Dimmer hjelp ??????? Noen elektrikere her??? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate buzzlight sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    1. Dimmeren er fast installajson = ikke lov å gjøre selv.
    2. Blanding av fast og løs installasjon = ikke lov.
    3. Ledinger ikke strekkavlastet i Dimmer = ikke lov.
    4. Stikkontakt i andre enden med bevegelig ledning inn = ikke lov.
    5. For lite kvadrat på ledninger brukt = ikke lov.

Konklusjon : Bruk elektriker.

Rart elektrikeren ikke sa noe da jeg forhørte meg om akkurat hva jeg skulle gjøre da?
    Da tenker jeg ikke på han venne elektrikeren.
    Var å sjekka priser på dimmere og da sa jeg hva jeg skulle gjøre til han i butikken.
    Var derfor jeg har gjort det selv da ingen sa at det ikke er lov, unntatt dere her inne da Men da var det allerede gjort

Newcomer clundbe sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke at du faktisk prøver selv når du ikke har noe begrep på el-faget. Alt du har gjort er en potensial brannfelle jo. Lykke til når e-verket kommer på kontroll hos deg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clundbe
    Skjønner ikke at du faktisk prøver selv når du ikke har noe begrep på el-faget. Alt du har gjort er en potensial brannfelle jo. Lykke til når e-verket kommer på kontroll hos deg.

Takk takk

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clundbe
    Sukkerbit er nok en av de store brannfellene i norske hjem. Bruk godkjent koblingsmateriel du. F.eks Wago. Sukkerbit er kun godt nok til 50 volt og nedover. Dette bør alle elektrikere vite
    Meg bekjent er sukkerbiten godkjent som koblingsmateriell. En må selvfølgelig kjøpe sukkerbiter godkjent for den spenning man skal koble med. Har sukkerbiter i servicebilen og de står stemplet med 450V. Sukkerbiter kjøpt på bensinstasjonen er nok ikke beregnet for kobling i bolig med 230V eller 400V!

Stiller meg sterkt tvilende til at sukkerbiter skal være dårligere enn Wago. Problemet er vel at de fleste hobbyelektrikere har tilgang til sukkerbit og ikke Wago. Tror nok derfor at det i de fleste tilfeller vil være "håndverkeren" som er problemet og ikke sukkerbiten.

Jeg bruker Wago selv, men i noen veldig få tilfeller har man ikke plass til mer enn en sukkerbit. Ligger denne inne i en kapsling ser jeg ikke for meg at den er mer "farlig" enn en Wago. Har vært branntilløp med Wago også

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Sikkert derfor sukkerbiter er forbudt i alle nye elektriske anlegg. Sakset fra Wikipedia:

Oppdaterte installasjonsforskrifter (NEK 400:2010) krever blant annet økt sikkerhet ved tilkobling av fastmonterte lamper, og den velkjente «sukkerbiten» er etter 31. desember 2010 ikke lenger tillatt brukt som avslutning i nye installasjoner. For å redusere berøringsfaren for sluttbruker, har ikke montøren lenger anledning til å avslutte et lampepunkt i en koblingsboks med en «sukkerbit».
    Dette har ikke noe med sukkerbiten som kobling å gjøre. Som det står er det som avslutning i lampepunkt den ikke er godkjent. Når vi leverer et el-anlegg hender det at kunden ikke har plukket ut alle lampene. Før var det da vanlig å sette en sukkerbit på enden av ledningene slik at sluttbruker ikke skulle risikere å få strøm i seg. Dette er nå ikke godkjent og vi må montere en stikkontakt eller et DCL uttak (som det så fint heter).

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buzzlight
    Rart elektrikeren ikke sa noe da jeg forhørte meg om akkurat hva jeg skulle gjøre da?
    Da tenker jeg ikke på han venne elektrikeren.
    Var å sjekka priser på dimmere og da sa jeg hva jeg skulle gjøre til han i butikken.
    Var derfor jeg har gjort det selv da ingen sa at det ikke er lov, unntatt dere her inne da Men da var det allerede gjort
    Ingen sa at det ikke var lov, men var det noen som sa det VAR lov

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Ingen sa at det ikke var lov, men var det noen som sa det VAR lov

Nei, han gjorde ikke det heller

Men nå er dette bare midlertidlig et par dager, så skal jeg få noen proffe til å gjøre det ordentlig

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •