"Spille inn" signalkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 89
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Spille inn" signalkabler

Hei!

Jeg fikk vite av noen som selger/lager signalkabler (XLR-kabler) at de låter dårlig den første timen, og at de må spilles inn før de gir bra lyd.

Skeptisk... Noen synspunkter og erfaringer?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobberen har stort sett samme ledeevne om den har vert i bruk eller ikkje. Resitiviteten øker dog litt ved varme, men det er ingen vedvarende effekt for kabelen. Eg vil sei du ikkje kommer til å merke forskjell, men eg er intet allvitende orakel ;-)

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de bør spilles inn i 50-58mins med 98db nivå på musikken. Viktig at det er rock som spilles.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spill for all del ikke svensktoppar når du spiller inn kabelen. Svensktoppelektronene er særdeles vanskelige å bli kvitt senere, og i noen tilfeller blir de værende for alltid

Men for å være seriøs, så tror jeg fint lite på at noen skal kunne høre forskjell på en innspilt og en uinnspilt signalkabel.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KoKo_
    Hei!

Jeg fikk vite av noen som selger/lager signalkabler (XLR-kabler) at de låter dårlig den første timen, og at de må spilles inn før de gir bra lyd.

Jeg tror mer på at det er ørene som trenger tilvenning den første timen.

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åneiii.. ikke enda en

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Hei!

For at du skal være helt sikker----ikke bruk dem....når du så er lei av stillheten, så kjøper du et nytt par, og etter en stund vil de være innspilt...da kan du hente fram det første paret og høre om du hører noen forskjell....men husk at etter en time så vil de være like mye innspilt....og du sitter igjen med to par kabler...greit å ha noen i reserve...
    og de blir i hvertfall ikke dårligere etter noen timer...men pass på at du ikke bruker dem opp....det er da det er greit å ha et reservepar...:-)
    Get it? Got it? GOOD !!!!!
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Get it? Got it? GOOD !!!!!
    Bare for å gjøre det klart: Jeg er/har aldri vært en troende, jeg trenger ikke overbevises om at dette er humbug

Men er nysgjerrig på hvordan folk kan påstå slike ting som fakta når det tydeligvis ikke er særlig akseptert blant de lærde...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 time høres litt lite ut. Jeg har hørt at man skal spille opp mot 2 timer med master volum på -10. For at kablene skal bli ekstra godt innspillt er det lurt å spille de inn på natta. Grunnen til dette er at da er det roligere i det elektriske anlegget og kablene vil ikke bli påvirket av uforutsette svingninger som kommer ved bruk av f.eks. vaskemaskin, kaffetrakter o.l =)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Kobberen har stort sett samme ledeevne om den har vert i bruk eller ikkje. Ledeevnen øker dog litt ved varme, men det er ingen vedvarende effekt. Eg vil sei du ikkje kommer til å merke forskjell, men eg er intet allvitende orakel ;-)
    Nei, det er sant - det er du ikke! ;-)
    Men hvem kan vel egentlig kalle seg et "allvitende orakel"?

Muligens ligger jeg et hestehode foran deg hva det angår, (8) når jeg arresterer deg på utsagnet ditt om at "Ledeevnen øker dog ved litt varme".
    Dette er alldeles ikke riktig!
    Det er faktisk det motsatte som er riktig.
    Jo kaldere kabelen / lederen er, jo lavere blir den Ohm'ske motstanden.
    En kanskje ikke 100% bra, men en god forklaring kan du finne her: Superleder - Wikipedia

Ellers er det helt (unnskyld) KoKo å tro at kabler kan "innspilles / innbrennes". Piss og kanel, rett og slett!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å gjøre det klart: Jeg er/har aldri vært en troende, jeg trenger ikke overbevises om at dette er humbug

Men er nysgjerrig på hvordan folk kan påstå slike ting som fakta når det tydeligvis ikke er særlig akseptert blant de lærde...
    Da forstår jeg jaggu ikke hvorfor du lager en tråd hvor du selv egentlig har gjort deg opp en mening om emnet?
    Hadde du sett gjennom halvparten av trådene som omhandler temaet så hadde du funnet stoff forå fylle 10 bøker av 300 sider, og halvparten av dem igjen har endt i en uendelig rekke med tirader og moderasjoner.

Jeg har selv ett fornuftig forhold til kabler.
    Selvgjort er velgjort med gode ledere og plugger til en pris som ligger godt innenfor 10% regelen.
    Innbrenning/innspilling tror jeg har liten/ingen effekt, isåfall kun på komponenter og høyttalere av høyere kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler

Han er vel litt KoKo sikkert

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Da forstår jeg jaggu ikke hvorfor du lager en tråd hvor du selv egentlig har gjort deg opp en mening om emnet?
    Poenget var at jeg var skeptisk, men lurte på om dere "lærde" hadde meninger som tilsa noe annet. Jeg henviste mest til svarene i tråden (som de lærde), ikke at jeg hadde oversikt over hva alle de lærde mener. Som nevnt, en kabelselger/maker advarte meg om at kablene låt skit før jeg får spilt dem inn, derfor denne tråden.

Ingen her støtter hans teorier, derfor synes jeg det er rart at han kan påstå dette med overbevisning.
    Sitat: "Jeg sendte kablene i dag. De må spilles inn en del timer før lyden "setter seg. De låter pyton den første timen"

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var at jeg var skeptisk, men lurte på om dere "lærde" hadde meninger som tilsa noe annet. Jeg henviste mest til svarene i tråden (som de lærde), ikke at jeg hadde oversikt over hva alle de lærde mener. Som nevnt, en kabelselger/maker advarte meg om at kablene låt skit før jeg får spilt dem inn, derfor denne tråden.

Ingen her støtter hans teorier, derfor synes jeg det er rart at han kan påstå dette med overbevisning.
    Sitat: "Jeg sendte kablene i dag. De må spilles inn en del timer før lyden "setter seg. De låter pyton den første timen"
    Han lever vel i troen

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Nei, det er sant - det er du ikke! ;-)
    Men hvem kan vel egentlig kalle seg et "allvitende orakel"?

Muligens ligger jeg et hestehode foran deg hva det angår, (8) når jeg arresterer deg på utsagnet ditt om at "Ledeevnen øker dog ved litt varme".
    Dette er alldeles ikke riktig!
    Det er faktisk det motsatte som er riktig.
    Jo kaldere kabelen / lederen er, jo lavere blir den Ohm'ske motstanden.
    En kanskje ikke 100% bra, men en god forklaring kan du finne her: Superleder - Wikipedia

Ellers er det helt (unnskyld) KoKo å tro at kabler kan "innspilles / innbrennes". Piss og kanel, rett og slett!
    Det går jammen meg fort når eg ikkje henger med i mine egne svinger 8) Note to self: stokk ordene dine riktig, gutt!
    Det er heilt riktig det du sier. Edit utført

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Usagnet er rett og slett det reneste nonsens, som du ser av responsen her i tråden også. At man må "spille inn" en signalkabel har ingen rot i virkeligheten.

Spille inn elektronikk for eks forsterker, som trenger en stund på å opparbeide god arbeidstemperatur og bli skikkelig gjennomvarm før den spiller optimalt, er EN ting. Men signalkabler? En klassiker av et "snakeoilutsagn"

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil oppleve at hifi bransjen og miljøet er full av overtro og pølsevev. Dette er bekrefter det til det fulle.

Desverre har hifi lektyren og bransjen forlatt seriøsitet for mange år siden og gjør hva som helst for å selge. Går man mange år tilbake var f.eks dette ikke tilfellet. Bladene som skrev tester var meget dyptgående, utførte blindtester og gav tekniske forklaringer på utstyr og forskjeller. Ja, kanskje ble de for tekniske for de fleste. Høyttaler produsenter leverte alltid med kabler til høyttalerne og det var ingen grunn til å bruke noe annet. Dyre kabler oppsto p.g.a. reklame og bullshit alene. Til og begynne med kjempet høyttaler produsentene mot det, men etterhvert måtte de gi etter fordi reklamen hadde greit å overtale publikumet. De måtte da bare følge med strømmen eller ville det gå utover salget.

Så ta mye av det som sies og skrives av bransjen og hifi blader med en god klype salt. Utfør gjerne blindtester for deg selv for å finne svar på om det du hører er reelt eller ikke.
    Prioriter høyttalere, plassering, akustikk og forsterkere med lav forvrengning og du vil få god lyd.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Du vil oppleve at hifi bransjen og miljøet er full av overtro og pølsevev. Dette er bekrefter det til det fulle.

Desverre har hifi lektyren og bransjen forlatt seriøsitet for mange år siden og gjør hva som helst for å selge. Går man mange år tilbake var f.eks dette ikke tilfellet. Bladene som skrev tester var meget dyptgående, utførte blindtester og gav tekniske forklaringer på utstyr og forskjeller. Ja, kanskje ble de for tekniske for de fleste. Høyttaler produsenter leverte alltid med kabler til høyttalerne og det var ingen grunn til å bruke noe annet. Dyre kabler oppsto p.g.a. reklame og bullshit alene. Til og begynne med kjempet høyttaler produsentene mot det, men etterhvert måtte de gi etter fordi reklamen hadde greit å overtale publikumet. De måtte da bare følge med strømmen eller ville det gå utover salget.

Så ta mye av det som sies og skrives av bransjen og hifi blader med en god klype salt. Utfør gjerne blindtester for deg selv for å finne svar på om det du hører er reelt eller ikke.
    Prioriter høyttalere, plassering, akustikk og forsterkere med lav forvrengning og du vil få god lyd.
    Hadde det vært en AV-bibel, hadde dette stått i ingressen!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    popcorn i micron

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg de i fryseren natten over, kolossal forskjell da....

Seriøst, ikke bry deg om hva ekspertene mener, ikke stol blindt på tester heller, stol på deg selv.
    Jeg brukte en formue på kabler før i tiden, nå kjøper jeg hellere litt dyrere elektronikk for de pengene, da får man mye mer igjen.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •