Skjøting av signalkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjøting av signalkabler

Hei!

Jeg har akkurat byttet ut min surroundforforsterker med en receiver og flyttet den høyere opp i hylla. Derfor er mine 1m Nordost Magic 1 signalkabler blitt for korte. Men siden den nye receiveren tar seg av senter- og bakhøyttalere, trenger jeg bare 2 kabler mot 5 tidligere. Dette har jeg midlertidig løst med to RCA-skjøtestykker jeg hadde liggende, slik at jeg nå har to skjøtede kabler pr. frontkanal til effektforsterker.

Jeg lurer på om dette er en elendig løsning eller bare "ikke så bra"? Og fins det noen som selger høykvalitets skjøtestykker som er bedre enn de jeg kjøpte på Clas Ohlson, eller er dette så "fy-fy" at man ikke engang produserer skjøtestykker av høy kvalitet? Hvor får jeg i så fall kjøpt dem? Eller er det en så dårlig løsning at jeg like godt kan bruke billige skolisser?

-Audun

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener jeg har sett noe slikt på sidene til monster cable.. men en bedre løsning ville jo vært å hatt lange nok kabler...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror heller jeg hadde solgt Nordost kabelen og kjøpt en billigere kabel i en lengde. Tror det gir bedre signaler enn to "grommkabler" koblet sammen med en skjøt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på det, men gidder ikke selge de da jeg sikkert kommer til å trenge dem hvis jeg ommøblerer anlegget igjen. Og da er det jo kjipt å sitte med for lange kabler. Fikk tak i noen litt bedre gullbelagte skjøter hos Ljudia for kr 50,-/par, så jeg bruker dem foreløpig. Budsjettet er litt stramt om dagen...

Jeg bruker uansett anlegget mest til hjemmekino og bakgrunnsmusikk, det er ikke så ofte jeg setter meg ned og virkelig lytter på musikk.

-Audun

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjøting bør kunn være en nødløsning. I skjøten mister du skjermingen, slik at signalene lett kan bli utsatt for støy, å det kan hende du er bedre tjent med en billigere lenger kabel.

Active Nito sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan det blir når jeg kobler en "switchbox" til en signalkabel, blir kvaliteten på signalet ut av "switchboxen" dårligere enn inn? Signalkabelen går da fra receiver, innom en "switchbox", og fram til en subwoofer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teoretisk? Ja!