Hvorfor vi sliter med å bevise at kabler låter forskjellig - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 93
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Hadde garantert ikke gått lange tia fra noen gjennomførte 100 blindtester med positivt resultat før det kom en 'why even 100 positive tests are unreliable' link
    Hehe.. :-D Godt poeng der.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen grunn til manglende seriøse blindtester, er vel at kabelprodusentene (av den dyrere sorten) stort sett alltid trekker seg i siste liten. Mon tro hvorfor? Blir jo ikke særlig seriøse testen, når x-antall entusiaster kommer rekende med sine egne dyrt ervervede kabler, samt et genuint ønske om at akkurat disse skal "gå seirende ut"?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det at det finnes en "Million Dollar Challenge" på emnet er mer enn godt nok bevis på at høyttalerkabler er sprøyt. Etter hva jeg har forstått så har flere personer gjennomgått testen og ingen har klart det...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Hadde garantert ikke gått lange tia fra noen gjennomførte 100 blindtester med positivt resultat før det kom en 'why even 100 positive tests are unreliable' link
    Egentlig overaskende at dette ikke har blitt gjort, akademiske kretser har tid til og ta en doktorgrad på hvordan man bruker ordet 'liksom' og 'ikke sant' , kan neppe ligge på mangel av folk eller desperate pengelense studenter.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vanka litt på Sentralen i det siste. Der er det helt greit å snakke om kabler og hvordan de forskjellige påvirker lyden, uten at det blir krig.

Her inne er ikke det mulig, så det er tydelig at de to fora styrers av en del "sterke" personer som bruker det man kan kaller herske teknikker for å backe den ene eller andre retningen.

Midt i mellom står vi andre, og mitt beste råd er å bruke øra og ikke svi av for mye kroner før du er sikker. Det ble og gjort en blidtest i Tønsberg for et drøyt år siden det deltakeren hadde en treffprosent på 70-80% - taler sitt sier nå jeg. http://avforum.no/forum/kabler/11332...t-del-2-a.html

Det som dog er viktig å si er at det er ikke kablene som lager forskjellen, det er hvordan den påviker utstyret som er viktig. Moa det som funker bra hos en trenger ikke funke hos deg. Og viktig - den billigste kabelen kan være best hos deg - det er ingen nødvendig sammenheng mellom pris og kvalitet på lyden.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er hørbar forskjell mellom kabler, så kan vi kansje si at det er den komponenten som gir oss minst ytelse iforhold til prisen?

Det er mange produkter som er laget for å forandre klang/oktavbalangse og andre karakteristikker i lyden. Disse alternativene er somregel billige og alsidige og tilater brukeren å få det ganske nøyaktig slik dem vil.

Hvorfor er de som argumenterer for kabler de som og bruker mest subjektive definisjoner? Varm, kald, pondus, harmonisk, rask, holografi, ingen av disse kan brukes for å beskrive en lydbølge. Jeg er ganske lei av svar som har vag definisjon og lett kan tydes forkjellig mellom folk.

Jeg har flere ganger observert tråder dær folk anbefaler og prater om kabler, og flere ganger så forandrer kabel X sine egenskaper til det helt motsatte mellom to forum. Men folk innenfor hvært forum er enige om sin konklusjon.

BJC har på sin side beskrevet hva som er viktig i di forskjellige kabler, noe jeg syns er flott for det er beskrevet på en fin og troværdig måte. Noe som er det helt motsatte for VDH og Nordost, på deres sider så ser det ut som de har leid inn en alkemist til å drive forskningen og en salgshai til å beskrive produktene sine.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man googler er nok av folk som mener det ikke er forskjell på lyden mellom forsterkere heller. I likhet med kabelutfordringen er det en som har forsterkerutfordring, den og med pengepremie.

Richard Clark Amplifier Challenge FAQ

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Dersom man googler er nok av folk som mener det ikke er forskjell på lyden mellom forsterkere heller. I likhet med kabelutfordringen er det en som har forsterkerutfordring, den og med pengepremie.

Richard Clark Amplifier Challenge FAQ
    Da har du lest litt for dårlig. Richard Clarke endret ofte forstekerne med noen enkle modifikasjoner slik at de låt likt. Med andre ord låt mange ulikt i utgangspunktet.

Poenget er at dersom man holder seg innenfor klippegrensen, så kan man få forsterkere til å låte likt. Man kan f.eks kopiere en rørforsterkers rørlyd med en transistor. Noe forøvrig Bob Carver gjorde for mange år siden.
    The Carver Challenge | Stereophile.com

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

Det som dog er viktig å si er at det er ikke kablene som lager forskjellen, det er hvordan den påviker utstyret som er viktig. Moa det som funker bra hos en trenger ikke funke hos deg. Og viktig - den billigste kabelen kan være best hos deg - det er ingen nødvendig sammenheng mellom pris og kvalitet på lyden.
    Da er vi vel inne på det linken jeg kom med i begynnelsen, om at utstyret påvirker kablene?

Tror ikke den tråden var dum.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Da har du lest litt for dårlig. Richard Clarke endret ofte forstekerne med noen enkle modifikasjoner slik at de låt likt. Med andre ord låt mange ulikt i utgangspunktet.

Poenget er at dersom man holder seg innenfor klippegrensen, så kan man få forsterkere til å låte likt. Man kan f.eks kopiere en rørforsterkers rørlyd med en transistor. Noe forøvrig Bob Carver gjorde for mange år siden.
    Der er jeg ganske enig.
    MA som jeg hadde inkl de røra jeg brukte, låt likt med Krell KAV300iL.
    Høyttalere:

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso

Så en eq kan viske ut forskjeller mellom en forsterker til 200K og en til 20K så lenge de har samme specs powermessig? Richard Clark Amplifier Challenge FAQ

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Har vanka litt på Sentralen i det siste. Der er det helt greit å snakke om kabler og hvordan de forskjellige påvirker lyden, uten at det blir krig.

Her inne er ikke det mulig, så det er tydelig at de to fora styrers av en del "sterke" personer som bruker det man kan kaller herske teknikker for å backe den ene eller andre retningen.

Midt i mellom står vi andre, og mitt beste råd er å bruke øra og ikke svi av for mye kroner før du er sikker. Det ble og gjort en blidtest i Tønsberg for et drøyt år siden det deltakeren hadde en treffprosent på 70-80% - taler sitt sier nå jeg. http://avforum.no/forum/kabler/11332...t-del-2-a.html

Helt klart, kabeldebatter går stort sett uten problemer på sentralen. Støtter deg fullt og helt i at det er en 2-3 stykker med enorm definisjonsmakt og definsjon av konsesus i diskusjonene her på avforum.

Jeg har selv hørt forskjellene i midt eget oppsett mellom noen eldre billige tara labs kabler, og mine nåværende Van den hul CS-122 hybrid, og ingen skal fortelle meg at den forskjellen jeg hørte er placebo. Man kan diskutere om det alltid blir bedre lyd jo dyrere kabelen er, et prinsipp jeg tror ikke stemmer, men at det ER lydmessig forskjell på kabler kan ikke engang være noe å diskutere.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det går ofte igjen at personer kun bruker pris som eneste variabel mellom kablene.

Selvfølgelig kan det være forskjell mellom kabler, prøv å bruke en 70meter lang 10mm^2 kabel som signalkabel, kapasitansen i den kabelen blir å ødelegge signalet beyond. Så hvis de gamle tara labs kablene dine var konstruert med alt for store ledere pga pga produsentens ønske om å skille produktet sitt ut fra massene så er det ikke rart du hører forskjell. Men da hørte du egentlig forskjell på et feilaktig produkt og et fungerende produkt.

Å at kabler blir produsert feilaktig er ikke noe nytt, se bare på alle de tynne lakrisnor høyttalerkablene, eller de signalkablene med tykke sølvledere.
    Kabler som er skjermet med olje. Kabler med karbonledere. Retningsbestemte uskjærmede kabler. Solid gullkontakter istede for gullbelagte OFC kontakter. Passivt skjermet kabler(de har ikke en ledning fra skjermingen som brukeren kan koble til jord om ønskelig).

Så det jeg vil vite er hva er det som gir kablene de forskjellige karakteristikkene. Gir økt impedanse mer bass? Gir økt kapasitanse klarere vokal? Kan slike resultater reproduseres uten å skifte kabler?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg aldri har skjønt når det gjelder kabler (fortrinnsvis signalkabler): hvordan er det mulig å angi riktig retning på en sånn? (De er jo ofte merket med piler osv.) Det er jo en helt ordinær vekselstrøm det dreier seg om, og som elektroingeniør har jeg veldig vanskelig for å tro at dette er noe annet enn fjas.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TG1
    En ting jeg aldri har skjønt når det gjelder kabler (fortrinnsvis signalkabler): hvordan er det mulig å angi riktig retning på en sånn? (De er jo ofte merket med piler osv.) Det er jo en helt ordinær vekselstrøm det dreier seg om, og som elektroingeniør har jeg veldig vanskelig for å tro at dette er noe annet enn fjas.
    Ikke bare fjas, etter det jeg er blitt fortalt. Noen signalkabler har skjerm tilkoblet bare i den ene enden - og for slike kabler kan det være greit å vite hvordan de skal kobles. Ellers gir selve trekkingen av kabeltråder en viss retningsbestemt krystallstruktur - og en del kabelprodusenter setter derfor på piler på kablene sin for at de mest ekstreme audiofile skal være sikre på at kablene er koblet slik at krystallstrukturen "går samme veien" - slik at de kan senke skuldrene, sove godt om natten og nyte musikken.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Ikke bare fjas, etter det jeg er blitt fortalt. Noen signalkabler har skjerm tilkoblet bare i den ene enden - og for slike kabler kan det være greit å vite hvordan de skal kobles. Ellers gir selve trekkingen av kabeltråder en viss retningsbestemt krystallstruktur - og en del kabelprodusenter setter derfor på piler på kablene sin for at de mest ekstreme audiofile skal være sikre på at kablene er koblet slik at krystallstrukturen "går samme veien" - slik at de kan senke skuldrene, sove godt om natten og nyte musikken.
    Mja, det er vel sjelden snakk om mer enn enkeltskjermede kabler i denne sammenhengen? ...i så fall vil det bli problematisk med jord tilkoblet i kun den ene enden Med dobbelt- og trippelskjermede kabler kan det kanskje ha noe for seg med de ytterste skjermene kun tilkoblet på en side, ja. (Men det vil uansett ikke hjelpe mot noe annet enn støy, som i så fall vil være målbart på en rimelig enkel måte.)

Krystallstruktur eller ikke, signalet går jo like mye "framover" som "bakover" i en vekselstrøm, og vil dermed gå like mye begge veier, uansett hvilken vei kabelen snur.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen kabler og kontakter tillater jording av skjermingen. De er ikke retningsbestemt, det er bare logisk å koble dem slik at skjermingen faktisk blir jordet.

Å har RCA ment å være retningsbestemt så har motsatt fra sender til motaker, slik som antennekabler.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TG1
    Mja, det er vel sjelden snakk om mer enn enkeltskjermede kabler i denne sammenhengen? ...i så fall vil det bli problematisk med jord tilkoblet i kun den ene enden Med dobbelt- og trippelskjermede kabler kan det kanskje ha noe for seg med de ytterste skjermene kun tilkoblet på en side, ja. (Men det vil uansett ikke hjelpe mot noe annet enn støy, som i så fall vil være målbart på en rimelig enkel måte.)

Krystallstruktur eller ikke, signalet går jo like mye "framover" som "bakover" i en vekselstrøm, og vil dermed gå like mye begge veier, uansett hvilken vei kabelen snur.
    Don't shoot me - I'm only the piano player. D.v.s jeg prøver å gjenfortelle det som klokere hoder enn meg mener å forstå seg på. M.h.t. skjerming, har jeg en viss tro på at piler kan være greit - og m.h.t. krystallstruktur gir jeg stort sett blaffen, men ikke mer enn at jeg alltid kobler likt. Enten begge kablene "riktig" vei, eller begge kablene "feil vei" - det blir hipp som happ. Jeg hører naturligvis ikke forskjell - men det må være litt orden i de audiofile sysakene.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen så var det strengt tatt ikke meningen å starte en kabeldebatt, og heller ikke si noe mer om hvorvidt det ER eller IKKE er forskjell.

Jeg ønsket kun å linke til en side som på populærvitenskapelig måte (noenlunde forståelig for meningmann) forklarte hvorfor det er utfordrende å "bevise" at det er forskjell. Dette forklarer også hvorfor f.eks testen for et år siden i seg selv ikke er tilstrekkelig til å fjerne tvilen om kablers påvirkningskraft.

Flere i tråden hadde sikkert hatt nytte av å faktisk lese artikkelen jeg linket til.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    H
    Jeg har selv hørt forskjellene i midt eget oppsett mellom noen eldre billige tara labs kabler, og mine nåværende Van den hul CS-122 hybrid, og ingen skal fortelle meg at den forskjellen jeg hørte er placebo.
    Hvis du mener egne lytteinntrykk ved et ikke-blindt bytte av kabler kan fortelle oss noe som helst, har du ikke forstått hvordan placebo fungerer og hvordan det kan innvirke på din oppfatning av ting du "tester".
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •