Nye høgtaøarkablar - Biwire eller ikkje? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 48 av 48
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du må nesten bare prøve selv Komlo. Er du uheldig, så har du utstyr som reagerer på det.

Det blir meningsløst å spørre andre om dette med bi-wiring da det avhenger av komponentene og hvordan de er konstruert. Men selv der hvor det er målemessige forskjeller, så er det debaterbart om det er hørbart eller ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjem ikkje til å kjøpa 2 sett med kablar for å sjå om det har noko effekt. iom. at eg bruker relativt lite på kablar, og det er diskuterbart om det i heile tatt er merkbar forskjell, så kjem pris til å avgjera om det vert biwire eller ikkje.

Så lenge eg "føler" at kablane er ei oppgradering, og det ser betre ut, så er nok eg nøgd

Veit at bi-amping kan ha merkbar effekt. Lurte egentleg derfor på om det var liknande med bi-wiring. Ser ut som det greiaste vert å gå for singlewire, slik at eg lett kan gå over til biamp, om eg skulle ønskja det...

Takk for innspela folkens! Håpar ikkje tråden har bidratt til for bitter debatt

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan godt forklare både det med XLR og det med Biwiring.

Ettersom man med Bi-wiring bare kobler to par høyttalerkabler til hver høyttaler fra samme forsterker så får høyttalerne akkurat samme effekt i tillegg til at strømmen må gå mellom akkurat samme delefilter. Derfor ingen forskjell. Bi-Amping derimot kan ha mye for seg da man feks. Kan ha en kraftig effektforsterker på bass mens en mer fintfølende en tar for seg mid og diskant. Her får man jo også mange muligheter med matching av utstyr. Man kan feks. Digge diskanten i en rørforsterker og digge den sinnsyke kontrollen til Midgard sine monoblokker. Da tar du bare og kobler midgardene til basserne og rørforsterkeren til mid/diskant.

XLR har ikke noe for seg i et stueanlegg av den grunnen at det er så korte kabelstrekk. Jeg har iallefall aldri hatt noe problem med støy på mine RCA kabler, så hvorfor skal jeg da kjøre balansert? Det er ikke noe galt med XLR kabler, tvert imot men ved korte kabelstrekk så har det ekstremt liten betydning at de er balanserte. Grunnen til at mange opplever disse som bedre er gjerne fordi man får 3db økning i signalet kontra RCA på samme forsterker...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thank you, BoGGis! Det var meget oppklarande

Det med bi-amp har eg forstått. Og ser at det i ein del tilfeller kan vera bra. Biwire vert det derimot ikkje på meg. Når det kjem til balansert/ubalansert, vert det pris og praktisk (lengde på kablane osv) som avgjer. Er det same pris, så kvifor ikkje. Er det ein del å spara på ubalanser, så blir det ubalansert.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Thank you, BoGGis! Det var meget oppklarande

Det med bi-amp har eg forstått. Og ser at det i ein del tilfeller kan vera bra. Biwire vert det derimot ikkje på meg. Når det kjem til balansert/ubalansert, vert det pris og praktisk (lengde på kablane osv) som avgjer. Er det same pris, så kvifor ikkje. Er det ein del å spara på ubalanser, så blir det ubalansert.
    Det er ikke så mye å spare på å gå for ubalansert dersom du ikke er kabelnisse Du kan fint kjøpe XLR signalkabler av god kvalitet på din nærmeste musikksjappe for ganske så lite penger Dersom disse kablene er gode nok for musikkstudioene så er de iallefall gode nok for meg

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Flott, dette var da noe. Kan du fortelle litt om disse to kildene for oss som ikke kjenner til disse? Er det privatpersoners blogger? Faglige tidsskrifter? Eller andre typer kilder?

AXINO-TECH HOME

Axino-tech Consulting and Services Ltd is a registered company in New Zealand providing technician services and consultancy in the fields of broadcast RF engineering, laboratory product testing, TV & FM transmitter installation and measurement, analogue electronics, consumer AV product test and review, technical writing and design document peer reviewing.

Our principal director has extensive experience in the above fields having been employed for over 35 years in an engineering capacity by Kordia and predecessors BCL, BCNZ and NZBC.

Specific professional skills, areas of expertise and more detailed background can be found on the About page.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er best?

Øverst er single wire og nederst er bi wire.

Dette sier Wikipedia:

The purported advantage of this is that there is less interaction between high and low frequency signals. It is overlooked that both ways (connecting the two drivers at either the amplifier's end, or internally the speaker cabinet) of making speaker connections are electrically equivalent.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Logisk...