Hvorfor vi sliter med å bevise at kabler låter forskjellig - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 93
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kabel er kabel:

[YOUTUBE]2xDoTEH5Du8[/YOUTUBE]
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva avgjør lydsignaturen til en kabel?
    induktans, kapasistans og resistans.
    og finne rett balanse her(universalt) ER OG BLIR klin umulig.
    det er mange faktorer som spiller inn. ellementer, delefilter, forsterker, frekvensområde.
    en kabel som måler "godt" i ETT oppsett, kan være "forferdelig" i et annet oppsett.
    så i bunn og grunn kan en si at INGEN kabel er bedre enn den andre. så lenge de brukes til rett formål.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne gjerne tenkt meg å se en litt mer vitenskapelig anlagt test av kabler (der impedans, kapasitans, induktans osv. ble målt over f.eks. 0-100kHz. Fins det?
    Da gjerne alt fra de billigste kablene til Biltema til de dyreste VDH-/Nordost-kabler..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TG1
    Kunne gjerne tenkt meg å se en litt mer vitenskapelig anlagt test av kabler (der impedans, kapasitans, induktans osv. ble målt over f.eks. 0-100kHz. Fins det?
    Da gjerne alt fra de billigste kablene til Biltema til de dyreste VDH-/Nordost-kabler..
    ja det kunne vært spennende
    også med forskjellige lengder.

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Igjen så var det strengt tatt ikke meningen å starte en kabeldebatt, og heller ikke si noe mer om hvorvidt det ER eller IKKE er forskjell.
    Trodde du oppriktig at det IKKE skulle bli kabeldebatt igjen av en slik post eller ? hehe
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jo, det vet jeg meget godt. Kan bare konstatere at du fortsetter din sedvanlige stil med å forsøke devaluere kunnskapsnivået til debattanter som er uenige med deg. Jeg har hatt forelesninger om placeboeffekt under studiene mine, for å nevne noe. Man har dokumenterte studier der syke mennesker har blitt friske av rene sukkertabletter (de ble forespeilet at dette var toppmoderne medisiner som ville virke), enda de selv hevdet før de fikk tablettene at sykdommen var kronisk o.l.

Alikevel har jeg hørt så klar forskjell, både i mitt eget oppsett,men også andres oppsett at jeg for min egen del er klokkeklar på at det ikke kan avskrives med placebo. Hva slags hørsel andre har får de selv stå for, men jeg er trygg på min egen.

Ekspert og bedreviterholdningen din fungerer ikke på meg Hybris, det har jeg sagt tidligere også. Mulig den fungerer og gjør inntrykk på småtassene på 18 år som nettopp har kjøpt sitt første anlegg og tar alt du skriver for god fisk. Men jeg er debattant av et litt annet kaliber med litt mer erfaring.
    Når jeg bruker placebo som argument, så er ikke det et argument mot deg som person, det er et generelt fenomen. Jeg tror ikke at jeg eller noen andre er noe mer eller mindre påvirket av dette enn deg. Når jeg påstår at du har vært utsatt for placebo er det med andre ord ikke et forsøk på å fornærme deg, eller få deg til å fremstå som dum. Utvitende burde du heller ikke være, siden du har fått konseptet forklart inngående mange ganger.

Når det gjelder deevaluering av kunnskapsnivå så beklager jeg om du tar deg nær av det. Men etter min mening så undervurderer du altså effekten av placebo ganske kraftig. Slik jeg ser det er du ikke da uenig med meg, men du er uenig med virkeligheten. Det blir som å være uenig i at jorda er rund.

Hvis du har lært om dette under studiene dine, og fått vite at effekten er så kraftig at folk kan bli friske av å spise sukkertabletter, så forstår jeg ikke helt hvorfor du undervurderer effekten i en hifi-setting.

Når det gjelder hvilke debattanter som er i målgruppen min så skal jeg villig innrømme at 18åringene med nye anlegg er i målgruppen når jeg diskuterer dette. Årsaken til det, er at jeg ser det som svært positivt hvis jeg kan forhindre at noen av disse kaster tusenlappene sine ut av vinduet.

Forhåpentligvis velger de å legge pengene i komponenter hvor investeringen står noenlunde i stil med resultatet, fremfor å kjøpe dyre kabler - og får dermed mer godlyd ut av sin nye hobby for pengene de har til rådighet.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innen lydverden så er tilfellene som kan tilskrives placebo etter min erfaring små, ofte ørsmå.
    Konkret hvordan har du etterprøvd hvorvidt det du har opplevd har vært påvirket av placebo eller ikke? Altså på hvilken måte har du ervervet deg erfaring om dette emnet?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg bruker placebo som argument, så er ikke det et argument mot deg som person, det er et generelt fenomen. Jeg tror ikke at jeg eller noen andre er noe mer eller mindre påvirket av dette enn deg. Når jeg påstår at du har vært utsatt for placebo er det med andre ord ikke et forsøk på å fornærme deg, eller få deg til å fremstå som dum. Utvitende burde du heller ikke være, siden du har fått konseptet forklart inngående mange ganger.

Når det gjelder deevaluering av kunnskapsnivå så beklager jeg om du tar deg nær av det. Men etter min mening så undervurderer du altså effekten av placebo ganske kraftig. Slik jeg ser det er du ikke da uenig med meg, men du er uenig med virkeligheten. Det blir som å være uenig i at jorda er rund.

Hvis du har lært om dette under studiene dine, og fått vite at effekten er så kraftig at folk kan bli friske av å spise sukkertabletter, så forstår jeg ikke helt hvorfor du undervurderer effekten i en hifi-setting.

Når det gjelder hvilke debattanter som er i målgruppen min så skal jeg villig innrømme at 18åringene med nye anlegg er i målgruppen når jeg diskuterer dette. Årsaken til det, er at jeg ser det som svært positivt hvis jeg kan forhindre at noen av disse kaster tusenlappene sine ut av vinduet.

Forhåpentligvis velger de å legge pengene i komponenter hvor investeringen står noenlunde i stil med resultatet, fremfor å kjøpe dyre kabler - og får dermed mer godlyd ut av sin nye hobby for pengene de har til rådighet.
    må si meg veldig enig i dette
    det var en gang en hi-fi selger som sa: det er lettere å selge EN kabel til 200.000kr til en idiot, enn å selge 200 kabler til 1000kr stk

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle man overføre denne type placebo til lydverden, så måtte det være at man hørte på et anlegg med en kabel til 10 kr meteren, mens man før lyttingen ble forespeilet og forklart at dette var en kabel til 100 000 kr.
    Etter min mening er det jo nøyaktig dette som skjer. Man kjøper en dyr kabel til mange tusen, og har dermed en forvetning til lyden basert på prislappen og potensielt utseendet til kabelen - mens i praksis har kabelen de samme egenskaper som en kabel til 10kr meteren.

Altså nøyaktig samme konsept.

EDIT: Det kan naturligvis hende at det faktisk ER forskjell også, poenget er at det kan vi ikke vite før vi har eliminert muligheten for at det er placebo som virker inn.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening er det jo nøyaktig dette som skjer. Man kjøper en dyr kabel til mange tusen, og har dermed en forvetning til lyden basert på prislappen og potensielt utseendet til kabelen - mens i praksis har kabelen de samme egenskaper som en kabel til 10kr meteren.

Altså nøyaktig samme konsept.
    Men da kan dere kanskje forklare hvorfor en kabel til 2000 var ca like god som en til 18.000 (smånyanser), jeg mener når det ikke er forskjell på kablene så måtte jo eg her synes den dyreste var best, men det syns eg ikke, så hva skjedde her da?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forventningsbias kan vel virke begge veier. Hvis man forventer seg en stor forbedring, for så å ikke få noen forbedring, kan vel dette gi en oppfatning av forverring.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Men da kan dere kanskje forklare hvorfor en kabel til 2000 var ca like god som en til 18.000 (smånyanser), jeg mener når det ikke er forskjell på kablene så måtte jo eg her synes den dyreste var best, men det syns eg ikke, så hva skjedde her da?
    Det må ha vært nocebo tenker jeg 8-)

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Forventningsbias kan vel virke begge veier. Hvis man forventer seg en stor forbedring, for så å ikke få noen forbedring, kan vel dette gi en oppfatning av forverring.
    Æææ..?? jau..då får vi vel aldrig vite dette med kabler og diskusjonene går
    sin gang hehe.. Men er jo flott dee.. så har vi noe å gjøre på når vi ikke kan høre på musikk.

Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Det må ha vært nocebo tenker jeg 8-)

Hehe.. ja sikkert..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Kanskje du ikke forventet så stor forskjell da vet du, og da hørte du heller ikke det. Jeg antar de fleste (muligens inkludert deg?) ikke tror det er kjempestore forskjeller på lyden gjennom en kabel til h.hv 2000 og 18000 kr.
    --
    Thorbjørn

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Trodde du oppriktig at det IKKE skulle bli kabeldebatt igjen av en slik post eller ? hehe
    Enig.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Enig.
    Vel, det var vel ikke direkte uventet at det kunne være en konsekvens, men det var ikke et mål fra min side. Disse debattene er gjerne mye synsing og lite fakta, så jeg ønsket å bidra med litt mer fakta.
    --
    Thorbjørn

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes denne er fin. Vært posta tidligere men dog.. Try The McGurk Effect! - Horizon: Is Seeing Believing? - BBC Two - YouTube Den må jo komme under placebo og lyd.

Lurer på hva utfallet hadde blitt hvis man hadde kamuflert C.O. kabler slik at de så ut som $$. sikker på at en testgruppe hadde hørt tydelige forskjeller fra de og C.O. kabler med originalt utseende.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du ikke forventet så stor forskjell da vet du, og da hørte du heller ikke det. Jeg antar de fleste (muligens inkludert deg?) ikke tror det er kjempestore forskjeller på lyden gjennom en kabel til h.hv 2000 og 18000 kr.

Nei, tror ikke det. Men jeg viste at denne kabelen skulle vere noe av det upperste. (ikke Nordost eller slikt) Så jeg hadde forventet det bedre faktisk.

Men tror det ligger mer i det som jeg linket til i begynnelsen.
    Høyttalere:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det var vel ikke direkte uventet at det kunne være en konsekvens, men det var ikke et mål fra min side. Disse debattene er gjerne mye synsing og lite fakta, så jeg ønsket å bidra med litt mer fakta.
    God tanke, Hybris. Cred for det. Fakta / meninger innen hifi er vanskelig.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingenting med tema å gjøre, selv om "effekten" er kul nok. Ingen av oss er opplært til å anta hvordan en kabel skulle låte, sammenlignet med ordlydene i de videoene.

Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Synes denne er fin. Vært posta tidligere men dog.. Try The McGurk Effect! - Horizon: Is Seeing Believing? - BBC Two - YouTube Den må jo komme under placebo og lyd.

Lurer på hva utfallet hadde blitt hvis man hadde kamuflert C.O. kabler slik at de så ut som $$. sikker på at en testgruppe hadde hørt tydelige forskjeller fra de og C.O. kabler med originalt utseende.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •