"Spille inn" signalkabler - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 89 av 89
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Heia folks

Det med kabler er et ømt tema her inne men håper at folk kan holde seg til temaet om innspilling av signalkabel og ikke krangle. Jeg synes det er synd at alle kabeldebatter skal ende opp i småkrangler, om det begynner å bli tegn til personangrep er vi nødt til å bryte inn.

Om vi hører forskjell er opp til hver og en, hvis en bruker har kjøpt en kabel som gjorde en oppgradering i anlegget så er det gullverdt for han. Vi bør heller sette pris på de forskjellene anlegget kan gi oss uten å sette i gang en krangel bare folk ikke hører det samme som deg.

Kjør debatten videre bare med en annen tone er dere snille.
    For ordens skyld så burde du kanskje flytte tråden til egnet emne om kabler....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Legge av deg den bedrevitertonen, det biter ikke på meg. Du sitter ikke på noen objektiv sannhet, så slutt å fremstå som om du gjør det.

Mener du at det ikke eksisterer smaksforskjeller på cola på glassflaske og cola på plastflaske? Isåfall hvorfor strøk 2 av 3 av mine kompiser når vi hadde en slik blindtest? Jeg vedder mine edlere deler på at det ER smaksforskjeller her, til tross for at folk stryker på blindtester.

Forskjellene beskrives som store relativt til at det er _kabler_ vi snakker om, det trodde jeg var poengtert et utall ganger, men jeg gjør det enda en gang. Oppgraderer man fra CM serien til B&W og opptil 802D så vil selvsagt en forskjell som beskrives som stor inneholde en helt annen betydning, og det forstår også du.
    Her er vi egentlig tilbake til problemstillingen vi har sett tidligere i kabeldebatter. Og det er at det går ikke an å bevise at noe ikke eksisterer. Det eneste man kan dra ut av eksempelet med Colaen er at akkurat de klarte det ikke i det tilfellet der. Og da er det kanskje mindre forskjell på de to colaene enn man først trodde når man tar bort det faktum at man veit hvilken cola man drikker.

Jeg hadde en lignende med en kamerat av meg med to sorter øl. Jeg skjønte ikke helt at han ikke klarte å smake stor forskjell på så vi fikk begge bind foran øynene og skulle smake på de ut av et glass. Jeg klarte hver gang å skille de og si riktig, mens han klarte ikke.

Og i kabeldebatten så holder det med at en person klarer å skille hele tiden når andre parametre er tatt bort. Her veit jeg også at det er debatt om man skal nivåjustere kablene eller ikke. Jeg mener helt klart at det må man for hvis det er nivå som skiller kablene er jo ikke dette noe man burde være villig til å betale for da man kan bruke fjernkontrollen til å justere volum.

Og en helt annen ting Gilmour, og du må absolutt ikke ta dette på en veldig dårlig måte, det er ikke ment sånn, bare som en kommentar / oppfordring. Jeg har lest gjennom en del tråder her på forumet, og også en del hvor du er en debattant. Noen ganger er jeg enig med deg, andre ganger er jeg ikke. Men det jeg som regel sitter igjen med er at jeg blir irritert over måten du skriver på. Du skriver på en veldig provoserende måte hvor du kaller folk diverse ting... avslutter setningen med "det burde også du skjønne". Det virker veldig nedlatende, men er ikke sikkert det er meningen. Men som sagt, et eller annet må det være når jeg blir provosert, selv om jeg er enig :-)

Og som sagt, det er bare litt konstruktiv kritikk, så vær så snill å ikke halshugg meg av den grunn.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vebbis
    Her er vi egentlig tilbake til problemstillingen vi har sett tidligere i kabeldebatter. Og det er at det går ikke an å bevise at noe ikke eksisterer. Det eneste man kan dra ut av eksempelet med Colaen er at akkurat de klarte det ikke i det tilfellet der. Og da er det kanskje mindre forskjell på de to colaene enn man først trodde når man tar bort det faktum at man veit hvilken cola man drikker.

Jeg hadde en lignende med en kamerat av meg med to sorter øl. Jeg skjønte ikke helt at han ikke klarte å smake stor forskjell på så vi fikk begge bind foran øynene og skulle smake på de ut av et glass. Jeg klarte hver gang å skille de og si riktig, mens han klarte ikke.

Og i kabeldebatten så holder det med at en person klarer å skille hele tiden når andre parametre er tatt bort. Her veit jeg også at det er debatt om man skal nivåjustere kablene eller ikke. Jeg mener helt klart at det må man for hvis det er nivå som skiller kablene er jo ikke dette noe man burde være villig til å betale for da man kan bruke fjernkontrollen til å justere volum.

Og en helt annen ting Gilmour, og du må absolutt ikke ta dette på en veldig dårlig måte, det er ikke ment sånn, bare som en kommentar / oppfordring. Jeg har lest gjennom en del tråder her på forumet, og også en del hvor du er en debattant. Noen ganger er jeg enig med deg, andre ganger er jeg ikke. Men det jeg som regel sitter igjen med er at jeg blir irritert over måten du skriver på. Du skriver på en veldig provoserende måte hvor du kaller folk diverse ting... avslutter setningen med "det burde også du skjønne". Det virker veldig nedlatende, men er ikke sikkert det er meningen. Men som sagt, et eller annet må det være når jeg blir provosert, selv om jeg er enig :-)

Og som sagt, det er bare litt konstruktiv kritikk, så vær så snill å ikke halshugg meg av den grunn.

For å ta det siste først: jeg har forståelse for at du og andre kan oppfatte min debattstil som tidvis arrogant og nedlatende. Jeg blir engasjert, og kan blir irritert og oppgitt om jeg for eks må forklare enkle argumenter i detaljer fordi folk ikke forstår. Dette er noe jeg jobber med, og som jeg føler er på bedringens vei Det er bare å beklage hvis dette forekommer ofte, det er ikke meningen fra min side. Tidvis utrykker jeg meg spissformulert med overlegg, når jeg selv blir behandlet dårlig fra andre debattanter, deriblant mitt svar til Orso som jeg oppfatter som en ekstrem bedreviter i kabeldebatter. Man høster som man sår, og jeg gidder ikke ta imot den tonen som han forfekter, uten å ta ettertrykkelig til motmæle.

Mitt poeng ved å dra frem colaeksempelet er å vise at blindtester ikke er det eneste salige som finnes, folk bommer på blindtester på det aller meste, selvom forskjellene er åpenbare, slik som glasscola VS plastcola,eller ditt øleksempel. Man får inntrykk av slik enkelte debatterer at en nazi oppsatt blindtest er det eneste relevante, og det er et premiss jeg ikke kjøper jmf colaeksempelet.

Ja, det forekommer antagelig mye placebo i alt av lytteinntrykk vi hifi "nerds" lirer av oss. (hvorfor er det uten unntakk ALLTID massive forbedringer i lyden når folk kjøper nytt ustyr for eks). Men man bør alikevel inneha respekt for de lytteerfaringer folk gjør seg, også i kabeldebatter. Jeg har selv hørt forskjell på kabler, under forhold jeg vet ikke skyldes placebo, såpass godt kjenner jeg min egen hørsel. Folk for tro på meg eller ikke, men utdriting og idiotforklaringer godtar jeg ganske enkelt ikke. Forøvrig helt enig med deg i at man må nivåjustere om man skal utføre en helt 100 prosent korrekt blindtest, ellers kan forskjellene man eventuelt avslører skyldes nivåforskjellen istedet for reelle forskjeller i lyden kablene gir.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    For ordens skyld så burde du kanskje flytte tråden til egnet emne om kabler....
    Da er den flyttet til kabler så da ligger den i riktig kategori.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har min mening om kabler og andre har sin mening. På samme måte har samboern har sin mening om spøkelser, homeopati etc har jeg en helt annen mening. For å holde husfreden så snakker man om andre ting. Av og til så kommer det en 3. person som ikke er klar over vår skjøre våpenhvile og da er ******* løs. :twisted:

Jeg synes ostemannen har et godt poeng når det kommer til hvor mye penger man skal legge i kabler.
    På forumet her er det mange som kommer og ber om kjøpsråd og jeg mener at "bruk så mye penger du føler for" blir et feigt svar når noen kommer og spør hvor mange prosent av budsjettet de skal bruke på kabler.

Heldigvis vil en hver tråd som omhandler kabler bli bombardert fra begge leire så den stakkars nykommer'n i det minste skjønner at det er et kontroversielt tema og forsøke å finne ut litt på egenhånd - og forhåpentligvis aldri nevne kabler igjen! :P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    For å ta det siste først: jeg har forståelse for at du og andre kan oppfatte min debattstil som tidvis arrogant og nedlatende. Jeg blir engasjert, og kan blir irritert og oppgitt om jeg for eks må forklare enkle argumenter i detaljer fordi folk ikke forstår. Dette er noe jeg jobber med, og som jeg føler er på bedringens vei Det er bare å beklage hvis dette forekommer ofte, det er ikke meningen fra min side. Tidvis utrykker jeg meg spissformulert med overlegg, når jeg selv blir behandlet dårlig fra andre debattanter, deriblant mitt svar til Orso som jeg oppfatter som en ekstrem bedreviter i kabeldebatter. Man høster som man sår, og jeg gidder ikke ta imot den tonen som han forfekter, uten å ta ettertrykkelig til motmæle.

Mitt poeng ved å dra frem colaeksempelet er å vise at blindtester ikke er det eneste salige som finnes, folk bommer på blindtester på det aller meste, selvom forskjellene er åpenbare, slik som glasscola VS plastcola,eller ditt øleksempel. Man får inntrykk av slik enkelte debatterer at en nazi oppsatt blindtest er det eneste relevante, og det er et premiss jeg ikke kjøper jmf colaeksempelet.

Ja, det forekommer antagelig mye placebo i alt av lytteinntrykk vi hifi "nerds" lirer av oss. (hvorfor er det uten unntakk ALLTID massive forbedringer i lyden når folk kjøper nytt ustyr for eks). Men man bør alikevel inneha respekt for de lytteerfaringer folk gjør seg, også i kabeldebatter. Jeg har selv hørt forskjell på kabler, under forhold jeg vet ikke skyldes placebo, såpass godt kjenner jeg min egen hørsel. Folk for tro på meg eller ikke, men utdriting og idiotforklaringer godtar jeg ganske enkelt ikke. Forøvrig helt enig med deg i at man må nivåjustere om man skal utføre en helt 100 prosent korrekt blindtest, ellers kan forskjellene man eventuelt avslører skyldes nivåforskjellen istedet for reelle forskjeller i lyden kablene gir.
    Hei, bra du ikke halshugde meg, hehe.

Så tilbake til blindtest og cola-eksempelet. Det er i hvert fall en ting jeg føler vi kan lære av blindtester. Og det er at siden vi faktisk bommer såpass mye så er det kanskje ikke like stor forskjell som først antatt? Vi ville aldri bomma mellom en blindtest av solo og cola. Vi bommer på ting vi absolutt mener vi klarer å skille, men så er det ikke så lett likevel. Jeg synes det sier en del om hvordan vi mennesker fungerer.

Og som noen nevner, og reagerer, på er ordbruken rundt dette med kabler. At forskjellen blir beskrevet som stor, enorm, osv. Jeg skjønner at dette er i kontekst av at det er kabler vi prater om, men for folk som ikke leser så mye på forumer og bare leser litt for å prøve å bli kloke på noe synes jeg ikke dette at det er i forhold til noe sier seg selv. Jeg tror mange leser det som at det er enorm forskjell, punktum. Ergo kabler er noe som kan heve anlegget mitt vel så mye som høyttalerplassering osv. så de legger litt mer vekt på det enn de kanskje burde. Dette tror jeg nok er noe av grunnen til at kabelskeptikerne trigger såpass.

Personlig er jeg veldig skeptisk til kabler og enormt skeptisk til mennesket som måleinstrument. Jeg synes ikke anlegget mitt låter likt fra dag til dag engang jeg for min del. Humøret mitt, om jeg har en anelse vondt i halsen, om sola skinner, hvor sulten jeg er, om stolen min står helt nøyaktig der den gjorde i går, alt påvirker meg og gjør forskjeller selv om jeg veit med sikkerhet at anlegget faktisk låter helt likt.

Det var en som skrev tidligere at hvordan kan det være placebo at han syntes anlegget ikke hørtes riktig ut, og det viser seg at en kamerat hadde koblet til feil kabler. Jeg skjønner hva han mener, hvordan kan det være placebo når han ikke visste noe som helst. Men jeg for min del kunne fint ha kommet med en slik kommentar, selv om ikke noe var byttet. Kanskje han hadde en dårlig dag, sa fra om det, også viser det seg at kablene var byttet. Det trenger ikke nødvendigvis bety at det er kablene, men han selv som var forskjellen.

Og jeg mener ikke å tvile på det dere sier eller noe, vil bare ha frem at mennesker er helt ubrukelig som instrument på grunn av så mange andre faktorer som påvirker oss, meg selv inkludert :wink: Jeg er musiker og vil påstå at jeg har et relativt godt gehør også når det gjelder nyanseforskjeller, men jeg har kjempeproblemer med å sette fingeren på ting, derfor er jeg også veldig skeptisk.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate ldynamic sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    533
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

blindtest

Skulle vært artig med en a/b blindtest med en innspilt kabel og en annen ikke. Kunne gitt noen artige resultater.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp. "Aldri gjøre noe for "komplifisert".

Oppriktig talt - "innspilling" av kabler er ren og skjær nonsens.

Hvilke egenskaper skulle i så fall forandres? Ta nå til fornuft.....

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fine med innspilling fra en selgers synspunkt er jo at lytteren aldrig vil klare å huske hvordan det låt før. Derved kan han ikke egentlig si at det blir en lydmessig forbedring. Men han kan heller ikke si at det ikke ble det.

Altså kan selgeren ikke etterprøves på sine uttalelser.

Veldig greit å kunne si til en kunde som hevder det ikke ble noe anderledes: "du må spille den inn vet du, tar gjerne 1000 timer før det setter seg".

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •