"Spille inn" signalkabler - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 89
    Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Med den latterliggjørende og fordummende tonen du inntar ift meg i dette innlegget, så har jeg ingen interesse av å gå i en noen som helst dialog med deg.
    Så så, hersing får deg ingen vei.

Det var nå en gang du som kom med den latterlige og dumme påstanden som du verken har ryggdekning for å hevde, eller har rot i virkeligheten. For å illustrere hvor tåpelig det er å lese slikt prøvde jeg meg på en tilsvarende påstand, men jeg tok i det minste med "jeg føler at". For det er kun det det er; subjektivt føleri.

All den tid vi ikke er i 'boble'-delen av avforumet(http://avforum.no/forum/kabler/), forbeholder jeg meg retten til å kommentere det jeg mener er feil.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Så så, hersing får deg ingen vei.

Det var nå en gang du som kom med den latterlige og dumme påstanden som du verken har ryggdekning for å hevde, eller har rot i virkeligheten. For å illustrere hvor tåpelig det er å lese slikt prøvde jeg meg på en tilsvarende påstand, men jeg tok i det minste med "jeg føler at". For det er kun det det er; subjektivt føleri.

All den tid vi ikke er i 'boble'-delen av avforumet(http://avforum.no/forum/kabler/), forbeholder jeg meg retten til å kommentere det jeg mener er feil.

Jeg har ikke kommet med noen "latterlig og dumme" påstander, kun henvist til mine egne erfaringer og oppfatninger. At du ikler deg rollen som sannhetsdefinerende dommer er jo søtt, det må sies. "kommentere det jeg mener er feil", ja kommenter ivei. Men vil du ha en dialog med meg så forventer jeg at du innehar respekt for mine erfaringer og synspunkter, og at du ikke forsøker idiotforklare meg slik ditt første innlegg til meg i denne debatten bærer preg av.

Ja, fra mine gamle Tara Labs kabler til 20 kr meteren så er det utrolig forskjell til mine værende Van den hul CS-122 hybrid. Det er mine lytte-erfaring, og noe jeg forventer respekt for: ikke utdriting.

Subjektiv føleri er det også isåfall hva du selv driver med, og ikke utelukkende vi som tror på (og hører forskjell) på kabler. (Nei, jeg tror ikke en nazi oppsatt blindtest er det eneste sannhetsvitne. Det finnes folk som lett stryker i en blindtest mellom cola på glassflaske og cola på plastflaske, alikevel så er det helt åpenbart at det ER smaksforskjell).

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mange andre har sagt før, og som enda flere kommer til å si i fremtiden; Man skal aldri undervurdere placeboeffekten! Hvis noen føler en signalkabel er verdt 5-10K eller mer per meter, synes jeg ikke noen skal latterliggjøre de av den grunn. La oss bruke det vi føler er riktig på kabler, og dele efaringene fritt med hverandre. Dere som er skeptisk vil aldri ta til dere inputen uansett, så det er ikke vits å herse med folk bare på grunn av ulike meninger.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    interessant ang hjernens innvirkning på det man observerer:

Observation and inference | Mano Singham

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88
    Som mange andre har sagt før, og som enda flere kommer til å si i fremtiden; Man skal aldri undervurdere placeboeffekten! Hvis noen føler en signalkabel er verdt 5-10K eller mer per meter, synes jeg ikke noen skal latterliggjøre de av den grunn. La oss bruke det vi føler er riktig på kabler, og dele efaringene fritt med hverandre. Dere som er skeptisk vil aldri ta til dere inputen uansett, så det er ikke vits å herse med folk bare på grunn av ulike meninger.
    Godt sagt. 8)

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour

Ja, fra mine gamle Tara Labs kabler til 20 kr meteren så er det utrolig forskjell til mine værende Van den hul CS-122 hybrid.
    Hvis du hadde moderert beskrivelsen til "jeg synes det ble noe bedre", i stedet for "utrolig" , så hadde kanskje folk trodd på deg!

Det gjelder forsåvidt ikke bare deg - det er mange som beskriver små endringer som rimelig gigantiske etter mitt syn!

"Vanlige" folk ville ikke engang si at å bytte HT fra 3k til 25k er en "stor" forskjell:grin:
    Bare man får inn radioen er godt nok !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Hvis du hadde moderert beskrivelsen til "jeg synes det ble noe bedre", i stedet for "utrolig" , så hadde kanskje folk trodd på deg!

Det gjelder forsåvidt ikke bare deg - det er mange som beskriver små endringer som rimelig gigantiske etter mitt syn!

"Vanlige" folk ville ikke engang si at å bytte HT fra 3k til 25k er en "stor" forskjell:grin:
    Bare man får inn radioen er godt nok !
    Altså, jeg bryr meg egentlig fint lite om folk tror på meg eller ikke: det er utenfor min makt.

Poenget er at forskjellene må sees i sammenheng med at det er kabler vi snakker om, og ikke nye high end høyttalere. Altså må man evne å sette dette i riktig relativ kontekst. De forskjellene jeg opplevde ved nye høyttalerkabler, vil jeg beskrive som utrolige relativt til at det er kabler vi snakker om. Måtte faktisk bytte to ganger frem og tilbake, fordi jeg nesten ikke kunne tro det. Mine gamle kabler var rikignok oppimot 10 år gamle, og jeg vet ikke om kvaliteten på kobberlederne kan ha forfalt på noen måte, slik at forskjellen til nye kabler ble større enn den normalt ville være. Men det var nå engang min erfaring:-D

Newcomer Sonique sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja.. det er forskjell på kabler! :shock: og forskjellen ligger ligger i skjerming, og mindre oppfattet støy.

Rettferdiggjør dette prisene på "high end kabler" .. nah! De finnes en grense som ligger langt lavere, men jammen har folk mye rart for seg i hifi verdenen så tviler ikke på at det er mange som tjener godt på dette.

I mange tilfeller tror jeg nok man like greit burde se på signalkildene før man legger store penger i kabler.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88
    Etter test av forsterkeren til en kompis i mitt anlegg var det han som koblet inn min igjen, han koblet til med feil kabler og brukte Nordost Wyrewizard Shaman i stedet for Nordost Baldur.
    Så når jeg da hørte at det var noe feil med lyden i anlegget mitt, uten å vite at det var blitt brukt feil signalkabel, var det da intuisjonsplacebo?
    Du har helt rett i at skeptikerne ikke vil ta til seg input, hører ikke de forskjell i sine anlegg kan umulig andre gjøre det i sine, sånn er det med den saken.
    Det er ganske betegnende at i forbindelse med flere slike diskusjoner, både her og andre steder, har jeg fått støtte på pm av folk som ikke orker å ta diskusjonen pga. all latterliggjøring og personlige kommentarer.

Personlig skjønner jeg ikke at det er mulig å IKKE høre forskjeller, men jeg kaller ikke alle som ikke gjør det for idioter allikevel.

Som Gilmour beskriver har jeg hørt forskjeller jeg synes er enorme, sett i kontekst av at det eneste jeg har skiftet er et par meter kabel.
    Største forskjellen jeg har opplevd var ved bytte av høyttalerkabler i juniors anlegg, fra et par jeg ikke husker navnet på, men som kostet 1200,- på Soundgarden til Nordost Red Dawn.
    Ettersom jeg opplevde Red Dawn som litt skarpe i mitt anlegg (noe Baldur ryddet opp i), og han slet med skarp lyd i toppen på sitt anlegg, trodde jeg de ikke ville passe inn i det hele tatt.
    Der tok jeg grundig feil! Mye mer oppløst og behagelig topp og mer trøkk i bunn.
    Motsatt effekt av hva jeg forventet er placebo?
    I tilfelle må noen forklare meg placebo på nytt.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betviler ikke at man kan høre forskjell på kabler, men er meget i tvil om at man kan høre forskjell på en "fersk" kabel og en "innspilt" kabel, som jo var topic for trådstarter ...

Dette begynner å utvikle seg til en popcorn/cola-tråd ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Jeg betviler ikke at man kan høre forskjell på kabler, men er meget i tvil om at man kan høre forskjell på en "fersk" kabel og en "innspilt" kabel, som jo var topic for trådstarter ...

Dette begynner å utvikle seg til en popcorn/cola-tråd ...
    Innspilling av kabler skal jeg ikke påstå en dritt om, men kanskje jeg skulle funnet fram popcorn.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Limpalot
    Etter test av forsterkeren til en kompis i mitt anlegg var det han som koblet inn min igjen, han koblet til med feil kabler og brukte Nordost Wyrewizard Shaman i stedet for Nordost Baldur.
    Så når jeg da hørte at det var noe feil med lyden i anlegget mitt, uten å vite at det var blitt brukt feil signalkabel, var det da intuisjonsplacebo?
    Du har helt rett i at skeptikerne ikke vil ta til seg input, hører ikke de forskjell i sine anlegg kan umulig andre gjøre det i sine, sånn er det med den saken.
    Det er ganske betegnende at i forbindelse med flere slike diskusjoner, både her og andre steder, har jeg fått støtte på pm av folk som ikke orker å ta diskusjonen pga. all latterliggjøring og personlige kommentarer.

Personlig skjønner jeg ikke at det er mulig å IKKE høre forskjeller, men jeg kaller ikke alle som ikke gjør det for idioter allikevel.

Som Gilmour beskriver har jeg hørt forskjeller jeg synes er enorme, sett i kontekst av at det eneste jeg har skiftet er et par meter kabel.
    Største forskjellen jeg har opplevd var ved bytte av høyttalerkabler i juniors anlegg, fra et par jeg ikke husker navnet på, men som kostet 1200,- på Soundgarden til Nordost Red Dawn.
    Ettersom jeg opplevde Red Dawn som litt skarpe i mitt anlegg (noe Baldur ryddet opp i), og han slet med skarp lyd i toppen på sitt anlegg, trodde jeg de ikke ville passe inn i det hele tatt.
    Der tok jeg grundig feil! Mye mer oppløst og behagelig topp og mer trøkk i bunn.
    Du står ikke alene, men som du skriver gidder heller jeg ikke lenger - de kommer bare med var det popkorn denne gangen.

Vi har en blindtest fra Tønsberg for et år siden som med rimelig signifikate resultater konkluderer at man kan høre forskjell på kabler. Og så har vi MP3 generasjones som i dag sliter med svekket hørsel. Snakket senest med en jente i mine øyne på 35 forrige helg - sikkert en del av de her inne. Hun hadde tilbragt ungdommen med hodetelefoner på øret. Var blitt advart men som ungjenter flest brukte hun de da bare mer. I dag slet hun med sterkt nedsatt hørsel.....

Det siste er vel en brannfakkel men viktig å få frem i alle fall !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt enig Limpalot, og jeg vil føye til at det med henvendelser og støtte på PM også gjelder min innboks. Folk orker ikke å kaste seg uti diskusjonen som du sier, pga latterliggjøring og idotforklaringer.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret får man når man fjerner alt som kan påvirke vårt sinn. Nemlig blindtest. Så og si alle kabeltroende kvier og vrir seg unna blindtester. Det er tydeligvis farlig å finne ut sannheten og best og leve i uvitenhet og i en verden av placebo. Pysete.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Svaret får man når man fjerner alt som kan påvirke vårt sinn. Nemlig blindtest. Så og si alle kabeltroende kvier og vrir seg unna blindtester. Det er tydeligvis farlig å finne ut sannheten og best og leve i uvitenhet og i en verden av placebo. Pysete.

Bullshit, blindtester er ikke den eneste veien til rom slik du ynder å fremstille det. Når 2 av 3 kompiser av meg stryker på blindtestsmaking av glasscola VS cola på plastflaske, så er det altså vedtatt sannhet at det ikke finnes forskjell i smak? Hyll hyll blindtest?

Poenget er at kapelskeptikere opptrer på en nedlatende,utdritende og idiotforklarende måte her på forumet, som faktisk fører til at mange kvier seg for å delta i diskusjonene, og istedet sender støttemeldinger på PM til de få som orker/gidder stå i dette og delta. Det er faktisk et problem for forumet for å si det rett ut.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våkn opp.
    Folk omtaler store forskjeller med kabler. At man ikke skal høre store forskjeller i blindtest er selvsagt feil. Det gjør man.

Eneste oppsiktsvekkende er at kabeltroende ikke ser ut til å ha forståelse at det faktisk går ann å innbille seg noe. Interessant og snodig i grunnen.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våkn opp.
    Folk omtaler store forskjeller med kabler. At man ikke skal høre store forskjeller i blindtest er selvsagt feil. Det gjør man.

Eneste oppsiktsvekkende er at kabeltroende ikke ser ut til å ha forståelse at det faktisk går ann å innbille seg noe. Interessant og snodig i grunnen.
    Jeg har stor tro på at det går an å innbille seg noe, det jeg synes er interessant er at ikke en eneste kabelskeptiker har prøvd å forklare hvorfor jeg hørte at det var feil uten å vite at det var feil kabel, og heller ikke hvorfor jeg hørte det motsatte av forventet i anlegget til junior.
    Når man avskriver alle forskjeller på kabler som placebo burde man jo i det minste PRØVE å gi en logisk forklaring på de to eksemplene.
    Men nei, de er gravd ned i "alle som hører forskjeller på kabler er idioter som er mer opptatt av pris enn lyd"-gravene sine, og stikker ikke så mye som en nesetipp over kanten.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Våkn opp.

Legge av deg den bedrevitertonen, det biter ikke på meg. Du sitter ikke på noen objektiv sannhet, så slutt å fremstå som om du gjør det.

Mener du at det ikke eksisterer smaksforskjeller på cola på glassflaske og cola på plastflaske? Isåfall hvorfor strøk 2 av 3 av mine kompiser når vi hadde en slik blindtest? Jeg vedder mine edlere deler på at det ER smaksforskjeller her, til tross for at folk stryker på blindtester.

Forskjellene beskrives som store relativt til at det er _kabler_ vi snakker om, det trodde jeg var poengtert et utall ganger, men jeg gjør det enda en gang. Oppgraderer man fra CM serien til B&W og opptil 802D så vil selvsagt en forskjell som beskrives som stor inneholde en helt annen betydning, og det forstår også du.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heia folks

Det med kabler er et ømt tema her inne men håper at folk kan holde seg til temaet om innspilling av signalkabel og ikke krangle. Jeg synes det er synd at alle kabeldebatter skal ende opp i småkrangler, om det begynner å bli tegn til personangrep er vi nødt til å bryte inn.

Om vi hører forskjell er opp til hver og en, hvis en bruker har kjøpt en kabel som gjorde en oppgradering i anlegget så er det gullverdt for han. Vi bør heller sette pris på de forskjellene anlegget kan gi oss uten å sette i gang en krangel bare folk ikke hører det samme som deg.

Kjør debatten videre bare med en annen tone er dere snille.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har stor tro på at det går an å innbille seg noe, det jeg synes er interessant er at ikke en eneste kabelskeptiker har prøvd å forklare hvorfor jeg hørte at det var feil uten å vite at det var feil kabel, og heller ikke hvorfor jeg hørte det motsatte av forventet i anlegget til junior.
    Når man avskriver alle forskjeller på kabler som placebo burde man jo i det minste PRØVE å gi en logisk forklaring på de to eksemplene.
    Men nei, de er gravd ned i "alle som hører forskjeller på kabler er idioter som er mer opptatt av pris enn lyd"-gravene sine, og stikker ikke så mye som en nesetipp over kanten.
    Det finnes forskjeller på kabler. Ingen som benekter det. Det er også forklart og skrevet mye om. Et eksempel er MIT eller Transparent Audio kablene som har en liten filterboks. Dårlig konstruert elektronikk vil også kunne gi hørbare forskjeller på kabler. Det er velkjent og kan forklares utifra fysikk. Utover det snakker vi om placebo.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •