Hvor lang phonokabel kan man ha?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor lang phonokabel kan man ha?

Hei!
    Jeg har tenkt å kjøpe en SONOS CONNECT Trådløs musikkavspiller. Denne har jeg lyst å koble til stereoanlegget i stuen og kjellerstuen. For å koble det til i stuen må jeg nok ha en Phonokabel på 20-30m.

Vil det påvirke lydkvaliteten med et så langt strekk, og hvor dyr kabel bør jeg velge da for å beholde lydkvaliteten?

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her vil nok hifisjappene gni seg godt i hendene og glise godt.

Men fra spøk til alvor. Hvorfor må du ha strekk på 20-30m? Tenker du å bruke samme enhet på begge anlegg?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke hele poenget med SONOS - som med Squeezebox - at man skal kunne kjøre alt sammen trådløst og unngå alle disse kabelstrekkene?
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres litt langt ut mtp potensielle støyproblemer, men kan vel sikkert gå bra. Jeg tror jeg hadde investert i to enheter (en til hvert rom) hvis jeg var deg.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er bra med sonos er at man kan slippe alle disse kabelstrekkene, men da må man ha sonoshøytalere som støtter dette. Dersom man skal koble det til tradisjonelle stereoanlegg må man bruke kabel, og for å bruke kabel må man kjøpe en boks til 3000kr blir litt dyrt med to stk , men hadde nok vært det mest praktiske valget

SONOS CONNECT Trådløs musikkavspiller | Hi-Fi Klubben

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt hva du skal bruke Sonos til.

Mange glemmer Airport Express som gjør mange av de samme tingene.

Beklager å ta en liten kapring, men hva er fordelene med Sonos framfor eventuelt Apple.

Har selv gått for Apple sin løsning der jeg har det i 4 rom, men hadde jo vært greit å vite hva jeg går glipp av.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du kan kjøre balansert, så vil du ha mindre problemer med støy. Kjøp deg to overgangskabler, og to XLR kabler.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LarsOlav:
    hvis du enda ikke har kjøpt noe og du ønsker en rimelig måte å håndtere din musikk trådløst, så bør du teste ut Apple AirPort Express (AE).

Hver enhet koster ca 800 og du kan f.eks ha en stående ved anlegget med enten
    a) optisk kabel rett i receiver/DAC
    b) eller vanlig analog kabel og la AE dekode fra digital til analogsignal

Det første er å foretrekke lydmessig om du har en moderne receiver med grei DAC.

Du trenger ikke spesialhøyttalere; alt du trenger er ditt eksisterende anlegg.

Du kan da sitte hvor som helst i huset hvor det er dekning i hjemmenettverket ditt og styre AE - ingen lengdebegrensing så fremt du har tilgang til nettverket på din mobil eller bærbare PC.

Alt som skal gjøres er å sette opp AE i hjemmenettverket og det gjør du faktisk best og enklest fra en iPhone (om du har dette).

Med denne løsningen og et Spotify abonnement, har du "hele verden" trådløs rett i anlegget.

AirPort Express-basestasjon med AirTunes - Apple Store (Norge)
    http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=167083764

Nå er jeg litt på tynn is, men om du i tillegg anskaffer deg en Apple Timecapsule og legger all din musikk inn på den, så mener jeg at du ved hjelp av iTunes kan hente all musikk fra Timecapsule og streame via AE til anlegget.
    "Time Capsule fungerer sammen med Mac-maskiner, PC-er, iPad, iPhone, iPod touch, Apple TV og så å si alle andre Wi-Fi-enheter som bruker 802.11a/b/g/n-standarder for trådløs tilkobling – samtidig."

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    [...]Kjøp deg to overgangskabler, og to XLR kabler.
    Mulig jeg misforstår deg meene phono ut -> overgang xlr -> xlr -> overgang phono -> phono inn er forsatt ubalansert/ujorda. så rimelig bortkasta.

EDIT: Alternativt kan du benytte trafoer, slik at du får et balansert signal ut. Gode hifi løsninger er f eks Lundahl og Jensen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    LarsOlav:
    hvis du enda ikke har kjøpt noe og du ønsker en rimelig måte å håndtere din musikk trådløst, så bør du teste ut Apple AirPort Express (AE).

Det første er å foretrekke lydmessig om du har en moderne receiver med grei DAC.

Du kan da sitte hvor som helst i huset hvor det er dekning i hjemmenettverket ditt og styre AE - ingen lengdebegrensing så fremt du har tilgang til nettverket på din mobil eller bærbare PC.

Alt som skal gjøres er å sette opp AE i hjemmenettverket og det gjør du faktisk best og enklest fra en iPhone (om du har dette).

Med denne løsningen og et Spotify abonnement, har du "hele verden" trådløs rett i anlegget.

Nå er jeg litt på tynn is, men om du i tillegg anskaffer deg en Apple Timecapsule og legger all din musikk inn på den, så mener jeg at du ved hjelp av iTunes kan hente all musikk fra Timecapsule og streame via AE til anlegget.
    "Time Capsule fungerer sammen med Mac-maskiner, PC-er, iPad, iPhone, iPod touch, Apple TV og så å si alle andre Wi-Fi-enheter som bruker 802.11a/b/g/n-standarder for trådløs tilkobling – samtidig."
    Mange takk for tipset Høres bra ut, men må hver enhet kobles til med nettverkskabel, eller er det bare en som trenger det?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    LarsOlav:

Mange takk for tipset. Det høres bra ut Må alle enhetene kobles til med kabel, eller er det bare en?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supertramp:
    Mange takk for tipset. Det høres bra ut Må alle enhetene kobles til med kabel, eller er det bare en?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops! ble litt mye kluss

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars Olav Morstøl
    Supertramp:
    Har du en AE ved stereoanlegget, så er det kun denne som skal kobles til in anlegget der.

Men om du har flere AE og flere anlegg, f.eks ett i en stue og ett på et kontor og ett på kjøkkenet, så kobles hver AE i respektive anlegg.

På iPhone får du da opp et blått pilsymbol i iTunes og Spotify som du klikker på og hver tilgjengelige enhet vises - de bør derfor navnes under konfigureringen slik de står, f.eks
    "AirPlay stereo stue"
    "AirPlay stereo kontor"
    "AirPlay stereo kjøkken"

Om du bruker PC/Mac ogiTunes kommer samme valg opp nede i høyre hjørne (en blå pil)

For Mac/PC+ Spotify må du ha AirFoil programmet på maskinen:
    Rogue Amoeba | Airfoil | Select Your Operating System

Jeg sjekket med Apple i går og de sier "ja - det er helt fullt mulig å koble en Timecapsule til hjemmenettverket og så streame fra denne via AE".

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •