Kabelprising - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 45 av 45

Tråd: Kabelprising

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg er av dem som mener det utvilsomt er forskjell på hifikabler, spesielt gjelder dette høyttalerkabler. Men signalkabler gir også signifikante forskjeller i lyden. De som mener det ikke er forskjell er velkommen hjem til meg, så skal jeg personlig demonstrere det for den som tviler. Forskjellen mellom mine gamle tara labs kabler og de nye Van Den Hul kablene jeg kjøpte ifjor høst er neste ikke til å tro. Jeg måtte nesten klype meg i armen for å sjekke at jeg ikke drømmer da jeg koblet på CS-122 hybrid fra Van Den Hul.

HDMI kabler og strømkabler gir etter mitt syn ingen merkbare forskjeller stort sett.
    Har du slått deg? Hvordan kan du forklare hvordan mitt flimmerproblem ved bruk av billig elkjøp HDMI og PS3 ble borte når jeg kjøpte HFK's billigste HDMI kabel? Ja den kan ha vært defekt, eller mest sannsynlig PS3'ens dårlige signal ikke kom skikkelig frem pga. for mye tap.

Det er selvfølgelig forskjell på kabler, men spørsmålet er om den lille forskjellen er verdt prisen det koster!

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @gehe

dette blir sikkert ikke en gjentagende geskjeft, meene til Gilmours forsvar så kan det jo nevnes at defekte kabler er defekte. en digitalkabel som HDMI som ikke overfører data ihht spec er en slik. defekt altså.

Du kunne kanskje først tatt turen innom elkjøp og klagd på an?

@timc

spennans'

...meene den gikk rett over hodet på meg. kunne du kanskje våge deg utpå en teskje-variant på hva den lenka pdf'en sier i praksis ift lydgjengivelse? hvor mye hevdes det kabelforskjellene har å si i det hørbare området?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    @timc

spennans'

...meene den gikk rett over hodet på meg. kunne du kanskje våge deg utpå en teskje-variant på hva den lenka pdf'en sier i praksis ift lydgjengivelse? hvor mye hevdes det kabelforskjellene har å si i det hørbare området?
    Konsentratversjon.

Det han viser er at i praksis så kan man ikke si hvordan en kabel vil påvirke lyden, og hvor mye, uten å også vite de elektriske egenskapene til til forsterker og høyttaler.

Har du en forsterker med høy/ujevn utgangsimpedans og samtidig har en høyttaler med en ujevn/lav utgagnsimpedans, kan variasjonene bli meget hørbare. Kanskje opptil 2dB i worst case scenarior.

Har du derimot en forsterker med veldig jevn (utelater bevisst lav her) og en høyttaler med veldig jevn impedans vil forskjellene bli vesentlig mindre med samme kabel.

Han viser også at enkelte kabelgeomerier/tykkelser gir mindre utslag enn andre. Det som var overraskende for min del var hvor dårlig tykke kabler kom ut. De har den kraftigste avrullingen i diskanten. Ikke rart man synes de låter mektig.

Han har gjort teoretiske tilnærminger og sammenlignet med målinger som bekrefter beregningen, så det er ikke bare akademisk prat.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Dette lukter troll :P

Nei.

Det han sier stemmer i stor grad. Litt usikker på bruken av alle begrepene, men konseptet holder vann. Spørsmålet er om det er relevant på de frekvenser vi oppererer med, og om påvirkningen eventuelt kan høres.

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    @gehe

dette blir sikkert ikke en gjentagende geskjeft, meene til Gilmours forsvar så kan det jo nevnes at defekte kabler er defekte. en digitalkabel som HDMI som ikke overfører data ihht spec er en slik. defekt altså.

Du kunne kanskje først tatt turen innom elkjøp og klagd på an?
    Om denne kabelen var defekt eller ikke er umulig å si. Men mener å ha lest at signalene som sendes fra PS3'en en av slapp art, i kombinasjon med en kresen TV kan dette gi utslag på en dårlig kabel, men være helt fint på en middelmådig en. Dette kan for eksempel være fordi skjermingen eller ledeevnen er dårlig.

Når det er sagt så skal det nevnes at denne kabelen fungerte helt fint når den skulle overføre bilde fra en PC til en annen TV. Ergo ikke defekt, bare lavmåls.

Hvorfor skal jeg bruke energi og tid på å klage på en kabel til 100 kr.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •