Uansett bør du få lånt deg noen kabler og prøve det ut. God skjerming trenger ikke være dyrt... prater ikke om høye beløp i såfall.

Edit: Nå har jo H300 innbygd DA-converter.... så at et annet spørsmål er jo om du i det hele tatt skulle være tjent med en ekstern converter?? Da innfører du vel uansett bare et støykomponent til i skjeden... i og med at du var så opptatt av støy. Bare noen tanker dette også.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er høyttalerkabler du skal ha så kan du se bort fra inn- og utstrålt støy. Det skal ekstremt mye til for å indusere støy i en slik krets.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville i alle fall ha ventet og testet om det er stor forskjell på HD20 og den innebygde DACen i H300. Det er jo ikke en gang sikkert at du vil høre forskjell, og da blir jo 10 000 på en HD20 litt bortkastet...

Vurderer du eventuelt å bruke tilsvarende prisen på HD20 på kabler? Jeg ville for min del prioritert kabler med utgangspunkt i det spørsmålet du stiller, men ville personlig brukt langt mindre enn 10 lapper på det. Hvor mye det er fornuftig å bruke er det nok delte meninger om, og den diskusjonen vil jeg ikke hive meg uti

H300 på Focus 160 tror jeg forresten blir knall!

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dacen i H300 skal være på nivå med HD11. Om steget opp til HD20 er verdt pengene må du vurdere selv

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjære kollegaer,

jeg (trådstarter) sitter med oppsettet Hegel H300 + Dynaudio Focus 160 + Cambridge Azur 751BD.

Følgende alternativer (HT-kabler, utelukkende) til nevnte oppsett - kabler fra Soundgarden:

1) Blue Heaven
    Link: Nordost Blue Heaven LS høyttalerkabel - 2*2 meter

2) Red Dawn
    Link: Nordost Red Dawn LS høyttalerkabel - 2*2 meter

3) Heimdall 2
    Link: Nordost Heimdall 2 høyttalerkabel - 2*2 meter

Pris differanse faktor - 1:1,5:2 Priser i kr ønsker jeg ikke å oppgi - kun innbyrdes forskjell. Eks - Heimdall 2 er 2 x prisen av Blue Heaven. Regner med at matten strekker til....

Med dette utgangspunkt hadde jeg satt ekstremt stor pris på et aldri så lite engasjement fra fora-folket

Sitrende i spenning..........

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I ditt tilfelle snakker vi om et anlegg i 50.000-kronersklassen, og jeg har aldri opplevd at kabler gjør veldig mye fra eller til når vi opererer med hifi i det prisleiet - no offense. Men for all del: det er jo litt tøft hvis det ser allright ut, og en høy nattesøvnfaktor er heller ikke å forakte. Jeg tror du kommer veldig langt med et kabelbudsjett på en 3-4-5.000 kroner - og da tenker jeg samtlige kabler i anlegget ditt. Kjøp gjerne brukt - og så bruker du resten av det store kabelbudsjettet ditt til en god DAC eller til en sub eller to.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er litt i tvil her Dattera mi, Vilde, likte de oransje kablene best. Jeg heller litt mer mot blå pga placebo... så da velger jeg de blå. Guttungen likte definitivt de røde best.

Tror uansett at du selv må velge ut i fra en lyttetest. Hører du ikke forskjell, så gå for de billigste eller de du synes ser tøffest ut (hvis økonomien kan forsvare det). Og som Ulf-B, skriver--- ikke noe veien for å kjøpe brukt... folk baserer seg stort sett på videresalg og behandler ting deretter.

... er da uansett ikke noen nevneverdige emi/emc-egenskaper å skrive hjem om med disse kablene her...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at du blindtester kablene (i det minste et par) mot noe meget billig. Tror ikke du da vil klare å skille de og da vet du at det er annet som er bedre å bruke pengene på.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp den fargen du synes er penest.

---

Beskrivelsene er jo ganske underholdende.

Kroner 75:

Spellbinder er en høyttalerkabel som overfører alt den skal på en rask og presis måte. Gjør seg godt i både stereo og hjemmekino oppsett.

Så, hvis denne overfører alt på en presis måte: Hva skal man da med trylleproduktene nedenfor?

Lurepriser:

Tyr 2 representerer toppen i Norse-serien og dens fantastisk musikalske prestasjoner utfordrer selv Nordosts egne Valhalla referanse-kabler. Tyr 2 leverer den roligste bakgrunn, den høyeste oppløsning og det bredeste dynamiske området i Norse-serien.

Valhalla Reference er en av de mest nøytrale høyttalerkabler som noensinne er laget. Ønsker du å oppleve den mest ekstreme gjennomsiktighet og musikalske detaljering som ditt anlegg er i stand til å formidle, er dette det eneste valget. Dette er i sannhet en referanse!

Valhalla fra Nordost er for mange synonymt med verdens beste kabelserie. Siden markedet rundt om i verden har etterlyst et enda bedre produkt, har Nordost nok en gang hentet fram tryllestaven.

Hvorfor ikke svinge tryllestaven enda en gang å lage:

Nordost Ultima Lurium: Overfører alt den skal på en rask og presis måte. Fantastisk musikalske prestasjoner. En av de mest nøytrale høyttalerkabler som noensinne er laget, osv, osv - bla, bla - svingt tryllestaven igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ganske dyre kabler i anlegget. For hver gang har det blitt en oppgradering prismessig. Men helt ærlig. Det er bare for å være sikker på at det holder mål og gir en ekstra eierglede. For å si det sånn hadde jeg sikkert hørt mer forskjell hvis jeg hadde byttet ut teppet under bordet til et tykkere teppe :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler dette blir litt som å sette en porschemotor i en lada.

Hva med å bruke 4-5-6 lapper på akustikk heller ?
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kjøp den fargen du synes er penest.

---

Beskrivelsene er jo ganske underholdende.

Kroner 75:

Spellbinder er en høyttalerkabel som overfører alt den skal på en rask og presis måte. Gjør seg godt i både stereo og hjemmekino oppsett.

Så, hvis denne overfører alt på en presis måte: Hva skal man da med trylleproduktene nedenfor?

Lurepriser:

Tyr 2 representerer toppen i Norse-serien og dens fantastisk musikalske prestasjoner utfordrer selv Nordosts egne Valhalla referanse-kabler. Tyr 2 leverer den roligste bakgrunn, den høyeste oppløsning og det bredeste dynamiske området i Norse-serien.

Valhalla Reference er en av de mest nøytrale høyttalerkabler som noensinne er laget. Ønsker du å oppleve den mest ekstreme gjennomsiktighet og musikalske detaljering som ditt anlegg er i stand til å formidle, er dette det eneste valget. Dette er i sannhet en referanse!

Valhalla fra Nordost er for mange synonymt med verdens beste kabelserie. Siden markedet rundt om i verden har etterlyst et enda bedre produkt, har Nordost nok en gang hentet fram tryllestaven.

Hvorfor ikke svinge tryllestaven enda en gang å lage:

Nordost Ultima Lurium: Overfører alt den skal på en rask og presis måte. Fantastisk musikalske prestasjoner. En av de mest nøytrale høyttalerkabler som noensinne er laget, osv, osv - bla, bla - svingt tryllestaven igjen.
    Hehe

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, ikke sant.

Hvis det skal være hørbar forskjell (selvsagt bedre) for hver eneste steg opp i modellkjeden i Nordostserien, så må det jo være milevis hørbar forskjell på den nest billigste og de som koster mest. Det tror ikke jeg. Men hvis du tror det; kjør på og kjøp den dyreste du mener anlegget fortjener.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Jeg har ganske dyre kabler i anlegget. For hver gang har det blitt en oppgradering prismessig. Men helt ærlig. Det er bare for å være sikker på at det holder mål og gir en ekstra eierglede. For å si det sånn hadde jeg sikkert hørt mer forskjell hvis jeg hadde byttet ut teppet under bordet til et tykkere teppe :-)
    Skjønner hva du mener.

Dog selv har jeg nok mer tro på at feite RUNDE kabel til under 1000kr paret er et sikkert valg.

Jeg må si jeg er skeptisk til kabler av typen nordost, min tankegang er går vel på at det er ren lureri og i mange tilfeller svært dårlige kabler.

Vi har jo eksempler på kabler i i mangetusenkronerskabelen med "bokser" på midten som skal gjøre lyden bedre.
    I virkeligheten farger dem lyden slik at man hører en endring (en endring man tror er en forbedring da kabelen tross alt lover det).

I virkeligheten er det en endring til det værre.

Desutten, se på disse kablene fra Nordost, ser dem egentlig godt isolerte ut? Jeg syns ikke det.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Jeg må si jeg er skeptisk til kabler av typen nordost, min tankegang er går vel på at det er ren lureri og i mange tilfeller svært dårlige kabler.

Desutten, se på disse kablene fra Nordost, ser dem egentlig godt isolerte ut? Jeg syns ikke det.
    Ikke at jeg har for vane å forsvare dyre kabler, men å påstå at dyre kabler ofte er svært dårlige, og at Nordost kabler er dårlig isolert?? vil jeg gjerne se bevis på før jeg tar den påstanden for god fisk.

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Ikke at jeg har for vane å forsvare dyre kabler, men å påstå at dyre kabler ofte er svært dårlige, og at Nordost kabler er dårlig isolert?? vil jeg gjerne se bevis på før jeg tar den påstanden for god fisk.
    Carl Sagan: "Extraordinary Claims Require Extraordinary Evidence".

Man kan vel trygt si at disse high-end kabelprodusentene har bevisbyrden i sin gård?
    Selv om jeg nødvendigvis ikke er enig i påstanden til Evelen.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av manenzza
    Carl Sagan: "Extraordinary Claims Require Extraordinary Evidence".

Man kan vel trygt si at disse high-end kabelprodusentene har bevisbyrden i sin gård?
    Selv om jeg nødvendigvis ikke er enig i påstanden til Evelen.
    Jo absolutt, men man trenger ikke noe mere "extraordinary" enn en megger (isolasjonstester) for å motbevise påststandene til Evelen

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Jo absolutt, men man trenger ikke noe mere "extraordinary" enn en megger (isolasjonstester) for å motbevise påststandene til Evelen
    haha :grin: så sant så sant.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine påstander er ikke basert på annet en subjektive vurderinger og ren logikk. Jeg kan ta feil, Nordost kan kanskje være overlegen andre kabler, men jeg kan ikke se noenting som peker mot det (utenom prisen)

Man kan lime så mange diamanter man vil påen bil, men det eneste det vil skaper er mer luftmotstand og mer vekt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •