Beste phonokabelen til 1000lappen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste phonokabelen til 1000lappen?

Hei, skal kjøpe et sett med phonokabler som skal være mellom spiller og forsterker, begge yamaha. 1m er nok i massevis.

Hva er det beste kjøpet til rundt tusenlappen, gjerne fra utlandet for å få "mer for pengene"

Tor-S

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en tur på biltema/clas ohlson, kjøp en kabel for 50 kr, kjøp med deg en flaske whisky og en dolly dimples - sett deg ned og hør på musikk, drikk whisky og spis dolly :-D

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp Supra RCA fra komplett.no

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Ta en tur på biltema/clas ohlson, kjøp en kabel for 50 kr
    Trådstarer spurte da vitterlig etter en phonokabel, ikke HDMI, optisk eller coax.

Regner med at det er for stereo? 1000 er greit nok ganske mye. Du skulle fint kunne finne en i 200-500 kroners klassen som ikke vil stå noe tilbake for dyrere kabler.

BlueJeans, Monster, og Argon har mye fint

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt unødvendig å bruke 1000 kr på phono kabler. De blir ikke bedre om prisen stiger. Billige kabler overfører signalet korrekt. Kjøper man dyre kabler, bruker man penger på lureri og utseendet. Kablene på Clas Ohlson (de skjermede) og Biltema fungerer helt fint, men kan enten være litt trange eller ha løse plugger. Gjør forsåvidt ingenting det, men vil du ha noen med litt bedre plugger kan du f.eks kjøpe fra Bluejeans som er en seriøs kabelforhandler:
    Stereo Cables at Blue Jeans Cable

Bruk heller resten av pengene på noe som virkelig utgjør noe i anlegget. Som f.eks et par absorbenter e.l.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Trådstarer spurte da vitterlig etter en phonokabel, ikke HDMI, optisk eller coax.
    Det er riktig, jeg ser ikke at hokeyh har nevnt noe annet enn å gå på biltema/classern.
    Signalkabel RCA - Biltema
    :wink:

Og som han også nevner. Kjøp noe alkohol i tillegg. Det har mer å si på lyden enn kablene.

Biltema og classern har flotte kabler, som du ikke betaler overpris på slik du gjør på det lokale hifi-asylet.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det er riktig, jeg ser ikke at hokeyh har nevnt noe annet enn å gå på biltema/classern.
    Signalkabel RCA - Biltema
    Underforstått at det ikke er forskjell på digitalkabler, så kjøp/anbefal hva man vil, men på analogkabler er forskjellene langt mer merkbare. Trådstarter vil også, nokså tydelig ut i fra innlegget, ha en betryggende følelse av at ikke noe blir svekket, og at han ønsker kvalitetskabler. Det er ikke nødvendigvis like lett for alle og i alle oppsett å høre forskjeller på analoge lydkabler, som det er å se det når det gjelder analoge videokabler. Men forskjeller er der, både betydelige og mindre betydelige.

Skjermingen i Bluejeans sine kabler er det vel ingen som matcher uansett, samt at de bruker gode ledere og tilkoblinger. 300 kontra 80 kroner i et hifi-oppsett er ikke penger, og det er fint lite man ellers kunne fått for de overskytende 220 kronene.

Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Biltema og classern har flotte kabler, som du ikke betaler overpris på slik du gjør på det lokale hifi-asylet.
    Ingen har vel heller sagt han må kjøpe på et hi-fi asyl. Ei heller er alt dyrt og overpriset på det du kaller asyl. Samtlige svar i tråden har vel også sagt at 1000 kr er litt vel mye for phonokabler.

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kan lodde selv er veien kort til en virkelig god kabel.

Kjøp flatsølv som du trekker i bomullstråd, lodd på et sett Eichmann-plugger. Ferdig med den saken.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Takker for svar, det er helt klart at noe god drikke blir det nok når helgen nærmer seg igjen

Men etter litt tipsing her så skal jeg faktisk prøve den biltemakabelen som er linket til over her og ta oppgraderingen med tiden. Noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle gjøre :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da er jeg blitt ei erfaring rikere .-)

Biltemakabelen er testet og var ganske overbevist av at lydbildet var meget bra.

Dro til hifiklubben og kjøpe et par Van Den Hul - The Valley til den nette sum av 2400kr, og det er forskjell!

Erfaringene er som så:

Lyden er generellt blitt klarere og mer krispy.
    Mer detaljert mellomtone og diskant (krispy går igjen her)
    Tør å påstå at The Valley farger lyden mye mindre enn Biltemkabelen.
    Detaljer kommer bedre frem i stille partier i musikken.

Bassen har jeg ikke dannet meg noen mening om enda, må vel prøve å koble tilbake å lytte til ei passende SACD.

Koblet en av hver kabel på høyre / venstre mellom spiller og reciever,, og da var det lett å høre at det var mer grøtete på biltemakabelen. Diskant var himmevidt forskjell.

God erfaring så langt, selv om den var i dyreste laget for en student :-)

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tbend
    Ja da er jeg blitt ei erfaring rikere .-)

Biltemakabelen er testet og var ganske overbevist av at lydbildet var meget bra.

Dro til hifiklubben og kjøpe et par Van Den Hul - The Valley til den nette sum av 2400kr, og det er forskjell!

Erfaringene er som så:

Lyden er generellt blitt klarere og mer krispy.
    Mer detaljert mellomtone og diskant (krispy går igjen her)
    Tør å påstå at The Valley farger lyden mye mindre enn Biltemkabelen.
    Detaljer kommer bedre frem i stille partier i musikken.

Bassen har jeg ikke dannet meg noen mening om enda, må vel prøve å koble tilbake å lytte til ei passende SACD.

Koblet en av hver kabel på høyre / venstre mellom spiller og reciever,, og da var det lett å høre at det var mer grøtete på biltemakabelen. Diskant var himmevidt forskjell.

God erfaring så langt, selv om den var i dyreste laget for en student :-)

Meget bra! Gratiss med suverene kabler fra Van den hul. At det er forskjeller i lyd mellom kabler er det ingen tvil om, jeg har selv erfart dette krystallklart flere ganger. Selv har jeg Jubilee hybrid kabelen deres RCA, som hadde en nypris på rundt det samme som din kabel: 2400 kr. Fikk den for halv pris når klubben hadde salg

Folk må gjerne kjøpe jallakabler fra Biltema o.l (at ikke man er flau over å ta til takke med slike jallavarer til sitt anlegg som koster x antall tusenlapper og er ens stolthet som hifi interessert), men det betyr ikke at alle har en slik standard. Ser at det forsøkes å gjøre narr av deg fra enkelte debattanter, men det er ingenting å bry seg om.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Folk må gjerne kjøpe jallakabler fra Biltema o.l (at ikke man er flau over å ta til takke med slike jallavarer til sitt anlegg som koster x antall tusenlapper og er ens stolthet som hifi interessert), men det betyr ikke at alle har en slik standard. Ser at det forsøkes å gjøre narr av deg fra enkelte debattanter, men det er ingenting å bry seg om.
    Det blir litt mye av dette i enkelte av innleggene dine, synes jeg

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tbend
    Hei igjen

Takker for svar, det er helt klart at noe god drikke blir det nok når helgen nærmer seg igjen

Men etter litt tipsing her så skal jeg faktisk prøve den biltemakabelen som er linket til over her og ta oppgraderingen med tiden. Noe jeg aldri hadde trodd jeg skulle gjøre :twisted:
    Feks supra på ellos til et par hundre er bra. Hadde holdt neg unna biltema,clash da de er fårlig skjermet og svake loddepunkter/koblinger

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Det blir litt mye av dette i enkelte av innleggene dine, synes jeg

Tja, en ærlig sak det. Jeg er grundig lei av hvordan kabelmafian får lov å rakke ned og harselere med de som vil legge litt penger i skikkelig kvalitetskabler til anlegget sitt, og derfor sier jeg klart ifra når det trengs. Og angående repeat så går kabelskeptikerne utviltsomt på hakk i plata.

Smått utrolig og ubegripelig, at man har greid å etablere en konsesus som tilsier at det er negativt å kjøpe kvalitetskabler. På et forum for lyd og anleggsentusiaster, gratiss sier jeg bare

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok også ganske riktig.
    No offence, de var kun en observasjon

Personlig synes jeg utseende på kablene har litt å si og kvaliteten på de ytre, synlige delene. Her kommer kabel-på-rull fra Biltema og Gubbdagis til kort.
    Lydmessig? Tja.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VAN DEN HUL the NAME kabel | Hi-Fi Klubben

Jeg bruker disse å er utrolig fornøyd med de, merket klar forskjell fra biltema kabler.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Det er nok også ganske riktig.
    No offence, de var km en observasjon

Personlig synes jeg utseende på kablene har litt å si og kvaliteten på de ytre, synlige delene. Her kommer kabel-på-rull fra Biltema og Gubbdagis til kort.
    Lydmessig? Tja.....

No problemo Super, jeg aksepterer din mening og ingen sure miner

Helt enig, utseende betyr endel for meg også. Ikke bare på kabler forøvrig, men på alle komponenter. Jeg er av den oppfatning at man lytter med andre sanser enn ørene. Et vakkert og pent estetisk anlegg er viktig8)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Beklager så ikke at trådstarter hadde kjøpt!

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror absolutt at the Vally er en knallkabel - og vel verdt pengene.

Mitt ståsted i kabeldebatten er som følger: Har du et godt anlegg skal du ha gode kabler. Det lønner seg. Det betyr rent konkret: Kablene skal være godt konstruert, de skal matches med anlegget, men det skal fremdeles være en viss fornuft i det. Jeg ville hatt problemer med å forsvare å bruke mer enn 10 % på kabler i eget anlegg, og videre vil jeg heller ikke råde noen til å kjøpe en kabel som ligger langt over det som fremdeles gir en akseptabel "rate of return".

Jeg primært testet mye høyttalerkabler, fra rimelige (vdH CS122, Kimber 4TC) til godt påkostede kabler (Bertram, Tara Labs Air 1, Synergistic Research med fler). Det har ofte vært det som har gitt det siste av magi, det ekstra krydderiet som gjør lydbildet komplett. En kabel kan aldri løfte lyden i et dårlig anlegg. Et godt anlegg vil låte godt uten super-kabler, men bare det å kjøpe godt konstruerte kabler (som vitterlig ikke trenger å koste så veldig mye) kan løfte det betraktelig.

Noen anlegg og rom vil ikke avsløre forskjellene like tydelig, andre anlegg gjør det. Det kan være mange variabler som spiller inn.

Når det gjelder strømkabler så tror jeg skjerming er det viktigste. FAT LMC, LMC, ølflex holder lenge her i min bok. Skjermen gjør at de andre komponentene og kablene blir utsatt for mindre stråling.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •