USB Kabel god nok? til hvilken DAC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

USB Kabel god nok? til hvilken DAC?

Er min kabel god nok?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har prøvd noen DACer tidligere.
    F.eks Hegel HD10
    Syns den va voldsom oppskrytt.

Men no begynte jeg og tenke litt..
    Eg har jo alltid regnet digitalt som 0 og 1
    Så difor er ledningen iorden, så får en ikke bedre signal.

Min kabel er en Biltema som skal vere såå god ifølge skeptikerene, i mangel på bedre ord.

Vurderer på sikt en dyrere DAC og drømmen er Burmester sin nye til 25.000
    Ja, det er mye, men billigere en å skifte ut alt annet som Bluray, tuner (som en ikke får bedre) osv..

Så teller kablene?

Ikke? Da er Hegel forferdelig oppskrytt..
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB-kabelen anser jeg å ha liten betydning for lydkvaliteten. Men komponentene brukt inne i DACen har i aller høyeste grad betydning for lyden.
    Det er jo innmaten i Hegel HD10 som er oppskrytt, ikke kabelen mellom et eller annet drivverk og DACen.

Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg hverken har noen Hegel DAC, eller annen DAC i "løsvekt" for den saks skyld.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    USB-kabelen anser jeg å ha liten betydning for lydkvaliteten. Men komponentene brukt inne i DACen har i aller høyeste grad betydning for lyden.
    Det er jo innmaten i Hegel HD10 som er oppskrytt, ikke kabelen mellom et eller annet drivverk og DACen.

Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg hverken har noen Hegel DAC, eller annen DAC i "løsvekt" for den saks skyld.
    Så jeg kan bare slå meg til ro med at den Hegelen er oppskrytt og jeg tenkte rett den tiden jeg lånte den?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer du en Dac til 25k til høyttalere som koster halvparten (13k)?? Det virker veldig hulli hodet, og helt feilprioritering av evt. oppgradering.

Høyttalerne er det du burde tenke på å oppgradere dersom du skal oppgradere noe.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke jeg om Hegelen er oppskrytt, har aldri hørt den.

Poenget mitt er, som du selv er inne på , at en digitalkabel enten virker eller ikke. Selve DACen består av en haug elektroniske komponenter, og disse er gjerne forskjellige fra DAC til DAC.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Er min kabel god nok?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har prøvd noen DACer tidligere.
    F.eks Hegel HD10
    Syns den va voldsom oppskrytt.
    Det har du nok helt rett til å synes, det er jo derfor man velger forskjellige aktive komponenter, for å få noe man synes lyder greit egne ører og i eget oppsett.

Men no begynte jeg og tenke litt..
    Eg har jo alltid regnet digitalt som 0 og 1
    Så difor er ledningen iorden, så får en ikke bedre signal.
    Er kabelen laget riktig og kan overføre med den båndbredden som trengs, så børr det være slik at det digitale signalet ikke ødelegges av kabelen ja.
    USB kabler skal vel ellers ikke overstige en viss lengde før det kan bli problemer.

Min kabel er en Biltema som skal vere såå god ifølge skeptikerene, i mangel på bedre ord.

Vurderer på sikt en dyrere DAC og drømmen er Burmester sin nye til 25.000
    Ja, det er mye, men billigere en å skifte ut alt annet som Bluray, tuner (som en ikke får bedre) osv..

Så teller kablene?

Ikke? Da er Hegel forferdelig oppskrytt..
    Synes du høres ut som en skeptiker selv her nå Lovemusikk... Ellers så er det vel også viktig å være klar over at det man man har som kilde for en slik usb kobblet dac også kan spille inn. Resultatet blir ikke bedre enn det svakeste leddet i kjeden, og det trenger ikke være Dac-en sin skyld selv om man har en billig USB kabel som virker som den skal. Er det en PC som brukes, kan det vel gå å sette den opp slik at den ikke sender et optimalt signal til dacen også.

Hvordan brukte du denne USB kobblede Hegel HD10 DAC-en forresten?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    USB kabler skal vel ellers ikke overstige en viss lengde før det kan bli problemer.
    Maxlengde på kabel er som følger:
    3 meter på usb 1.1
    5 meter på usb 2.0 Hi Speed (480 Mbit/s)
    på usb 3.0 er anbefalt max lengde 3 meter, men ingen satt max grense

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Vurderer du en Dac til 25k til høyttalere som koster halvparten (13k)?? Det virker veldig hulli hodet, og helt feilprioritering av evt. oppgradering.

Høyttalerne er det du burde tenke på å oppgradere dersom du skal oppgradere noe.
    Nei, høyttalere også. Liker å tenke litt frem.
    Er heller ikke vits for meg å kjøpe en DAC til 2000, så 6000, så 9000 osv, vis den ikke er god nok.

Synes du høres ut som en skeptiker selv her nå Lovemusikk... Ellers så er det vel også viktig å være klar over at det man man har som kilde for en slik usb kobblet dac også kan spille inn. Resultatet blir ikke bedre enn det svakeste leddet i kjeden, og det trenger ikke være Dac-en sin skyld selv om man har en billig USB kabel som virker som den skal. Er det en PC som brukes, kan det vel gå å sette den opp slik at den ikke sender et optimalt signal til dacen også.

Ja, er er nok litt skeptiker. Er nok en plass mellom skeptiker og troende.
    Brukte den til laptop, som hadde fått beste programvare.

Vart bedre er ikke det. Vart og littegrann bedre i bassen på Bluray, men på tv var det ingen ting å hente.
    Høyttalere:

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved spilling av musikk merker jeg at det er enorm forskjell på kilder. jeg ble såpass skuffet av min HD2 (med biltema usb) at jeg satt meg ned og googlet etter albums med god lyd og lastet det ned i flac og det var mye fin lyd og finne. fant ut at det hos meg er materialet som er crap

Newcomer Danielcjk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo kjøre optiskt? Det har jo en mye større båndbredde enn USB, som kan merkes når man spiller av FLAC. eller noe med sykelig høy bit-rate.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB delen i HD10 var "bare" 16 bit. Resten av inngangene er 24 bit. Tror heller ikke at du kjørte balansert ut den gangen du prøvde den.
    Unektelig er den meget god. Hvor god den er kommer mer an på klangsmak. Som på andre dac-er. Du kan lett like en til 4.000 bedre enn en til 10.000. Jeg lover.
    Så å gi 25 k for en dac må være vanvidd. Kan få litt av noen oppgraderinger til den prisen.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    USB delen i HD10 var "bare" 16 bit. Resten av inngangene er 24 bit. Tror heller ikke at du kjørte balansert ut den gangen du prøvde den.
    Unektelig er den meget god. Hvor god den er kommer mer an på klangsmak. Som på andre dac-er. Du kan lett like en til 4.000 bedre enn en til 10.000. Jeg lover.
    Så å gi 25 k for en dac må være vanvidd. Kan få litt av noen oppgraderinger til den prisen.

Ja, seff kan en til 4 låte bedre enn en til 25
    Kan jo ta den berømte MAen mot en tilfeldig til 25
    Uansett, så er 25 mye penger ja..men legger du til oppgradering på Cd,dvd bluray, tv og pc så
    er ikke summen avskrekkende. Burmester sin DAC er sikkert knall utfra lyden i innstegsmodellen til Burmester, da trur jeg jammen den DACen er flott lyd i og, da den er sikkert på høyde med dei dyrere cd spillerene til Burmester.
    Men nå blir det en DAC til kr 2300 med porto. :-)

Nei, kjørte bare rca tror jeg..husker ikke.
    Vet, jeg hadde to par med rimelige xlr, men synelig seriøs kabler :-D
    Men kan ikke huske om jeg testet noe annet enn rca ut, mentipper jeg gjorde det.
    Er det sååå stor forkjell da på Hegel hd10??

Tenker på en DAC..men såå mye å velge i. Og ikke vet jeg hva en må opp i for å passe et rent burmester anlegg.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Valget på DAC, falt på denne til 2300 med porto.

Veolab.

Valab WM8741 24bit 192k USB DAC - Dual WM8741 Balanced XLR Output (Silver Face) | eBay

Lovemusikk's hule.-phpufx4dtam-jpg

Lovemusikk's hule.-phphz74k6am-jpg

Lovemusikk's hule.-kgrhqfhj-0e9p48uifebpfm-ttjwg-60_3-jpg
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen

Nææi.. koster egentlig 30 dei jeg har nå..men kommer nye med nypris på 70-75
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du nok helt rett til å synes, det er jo derfor man velger forskjellige aktive komponenter, for å få noe man synes lyder greit egne ører og i eget oppsett.
    Ikke dårlig, men oppskrytt. :-D

Er kabelen laget riktig og kan overføre med den båndbredden som trengs, så børr det være slik at det digitale signalet ikke ødelegges av kabelen ja.
    Men da snakker vi vel mer en 5 meter? 8)

Ja, jeg er skeptiker og litt ikke. En fin fin blanding. Sunn skeptisk, heter det vel.
    Ja, kan ha vert ja..
    Mer obs på sånt nå, og kjører noe bedre på pcen.
    Høyttalere:

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB kabler greier gjerne litt mer en standarden er sertfisert for, men det blir litt til og fra om det virker eller ei. Etter egen erfaring er det ikke så mye lenger en 5 meter man kan ha USB2 før det blir ustabilt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •