HDMI vs SPDIF/Toslink(optisk)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI vs SPDIF/Toslink(optisk)

Har tidligere jobbet som system ingeniør (offshore, gps/undervanns navigasjon og kartleggingssystemer), uten at jeg på noen måte påberoper meg noen form for "ekspertstatus" av den grunn, tatt feil før jeg

Men uansett, jeg har lest en del frem og tilbake på nettet der mange hevder at SPDIF er bedre for lydkvaliteten en HDMI... Noe jeg ønsker å se litt nærmere på siden jeg ikke helt klarer å komme på noen krystallklare grunner rent teknisk for at det skal vere tilfellet.

Overføring av signal/data over HDMI og Optisk foregår digitalt, og teorien sier at kvaliteten på sendt signal = kvaliteten på mottat signal.

Kvaliteten på siganalet vil derfor teoretisk sett bestemmes av kvaliteten på utstyret som genererer og sender signalet og ikke selve fysiske kabelen. Med andre ord så betyr dette at over distansene vi vanligvis bruker (1-3m) det er av liten/ingen betydning om tilkoblingen/kabelen eksempelvis er laget av rent gull, sølv eller kobber med tanke på noe annet en korosjon som til syvende og sist kan ta knekken på tilkoblingen.

Man kan jo snakke om støy og overføringshastighet, men selv HDMI 1.1 hadde en overføringshastighet på 5Gbps, og HDMI 1.3 (som kom i 2006) har en overføringshastighet på 10.2 gigabyte (ikke gigabit) i sekundet og med mindre man har en ganske stor trafo i umiddelbar nærhet (fex under tven) så er verken HDMI eller SPDIF særlig utsatt for elektrisk støy i forhold til coax og RCA på grunn av at det er digitale signaler (01010101010001) som sendes og ikke pulserende strøm.

Eksempelvis så ser jeg at det snakkes ofte om at man kan oppleve forringet bildekvalitet fex :
    [Blueray spiller -> Reciever/Forsterker -> TV/Prosjektor].

Noe som kan vere ganske så logisk med tanke på at signalet først passerer forsterkeren, som i verste fall bare er en passthrough uten noen prosessering for så å komme frem til TVen, men på dyrere utstyr trenger ikke dette å vere tilfelle.

Og om vi snur det så kan vi jo se for oss et lignende scenario med lyd. Fex:
    [Blueray/CD -> TV -> Reciever/Forsterker].

Bare tanken på at lyden skal gå gjennom kretsene i tven vil gi hodepine til mange.

Men igjenn, her hadde vi opplevd signaltap uavhengig av om vi hadde brukt analog eller digital overføring siden man for hvert ledd vil kunne risikere signaltap avhengig av kvaliteten på enkelt komponenetene.

Men når man drar kablene direkte fra A til B så klarer jeg ikke helt å se forskjellen rent teknisk på de to, faktisk så kommer HDMI bedre ut på nyere systemer fordi at sånn jeg har forstått det så klarer ikke SPDIF de nye tapsfrie/ukomprimerte TrueHD signalene.

Rekkevidden er en annen sak, og kansje den største forskjellen rent teknisk mellom de to, men også den mest irrelevante siden veldig få av oss har spesielt stor avstand mellom fex blueray spilleren og forsterkeren.

Max rekkevidde på SPDIF er litt under 6,5m (tror det var 6,2 om jeg ikke husker feil) og HDMI sender signaler uten tap generelt sett ganske sikkert opp til 15m, men her kommer byggekvaliteten og materealkvaliteten inn i bildet. Men når man snakker om distanser på 1-3 meter, virker SPDIF og HDMI helt paralelle (sett bort ifra TrueHD), samme signalform, men to forskjellige overføringsteknologier.

Det å skulle plukke ut en klar vinner på lydkvalitet av de to føles som å velge mellom to parallelle linjer der den ene er rød og den andre blå, helt like men forskjellig farge.

beklager på forhånd for alle skriveleifene som sikkert ligger og lurer her og der, sikkert en del kreativ setningsbygging også :? ligger i senga og trykker på ipaden, akkurat kommet hjem fra nattevakt etter å ha vert våken i over et døgn, ikke beste utgangspunktet

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke så mye å tilføye , annet enn at jeg har hatt mer problemer med HDMI kabler og porter enn SPDIF/Toslink

Meget mulig min egen feil , men føler det går ofte igjen i min venne krets også

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til film er jo Spdif uaktuelt pga at du ikke får de nye og bedre formatene. Til musikk har man ofte ikke noe valg, med unntak av feks HTPC. Har du et stereoanlegg er det naturlig med optisk til DAC. Har du receiever er det naturlig med kun HDMI til både bilde og lyd.

Jeg skjønner ikke helt hvilken situasjon dette er et vanskelig valg.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har merket stor forskjell i 'dybden' på lyd mellom toslink og hdmi, men som du sier så tror jeg det har langt mer med og gjøre med elektronikken (dette er jo fra en pc) som jeg har kjørt toslink fra et asus xonar kort, men kjøpte nylig en reciever med hdmi inganger så har jeg muligheten til og kjøre hdmi rett fra amd kortet (6970) med diverse lydspor i bitstream.

Jeg personlig foretrekker lyden fra amd kortet enn fra xonar(det har jeg hatt i 5-6 år snart og)
    Men der kan det spile mye rart inn. (elektronikk, drivere, andre prosesser i maskina osv osv)

fra ps3 har jeg forsåvidt ikke testet med den nye recievern og toslink, men vil nok og være med på at receivern har mer og si på lyden enn nøyaktig hvilket digitale signal type man bruker.

Om jeg har akjønt det riktig så virker det som de mest ihuga audiofile enda foretrekker et analogt signal kjede, det er kanskje mindre 'tolkning' innad i kretsene på analoge sytemer?

Hadde sjøl en toslink kabel hjemme fra kontor til gamle forsterkern med kabel strekk på 10m funka det ;-)

Og som nevnes toslink stort sett funker eller ikke og siden signaler er rent optisk kan du trekke kabel gjennom et sikrings skap uten og affektere lyd kvaliteten, Hdmi er jo selvsagt like om ikke mer sårbsr for nærliggebde strømkilder som andre signal kabler.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorogoth
    Men uansett, jeg har lest en del frem og tilbake på nettet der mange hevder at SPDIF er bedre for lydkvaliteten en HDMI...

Overføring av signal/data over HDMI og Optisk foregår digitalt, og teorien sier at kvaliteten på sendt signal = kvaliteten på mottat signal.

Kvaliteten på siganalet vil derfor teoretisk sett bestemmes av kvaliteten på utstyret som genererer og sender signalet og ikke selve fysiske kabelen.

Eksempelvis så ser jeg at det snakkes ofte om at man kan oppleve forringet bildekvalitet fex :
    [Blueray spiller -> Reciever/Forsterker -> TV/Prosjektor].
    Foringet bilde med passthrough i reciver har jeg aldri sett som problem men man leser jo om dette.
    Har aldri funnet fakta på passthrough foringelse men har funnet uendelig mange tråder der problemet ligger i HDMI handshake (edid) feil innstillinger i reciver , bruk av standard hdmi der man burde brukt high speed , transmitter (avsender)/ reciver(motaker) HDMI brikkesett feil som oftest kan rettes med firmware osv.
    HDMI switching within AV receivers... does it degrade the signal and picture quality?
    Har du lenke til en god passtrhrough foringelse tråd ?

Det er ulike jitter reduksjonskretser mellom utstyr å noen produkter kan være bedre enn andre enten det er over HDMI, optisk, coax.
    Nå har jo feks Pioneer PQLS men ved de lyttetester jeg har lest fra hifi magasin tester har de ikke hørt forskjell mellom jitterfri lyd eller de med "vanlig" jitter
    (har selv prøvd jitterfri pqls men uten å høre noe bedring)

Og om vi snur det så kan vi jo se for oss et lignende scenario med lyd. Fex:
    [Blueray/CD -> TV -> Reciever/Forsterker].

Bare tanken på at lyden skal gå gjennom kretsene i tven vil gi hodepine til mange.
    Nå har vel ikke tv passthrough lyd så den må behandles (optisk/coax har den bla fast bit/kHz ut)
    Er aldri anbefalt å kople lyd via tv (med mindre man nær sagt blåser i kvalitet)

Men når man drar kablene direkte fra A til B så klarer jeg ikke helt å se forskjellen rent teknisk på de to, faktisk så kommer HDMI bedre ut på nyere systemer fordi at sånn jeg har forstått det så klarer ikke SPDIF de nye tapsfrie/ukomprimerte TrueHD signalene.
    Optisk/coax kan ikke overføre HD surround lyd
    (DTS HD , Dolby ThrueHD , DTS HD MA , Multichannel PCM)
    Optisk/coax utganger spillere er oftest begrenset til max 24 bit 96 kHz
    (enkelt spillere har 24 bit 192 kHz utgang)
    Ved å spille høy bit/kHz over optisk/coax der det man avspiller er kopibeskyttet vil man stereo ut få endret sampelrate (man får 16 bit 48 kHz)
    Ved å avspille kopibeskyttet BD disc med høy bit kHz stereo vil dette bli 16 bit 48 kHZ ut optisk/coax..
    Ved å avspille kopibeskyttet BD disc med surround høy bit kHz nedmixet (downmix) til stereo få 16 bit 48 kHz ut optisk Coax
    Optisk . coax kan ikke avspille SACD høy oppløst lyd men bare 16 bit 44,1 kHz stereo spor på hybrid disc.

HDMI har HDCP å kan sende høy bit kHz fra disc uforandret
    HDMI kan også sende all SACD lyd enten som PCM eller DSD

Når det gjelder kopibeskyttelse begrensning av optisk/coax lyd vil den opphøre når man spiller ikke kopibeskyttet (feks flac) bit kHz optisk/coax utgang begrenses da av hva som er satt inn i spiller eller det utgangen max takler (24/48 , 24/96 eller 24/192)

Så om det nødvendigvis ikke er stort til hørbar kvalitetsforskjell HDMI , Optisk , Coax ved få former for lydoverføring så har Optisk , Coax store begrensninger til bruk

Har man ekstreme miljøer så får man kjøpt kabler med bedre skjerming samme hvem kabel .

legger til denne...Wire World - Homepage

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •