Trådløs HDMI overføring.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer MeSs sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Sokna
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trådløs HDMI overføring.

MPX.no - PowerColor JustSling

Er dette noe å satse på?

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den ser ut som noko lignende som Altibox har lansert for sine dekodere. Ser det ligger positiv tilbakemelding på mpx sine sider. Det som er positivt med produktet er at det går på 5GHz frekvensbånd, så du slipper forstyrrelser fra trådløst nett, microbølgeovn osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Den ser ut som noko lignende som Altibox har lansert for sine dekodere. Ser det ligger positiv tilbakemelding på mpx sine sider. Det som er positivt med produktet er at det går på 5GHz frekvensbånd, så du slipper forstyrrelser fra trådløst nett, microbølgeovn osv.
    Denne må du forklare?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådløst nettverk sender på 2.4GHz frekvens. Om du har 2 signaler på samme frekvens kan dette krasje. Det finnes fleire kanaler innenfor frekvensområdet, men det er ofte litt styr å finne kanaler som fleire typer utstyr kan sende på uten å forstyrre det andre.

2,4GHz er brukt av wifi, trådløs ringeklokke, blåtann, noen trådløse sendere ect.
    Hadde ein gang i tiden ein trådløs tvsignalsender som gikk på 2,4GHz. Den slo ut wifi her hos meg. Og om mikrobølgeovnen blei slått på, datt tven ut 8)

5GHz er mykje mindre brukt i hjemmene til folk, så sjangsen for å få sending uten forstyrrelser er mye større.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt om 802.1N trådløsrouter?

New 802.11n Routers: The Best Wi-Fi Yet | PCWorld

Jeg er vanligvis ikke den som kjøper det nyeste nye alltid! men min router har dual N med 5 GHz sender.
    Også nettverkskort i mine bærbare har dette!

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av labrat

Jeg er vanligvis ikke den som kjøper det nyeste nye alltid! men min router har dual N med 5 GHz sender.
    Det er i grove trekk ein slik sender Trådstarter har linket til.
    Personlig la eg Cat5e kabler til rommene som trengte det istedenfor å fortsette med trådløs sending (2.4GHz). Mest fordi det var greit å få til, pluss eg jobber med kabler hver dag, så såg ikkje så svart på det. Hadde det vert uaktuelt å trekke nettverkskabler så hadde eg gått for 5GHz sender

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

De fleste n-routere går fortsatt bare på 2,4GHz båndet. Det blir flere og flere dualband routere, men fortsatt er 5GHz båndet langt mindre overbefolket enn 2,4GHz. Hvis jeg ikke husker feil(?) så er vel kanalbredden også større på 5GHz slik at det er lettere å skille trafikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter linket til et sender/mottagersett for overføring av HDMI.
    Jeg refererer til trådløs WiFi overføring av data, som du fortsatt tror kun foregår på 2.4 GHz båndet?
    Jeg antar mange har fått dette inn hjemme nå, linken jeg la ut er datert i 2008!
    Og om du skulle dekke mange rom, eller større avstander, så er nok fremdeles fysisk ledning og flere trådløse routere å foretrekke spesielt om man ønsker høyere trådløshastighet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    De fleste n-routere går fortsatt bare på 2,4GHz båndet. Det blir flere og flere dualband routere, men fortsatt er 5GHz båndet langt mindre overbefolket enn 2,4GHz. Hvis jeg ikke husker feil(?) så er vel kanalbredden også større på 5GHz slik at det er lettere å skille trafikken.
    Dersom en N-router bare går på 2.4 GHZ er den ikke en N-router!
    Men de som ikke er Dual band vil gå ned på 2.4 GHZ dersom de oppdager en G-standard (eller eldre) nettverksmottager som forsøker å kople til.
    En ekte Dual-band vil holde både 2.4 og 5 GHz båndet oppe samtidig.
    Det finnes billige routere som jukser også her, men dette er nok stort sett fordi reklamen lyver, og enheten ikke er en ekte Dual Band N-router!

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg refererer til trådløs WiFi overføring av data, som du fortsatt tror kun foregår på 2.4 GHz båndet?
    Jeg antar mange har fått dette inn hjemme nå, linken jeg la ut er datert i 2008!
    Og om du skulle dekke mange rom, eller større avstander, så er nok fremdeles fysisk ledning og flere trådløse routere å foretrekke spesielt om man ønsker høyere trådløshastighet.
    Jeg vet at hva trådstarter linket til og jeg vet også at 5GHz båndet (de kanalene som er tillatt for slik bruk) fortsatt er mindre trafikkert.

Hvis det var meg du svarte til med "..som du fortsatt tror kun foregår på 2.4 GHz båndet" så skrev jeg vel ikke det noe sted?
    Jeg bruker selv både 2,4GHz og 5GHz på min Netgear WNDR3700. Men trafikken på 2,4GHz er definitivt større enn på 5GHz.
    Jeg bor i blokk der det er mange trådløse nett tett inntil. Et kjapt søk med inSSIDer viser at det bare er jeg som er på 5Ghz.
    Et kjapt søk i de vanligste nettbutikkene viser også at de aller fleste N-routerne fortsatt ikke er dualband.

Så jeg vil påstå at dersom trådstarter ikke kan kjøre kablet HDMI-overføring (evnt via Cat-kabler/omformere) så er 5Ghz å foretrekke. I lang tid framover.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom en N-router bare går på 2.4 GHZ er den ikke en N-router!
    Hvor har du det fra?

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er fullt klar over det. Forskjellen er hvilket utstyr dei virker mot. Begge er sendere og mottakere på 5GHz frekvensområde.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen her som påstår av at det kun foregår dataoverføring på 2.4GHz. Sannheten er at det er eit problem at 2.4GHz er mettet i ein større grad enn 5GHz i dei fleste norske hjem. Derfor meiner eg at det er bra at dette produktet går på 5GHz. Har prøvd dette i praksis i 2 husstander, der 2.4GHz sender skapte problemer. Om denne Trådløse HDMIsenderen er samme eller tilsvarende den Altibox tilbyr, så har den fått gode tilbakemeldinger her i distriktet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Hvor har du det fra?
    IEEE 802.11 - Wikipedia, the free encyclopedia

G : 2.4

N : 2.4/5

dersom du leser tabellen lengre ned i artikkelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Ingen her som påstår av at det kun foregår dataoverføring på 2.4GHz. Sannheten er at det er eit problem at 2.4GHz er mettet i ein større grad enn 5GHz i dei fleste norske hjem. Derfor meiner eg at det er bra at dette produktet går på 5GHz. Har prøvd dette i praksis i 2 husstander, der 2.4GHz sender skapte problemer. Om denne Trådløse HDMIsenderen er samme eller tilsvarende den Altibox tilbyr, så har den fått gode tilbakemeldinger her i distriktet

Dette kan jeg være enig om.

Men dette:
    "Det som er positivt med produktet er at det går på 5GHz frekvensbånd, så du slipper forstyrrelser fra trådløst nett,..." er hva du skrev i ditt første innlegg.
    Men kanskje litt flisepikkeri, legger dette dødt nå.
    Har selv en Belkin N-router som kjører Dual band, selv Teknik Magasinet selger denne billig i Norge! Under 500 norske kroner!
    Har både gammelt og nytt utstyr gående mot denne, oppnår opp mot 150 Mbs på de PCene som har N-standard nettverkskort, betydelig lavere på de som har B- eller G-standard nettverkskort!
    En gammel IBM med B-standard nettverkskort oppnår 11 Mbs, med ett billig USB N-standard innstikksnettverkskort kjøpt på eBay for 9 USD levert hjem i posten! får denne nå opp mot 80 Mbs.
    Har Bredbandsservice hjemme, tidligere Bredbandsfabriken, 10 Mbs synkront inn.
    Merker tydelig denne hastighetsforskjellen på N- og de andre selv på kommunikasjon direkte mot nett!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jeg være enig om.

Men dette:
    "Det som er positivt med produktet er at det går på 5GHz frekvensbånd, så du slipper forstyrrelser fra trådløst nett,..." er hva du skrev i ditt første innlegg.
    Men kanskje litt flisepikkeri, legger dette dødt nå.
    Har selv en Belkin N-router som kjører Dual band, selv Teknik Magasinet selger denne billig i Norge! Under 500 norske kroner!
    Har både gammelt og nytt utstyr gående mot denne, oppnår opp mot 150 Mbs på de PCene som har N-standard nettverkskort, betydelig lavere på de som har B- eller G-standard nettverkskort!
    En gammel IBM med B-standard nettverkskort oppnår 11 Mbs, med ett billig USB N-standard innstikksnettverkskort kjøpt på eBay for 9 USD levert hjem i posten! får denne nå opp mot 80 Mbs.
    Har Bredbandsservice hjemme, tidligere Bredbandsfabriken, 10 Mbs synkront inn.
    Merker tydelig denne hastighetsforskjellen på N- og de andre selv på kommunikasjon direkte mot nett!
    150N dual band router? Spesiellt.

Espen-HJ har forsjovet rett selvom han ordla seg litt feil. Det er sikkert ganske mange Dual-band routere rundt omkring nå, men hvor mange av den brukes på 5GHz båndet?
    Har tilgode å se en bærbar pc som kommer med dual band kort. Om det er Samsung,Hp,Acer,PB,Toshiba,MSI,Asus. Jeg ser en del av dem daglig.
    Men at det ikke fins sier jeg ikke. Og noen kan sikkert finne et beist på komplett sine sider som har det. Men poenget her er vel at en del har routeren, et fåtall får faktisk brukt det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    150N dual band router? Spesiellt.

Espen-HJ har forsjovet rett selvom han ordla seg litt feil. Det er sikkert ganske mange Dual-band routere rundt omkring nå, men hvor mange av den brukes på 5GHz båndet?
    Har tilgode å se en bærbar pc som kommer med dual band kort. Om det er Samsung,Hp,Acer,PB,Toshiba,MSI,Asus. Jeg ser en del av dem daglig.
    Men at det ikke fins sier jeg ikke. Og noen kan sikkert finne et beist på komplett sine sider som har det. Men poenget her er vel at en del har routeren, et fåtall får faktisk brukt det.
    Du "roter" nok i begrepene her!
    PCene har nettverkskort som eventuellt støtter N-standard, men de skal også være bakoverkompatible og støtte eldre standarder.
    Noen har nettverkskort som ikke gjør dette, jeg hadde en eldre IBM som ikke ville kople opp på gammel B-standard router, men fungerte på en G-router!
    Men denne hadde nok en feil, enten hardwarefeil eller driverfeil.
    Den ble sendt til de evige nettverk like etter!

Men nye N-standard trådløsroutere kan enten være enkel (Single) eller Dual-band.
    "Single band" betyr at routeren går ned på lavere frekvens, 2.4 GHz dersom den finner en enhet som forsøker å logge på og som ikke kan logge på 5 GHZ, og da vil alle PCer som da er påkoblet denne routeren måtte gå ned til 2.4GHz båndet!
    "Dual band" betyr at routeren opererer på begge bånd samtidig, har vanligvis to sett med antenner, og da vil en PC forsøke å kople seg opp på det bandet som nettverkskortet støtter.
    Da vil du kunne ha PCer som både går på 5 GHz bandet og har høy nettverkshastghet, samtidig som andre kjører på 2.4 GHz bandet med lavere nettverkshastighet.
    På samme router.
    Jeg har en eldre Lenovo X61s, den har N-standard nettverkskort, nettverkshastigheten kan komme opp i 150 Mbs hastighet.
    En annen kommer aldri over 56 Mbs, denne har nettverkskort som ikke støtter N-standard, men støtter G-standard.
    En gammel PC med B-standard nettverkskort vil aldri oppnå høyere netthastighet på det trådløse nettet enn 11 Mbs.
    Og alle går på samme Belkin N Dual band router.
    Desverre har jeg opplevd trådløse nett her i Oslo som ikke støttet en gammel OQO med B-standard nettverkskort.
    Og da funket den bare ikke!
    Så alt er ikke absolutt når det gjelder routere heller!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •