Hvorfor vi sliter med å bevise at kabler låter forskjellig - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 93 av 93
    Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har ingenting med tema å gjøre, selv om "effekten" er kul nok. Ingen av oss er opplært til å anta hvordan en kabel skulle låte, sammenlignet med ordlydene i de videoene.
    Tenkte som så at det visuelle påvirker hva vi hører. Bytter du ut skolisser med feite kabler foran besøket vil de nok høre en annen lyd fra anlegget.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem vet det?

Hvorfor låter tykke kabler mer "fett" enn skolisser? Tenk om noen fortalte en ikke-nerde-gruppe det motsatte: Hva ville de hørt - sett - og rapportert?

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem vet det?

Hvorfor låter tykke kabler mer "fett" enn skolisser? Tenk om noen fortalte en ikke-nerde-gruppe det motsatte: Hva ville de hørt - sett - og rapportert?
    F.eks kunne dei tynne vert mer meter tråd i vis de var mer/bedre flettet enn de tykke kablene som hadde mye olje osv.. Da.. ja då kan fort de tynne vere bedre hehe
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Bransjeaktør Joakim Skovlund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange ting som spiller inn i dette temaet. Jeg personlig detter litt ut når diskusjonen dreies inn på sannsynligheten for at x antall blindtestere bommer og når diskusjonen rundt placebo tar overhånd... Gjeeesp...

Tror grunnen til denne evige diskusjonen mye beror på at det faktisk ikke finnes fakta om hvilken spesifikk kabel som er best eller værst eller midt imellom, for det beror på så mange variabler at det er umulig å si noe konkret om, kun med en "løs kabel", uten at alle ledd før og etter kabelen er gitt.
    At forskjellige kabelkonstruksjoner gir forskjellig resultat alt etter hva det er koblet sammen med ser jeg som helt klart og det bør være grei enighet om det hos de fleste. At den som låter "best" ikke behøver å være den dyreste eller den feteste ser jeg også som klart. Alt handler om tilpasning til øvrig utstyr.

Alt kan måles, også kabler! Det er bare det å vite hva man skal måle og hvilken innvirkning det har. Innvirkningen de forskjellige målbare parametrene har, vil være vidt forskjellig, avhengig av hva som henger i den ene og den andre enden av kabelen.

I ett tidlig innlegg i denne tråden var det en som sa noe om "at kabelbytter er noe enhver, uten spesiell teknisk kunnskap kan gjøre" eller noe i den duren.. Der tror jeg mye av hysteriet anng. pris og utseende kommer inn. Det er svært få som innehar kunnskap til å tweake utstyret ved å bytte deler/endre konstruksjon, så da er en kabelstump med snakeoil og glitter enklere å leke seg med. At de samme personene har stort behov for å "forsvare" hundretusenkronerskabelen sin bidrar ikke til en saklig debatt. At skeptikerne MÅ markere seg ved å nekte alle forskjeller, blir også bare dumt. Det eksisterer ikke rett eller galt. Om bare alt hadde vært så svart hvitt, hadde verden vært enklere...
    Lurer på om skeptikernes anlegg består i lampettledning eller ringetrafokabel..? Det er jo ikke forskjell - eller..?

Min erfaring er at en god kabel ikke behøver å koste astronomiske summer, men gjerne kan være en billig og grei kabel. Ikke at en dyyyr kabel ikke låter annerledes eller whatever, men den behøver ikke låte bedre i ett gitt oppsett. At det kan være motsatt i ett annet oppsett er også like sannsynlig.

Jeg har testet mye forskjellig utstyr og kabler oppigjennom og ender like gjerne opp med en rimelig løsning, eller en kombinasjon - fordi akkurat DEN kombinasjonen funker på DET oppsettet, som at det er dyre saker hele veien.

Ett klart eksempel på ett kabelbytte som ga god forskjell, er da jeg endret fra Kimber silver streak (som er en flettet kabel med ganske tykke ledere) til Inakustik NF-202 (som er en helt annen konstruksjon, med to tynne ledere og flettet skjerm). Begge kabeltypene er i custom lengder (samme for begge typer). Disse konstruksjonsmessige forskjellene gjør at kablene har ganske merkbare forskjeller lydmessig.
    Dette er ett fireveis aktivt oppsett, hvor Inakustik kabelen ble beholdt til mellomtone og diskant, men Kimberen ble beholdt til midbass og sub. Enkelt og greit fordi egenskapene til de forskjellige kablene gjorde seg best sånn. Lydmessig er det ikke STORE forskjeller, men klart sporbare og jeg fikk frem ting jeg ville ha frem. Jeg tør påstå at det er repeterbart å kjenne igjen disse forskjellene mange ganger i DETTE oppsettet!
    Det har vært testet fler andre typer "dyre" kabler i samme oppsett, men uten at det gjorde særlig interessant forandring.
    I dette oppsettet er ikke pris interessant, siden det er sponset utstyr og siden testobjekter er fritt tilgjengelig fra fler produsenter for testing. Placebo? Neppe...

Mener absolutt at det ikke er prisen eller merket som har noe å si på hvor bra en kabel er, men at sammensetning av utstyr og "finne riktig" kabel som er tingen.

Utfordringen for mange er kanskje da å tørre å sette sammen forskjellige typer kabel, prøve en "billig" kabel og stole på seg selv og sin egen hørsel, i frykt for å tape ansikt dersom man mener at en "billig kabel" er bedre i sitt oppsett enn den dyyyyre...

...and the fight goes on..

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim Skovlund
    (..)
    Utfordringen for mange er kanskje da å tørre å sette sammen forskjellige typer kabel, prøve en "billig" kabel og stole på seg selv og sin egen hørsel, i frykt for å tape ansikt dersom man mener at en "billig kabel" er bedre i sitt oppsett enn den dyyyyre...

...and the fight goes on..
    Interessant innlegg.

Det jeg selv gjerne hevder er at en korrekt konstruert og dimensjonert kabel (hva jeg nå måtte mene med det) i utgangspunktet gjengir lyden nøytralt, og det vil derfor ikke være noen signifikant lydmessig forskjell mellom denne og en annen korrekt konstruert og dimensjonert kabel.

Selv har jeg Van Den Hul CS-122, men jeg mener at 1.5mm^2 strømkabel fra clas ohlson oppfyller samme krav innen fornuftige lengder.

At man kan oppleve forskjeller med sølvkabler, tvinnede kabler, veldig tynne kabler eller bruke nettverkskabler eller andre artige varianter kan så være. Forskjellene vil da etter min mening for det første være svært små, og for det andre vil det være langt mer effektivt å oppnå ønsket resultat ved å velge en høyttaler med en lydsignatur man liker, og/eller å tilpasse lydbildet med EQ og/eller akustisk modifikasjon av rommet.

Å bruke forskjellige kabler til forskjellige elementer for å oppnå ønsket lydsignatur til hvert element høres ut som et svært tidkrevende eksperiment som i alle fall må være en av de aller, aller siste (og ikke første) tweakene man gjør i et anlegg
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris

Å bruke forskjellige kabler til forskjellige elementer for å oppnå ønsket lydsignatur til hvert element høres ut som et svært tidkrevende eksperiment som i alle fall må være en av de aller, aller siste (og ikke første) tweakene man gjør i et anlegg

Interessant innlegg, var det ja.

Svært tidkrevende vet jeg nå ikke, litt kanskje. En bruker vel mer tid på å plassere høyttalere riktig, ivertfall mer stress. :-D
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Interessant innlegg, var det ja.

Svært tidkrevende vet jeg nå ikke, litt kanskje. En bruker vel mer tid på å plassere høyttalere riktig, ivertfall mer stress. :-D
    Har du forskjellige høyttalerkabler til de enkelte elementene (bass, mellomtone, diskant) på høyttalerne dine, altså? Og mener at det å finne frem til hvilke kabler som gir ønsket effekt på hvert enkelt element og deretter totalt sett gir lyden du vil ha fra høyttaleren som enhet ikke er en tidkrevende prosess?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Har du forskjellige høyttalerkabler til de enkelte elementene (bass, mellomtone, diskant) på høyttalerne dine, altså? Og mener at det å finne frem til hvilke kabler som gir ønsket effekt på hvert enkelt element og deretter totalt sett gir lyden du vil ha fra høyttaleren som enhet ikke er en tidkrevende prosess?
    Nei, tenkte nå litt enkelere jeg da. Tenkte mer å skifte/bytte om på kabler er jo enkelt. :wink:
    Høyttalere:

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kabel bør ikke legge til noe eller redusere noe.

Det beste er om man ikke hører forskjell mellom dem.

Hører man forskjell (som mange gjør) enten de gir mere/mindre så er sansynligheten stor for at den er feil . :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Har vanka litt på Sentralen i det siste. Der er det helt greit å snakke om kabler og hvordan de forskjellige påvirker lyden, uten at det blir krig.

Her inne er ikke det mulig, så det er tydelig at de to fora styrers av en del "sterke" personer som bruker det man kan kaller herske teknikker for å backe den ene eller andre retningen.

Midt i mellom står vi andre, og mitt beste råd er å bruke øra og ikke svi av for mye kroner før du er sikker. Det ble og gjort en blidtest i Tønsberg for et drøyt år siden det deltakeren hadde en treffprosent på 70-80% - taler sitt sier nå jeg. http://avforum.no/forum/kabler/11332...t-del-2-a.html

Det som dog er viktig å si er at det er ikke kablene som lager forskjellen, det er hvordan den påviker utstyret som er viktig. Moa det som funker bra hos en trenger ikke funke hos deg. Og viktig - den billigste kabelen kan være best hos deg - det er ingen nødvendig sammenheng mellom pris og kvalitet på lyden.
    Da tviler eg på at du har vanket på de "rette" trådene på det forum.
    Har selv funnet mange kabeltråder med høy temp der.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Den mest aktive tråden der nå innen kabler er "Hvorfor leder kabeldebatter til krangling / skittkasting".

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Den mest aktive tråden der nå innen kabler er "Hvorfor leder kabeldebatter til krangling / skittkasting".
    Hva er konklusjonen da?
    --
    Thorbjørn

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger ved litt om WAF-aspektet i denne debatten. Synes det har kommet alt for lite fram.
    Har ikke alle vi (gutter) hørt en og annen kommentar om hobbyen vår.
    Våre ellers så forsåelsesfulle koner og samboere blir syrlige og direkte ekle i munnen når de omtaler de mest outrerte sidene av lidenskapen vår.

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •