Beste phonokabelen til 1000lappen? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Jeg tror absolutt at the Vally er en knallkabel - og vel verdt pengene.

Mitt ståsted i kabeldebatten er som følger: Har du et godt anlegg skal du ha gode kabler. Det lønner seg. Det betyr rent konkret: Kablene skal være godt konstruert, de skal matches med anlegget, men det skal fremdeles være en viss fornuft i det. Jeg ville hatt problemer med å forsvare å bruke mer enn 10 % på kabler i eget anlegg, og videre vil jeg heller ikke råde noen til å kjøpe en kabel som ligger langt over det som fremdeles gir en akseptabel "rate of return".

Jeg primært testet mye høyttalerkabler, fra rimelige (vdH CS122, Kimber 4TC) til godt påkostede kabler (Bertram, Tara Labs Air 1, Synergistic Research med fler). Det har ofte vært det som har gitt det siste av magi, det ekstra krydderiet som gjør lydbildet komplett. En kabel kan aldri løfte lyden i et dårlig anlegg. Et godt anlegg vil låte godt uten super-kabler, men bare det å kjøpe godt konstruerte kabler (som vitterlig ikke trenger å koste så veldig mye) kan løfte det betraktelig.

Noen anlegg og rom vil ikke avsløre forskjellene like tydelig, andre anlegg gjør det. Det kan være mange variabler som spiller inn.

Når det gjelder strømkabler så tror jeg skjerming er det viktigste. FAT LMC, LMC, ølflex holder lenge her i min bok. Skjermen gjør at de andre komponentene og kablene blir utsatt for mindre stråling.

Støttes fullt ut, og godt skrevet Tore. Selv har jeg kabler for ca 4000 kr i anlegget mitt inkludert hdmi kabel til flatskjerm, noe jeg føler er greit da anlegget mitt har en nypris på ca 40 000 kr. Altså har jeg fulgt 10 prosent regelen ganske så presist Syns den regelen gir en grei pekepinn om hvor man bør legge seg, sånn ca naturligvis.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og hvem tjener på slike virkelighetsfjerne tommelfingerregler? vi forbrukere? eller forhandlere av haifai?

Ad infinitum

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ...og hvem tjener på slike virkelighetsfjerne tommelfingerregler? vi forbrukere? eller forhandlere av haifai?

Ad infinitum

Spar deg den nedlatende besserwissertonen din! Jeg og en drøss andre er strålende fornøyd med våre kvalitetskabler og løftet det gir i anlegget, både visuelt og lydmessig. Hvorvidt forhandlere tjener på det bryr meg ingenting, de tjener da vitterlig godt på alle komponenter vi kjøper, ikke bare kabler. (jada jeg vet at margin på kabler generelt er god, så du kan spare deg).

Dette med 10 prosent er bare en pekepinn på hvor på skalaen det kan være fornuftig å legge seg, ingen bindende regel man bør følge slavisk.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nedlatende besserwissertone? det var da voldsomt.

sier ingentingen på at du helt sikkert er godt fornøyd med kablene dine, men "legg 10% av kjøpesummen på anlegget i kabler" er ikke en forbrukervennlig regle. det at den blir repetert gjør den ikke mer sann. just sayin'.

...og ja, lydkabler er det frisk fortjeneste på.

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva legger du i frisk fortjeneste?

Jeg har et par år bak meg i bransjen og vet en del om dette. Jeg har også diskutert dette med andre. Det er visstnok opplest og vedtatt blandt enkelte at kvalitetskabler er bortkastet. Jeg snakker ikke om esoteriske kabler, men godt konstruerte kabler med gode plugger, noe litt over det rent basale.

Blue Jeans Cable, van den Hul, mange gode produsenter som lager skikkelige kabler til en anstendig pris. Selv har jeg laget mesteparten av kabelparken min selv, og prøvd litt forskjellige prinsipper. DIY er det absolutt billigste, og kablene blir akkurat lange nok (mindre rot og mindre støy).

10 % er en indikasjon. Det sier noe om at kabler ikke er hovedbestanddelen i et anlegg, det ville vært absurd, det sier også noe om at Biltema kanskje ikke er veien å gå. Om du ikke hører forskjell og bryr deg om hva slags kabler du bruker er det flott for deg. Det betyr ikke at du kan kategorisk avfeie at kvalitet har noe å si.

(og igjen - jeg snakker ikke om superkabler, men noe hakket enn fra nederste hylle.)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man blindtester, så forsvinner forskjellene. I noen tilfeller kan det selvsagt hende man har kabler som defekte e.l., men stort sett er forskjellene man hører psykologisk. Forventningene er jo store når man pakker ut flotte kabler til et par tusen. Vanskelig å ikke oppleve forskjell da, gjerne kombinert med overbevisende ord fra selgeren.
    [YOUTUBE]?v=m7ERMu825m4&feature=player_embedded[/YOUTUBE]

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror absolutt at the Vally er en knallkabel - og vel verdt pengene.

Mitt ståsted i kabeldebatten er som følger: Har du et godt anlegg skal du ha gode kabler. Det lønner seg. Det betyr rent konkret: Kablene skal være godt konstruert, de skal matches med anlegget, men det skal fremdeles være en viss fornuft i det. Jeg ville hatt problemer med å forsvare å bruke mer enn 10 % på kabler i eget anlegg, og videre vil jeg heller ikke råde noen til å kjøpe en kabel som ligger langt over det som fremdeles gir en akseptabel "rate of return".

Jeg primært testet mye høyttalerkabler, fra rimelige (vdH CS122, Kimber 4TC) til godt påkostede kabler (Bertram, Tara Labs Air 1, Synergistic Research med fler). Det har ofte vært det som har gitt det siste av magi, det ekstra krydderiet som gjør lydbildet komplett. En kabel kan aldri løfte lyden i et dårlig anlegg. Et godt anlegg vil låte godt uten super-kabler, men bare det å kjøpe godt konstruerte kabler (som vitterlig ikke trenger å koste så veldig mye) kan løfte det betraktelig.

Noen anlegg og rom vil ikke avsløre forskjellene like tydelig, andre anlegg gjør det. Det kan være mange variabler som spiller inn.

Når det gjelder strømkabler så tror jeg skjerming er det viktigste. FAT LMC, LMC, ølflex holder lenge her i min bok. Skjermen gjør at de andre komponentene og kablene blir utsatt for mindre stråling.
    Det du sier innebærer at det må være en lydmessig kvalitetsforskjell på kabler. Og det er der du tar feil. Det er det nemlig ikke så sant kablene holder seg innenfor vanlige parametre, har den skjermen de trenger i et gitt oppsett og tilstrekkelig med tversnitt. Og ingenting av dette gjør at kablene blir dyre. En kabel med litt høyere tversnitt vil koste noe kroner mer. En kabel med f.eks god RFI skjerming vil derimot trolig ikke gjøre det, men ha litt andre egenskaper. Utover det betaler du for utseendet og good feeling.

Beklager, men dine subjektive inntrykk kan ikke taes seriøst. Slikt må kunne dokumenteres.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen i Nord-Trøndelag låne meg noen dyrere kabler slik at jeg får testet noe slikt selv?

Begynner **** meg å bli lei av å ikke inneha erfaringen av å høre dyre kabler.

Kabler har kun fire(fem) variabler.

Det er to typer skjerming.
    Det er resistans(motstand).
    Det er kapasitans(evne til spenningsforandringer).
    Det er induktanse(evne til voltforandringer mellom lederne).

Så hvilken egenskap er det de forskjellige kablene har, og hvilken av de er det som gjør lyden lys, mørk, krisp, klar, transparant osv.

Er det en forskjell så KAN det gjøres vitenskap ut av det.

Kan noen finne produktinformasjon om de forskjellige kablene til Kimber, Monster, VDH og Nordost?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Kan noen i Nord-Trøndelag låne meg noen dyrere kabler slik at jeg får testet noe slikt selv?

Begynner **** meg å bli lei av å ikke inneha erfaringen av å høre dyre kabler.

Kabler har kun fire(fem) variabler.

Det er to typer skjerming.
    Det er resistans(motstand).
    Det er kapasitans(evne til spenningsforandringer).
    Det er induktanse(evne til voltforandringer mellom lederne).

Så hvilken egenskap er det de forskjellige kablene har, og hvilken av de er det som gjør lyden lys, mørk, krisp, klar, transparant osv.

Er det en forskjell så KAN det gjøres vitenskap ut av det.

Kan noen finne produktinformasjon om de forskjellige kablene til Kimber, Monster, VDH og Nordost?
    burde jo være litt forskjell fra en billig biltema til en svindyr monsterkabel ?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lett, det er selvsagt den dyreste.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    burde jo være litt forskjell fra en billig biltema til en svindyr monsterkabel ?
    Ja, men jeg ser bare forskjell på utseende og prislappen(og kansje lengden).

Ingen av de har oppført de parametrene som faktisk viser hvilkne forskjeller det er. De skriver bare masse lovord, de fører ikke opp hvilken skjerming, kapasitans, resistans og induktans kabelen har.

Det er de eneste elektriske egenskapene som betyr noe for et signal.

Jeg vil vite hvilkne "SPECS" de forskjelige kablene har slik at vi enkelt kan fastslå hvilken "SPEC" som gir hvilken egenskap i kabelen.

Hvis folk hører forskjell, så er det et system i det, å det syns jeg vi skal kartlegge!

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par år bak meg i bransjen og vet en del om dette.

10 % er en indikasjon. Det sier noe om at kabler ikke er hovedbestanddelen i et anlegg, det ville vært absurd, det sier også noe om at Biltema kanskje ikke er veien å gå.

Så, om jeg snekrer sammen et par høytalere og forlanger 10 mill for de bør jeg kjøpe kabler til en mill for å forsvare de?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10% regelen kommer garantert fra bransjen. Høres jo i utgangspunktet fornuftig ut, men når man vet at en riktig konstruert kabel overfører signalet korrekt så blir det bare tøv. Dette gjøres ikke bedre selv om prisen stiger.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har slettet en del OT-innlegg

Velger også å komme med en advarende pekefinger. Disse kabeldebattene har en tendens til å skli ut i "usakligheter og personkarakteristikker". Terskelen for å slette denne typen tråder er derfor lav. Det er full mulig å la følelsene passere tenkeboksen, før de havner på forumet!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte FUJICABLES 2-RCA fra DealExtreme for en ukes tid siden.
    Hva tror dere? Dem ser jo ihvertfal kule ut
    FUJICABLES 2-RCA Male to Male Connection Audio Cable - Brown (150cm) - Free Shipping - DealExtreme

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Bestilte FUJICABLES 2-RCA fra DealExtreme for en ukes tid siden.
    Hva tror dere? Dem ser jo ihvertfal kule ut
    Så jo fine ut de. Tilsynelatende solide krympestrømper, merka rød/hvit og rød(oransje?) i finishen. og ikke sammensveisa/sammenlimte ledere, som jeg synes er noe herk. sikkert velfungerende RCA-kabler dette.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du legge ut noen ord om ditt inntrykk av dem når de kommer og du har fått prøvd dem?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lyttet mer etter kjøpet av VDH ( The vallley ) kablene og dannet meg flere meniner om Lydbildet.

Må si at lydbildet er kraftig løftet. Det er mer av alt, og ikke minst er musikk jeg før skippet blitt interessant Og det var akkurat det jeg var ute etter.

Hadde en kompis på besøk og nøyt ei iskald ei.
    Satt på ( John Fogerty - deja vu all over again ) som forøvrig er et meget bra opptak,, og det første han sa var; oi, det va lenge sia han hadde hørt så flott lyd. Og det ble gjenntatt flere ganger løpet av kvelden 8)

Og må si meg helt enig, har fått lyden helt klart i den retnigen jeg ønsket, nemlig nøytral, klar, oppløst og ærlig lyd.. Ikke for mye av noe.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •