HDMI 1.3 og HDMI 1.4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI 1.3 og HDMI 1.4

Er det noen forskjell på å bruke hdmi 1.3 kontra 1.4 på en forsterker som ikke har støtte for hmdi 1.4. Skal ikke brukes til 3d, kun fra forsterker til tv.
    Min onkyo tx-nr807 har jo ikke støtte for 1.4, men jeg ser i etterkant at jeg har kjøpt 1.4 kabel og skal bruke denne fra forsterkeren til tv. kan det være signaltap som gjør at tv vil "hakke" eller noen andre forstyrrelser eller blir det samme om man bruker 1.3 eller 1.4 hdmi kabel??

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yzer
    Er det noen forskjell på å bruke hdmi 1.3 kontra 1.4 på en forsterker som ikke har støtte for hmdi 1.4. Skal ikke brukes til 3d, kun fra forsterker til tv.
    Min onkyo tx-nr807 har jo ikke støtte for 1.4, men jeg ser i etterkant at jeg har kjøpt 1.4 kabel og skal bruke denne fra forsterkeren til tv. kan det være signaltap som gjør at tv vil "hakke" eller noen andre forstyrrelser eller blir det samme om man bruker 1.3 eller 1.4 hdmi kabel??

nå må noen kappe hode av meg hvis jeg er helt på joret!
    men så vidt jeg har fått med meg så er det en båndbredde mer i 1.4 kontra 1.3 allså ett par med ledning for å kunne sende ett signal begge veier.
    Men det jeg VET er at det har ingenting å si for kvalitetet på signalet med mindre du skal se 3d eller styre tv lyd over AVR.

det blir det samme som forskjellen på en ladekabel og en overføringskabel til en mobil, vært sitt kontakt punkt har hver sin hensikt

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI 1.3 selges i to ulike båndbredder

HDMI 1.3 Standard (kategori 1)
    75Mhz / 2.25Gbps / 720p/1080i signal.

HDMI 1.3 High speed (kategori 2)
    340Mhz / 10.2 Gbps / 1080p

HDMI 1.4 selges i to ulike båndbredder

HDMI 1.4 Standard (kategori 1)

HDMI 1.4 High speed (kategori 2)

+ man får også HDMI 1.4 med ethernet i utgavene

HDMI 1.4 Standard (kategori 1) med ethernet

HDMI 1.4 High speed (kategori 2) med ethernet

Forskjell mellom en standard og high speed hdmi er stor så velg high speed om du trenger det
    (du må ha high speed for å få 1080p........til gammel 720p/1080i dvd spiller eller til hd kabel/satelitt/bakkesendt decoder trenger man bare standard kabel)

Det er ikke forskjell mellom HDMI 1.3 standard og HDMI 1.4 standard kabel uten ethernet

Det er ikke forskjell mellom HDMI 1.3 high speed og HDMI 1.4 high speed kabel uten ethernet

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe bra! tusen takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gjort det samme som yzer - kjøpte en 1.4 uten å være helt klar over det. Kabelen har også ethernet. Vil det medføre "krøll" i et oppsett som ikke skal øverføre 3D. Både reciever og projektor støtter heller ikke 1.4. Noe å si?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nozehorn
    Har gjort det samme som yzer - kjøpte en 1.4 uten å være helt klar over det. Kabelen har også ethernet. Vil det medføre "krøll" i et oppsett som ikke skal øverføre 3D. Både reciever og projektor støtter heller ikke 1.4. Noe å si?
    HDMI kabel er bakoverkompatibel

HDMI utganger/innganger reciver/prosjector er bakoverkompatibel

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke bilde med 1.4 kabel via pioneer lx82. samma om det er playstation eller blurayspiller, kun lyd. Synes dette er rart selv, og har spurt om det selv en gang tidligere.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grimrippa
    Jeg får ikke bilde med 1.4 kabel via pioneer lx82. samma om det er playstation eller blurayspiller, kun lyd. Synes dette er rart selv, og har spurt om det selv en gang tidligere.
    bare lyd ved avspilling av film ?

siden du har spurt om det tildligere så lenke til posten
    (så man lettere kan se hva du har/har prøvd for å rette på problemet)
    eller skriv det her
    prøvd andre kabler , innganger reciver , utganger , fungerer spillerene direkte til tv osv

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare må spørre men sikker på at du har satt recieverens hdmi output til korrekte utgang eller til all?

Angående 1.3 vs 1.4 er det vel bare snakk om testing kvalitets sjekk av båndbredden til kabelen.
    Hører mange får ok 3d signal med gammel kabel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja bare lyd. På ps3 hørte jeg at jeg bladde rundt i menyen. Litt merkelig at man kan spille i 3D med 1.3 kabel fordi spillet blir nedskalert til 720p, men ikke se menyen engang med 1.4. Når jeg koblet direkte til panasonic vt20 var det bilde, men ikke via receiveren. Testet aldri direkte til prosjektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Bare må spørre men sikker på at du har satt recieverens hdmi output til korrekte utgang eller til all?

Angående 1.3 vs 1.4 er det vel bare snakk om testing kvalitets sjekk av båndbredden til kabelen.
    Hører mange får ok 3d signal med gammel kabel.
    Testet også med å velge hdmi output hver for seg. Mulig det er noe med pioneer sine receivere, ikke vet jeg. Merkelig var det vaffal.

Edit. Glemte å nevne at jeg også testet med en pioneer lx53 blurayspiller.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    full HD 3D frame packing 3D 1080p24 får man bare med utstyr som har HDMI 1.4 kontakter (tv,prosjektor,reciver)

Kabel er samme om den heter 1.3 eller 1.4 for å sende full HD 3D frame packing så lenge den er high speed (10,2 Gbps)

Å sende 3D ready (altså ikke full hd 3d) som feks side bye side 3D går vel stort sett med alle recivere selv om de har hdmi 1.3 kontakter
    (ps3 kan vel sende 3d frame packet men kanskje ikke med hell via en hdmi 1.3 reciver........ps3 kan sende side by side 3d via en hdmi 1.3 reciver)

HDMI handshake fungerer slik at alt man kopler til HDMI vil det utføres en kontroll av hva støttes,innstillinger osv
    Støtter feks ikke reciver HDMI 1.4 (3D) så vil du vel kunne få 2D om det er på samme disc (men ren 3D disc vil ikke bringe videre et full hd 3d bilde fra spiller til tv via en hdmi 1.3 reciver)

Du får avspillt vanlig 2D blu ray via reciver til tv ?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,904
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yzer
    Det finnes ikke HDMI 1.4 eller 1.3 lenger. Det stod også å lese i svenske Hemmabio og i denne artikkelen:
    HDMI 1.4, Cable and High Speed HDMI with Ethernet Cables
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Det finnes ikke HDMI 1.4 eller 1.3 lenger. Det stod også å lese i svenske Hemmabio og i denne artikkelen:
    Versjoner fjernes ja
    HDMI :: Manufacturer :: Trademark and Logo

i hovedtrekk skal all merking og beskrivelser om versjon nummer opphøre innen Januar 2013

Egentlig kunne de kuttet ut standard kabelen også for den skaper mest problem da mange kjøper den når de skal overføre 1080p

Bare high speed kabler ...ingen problem

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig i alt dere skriver, og det er også min oppfatting av hdmi. Jeg blir bare ikke klok på hvorfor jeg ikke får bilde på ps3 selv om jeg bare står i xmb. Ruller ikke film, spill ;altså ingenting som krever båndbredde. Dette er med highspeed kabelen som selges på elkjøp, som ps3 3D kabel. Jeg testet også med min bluray spiller som ikke er 3d klar. Testet også med kabelbytte "on the fly".

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46

Takk for oppklaring

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •