Norske kabelmerker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Norske kabelmerker?

Kjøpte selv noen kabler fra Paradox Audio for ikke så lenge siden, dette er et norskt firma og lurer på hva slags andre merker som finnes av norskproduserte kabler?

Dette er ikke en tråd ment for debatt om kabler er bra eller dårlige osv, det er kun for å mappe norske produsenter. Oppdaterer listen fortløpende

1. Paradox Audio
    2. Eccofisk
    3. Black Magic cables
    4. Oblivion
    5. Whistler Audio - mangler link
    6. Forsman
    7. (Abrahamsen) Flow cables - mangler link
    8. Skogrand Cables
    9. Sterling silver cables

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Kjøpte selv noen kabler fra Paradox Audio for ikke så lenge siden, dette er et norskt firma og lurer på hva slags andre merker som finnes av norskproduserte kabler?

Dette er ikke en tråd ment for debatt om kabler er bra eller dårlige osv, det er kun for å mappe norske produsenter. Oppdaterer listen fortløpende

1. Paradox Audio
    2. ?
    3. ?
    4. ?
    Kjenner ikke til noen!

O

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    black magic er de norske forresten?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    black magic er de norske forresten?
    Aner ikke!
    Men det kan vel sjekkes.

O

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse er norske:

Black magic
    Renaissance
    Oblivion

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Home

Kjenner de ikke, måtte bare Google siden spørsmålet pirret min interesse :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forsman link

1. Paradox Audio
    2. Eccofisk
    3. Black Magic cables
    4. Oblivion
    5. Whistler Audio - mangler link
    6. Forsman - mangler link
    7. (Abrahamsen) Flow cables - mangler link
    8.
    Forsman er enkelt www.forsman.no:-D

Newcomer Salomon sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skogrand Cables er norsk:

Skogrand Cables

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håndlagde sølvkabler fra Halden:

Sterling silver cables
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Salomon
    Skogrand Cables er norsk:

Skogrand Cables
    Litt om bakgrunnen til Skogrand Cables kan man lese om her:
    Positive Feedback Online tester Skogrand kabler

I tilfellet tråden er slettet eller moderert, så legger jeg ut noen svar fra medlemmet Asbjørn med noen sitater først.

Sitat fra HCS:
    Er dette kablene som Asbjørn bidro med knowhow? Pene er de iallefall..

Sitat fra Skogrand Cables:
    Nei. Du sikter sannsynligvis til en utregning han gjorde av kapasitans, resistans og induktans?

Asbjørn:
    Ja, det gjorde jeg, i en tråd hvor jeg og flere andre ble forledet til å tro at dette handlet om et DIY-prosjekt - høyttalerkabler med luft som dielektrikum. Der var det også en diskusjon om hvorvidt dette prosjektet var hindret av en patent som andre hadde tatt ut, men vi kom til at dette ikke var noe hinder for en DIY'er som skulle lage en slik til egen bruk.

Kort etter ble den tråden slettet av trådstarter, som så gjenoppsto som bransjeaktør, og de tallene jeg hadde regnet ut dukket opp på vedkommendes hjemmeside som en del av markedsføringen for disse høyttalerkablene. Nå var de ikke lenger et DIY-prosjekt, men til salgs for avsindige priser.

Da jeg påpekte dette i en ny tråd startet av samme person ble den tråden også slettet av trådstarter, etter først å ha slengt noen sarkasmer i min retning, og vedkommende forsvant fra HFS i noen år. Men de tallene jeg hadde regnet ut ble i det minste tatt ned fra vedkommendes hjemmeside.

Jeg gjør også oppmerksom på at slettede tråder kan finnes igjen ved hjelp av nettjenesten Wayback Machine. Jeg har tatt kopi av begge de slettede trådene og lagret dem lokalt hos meg. Slettede tråder forsvinner heller ikke fra HFS. Moderatorer har fortsatt tilgang til trådene etter at de er slettet av bruker. Jeg kan legge ut en link til kopier av de aktuelle trådene på Wayback Machine ved anledning, i tilfelle noen andre også er interessert i å se hvor kort veien er fra ubehjelpelig DIY'er som trenger hjelp med det meste til bransjeaktør og produsent av "verdens beste kabler".

For meg bekrefter den historien bare det jeg har ment lenge: At det ikke er noen forskjell på kabler en DIY'er kan smelle sammen selv for noen hundrelapper og de tingene småskalaprodusenter selger til fantasipriser. Annet enn prislappen, da. Om det også sier noe om hvilken forretningsetikk som er gjengs i kabelbransjen kan jo folk gjøre seg opp sine egne meninger om.

Nå er jeg litt spent på hvor lenge denne tråden forblir oppe før den også blir slettet.

Sitat fra Skogrand Cables:
    - Til de som måtte føle seg støtt av min framgangsmåte for 2-3 år siden: Unnskyld! Det var på ingen måte meningen å støte eller såre noens yrkesstolthet eller lure noen til å gjøre meg tjenester uten takk. Jeg forstår at det kunne oppfattes sånn, men jeg var en rookie blant dere og forstod ikke at noe av det jeg gjorde kunne oppfattes negativt. Jeg har lært av dette og beklager.

- Var jeg en kunnskapsløs grønnskolling som spurte om hjelp til de enkleste utregninger og hadde spørsmål som var naive i deres ører? JA Mitt utgangspunkt er som musiker. Jeg ønsket å finne en løsning på et problem jeg møtte i inn- og avspillingssituasjoner.

Asbjørn:
    Det jeg reagerte så voldsomt på var at du seilte under falsk flagg og fikk oss andre til å hjelpe til med råd om både det ene og andre uten å gi til kjenne at dette skulle bli et kommersielt produkt. Jeg reagerte også på den plutselige endringen fra å fremstå som ganske hjelpetrengende til å markedsføre seg som ledende ekspert. Dessuten reagerte jeg på at du prøvde å slette sporene ved å slette DIY-tråden samtidig med at du startet eget firma og web-side. At du brukte de tallene jeg hadde regnet ut som en del av markedsføringen var ikke hovedpoenget, men det var den ene konkrete tingen jeg kunne be deg om å holde opp med på det tidspunktet. Det var hele pakken jeg reagerte på.

Jeg ser også at du sier i media at det ikke var noe hjelp å få i Norge, så du måtte utenlands for å få noen til å hjelpe deg med utviklingen. Den er ganske drøy, gitt forhistorien. Jeg ser også av Wayback-versjoner av din egen web-side at den på et tidspunkt var smekkfull av målinger og beregninger foretatt ved høyskolen på Lillehammer. Men likevel sier du til NRK at det ikke var noe hjelp å få i Norge?

Sorry, men for meg gir dette grunn til varig avsky. Det har ikke noe med fiendskap mot produsenter å gjøre, men det handler om fravær av alminnelig folkeskikk. Jeg ville hjulpet til minst like mye hvis du hadde spurt med en begrunnelse som "jeg vil gjerne starte eget firma, men har ikke råd til konsulentbistand. Kan du donere en time eller to?" Det ville vært ærlig og ryddig. Din fremgangsmåte var hverken ærlig eller ryddig. Du er ikke den første kabelprodusenten som har dratt det samme trikset på et DIY-forum. Det forsterker min oppfatning om kabelbransjen som en tumleplass for en spesiell type mennesker og om produktene som ganske enkle gjenstander som stort sett består av markedsføring og hype.
    Så slik kan man altså starte produksjonen av mega dyre kabler. Mange audiofile er desverre så lettroende at de går på hva som helst. Dette er ikke noe annet er direkte lureri og burde være ulovlig.

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Draka? hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så slik kan man altså starte produksjonen av mega dyre kabler. Mange audiofile er desverre så lettroende at de går på hva som helst. Dette er ikke noe annet er direkte lureri og burde være ulovlig.
    +1

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra Facebook-siden til Skogrand cables:

Som en virkelighetens Reodor Felgen har innehaver Knut Plukkerud Skogrand utviklet (sic!) tekniske løsninger som gjør at strømmen ledes gjennom kablene så og si uten hindring. Kablene anerkjennes som de mest komplette kablene i utenlandsk presse, og kan blant annet skilte med "Most Wanted Component 2012" fra The Stereo Times og "Component of the Year 2012" fra Mono & Stereo. I tillegg har en lang rekke anmeldere i anerkjente audiofile publikasjoner gitt kablene fra Skogrand Cables overveldende omtaler.
    Og jammen sa jeg smør.....

TEKST OG FOTO: BENTE UNOSEN SVEINUNGSEN

En liten gutt og et piano.
    Knut har drevet med musikk så lenge han husker. Som 3-åring satt han ved pianoet og lagde små symfonier utifra sitt eget hode. Han syntes selv at det høres bra ut. Siden fikk han pianotimer fram til han var 10 år. Da tok gitaren og låtskriving over for piano. Som 18-åring flyttet han til Oslo og spilte i forskjellige band. Det første bandet var med Tord Gustavsen og Kristin Asbjørnsen. Etter det utviklet det seg videre. Han spilte i mange forskjellige band i Norge og reiste så over til Liverpool et år - fordi vokalisten i bandet skulle studere der.
    - Da fant jeg ut at her måtte jeg jo bare gripe sjansen og bli med. I Liverpool spilte vi ukentlig 2 ganger i et helt år. Den første spillejobben vår var på The Jacaranda. Stedet hvor the Beatles hadde sin første opptreden (red.adm.)

Noe manglet!
    Han følte at det var mye lyd som ikke kom igjennom fra opptak til avspilling.
    For når det gjelder kabler, så er det frekvenser. Det finnes kabler som fremhever bass, eller mellomtone, diskant, mer detaljer, mindre detaljert, kjapp eller sen. Det kan være kabler som forvrenger signalet og som påvirker signalet slik at det høres anderledes ut enn det som man putter inn. Og det var da at jeg tenkte at: det må da gå ann å få kabler på markedet som kan yte bedre enn dette.

Fra Liverpool til Øyer!
    Etter at han kom tilbake fra Liverpool bodde han en periode i Oslo. Men fikk til slutt nok av storbylivet, og flyttet sammen med familien høyt oppe i lia i Øyerbyda. Og fikk jobb hos Tretten Betongsaging.
    - Jeg ønsket å ha en jobb hvor jeg kunne bruke av meg selv, litt mer fysisk enn det jeg hadde drevet med tidligere. En kjempespennende og artig jobb. Jeg trivdes skikkelig godt. Men å komme rett i en slik jobb etter å ha vært musikker i alle år ble for tøft. Så jeg fant ut at veien måtte endres, og tok da pedagogikk, psykologi og filmvitenskap på HiL.

Produksjonen av kabler.
    Selv om musikken har vært en stor del av Knut liv, og er fremdeles, føler han at tiden ikke strekker til. For nå er det kabelproduksjon som gjelder.
    - Det er dessverre ikke mulig å gjøre alt samtidig. Men planen min er at når kabelproduksjonen vokser, så vil jeg innen en 10-års periode ha opptil 10 ansatte. Og da kan jeg få disponert tiden min litt anderledes.

Ting tar tid!
    Etter en omfattende markedsundersøkelse og produksjon har Knut sendt sine lydkabler rundt om i verden til testing. Først og fremst til folk som er dyktige, og ikke minst viktige innen lydmiljøene.

De brukes blant annet i verdens dyreste og mest avanserte hjemmekino og studio i New York, hvor de fleste komponentene er håndlagede og spesialtilpassede etter bestilling fra eieren, Tonmeister Jeremy Robinson Kipnis. Med sitteplass til 3 og en prislapp på over 32 millioner kroner, er denne hjemmekinoen noe helt for seg selv.
    - Og alle tilbakemeldingene jeg har fått, har vært overstrålende. Han smiler. Skikkelig moro. Det er ikke jeg som sier at de er bra, men de som virkelig kan det med lydopplevelse.

Nøytral lyd!
    Det er selve lyden som gjør Knut sine kabler så spesielle. At det er de eneste kablene som slipper lyden totalt igjennom. Her er det ingenting som forvrenger lyden. Ingen grums.
    - Det er mange som kjøper kabler for å få en bestemt lyd. Hvis de mangler bass i anlegget sitt, så kan de kjøpe en kabel som forsterker bassen. Kablene våre gir en presis og sannferdig gjengivelse av hvordan komponentene i et anlegg høres ut. Kablene legger ikke til og trekker ikke fra noen deler av det totale hørbare frekvensområdet, men er ballanserte, nøytrale og bokstavelig talt kildeuavhengige. De maskerer hverken mangler eller goder ved komponentene i et stereo- eller hjemmekinoanlegg, men lar deg finne ut nøyaktig hva som er styrken ved ditt anlegg og hvor det eventuelt finnes oppgrader-ingsmuligheter. Slik sett er de uvurderlige som referansekabler og enhver audiofil's beste og mest sannferdige venn.

Lydkabler for viderekommende!
    Kablene er for alle som har en genuin interesse for musikk og lydgjengivelse. Kundene er først og fremst privatpersoner med HiFi som hobby.
    - Men det er klart det finnes «vanlige» folk som ikke har den voldsomme audiofile interessen, men som har råd og anledning til å koste på seg det beste som finnes i markedet. Mange av mine kunder er folk som har holdt på i 20-30 år, og som har startet i det små med å kjøpe billige komponenter. Etterhvert har de økt kunnskap og forståelsen, og har fått anledning til å kjøpe seg det beste på markedet. For noen så er kun det beste godt nok. Og det er jo fint for meg.

Nisjemarked!
    Skogrand Cables er produkter som ikke selges gjennom butikken. Billigste koster 6000 og de dyreste koster 80.000 kroner.
    - Ja da, det er et nisjemarked, innrømmer han, men når det selges til hele verden så blir markedet allikevel stort.

Samarbeidspartnere!
    Det er en omfattende jobb Knut har lagt til grunn for bedriften sin. Først og fremst med tanke på all forskningen (dobbelt Sic!) som er gjort for å finne ut hvordan de skulle lages for å sende riktig lydbilde, og at det kan ta opp til 3 uker å lage et 2-meters par.
    - For det er ikke bare å sette materialene sammen. De må behandles og prepareres spesielt, samt at jeg kjøper inn materialer fra 18-19 land. Dette er et omfattende samarbeid mellom meg, forskere og audiofile fra 15 land. Etter at jeg gikk ut med at det måtte gå ann å lage en bedre kabel, fikk jeg mange tilbakemeldinger og innspill. Og da jeg satte sammen alt dette, så ble det noe helt nytt og unikt. Uten fare for at noen skal klare å kopiere det. For da må de jo ta akkurat den samme runden som jeg tok. Hvis du ser inni en av mine kabler så kan du se rammeverket, men du ser ikke hele formelen.

Lytteperiode med full returrett!
    De som kjøper kabler fra Skogrand Cables får en lytteperiode på 30 dager. Kablene blir pakket og sendt i spesiallagde kofferter (se bildene over) slik at de ikke skal bli ødelagt i transporten. Liker du ikke det du hører kan du returnere varene og få pengene tilbake. Noe som har skjedd 2 ganger i løpet av disse 2 årene.
    - Noen få kunder kan ha forventninger til kablene som de ikke vil få tilfredsstilt: Hvis de ønsker kabler som maskerer eller farger lyden i en viss retning så vil de bli skuffet. Kablene er laget nettopp med tanke på å unngå dette - de hverken tildekker eller manipulerer lyden i det anlegget de er tilkoblet, men avdekker og får fram den optimale ytelsen som anlegget har å komme med. Skogrand Cables tilbyr den mest detaljerte og sannferdige lydgjengivelsen i markedet. Ikke alle anlegg tåler å bli avkledd på denne måten, men samtidig får man høre akkurat hvor bra anlegget faktisk kan høres ut!

Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DOXA - PRODUCTS - CABLES - INTERCONNECT
    signal kabel

Doxa har og kabler de holder på med,De skla lage i 3 prisklasser
    høytaler kabel 3k,6k og 12 k om en kan høre forsjell på de til 3k kontra 12k er jeg ikke så sikker på :-o

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doxa har og kabler de holder på med,De skla lage i 3 prisklasser
    høytaler kabel 3k,6k og 12 k om en kan høre forsjell på de til 3k kontra 12k er jeg ikke så sikker på
    Lauvland og Co burde holde seg for gode til å introdusere kabler i denne prisklassen. Kabler til 3000,- er vel forsåvidt greit nok med tanke på materalkostnad til muligens et par hundre kroner og litt håndarbeid. Men fra 3000 til 12 000 er nok nok temmelig mye "snake oil" som benyttes

Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Lauvland og Co burde holde seg for gode til å introdusere kabler i denne prisklassen. Kabler til 3000,- er vel forsåvidt greit nok med tanke på materalkostnad til muligens et par hundre kroner og litt håndarbeid. Men fra 3000 til 12 000 er nok nok temmelig mye "snake oil" som benyttes
    Helt enig bare siterer løst snakk som kom opp da jeg kjøpte min Doxa 74 og hørte på 802 det kan jo være forsjellig kabel lengder.

proto kabler

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen

Knut Skogrand selger kabler til $11,000 (Ja det er USD, ikke NOK... Gang med underkant av seks for å få norsk valuta!!!) men likevel påstår han at han er "4-5 ganger billigere enn konkurrentene sine med lik kvalitet" Men samtidig nevner at det er ingen som gjør det de gjør. Hvem er det som selger kabler til 300 000+ ? :shock: :shock:

Jeg husker ikke helt hva slags statistikk han brukte men nærmeste konkurrent var Nordost som hadde så mye som 90% av noe, mens Skogrand sine var 99.999999% ...

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Knut Skogrand selger kabler til $11,000 (Ja det er USD, ikke NOK... Gang med underkant av seks for å få norsk valuta!!!) men likevel påstår han at han er "4-5 ganger billigere enn konkurrentene sine med lik kvalitet" Men samtidig nevner at det er ingen som gjør det de gjør. Hvem er det som selger kabler til 300 000+ ? :shock: :shock:

Jeg husker ikke helt hva slags statistikk han brukte men nærmeste konkurrent var Nordost som hadde så mye som 90% av noe, mens Skogrand sine var 99.999999% ...
    Antar det er % av lysets hastighet det refereres til. Til informasjon så oppnår du dette med vanlig kobber uten nybilpris. 100% oppnås såvidt eg veit kun i vakuum.

Edit: for å tilføre tråden noko som er innenfor topic, Electrocompaniet lager kabler og overganger.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    % bullshit i produktbeskrivelsen ?

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå har vel ditt store idol kinoen full i Skogrand cables så det er litt rart at du er så negativ...

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •