RCA vs XLR

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22

Tråd: RCA vs XLR

Intermediate ROXY sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RCA vs XLR

Mine nyinnkjøpte Sherbourn produkter (PT-7020 A prosessor og PA 5-200 effekt) har mulighet for balansert kabling. Jeg har ikke mulighet for balansert mellom BD-spiller (Denon 2012) og prosessor.

Vil det bety noe lydmessig å bruke XLR mellom for og effekt?

http://avforum.no/forum/klubb-entusi...rn-traden.html

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne du utdype noe mer. Hva er forskjellen?

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om forsterkerne er konstruert balansert har det noe å si. Da får du utnyttet forsterkernes potensiale til det fulle. Nå er nok ikke noen av de konstruert helt balansert, men det kan fremdeles være fordeler om du har problemer med støy.

Om du har gode rca-kabler så bruker du de, så kan du heller prøve balansert en gang om du føler for det.

Du skal vel uansett bruke HDMI mellom prosessor og bdp?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nei.
    Støtter denne.

Siden så rimelige produkter neppe er fullbalansert slik at de får utnyttet xlr fullt ut får man en "konvertering" av signalet til ubalansert internt i produktet. I noen slike tilfeller kan det faktisk være en fordel å bruke rca.

Ofte, selv i rimelige enheter, har man dog "dobbel" gain ved bruk av xlr. Dette vil gi et noe bedre signal-støy forhold, men det er neppe merkbart.

Geir Arne

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    4,308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kjører jeg videre med mine (noe over middels kvalitet) RCA-kabler.
    Har ikke problemer med støy, så det er ikke noe argument for balansert kabling.

Takk for info gutter!

PS! Sherbourn komboen låter meget bra.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min gamle Xindak XA 6950 låt vesentlig bedre på XLR enn RCA, og det skyltes ikke +3-6 db på lydnivå. Xindak ligger i den billig enden selv om den lyder som en mye dyrere forsterker. Jeg ville kostet på meg noen kabler og prøvd i alle fall - kjøp et sett der du har 30 dages angrerett så koster det deg ikke noe å prøve.

Min nåværende Pass er en XLR forsterker, og det høres 8) . RCA er en nødløsning og man må inn med en jumper i XLR porten for at RCA skal virke..
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg innpå denne tråden for å høre om noen av dere har anbefaling av rimelig RCA kabler? Kontoen er rimelig skrapet nå etter å ha kjøpt inn et helt nytt sett med høytalere og kino pakke på AVshop. Har også bestilt en Sherbourne PA 5-200 som jeg da trenger 5 stk RCA kabler til.

Evt noe slik på Clas Ohlson: Videokabel/audiokabel | Clas Ohlson - Disse er ikke skjermet..
    Eller på Elkjøp: Sandstrøm RCA-komposittkabel (audio) 1 meter S10RC111X - Elkjøp

Men jeg trenger sikkert noen RCA kabler som er en enkel ledning?:

Disse fra Bassbrothers er kanskje det beste valget: Monster Cable I100 - 1m Interlink - Bass Brothers AS

Får heller kjøpe dyrere kvalitets kabler mot vinter tider

Stor takk til de som vil dele sitt synspunkt på dette!

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen slike vil nok være et godt utgangspunkt. Så kan du teste dyrere saker når kontoen er full.

Geir Arne

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Noen slike vil nok være et godt utgangspunkt. Så kan du teste dyrere saker når kontoen er full.

Geir Arne
    Takk, da går man for 5 slike

Ps: Ved ettertanke så er det vel doble i en pakning og da jeg trenger 5 stk så holder det vel ved å kjøpe 3 pakker?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 x 2 er seks ja.

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 x 2 er seks ja.
    Joda, litt dårlig formelert der. Tenkte mer på om begge kablene i en pakning kan brukes(om det er forskjell på de?), isåfall så kan jeg kjøpe 3 stk i stedet for 5.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper da virkelig ikke der er forskjell på de, hvorfor skulle der være forskjell på en høyre og en venstre kabel? Skjønner ikke helt hvor du vil hen? Kablene er selvfølgelig merket, en rød og en sort f.eks. slik man kan se forskjell på høyre og venstre når man f.eks. trekker en kabel fra en cd spiller til forsterker, da er man sikker på at høyre kanal ut fra cd spiller går inn i høyre kanal på forsterker. Merkingen spiller jo ingen som helst rolle bare du har kontrol på hvor kablene går fra og til.
    Kablene sitter sammen så på det ene sett kan du rive de fra hverandre siden du bare trenger 5 stykker, da har du en ekstra kabel du kan bruke som digitalkabel f.eks.

Active kellex sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Lillehammer
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper da virkelig ikke der er forskjell på de, hvorfor skulle der være forskjell på en høyre og en venstre kabel? Skjønner ikke helt hvor du vil hen? Kablene er selvfølgelig merket, en rød og en sort f.eks. slik man kan se forskjell på høyre og venstre når man f.eks. trekker en kabel fra en cd spiller til forsterker, da er man sikker på at høyre kanal ut fra cd spiller går inn i høyre kanal på forsterker. Merkingen spiller jo ingen som helst rolle bare du har kontrol på hvor kablene går fra og til.
    Kablene sitter sammen så på det ene sett kan du rive de fra hverandre siden du bare trenger 5 stykker, da har du en ekstra kabel du kan bruke som digitalkabel f.eks.
    Aldri hatt effektforsterker før eller brukt RCA kabler så ble usikker. Så at man bare kobler til med 1 per kanal på min Sherbourne PA 5-200, og disse RCA kablene var i par så da ble jeg usikker.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kellex
    Aldri hatt effektforsterker før eller brukt RCA kabler så ble usikker. Så at man bare kobler til med 1 per kanal på min Sherbourne PA 5-200, og disse RCA kablene var i par så da ble jeg usikker.
    Jepp. Normalt har du stereo med Right og Left kanal, derfor har man par kabler. Du har vel Right + Left + Centre + Suround R + Suround L = 5 dvs 1 kabel pr effekttrinn...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teit spørsmål kanskje, men selges disse XLR-kablene man trenger fra forforsterker til effekt som "mikrofonkabler", med hann-hunn XLR plugger?
    Som f.eks. denne: Vovox link direct S100 XLR/XLR - Mikrofon-kabel - Kabler

Vurderer en slik PT-7020A selv nemlig. Litt småplaget med støy, så helt greie XLR-kabler vurderes fremfor RCA.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Teit spørsmål kanskje, men selges disse XLR-kablene man trenger fra forforsterker til effekt som "mikrofonkabler", med hann-hunn XLR plugger?
    Som f.eks. denne: Vovox link direct S100 XLR/XLR - Mikrofon-kabel - Kabler

Vurderer en slik PT-7020A selv nemlig. Litt småplaget med støy, så helt greie XLR-kabler vurderes fremfor RCA.
    Jepp, disse selges som mikrofonkabler i musikk forretninger, er ingen forskjell på de og de som selges for 10ganger prisen i hifisjapper.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Jepp, disse selges som mikrofonkabler i musikk forretninger, er ingen forskjell på de og de som selges for 10ganger prisen i hifisjapper.
    Nå tror jeg du tar feil.
    De du får kjøpt i seriøse hifisjapper er selvsagt håndrullet av tibetanske jomfruer, dyppet i haiolje og injisert med egne high end elektroner. For ikke å snakke om loddetinnet som er brukt ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Nå tror jeg du tar feil.
    De du får kjøpt i seriøse hifisjapper er selvsagt håndrullet av tibetanske jomfruer, dyppet i haiolje og injisert med egne high end elektroner. For ikke å snakke om loddetinnet som er brukt ...
    At du er en tibetansk jomfru er grei skuring (spøk - i tilfelle noen skulle lure), men det er forskjell på kabler. Det betyr ikke at man trenger kabler til mangfoldig tusen kroner, men at det er forskjell på konstruksjoner, kvalitet på leder med mer.

Foreslår at trådstarter ser om det har noen hensikt med mer påkostet kabler i hans anlegg på sikt ved å låne fra en forhandler eller en kamerat.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du vise noen andre konstruksjoner utenom standard xlr som liksom skulle vært bedre.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •