Kabelprising

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45

Tråd: Kabelprising

Newcomer robin882 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabelprising

Sitter å diskuterer med en kamerat her ang kabler.

Vi lurer på hvorfor kabler er så dyre, er det for å ungå all form for tap av signal og for å ungå støy? I så fall kan ikke dette løses bedre med trådløs sending?

Hva skjer om man har et høytalerpar til over 100 000kr og bruker kabler til 200kr meteren kontra 10 000kr meteren?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe sårt tema du er inne på nå tror jeg :P

Er vel egentlig ingen grunn til at kabler skal koste så mye. De fleste kablene blir jo utrolig hypet opp, snakker om kabler til 300tusen osv :P

Paradox Audio er vel de mest nøytrale og ærlige kabelprodusentene jeg har vært borti. Har selv deres referanse kabel

Grunnen til at jeg kjøpte disse var at jeg fikk en god pris, og de så kule ut

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Desto dyrere pris desto mer fortjeneste. Hverken kobber, sølv eller gull har tilsvarende råvarepris i de mengdene det er snakk om.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robin882

Vi lurer på hvorfor kabler er så dyre,
    Det er pga markedsavdelingen må bruke tid på å finne mer eksotiske ord fra ordboken, som omhandler kablene. Dette tar tid forstår du, og da blir det dyre kabler.

Blame it on the Markedsavdeling.

Her er et sitat hentet fra Odin referanse strømkabel til Nordost.

Sitat Opprinnelig postet av Odin referanse strømkabel
    Let Odin feed your system and get ready for improved noise floor and resolution, increased transparency, dynamic range and freedom from grain, more believable sound staging, more natural life and musical dynamics, a breathtaking range of tonal colours. Suddenly the music will step away from the system producing it, taking on a life of its own, becoming a real performance – all because the power on which your system depends is cleaner and arriving quicker.
    Høres ut som en vill strømkabel. Her er Nordost sin snakeoil

Kan noen forklare meg hva " Micro Mono-Filament analog interconnect" betyr?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det er pga markedsavdelingen må bruke tid på å finne mer eksotiske ord fra ordboken, som omhandler kablene. Dette tar tid forstår du, og da blir det dyre kabler.

Blame it on the Markedsavdeling.

Her er et sitat hentet fra Odin referanse strømkabel til Nordost.

Høres ut som en vill strømkabel. Her er Nordost sin snakeoil

Kan noen forklare meg hva " Micro Mono-Filament analog interconnect" betyr?
    Haha. Tidenes

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er jo fredda' så...

[YOUTUBE]1fgqeaD1lgI[/YOUTUBE]

@trådstarter - kanskje du og kompisen din burde ta en titt her - Kabler: Om valg av kabler til lyd og bilde - DinSide Data

Sitat Opprinnelig postet av dinside.no
    Om artikkelforfatteren: Brynjulf Blix har bakgrunn som profesjonell musiker helt tilbake til tidlig 70-tall, var blant pionérene når synther og elektroniske instrumenter ble tatt i bruk, har jobbet hos ledende importører av musikk og studioutstyr i over 15 år, har jobbet i studio og på livescener med store radio og TV-produksjoner, har skrudd og loddet nytt og gammelt utstyr og undervist alt fra musikklærere til NTNU-studenter i musikkteknologi. Har 7 forskjellige lydanlegg, 4 Hammond orgler, flere digitale og analoge synther, ett Steinway flygel og fiolinister i svært nær familie...

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er av dem som mener det utvilsomt er forskjell på hifikabler, spesielt gjelder dette høyttalerkabler. Men signalkabler gir også signifikante forskjeller i lyden. De som mener det ikke er forskjell er velkommen hjem til meg, så skal jeg personlig demonstrere det for den som tviler. Forskjellen mellom mine gamle tara labs kabler og de nye Van Den Hul kablene jeg kjøpte ifjor høst er neste ikke til å tro. Jeg måtte nesten klype meg i armen for å sjekke at jeg ikke drømmer da jeg koblet på CS-122 hybrid fra Van Den Hul.

HDMI kabler og strømkabler gir etter mitt syn ingen merkbare forskjeller stort sett.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg finner fram popcornet..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Desto dyrere pris desto mer fortjeneste. Hverken kobber, sølv eller gull har tilsvarende råvarepris i de mengdene det er snakk om.

nope det har de ikke, å en høyttaler til 50k har ikke deler til 50k, men nærmere 5k. Delene som sitter i en surround amp til 15k koster sikkert en slikk og ingenting men vi lar oss lur her også...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robin882

Vi lurer på hvorfor kabler er så dyre, er det for å ungå all form for tap av signal og for å ungå støy? I så fall kan ikke dette løses bedre med trådløs sending?

Hva skjer om man har et høytalerpar til over 100 000kr og bruker kabler til 200kr meteren kontra 10 000kr meteren?

HERE WE GO AGAIN....en ting skal dyre kabler ha...de ser mye kulere ut.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skyldes til dels også at mange bedrifter/butikker ikke lenger tjener så mye på selve hovedproduktene, feks. TV`er, forsterkere, blu-ray-spillere etc. For å ta igjen noe av det tapte, så tar de høyere avanse på diverse revisita som kabler (HDMI, høyttalerkabler, signalkabler) m.m. Jeg vet at par butikker her på Sørlandet var ganske forbannet på nettbutikken eltema.no da de begynte å solgte HDMI-kabler for 25 kroner stykket. Dette var samme kabler som de andre tok 298,- for

HDMI CABLE -557/1,5

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Det skyldes til dels også at mange bedrifter/butikker ikke lenger tjener så mye på selve hovedproduktene, feks. TV`er, forsterkere, blu-ray-spillere etc. For å ta igjen noe av det tapte, så tar de høyere avanse på diverse revisita som kabler (HDMI, høyttalerkabler, signalkabler) m.m. Jeg vet at par butikker her på Sørlandet var ganske forbannet på nettbutikken eltema.no da de begynte å solgte HDMI-kabler for 25 kroner stykket. Dette var samme kabler som de andre tok 298,- for

HDMI CABLE -557/1,5

Her er jeg helt enig. HDMI kabler er det så liten forskjell på, at jeg til dags dato ikke har møtt noen som er kar om å se forskjell. Den generelt gode kvaliteten på HDMI kabler gjør dette etter mitt syn umulig.

Så her må man skille mellom HDMI/strømkabler, og signalkabler/høyttalerkabler. Sistnevnte kategori er det _utvilsomt_ forskjeller i lydkvalitet å registrere. Folk må gjerne påstå til de blir blå i trynet at det ikke finnes forskjell, men det er løgn. Spesielt på høyttalerkabler er det faktisk i flere tilfeller lett å høre forskjell, selvom man ikke går altfor høyt opp i prisklassene.

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen

HDMI CABLE -557/1,5
    takk for linken, det var BILLIG

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Her er jeg helt enig. HDMI kabler er det så liten forskjell på, at jeg til dags dato ikke har møtt noen som er kar om å se forskjell. Den generelt gode kvaliteten på HDMI kabler gjør dette etter mitt syn umulig.

Så her må man skille mellom HDMI/strømkabler, og signalkabler/høyttalerkabler. Sistnevnte kategori er det _utvilsomt_ forskjeller i lydkvalitet å registrere. Folk må gjerne påstå til de blir blå i trynet at det ikke finnes forskjell, men det er løgn. Spesielt på høyttalerkabler er det faktisk i flere tilfeller lett å høre forskjell, selvom man ikke går altfor høyt opp i prisklassene.
    Så det er generelt god kvalitet på HDMI kabler og derfor kan man ikke se forskjell? Har du overhodet tenkt over at HDMI kabler er mye mye mer avansert i konstruksjon enn en høyttalerkabel samt at den har mange små kabler inni seg med ekstremt lite tverrsnitt? Hvordan i all verden kan du påstå at kvaliteten på et produkt som er ekstremt mye vanskeligere å lage enn høyttalerkabler er mye bedre enn høyttalerkabler selv om man får prisen ned til 25kr for en kabel? Mener du denne avanserte kabelen er bedre i kvalitet enn en mye mindre avansert høyttalerkabel fra feks biltema? Hva er det så som gjør at du mener at dyre kabler er bra når du selv sier at en billig HDMI kabel fungerer utmerket?

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan ikke bruke argumenter om råvarekostnader og markedsføringskostnader som argumenter for den høye prisen på hifikabler.

Det handler om opplevd verdi, og at noen er villige til å betale x-antall kroner for dette. Det trenger ikke ha noe med den virkelige verden å gjøre (dvs. at sluttprodukt faktisk er bedre lyd) i det hele tatt. Det handler rett og slett om at noen opplever kabel X til å ha en viss verdi og er villig til å betale dette. Det trenger ikke være fundert i noe objektivt eller målbart. Prinsippene bak placeboeffekt gjelder også innenfor deler av markedsføring.

Eks: Du selger vannflasker fylt med vann som mange tror har en foryngende effekt. Det koster deg 2 kr literen å fremstille produktet. Fordi folk tror dette er foryngende så er de villige til å betale 1000 kr/literen. Da er du ganske dårlig på bizniz om du tar 5 kr literen for å dekke dine utgifter. Du kunne tatt ut 995,- ekstra pr. liter...

Samme gjelder kabler. Kanskje er noen bedre, kanskje ikke. Men alt koker ned til persepsjon.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Så det er generelt god kvalitet på HDMI kabler og derfor kan man ikke se forskjell? Har du overhodet tenkt over at HDMI kabler er mye mye mer avansert i konstruksjon enn en høyttalerkabel samt at den har mange små kabler inni seg med ekstremt lite tverrsnitt? Hvordan i all verden kan du påstå at kvaliteten på et produkt som er ekstremt mye vanskeligere å lage enn høyttalerkabler er mye bedre enn høyttalerkabler selv om man får prisen ned til 25kr for en kabel? Mener du denne avanserte kabelen er bedre i kvalitet enn en mye mindre avansert høyttalerkabel fra feks biltema? Hva er det så som gjør at du mener at dyre kabler er bra når du selv sier at en billig HDMI kabel fungerer utmerket?
    La meg heller si det slik at forksjellsmarginene gjengitt på skjermen er marginale hva gjelder HDMI kabler. Jeg har som nevnt ikke møtt ene eneste person som har væt kar om å se forskjell på HDMI kabler pr dags dato. Derimot er det velkjent at man hører forskjell på høyttalerkabler.

Jeg har ikke noen teknisk innsikt i hvordan man lager en gitt kabel, jeg vet bare at jeg hører forskjell på høyttalerkabler. Grunnen til at jeg har en god og forholdsvis dyr HDMI kabel fra Van Den Hul er for å få helhet i kabelsortimentet mitt, slik at jeg har VDH over hele linjen i anlegget. Bildemessig kunne jeg gjerne hatt den til 25 kr: jeg er ikke kar om å se forskjell.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helsikke, jeg klarer ikke å la vær....

[...]Derimot er det velkjent at man hører forskjell på høyttalerkabler.
    Løgn. Eller har du dokumentasjon på dette?

[...]
    Spesielt på høyttalerkabler fares det rundt med mye løgn. Igjen, dokumentasjon, eller så havner disse påstandene i svada-kategorien.

Leste du i det minste artikkelen lenket til lengre oppe i tråden? Den som var skrevet av Brynjulf Blix.

EDIT: Ellers finnes det flere faglig relevante tråder her på forumet:

feks knutihns - Hifidebatter, subjekt-/objektivister, kabler og holografi

eller Fahnsens innlegg i bl a denne tråden - Subjektive og objektive oppfattninger av "HIFI" og årsak/effekt av ulike tiltak

.det var en til med flere målinger, den finner jeg ikke i farten.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Helsikke, jeg klarer ikke å la vær....

Løgn. Eller har du dokumentasjon på dette?

Spesielt på høyttalerkabler fares det rundt med mye løgn. Igjen, dokumentasjon, eller så havner disse påstandene i svada-kategorien.

Leste du i det minste artikkelen lenket til lengre oppe i tråden? Den som var skrevet av Brynjulf Blix.

Her var mr bråkjekk på plass ser jeg. Du kan slappe helt av, jeg er en erfaren ringrev og denslags frekkheter biter ikke på meg. Jeg står helt fritt til å ytre mine meninger uten å ha et ansvar for å dokumentere mine oppfatninger. Karakteriser mine meninger som hva du ønsker, men spar meg for det ynkelige gnålet om dokumentasjon, hver eneste gang noen ytrer seg på et forum.

Jeg hører forskjell på høyttalerkabler, og forskjellene er såpass signifikante at hvem som helst kan høre forskjell hvis kabelen man lytter til er av svært varierende kvalitet. (For eks en biltema kabel til 5 kr meteren, og en Van Den Hul kabel til 300 kr meteren).Jeg gir blanke i hvem som har skrevet artikkelen du snakker om: jeg forholder meg til egne erfaringer, som tilsier at det er helt uproblematisk å høre forskjeller.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du står fritt til å tro og mene hva du vil, men ikke kom å bombastisk påstå noe er slik eller slik all den tid vitenskapen taler deg midt imot.

og på toppen av det hele forventer du at dine påstander forblir uimotsagte!

EDIT:
    Jeg hører forskjell på høyttalerkabler, og forskjellene er såpass signifikante at hvem som helst kan høre forskjell hvis kabelen man lytter til er av svært varierende kvalitet.
    Greit du føler du hører forskjell, du om det. Men signifikante..? da burde det være mulig å.... dokumentere/synliggjør de da? på en måte som er klar for oss alle.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den blå låter mye bedre enn den gule selv om de er like inni.
    Jeg trenger ikke dokumentere det fordi jeg hører så godt å har lang erfaring

Kabeldebatter er dustete

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •