Amatør trenger hjelp!!! Div kabel spørsmål...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Amatør trenger hjelp!!! Div kabel spørsmål...

Har div spørsmål ang kabel og håper noen kan hjelpe meg.

1: Hvilket tverrsnitt trenger man på høyttaler kabel til Klipsch RF82mk2 ?
    2: Hvilket tverrsnitt trenger man til bakhøyttaler (ca 15m lengde på kabel ) Klipsch RS52 ?
    3: Noen anbefalig av en god kabel til aktiv sub som ikke er altfor dyr ?
    4: Tips til god kabel som ikke er altfor dyr og hvor man kan handle ?
    5: Er det noe stor forskjell på bildekvaliteten mellom en billig og dyr HDMI kabel ?

Setter stor pris på svar og håper noen kan hjelpe meg :-D

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerkabel, OFC - CLAS OHLSON | Clas Ohlson

klarer deg fint med 1,5 mm2, men pluss på en hundrings for 25 m for 2,5 mm2 så burde 'haifai'-paranoiaen være under kontroll. Både til front og surroundHT.

Til sub trenger du en en-leder phono(RCA)kabel. Du kan fint kjøpe en vanlig dobbel og kun bruke den ene lederen. Alternativt har flere nettbutikker egne kabler, f eks surround.no.

HDMI-kabler kommer an på bruken. Trenger du 1.4 - dvs 3D og audio return?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar !

Tenkte HDMI 1.4 ja

Syns det høres litt lite ut med 1,5mm på fronthøyttalerane. Ej veit ikke kor mange Amp dei trekke. Hadde vært moro å vite hvor mye strøm (A) dei trekker ? Men det skal ikke være mange før 1,5mm blir for lite. Spørs også om det er noe forskjell på lydkvaliteten mellom kablane.
    Kjipt å kjøpe en kabel det blir dårlig lyd av når man har brukt masse penger på resten av anlegget...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker TARA-labs Prism Omni ST til bakhøyttalerne og det er jo 1,5mm og trenger egentlig ikke større. Til frontene bruker jeg TARA-labs Prism Bi-Biwire, de er vel 2,0 eller 2,5mm i tykkelse, holder i massevis. Hvis ikke så har jo Biltema noen greie og tykkere kabler til en rimelig pris.

PS! Kan godt anbefale Van Den Hul Clearwater på 1,5mm som faktisk er bra. Har selv testet de ut.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ingenting i lyd-vitenskapen som tilsier god eller dårlig lyd i kabler i seg selv. oksygenfri kobber er oksygenfri kobber.

uten at jeg kjenner høyttalerne dine, så mener jeg å huske at Klipsch sine RF bokser er forholdsvis lettdrevne. Eller; du kommer ikke til å kjøre type PA mengde med strøm gjennom kablene. Du kan jo alltids kikke inne i høyttalerne for å se hva dimensjon som er på internkablinga, tviler på det er over 1,5 mm2. men igjen, kjøp gjerne 2,5mm2 så er de i alle fall godt overdimensjonerte.

For HDMI 1.4 må du bare påse at kablene er merket med støtte for dette, noe de skal være. f eks slik - Komplett.no - HDMI 1.4 Kabel M/M 15m gullkontakter

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalere, 4mm kabel fra Biltema til RF-82, 2,5mm burde holde til RS-52:
    Høyttalerkabel - Biltema
    Kan også legge til bananplugger, for enklere tilkobling:
    Bananplugger, 2 stk. - Biltema

HDMI:
    HDMI-kabel Hi-Fi - Biltema
    For lengre strekk, er det grei pris på den Protet linket til på Komplett.no.

Sub trenger RCA:
    RCA-kabel - Biltema
    Hvis du vil legge mer penger i det, men likevel anstendig priset, kan du kjøpe på Lsound: Kabler

HDMI er ganske enkelt. Dyrere kabler er ikke bedre, enten fungerer kabelen eller ikke. Høyttaler-kabler er et krangle-tema med mange meninger og følelser, men jeg er temmelig sikker på at du blir fornøyd med kablene fra Biltema eller Clas. :-)

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peet'n
    Syns det høres litt lite ut med 1,5mm på fronthøyttalerane. Ej veit ikke kor mange Amp dei trekke. Hadde vært moro å vite hvor mye strøm (A) dei trekker ?
    Amperene er neppe problemet her. Med f.eks. 100W inn på en 8 ohms høyttaler - og med mindre du har ekstremt tungdrevne høyttalere, vil det da spille øredøvende høyt - snakker vi om rundt regnet 3,5 Ampere i kablene.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svar

Man lærer så lenge man lever.
    Da blir det sta og handle kabel så snart man får fri.
    Synd blitema ikke har hdmi 1.4 kabel som er 10m lang...
    men det er nok av andre plasser man finner det!

Hadde trodd det skulle gå mer enn 3,5A gjennom høyttaler kablene.
    Men da holder det hvertfall med 1,5mm

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det er nok av andre plasser man finner det
    Husk at HDMI 1.4 selges med 2 ulike kapasiteter til overføring
    (så du feks ikke kjøper en standard når du egentlig trenger en high speed)

high speed (10,2 Gbps) takler 1080p

Standard (2,25 Gbps) å takler bare 720p/1080i

Clas Ohlson har 10 meter HDMI .....tror den er high speed (les på pakke i butikk)

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2,5mm2 på Klipsch RF82, da er du godt berga og vel så det! Holder i massevis, kjører 2,5 kvadrat på RF-7 og tviler på at dette noen flaskehals. Kabel kjøpt på biltema for mange herrens år siden.. Kunne sitter brukt PR 2,5 kvadrat og ikke klart å høre forskjell

Newcomer tenb sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for alle svar

Man lærer så lenge man lever.
    Da blir det sta og handle kabel så snart man får fri.
    men det er nok av andre plasser man finner det!

Hadde trodd det skulle gå mer enn 3,5A gjennom høyttaler kablene.
    Men da holder det hvertfall med 1,5mm
    Man lærer så lenge man lever:-D
    Leser du igjennom en del av kabeldebattene så finner du ut at det ikke er bekymringer for at kabelen skal brenne av. Det er ikke derfor det ofte anbefalles tykke kvadrat.
    Selv synes jeg kobber ala biltema er så billig at jeg ser ikke noen grunn til å ikke gå opp til 2x4mm2. I enkelte anlegg har jeg hørt forskjell på dette, andre ikke. Hadde derfor valgt å følge rådet til Paradiso.
    Selv foretrekker jeg Audioquest til Klipsch.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, må da være obs på å kjøpe hdmi 1.4 high speed.

Litt fristet til å kjøpe litt dyrere kabel til frontane. Blir ikke så gale pris siden det kun er noen få meter. Og heller kjøpe billigere kabel til bakhøyttalerane.

Noen som har erfaring med hdmi uttak som man kan montere i veggbokser ? Såg dei hadde det på eit hotell ej overnattet på. Hadde vært veldig praktisk å hatt noen uttak med hdmi så slepper man å ha dei lange kablane. Og i tillegg fort gjort å kople til utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, må da være obs på å kjøpe hdmi 1.4 high speed.

Litt fristet til å kjøpe litt dyrere kabel til frontane. Blir ikke så gale pris siden det kun er noen få meter. Og heller kjøpe billigere kabel til bakhøyttalerane.

Noen som har erfaring med hdmi uttak som man kan montere i veggbokser ? Såg dei hadde det på eit hotell ej overnattet på. Hadde vært veldig praktisk å hatt noen uttak med hdmi så slepper man å ha dei lange kablane. Og i tillegg fort gjort å kople til utstyr.
    Jeg tror som nevnt at du blir godt fornøyd med 2x4mm2-kabel fra Biltema, men har du penger som brenner i lomma er det fint å legge dem på kabler. Personlig ville jeg heller brukt de pengene på god musikk/film og alkohol. :-)

Ser de har denne på Multicom: OEM NLE 2 x HDMI vegguttak kanal/pÃ¥veggboks 2 x 10 cm kabel til HDMI hun - 86 x 86mm / MULTICOM

Bare sjekk med dem før eventuelt kjøp at den ikke begrenser hastigheten (1.4). For ordens skyld så blir jo kablene like lange med slikt vegguttak, men du kan skjule strekket i veggen. Mange av kino-byggetrådene her på forumet har også forklaring på montering av diverse vegguttak du kan se nærmere på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •