Nye høgtaøarkablar - Biwire eller ikkje? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jaha, og det kan du så bastant konkludere med av hvilke grunner? Dokumentasjon imøtesees.
    Det skal vel egentlig mer til for å finne dokumentasjon på at det har noe for seg, eller at det i det hele tatt kan være mulig at det har noe for seg.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    Det skal vel egentlig mer til for å finne dokumentasjon på at det har noe for seg, eller at det i det hele tatt kan være mulig at det har noe for seg.

Det er forsåvidt uvesentlig. Når man så bastant serverer en konklusjon som Orso gjør, så mener jeg det er legitimt å etterspørre dokumentasjon.

Jeg har ikke fremsatt noen påstander ift biwiring i denne tråden.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha, og det kan du så bastant konkludere med av hvilke grunner? Dokumentasjon imøtesees.
    Det vil du finne. Er i grunnen overrasket over at du spør om dokumentasjon siden du pleier å gjøre narr av målinger. Du får lete selv hvis du virkelig er interessert. Klart man kan være bastant på enkelte ting. Opphøyer du derimot dine opplevelser over målinger og blindtester, så finnes det ingen klare svar. Du får velge hva du vil tro på selv.

Det man gjør er å doble tversnittet med biwiring. Det trenger man selvsagt ikke hvis tversnittet allerede er stort nok. Og vanigvis er 1,5kvmm mer enn nok tversnitt til 3-4 m lengde.

Biamping har derimot noe for seg (ikke mye, men noe) og mange forveksler det med biwiring.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forsåvidt uvesentlig. Når man så bastant serverer en konklusjon som Orso gjør, så mener jeg det er legitimt å etterspørre dokumentasjon.

Jeg har ikke fremsatt noen påstander ift biwiring i denne tråden.
    Om en påstår at en rød høyttaler spiller likt med en blå, trengs det ærlig talt ikke mye dokumentasjon for dette om høyttalerne ellers er identiske.

At det ikke fins dokumentasjon på at biwiring har noe for seg (av betydning for lydkvalitet) er i høyeste grad vesentlig.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en påstår at en rød høyttaler spiller likt med en blå, trengs det ærlig talt ikke mye dokumentasjon for dette om høyttalerne ellers er identiske.

At det ikke fins dokumentasjon på at biwiring har noe for seg (av betydning for lydkvalitet) er i høyeste grad vesentlig.

Det som er av vesentlig betydning er at den som frivillig velger å fremsette bastante (udokumenterte) konklusjoner uten noe som helst forbehold har det naturlig ansvaret for å frembringe dokumentasjon når det etterspørres.

Derfor har jeg spurt Orso om dette, og er spent på hva jeg får i retur. Skal man opptre som orakel på alt som har med hifitekniske spørsmål å gjøre slik vedkommende gjør, så forventer jeg at man har et tungt og bredt grunnlag som man tufter sine konklusjoner på.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er av vesentlig betydning er at den som frivillig velger å fremsette bastante (udokumenterte) konklusjoner uten noe som helst forbehold har det naturlig ansvaret for å frembringe dokumentasjon når det etterspørres.

Derfor har jeg spurt Orso om dette, og er spent på hva jeg får i retur. Skal man opptre som orakel på alt som har med hifitekniske spørsmål å gjøre slik vedkommende gjør, så forventer jeg at man har et tungt og bredt grunnlag som man tufter sine konklusjoner på.
    Makan til oppgulp... Du er som vanlig kun ute etter å forsure og komme med vas (ditt svar til dette om at jeg ikke vet hva du vil eller hva du tenker, ønsker og føler kan du spare deg for).

Ja det finnes forbehold, det finnes situasjoner der biwiring kan gjøre endringer på lyden, i disse situasjonene er det feilkonstruksjoner enten i forsterker, i kabel eller i høyttalere.

Ja det er sikkert en grunn til at man produsenter har denne muligheten på sine høyttalere, f.eks for å biampe eller at de ønsker å selge kabler. Det finnes også respekterte produsenter som ikke vil ha slike terminaler på sine høyttalere fordi de mener det bare er tull.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er dokumentasjonen på at stereoforsterker nesten alltid er bedre enn surround receivere Gilmour?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No var det absolutt ikkje meininga at dette skulle verta nokon ny lang kabeltråd, der alle er mot alle osv...

For å spissformulera det eg lurte på då:

Dersom eg kjøper 2.5m terminerte høgtalarkablar frå FNKY til 350kr. stk. Vil eg merka forskjell på dei og Biwire kablar av samme type til 100lappen meir. Er altså dei 300kr ekstra noko eg vil merka såpass forskjell påat dei er verd det framfor anna investering (spikes, underlag, signalkablar 300kr dyrare kilde, øl eller liknande)?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Makan til oppgulp... Du er som vanlig kun ute etter å forsure og komme med vas (ditt svar til dette om at jeg ikke vet hva du vil eller hva du tenker, ønsker og føler kan du spare deg for).

Ja det finnes forbehold, det finnes situasjoner der biwiring kan gjøre endringer på lyden, i disse situasjonene er det feilkonstruksjoner enten i forsterker, i kabel eller i høyttalere.

Ja det er sikkert en grunn til at man produsenter har denne muligheten på sine høyttalere, f.eks for å biampe eller at de ønsker å selge kabler. Det finnes også respekterte produsenter som ikke vil ha slike terminaler på sine høyttalere fordi de mener det bare er tull.

Jeg har ikke forsuret noe som helst, jeg har ganske enkelt forklart hvorfor jeg etterspør grunnlaget til at enkelte fremsetter bastante konklusjoner og opptrer som forumorakel på hifitekniske spørsmål.

Du vet heller fint lite om mine intensjoner, og bør holde deg for god til å synse og tillegge meg intensjoner jeg ikke har. Angrepet ditt er meldt inn til moderator forøvrig, da jeg ikke aksepterer denslags.(personangrep).

Hvorfor du da velger å gå til personangrep på meg får du nesten selv svare for.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Dersom eg kjøper 2.5m terminerte høgtalarkablar frå FNKY til 350kr. stk. Vil eg merka forskjell på dei og Biwire kablar av samme type til 100lappen meir. Er altså dei 300kr ekstra noko eg vil merka såpass forskjell påat dei er verd det framfor anna investering (spikes, underlag, signalkablar 300kr dyrare kilde, øl eller liknande)?
    Nei. Ikke hvis du blindtester i alle fall. Det er som sagt helt borkastet å biwire.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Hvor er dokumentasjonen på at stereoforsterker nesten alltid er bedre enn surround receivere Gilmour?

Er det stereoforsterkere og surroundbokser som er temaet i denne tråden? Hvorfor sporer du av?

Jeg imøteser svar på mitt spørsmål: du fremlegger bastante konklusjoner uten forbehold på at biwiring ikke har noe for seg, og da ønsker jeg dokumentasjon.

Eller er det slik å forstå at du kun synser og ikke baserer din bastante konklusjon på noe som helst? Isåfall er det ok om du opplyser meg og trådens deltagere om dette.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Ikke hvis du blindtester i alle fall. Det er som sagt helt borkastet å biwire.

Igjen fremsetter du bastante påstander, og jeg imøteser dokumentasjon og underbygging av dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar gjerne i mot fleire innspel på det siste spørsmålet mitt, i staden for krangelom "kven sa kva"...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Tar gjerne i mot fleire innspel på det siste spørsmålet mitt, i staden for krangelom "kven sa kva"...

Jeg må få korrigere: det er ikke krangling å etterspørre grunnlag og dokumentasjonsunderbygging når en debattant fremlegger bastante konklusjoner på spørsmål det regjerer svært spredte meninger om. Det er ærlig og redelig debattskikk.

IFT spørsmålene du ønsker svar på så er den ubegrunnede påstanden til Orso essensiell å få utredet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man leser litt om det, så ser man at riktig konstruert utstyr ikke har noe å hente på biwiring.
    Bi-wiring - Why bi-wiring has no benefits
    The myth of loudspeaker bi-wiring

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man leser litt om det, så ser man at riktig konstruert utstyr ikke har noe å hente på biwiring.
    Bi-wiring - Why bi-wiring has no benefits
    The myth of loudspeaker bi-wiring

Flott, dette var da noe. Kan du fortelle litt om disse to kildene for oss som ikke kjenner til disse? Er det privatpersoners blogger? Faglige tidsskrifter? Eller andre typer kilder?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ot

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig å se hvordan kabeldiskusjonen er fullstendig feid under teppet siden 90- tallet. På hifiklubben så betjeningen dumt på deg hvis du kjøpte anlegg til 8000 uten å bruke 2000 på kabler. Dette har virkelig endret seg . Bi-wire sto også høyt i kurs den gangen.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold tråden til tema alle sammen. Velg selv om dere ønsker å se på uttalte meninger fra meddebatanter som fakta eller personlige oppfatninger, men ta ikke den diskusjonen her. Start da heller en tråd som omhandler effekten av bi kontra single wiring
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TY, devilej.

Eg har lest litt i forskjellige kabeltrådar og diverse blindtestgreier kring dyre/billege kablar osv. Så der har eg allereie gjort meg opp ei meining. Biwire har eg aldri prøvd, og ser somme brukar det, mens andre brukar det ikkje.

Her er eg berre ute etter erfaringar frå "folket", slik at eg kan gjera meg opp ei meining om det. Gjerne subjektive eller personlege erfaringar, eller konklusjonar basert på harde fakta. Dersom nokon kan bevisa det eine eller andre, så er det supert. Men eg er ikkje interessert i ein superlang diskusjon om testgrunnlag o.l. på bakgrunn av eit kjøp på 300kr. Dei trådane er det nok andre av.

For å sei det slik så er kablane p.d.d. frå Clas Ohlson. Og et kjem kablane til surroundht til å fortsetta å vera...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •