Kabelprising - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45

Tråd: Kabelprising

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Du står fritt til å tro og mene hva du vil, men ikke kom å bombastisk påstå noe er slik eller slik all den tid vitenskapen taler deg midt imot.

og på toppen av det hele forventer du at dine påstander forblir uimotsagte!

EDIT:

Greit du føler du hører forskjell, du om det. Men signifikante..? da burde det være mulig å.... dokumentere/synliggjør de da? på en måte som er klar for oss alle.

Jeg har ikke bombastisk påstått noe annet enn at JEG hører signifikant forskjell, og har gjort det flere ganger. Det er intet hokus pokus. Og ja, hvem som helst kan høre det, jeg har hatt flere innom hos meg tidligere som har fått høre på mine eldre tara labs kabler(blant det rimeligste du kunne få tak i på HFK for flere år siden). Som vi har sammenlignet med mine Van Den Hul kabler samt Nordost sett som andre har hatt med seg.

Noen må gjerne være skeptiske å mene det ikke er forskjell, men se til ******* å la være stemple meg som løgner fordi jeg erfarer at det er forskjeller.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trodde du var en gammel ringrev som tålte såpass fra mr.bråkjekk? :-P

neida, men da må du si at "jeg føler at" sånn og sånn. ikke at det er VELKJENT at det er SIGNIFIKANTE forskjeller på høyttalerkabler. for det er løgn.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg har ikke bombastisk påstått noe annet enn at JEG hører signifikant forskjell, og har gjort det flere ganger. Det er intet hokus pokus. Og ja, hvem som helst kan høre det, jeg har hatt flere innom hos meg tidligere som har fått høre på mine eldre tara labs kabler(blant det rimeligste du kunne få tak i på HFK for flere år siden). Som vi har sammenlignet med mine Van Den Hul kabler samt Nordost sett som andre har hatt med seg.

Noen må gjerne være skeptiske å mene det ikke er forskjell, men se til ******* å la være stemple meg som løgner fordi jeg erfarer at det er forskjeller.
    Har du hørt ordtaket "å møte seg selv i døren" ?
    Er det ikke det du gjør her i denne kommentar (markert rødt) når du i en tidligere kommentar skriver følgende:
    Sitat: "Folk må gjerne påstå til de blir blå i trynet at det ikke finnes forskjell, men det er løgn" Sitat slutt
    ??
    Det er vel å stemple andre som løgnere, eller ??

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Hei,

mange av kablene er såpass dyre fordi det tar lang tid å forske frem hva som faktisk gir en forbedring av lydbildet.

Ta for eksempel en danske ved navn Duelund. Han endte til slutt opp med å kle kablene i bomull dyppet i linolje før han stekte dem i ovnen. Tenk på alt han måtte prøve før han kom frem til at dette var lydnirvana!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robin882
    Hva skjer om man har et høytalerpar til over 100 000kr og bruker kabler til 200kr meteren kontra 10 000kr meteren?
    Den forskjellen du legger mest merke til er nok at du sparer 9800,- kroner pr meter

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brummund
    Hei,

. Han endte til slutt opp med å kle kablene i bomull dyppet i linolje før han stekte dem i ovnen. Tenk på alt han måtte prøve før han kom frem til at dette var lydnirvana!
    HA HA Skulle gjerne fått hørt på de kablene i en blindtest. Kanskje de er de som kan overbevise meg om fortreffeligheten i dyrere kabler. Hvertfall en av de morsomste kabeltriksene jeg har hørt om på en stund.Jeg har til gode å få høre et sikkelig god kabel mot en billig på et godt annlegg så jeg skal ikke være bombastisk i min tro på billige kabler.Men jeg er helt klart tvilende til det motsatte er bevist

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xxxchefxxx
    HA HA Skulle gjerne fått hørt på de kablene i en blindtest. Kanskje de er de som kan overbevise meg om fortreffeligheten i dyrere kabler. Hvertfall en av de morsomste kabeltriksene jeg har hørt om på en stund.Jeg har til gode å få høre et sikkelig god kabel mot en billig på et godt annlegg så jeg skal ikke være bombastisk i min tro på billige kabler.Men jeg er helt klart tvilende til det motsatte er bevist
    Er det en spøk eller er det fakta at vedkommende gjorde dette med kabelene?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trodde du var en gammel ringrev som tålte såpass fra mr.bråkjekk? :-P
    Godt å se at du har selvironi, protet

Hva blir det til med den øl'en på Telfords til kabeldebatten vi snakket om for flere år siden?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Er det en spøk eller er det fakta at vedkommende gjorde dette med kabelene?
    Helt fakta, sjekket det opp på google. De er til salgs men han har tydeligvis gått over til silke og ull i produksjonen. mener det sto ca 5500 danske for 2x3 meter. Testet på div forum og det er visstnok mange som mener dette er et meget godt produkt. Prisen er jo ikke like galskap som noen andre produkter der ute, fortsatt meget skeptisk likevell

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt fakta, sjekket det opp på google. De er til salgs men han har tydeligvis gått over til silke og ull i produksjonen. mener det sto ca 5500 danske for 2x3 meter. Testet på div forum og det er visstnok mange som mener dette er et meget godt produkt. Prisen er jo ikke like galskap som noen andre produkter der ute, fortsatt meget skeptisk likevell

Duelunds ideer er jo ikke direkte ukjente, og kablene han solgte var ikke bare rimelige men også veldig gode! Per i dag selges produkter hvor noe er basert på hans ideer under navnet duelund coherent audio. Ta en sjekk på hva som regnes som det beste av kondensatorer, spoler og motstander pr. i dag, DCA vil nok bli nevnt raskt...

Duelund Coherent Audio

OT så det holder men her er link til en test av ulike kondensatorer av en velkjent DIYer, gjett hva som er favoritter der :P

Humble Homemade Hifi

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finner ikke noen bilder av høyttalerkablene hans Noen som har en link?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    finner ikke noen bilder av høyttalerkablene hans Noen som har en link?
    Igrunn ikke så mye å se på, poenget er fjerning av all plast, så ingen pvc slanger eller lignende, derfor bruk av f.eks silke og bomull rundt lederne.
    Her er bilde av signalkabelen slik den var da den var for salg for noen år siden:

Duelund signal- og høyttalerkabler

Høyttalerkablene så nok veldig like ut.

Active Brummund sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen er jo ikke like galskap som noen andre produkter der ute, fortsatt meget skeptisk likevell
    Bra. :-)

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha, det var kun bomull og olje, trodde det var i det minste plast rundt, må si det var noen av de merkeligste kabelene jeg har sett på en god stund

Spesielt prosjekt

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Godt å se at du har selvironi, protet

Hva blir det til med den øl'en på Telfords til kabeldebatten vi snakket om for flere år siden?
    hehe. føles litt rart å prade om pils fem på sju en mandagsmorra, meene øl er da alltid godt så det burde vi da få til. torsdager og fredager er greie dager for meg for noe sånt, og det trenger da ikke være telfords; patricks og bakgården bade & er au trivelige lokaler.

kanskje det tilogmed er flere kressiansandere som kunne tenke seg å være med?

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med isolasjonsmateriale er at det lagrer statisk elektrisitet.
    Det vil si at det blir ionisk og atomene får enten en positiv eller en negativ ladning (triboelektrisk effekt). Når det går strøm gjennom kabelen vil ioner med lik ladning frastøte hverandre mens ioner med ulik ladning, vil tiltrekke hverandre.
    Isolasjon har hukommelseseffekt ved at det lagrer magnetisk flux (dielektrisk konstant), det vil si at det holder på signalet og slipper det ut med en liten forsinkelse.

Linolje har den egenskapen at det ikke holder på statiske ladninger på samme måte som PVC f.eks. Derfor blir linolje ofte brukt på gulv hvor det jobbes med elektriske komponenter.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Så det er generelt god kvalitet på HDMI kabler og derfor kan man ikke se forskjell? ... Mener du denne avanserte kabelen er bedre i kvalitet enn en mye mindre avansert høyttalerkabel fra feks biltema? Hva er det så som gjør at du mener at dyre kabler er bra når du selv sier at en billig HDMI kabel fungerer utmerket?
    I all rettferdighet så er HDMI digitalkabler og man kan få ett av tre resultat.
    1) Bilde
    2) Inget bilde
    3) Usatbilt bilde med frafall/støy

Ergo ikke mulig å se forskjell i bilde mht fargenyanser/kontrast etc.

Sitat Opprinnelig postet av robin882
    Sitter å diskuterer med en kamerat her ang kabler.

Vi lurer på hvorfor kabler er så dyre, er det for å ungå all form for tap av signal og for å ungå støy? I så fall kan ikke dette løses bedre med trådløs sending?

Hva skjer om man har et høytalerpar til over 100 000kr og bruker kabler til 200kr meteren kontra 10 000kr meteren?
    Flere årsaker bak dette. FoU er en av dem, svindel en annen osv.

Monster lager rimelige kabler (selv om norske forhandlere tar seg svært godt betalt), og er av de som forsker mye. Nordost lager svært fra til dels rimelige til svææært dyre, og det samme gjør er pæreselskap av et slag.

Audiovector, som i hovedsak er en høyttalerprodusent, lager også kabler fra 2-4000 kr prisklassen og opp til 10-12000. Her er det både FoU og prosessen kabelene går gjennom som skiller de i pris. De dyreste kabelene mener de fint skal passe til sine dyreste høytalere (R11), som koster ca 1 million kr. Altså vil kablene utgjøre omlag 1% av prisen på høyttalerne. Slikt kan man lett rettferdiggjøre etter min mening. Heller vanskeligere å først få rettferdiggjort kjøpet av høyttalere til rundt millionen ovenfor kona i de flestes tilfeller vil jeg anta.

Kabler er det siste i anlegget man bør bruke mye penger på, men et par punkter er verdt å merke seg:

Digitalkabler (HDMI, optisk, coax etc.):
    Som nevnt over, en av tre ting kan skje, men svært sjeldent vil man oppleve slik med mindre kan kommer opp i lengre lengder. Test billigste og se hva som skjer.

Analoge kabler:
    Bør ha noen form som skjerming, hvis ikke blir de fort påvirket av strømkabler, HT-kabler, RF-signaler/støy. Skjerming behøver ikke føre til mye høyere pris. Analoge signalkabler som f.eks. de fra recevier til subwoofer kan være svært utsatt da de som regel er lange og ofte ligger de på hele, eller deler, av strekningen langs strømkabel som svært sjeldent har noen form for skjerming.
    Mest relevant i stereo kanskje, da de fleste hjemmekinoer stort sett kjører HDMI hele veien i dag og kun har subkabler som er analoge.

Høyttalerkabler:
    Noen hører forskjell, andre ikke. De som ikke gjør det sier at de som gjør det, kun gjør det pga placebo. Omvendt kan det være pga hørsel, eller komponenter i bruk. Enkleste er å drite i den diskusjonen og sjekke selv.
    Dyre kabler er ikke nødvendigvis bedre, etter egen erfaring.
    Kan med fordel være skjermet for å redusere støy de påfører omliggende signalkabler, samt støy de selv tar opp. Ville overhodet ikke brukt store penger på høyttalerkabler ihht prisen på høyttalerne de skal drive eller kraftkilden, rent prosentmessig, da man stort sett vil merke større forskjell på å legge mer i HT/forsterker/receiver.

Strømkabler:
    Har ingen verdens ting med lyden å gjøre direkte, strøm inn er strøm inn, men de kan i stor grad påvirke omliggende signalkabler og slik sett påvirke lyden indirekte. I noen tilfeller svært mye. Det burde være pålagt at alle produsenter legger ved skjermede strømkabler med sine komponenter på alt av hi-fi-elektronikk som koster over kr 5000 per komponent, eller noe i den duren. Er ikke mer aluminiumsfolie rundt lederne som skal til for å dempe støy betraktelig.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @schnappy
    ...og dokumentasjon på hva disse noe esoteriske elektriske effektene gjør ift kobbertrådene i en analog lydkabel og lydsignalene de transporterer har du kanskje også for hånden eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @schnappy
    ...og dokumentasjon på hva disse noe esoteriske elektriske effektene gjør ift kobbertrådene i en analog lydkabel og lydsignalene de transporterer har du kanskje også for hånden eller?
    Prisen til side. Det hele handler om interaksjon mellom impedanser. At det er forskjeller er det ikke tvil om. Hva som fungerer best i en gitt situasjon derimot, det er ett komplekst spørsmål.

Litt å lese på dersom noen faktisk bryr seg.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Problemet med isolasjonsmateriale er at det lagrer statisk elektrisitet.
    Det vil si at det blir ionisk og atomene får enten en positiv eller en negativ ladning (triboelektrisk effekt). Når det går strøm gjennom kabelen vil ioner med lik ladning frastøte hverandre mens ioner med ulik ladning, vil tiltrekke hverandre.
    Isolasjon har hukommelseseffekt ved at det lagrer magnetisk flux (dielektrisk konstant), det vil si at det holder på signalet og slipper det ut med en liten forsinkelse.

Linolje har den egenskapen at det ikke holder på statiske ladninger på samme måte som PVC f.eks. Derfor blir linolje ofte brukt på gulv hvor det jobbes med elektriske komponenter.
    Dette lukter troll :P

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •