Max lengde DVI/HDMI kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Max lengde DVI/HDMI kabler

Leste på Eltek sine sider at Supra ikke leverer DVI kabler over 8m da dette forringer kvaliteten. Jeg trodde at 10m var den "magiske grensen"...
    Det jeg lurer på er hvorfor de da leverer HDMI kabler på 15m? Er det slik at HDMI "tåler" lengre strekk? Jeg trenger ca.9-10m DVI, må jeg da gå for en fiber eller dual link kabel?

http://www.mamut.com/dynabel/subdet362.htm

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    HDMI kabler i de kvalitetsklasser som eksiterer nå, bør etter sigende ikke være stort lenger enn 8 meter. Imidlertid vet jeg at folk har testet 10, 12 og 15 meter med godt resultat, men der har også motsatt vært tilfelle... Hvorvidt resultatet blir bra, avhenger litt av sendestyrke på kilden.

Et alternativ er å kjøre en høykvalitets DVI-kabel. DVI kablene takler generelt bedre lengere strekk enn HDMI pga tykkere ledere og bedre isolering, i tillegg til bedre terminering. Spørsmålet er selvsagt om overganger fra DVI-HDMI uansett ødelegger den gevinsten, men min erfaring er at DVI i de høyere prisklasser takler opp til 15 meter, selv med en eller to overganger.

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVI kablene takler generelt bedre lengere strekk enn HDMI pga tykkere ledere og bedre isolering, i tillegg til bedre terminering.
    Da er det jo merkelig av Supra å kun levere HDMI-HDMI over 8m.

Men er det noen som har en DVI-DVI kabel å anbefale til strekk på 9-10 m? Lygren: Er Real cable å anbefale for slike lengder? Skal brukes mellom DVD og projektor...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Real Cable takler opp til 15 meter på de fleste oppsett. 10 meter bør iallfall ikke være noe problem!

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lange strekk med DVI/HDMI-kabler begrenses også av signalstyrken ut fra komponenter. Merket stor forskjell fra ett skjermkort til et annet.

Newcomer awesom-o sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle akkurat til å lage topic om dette jeg og, men så var det jo ett

Jeg trenger 10meter HDMI eller DVI kabel fra min Denon 2910 til Infocus SP4805.

Tenkte på Supra HDMI 12 meter (Siden de ikke har 10).

Går dette ? Noe som tilsier at dette ikke skal bli bra? Rart de ikke lager 10metere.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går dette ? Noe som tilsier at dette ikke skal bli bra? Rart de ikke lager 10metere.
    HI-FIL bruker en Monster 500 12m DVI kabel, og det funker bra. Så jeg vil tro det går bra så lenge man har god kvalitet på kabelen. I utgangspunktet sier dog ikke DVI specen. mer en 7m, men det er jo ikke tilfelle.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Den speccen gjelder over standard kobber, Ak. Du kan ha hundrevis av meter @ 1200p over DVI og fiberoptisk. Kobbervarianter varierer veldig i kvalitet, og de dårligste klarer ikke mer enn 7-10 meter. God isolerig, terminering og materialvalg kan bidra til at kobber imidlertid kan klare opp til 15 meter. Over 15 meter er det enten sølvkabler eller fiberoptisk som gjelder!

Når det gjelder HDMI, er det fullt mulig at 12-15 meter vil fungere, men det vil da avhenge en hel del av sendestyrke på utstyret. Her må en rett og lett bare teste...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den speccen gjelder over standard kobber, Ak. Du kan ha hundrevis av meter @ 1200p over DVI og fiberoptisk.
    Selvsagt, men det er et fåtall som har råd til fiber. DET er dyrt.

Jeg har forøvrig også hørt mye bra om Bettercables. Hvorfor er HDMI kabler generelt sett tynnere enn DVI da det går like mange signal eller flere i kabelen?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker en 10m molex kabel uten noe problem
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel da bestiller jeg iallefall 12meter Supra HDMI og håper på det beste

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ca 10 meter "crappy" kabel, vet ikke engang hva de heter, og de er i tillegg skjøtet, dvs jeg bruker 2 stk. Dette fungerer helt perfekt fra mitt Radeon A9600 SE kort.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar fra eltek:

"Er det hdmi i begge ender vil ikke 12 m være noe ukurant lengde. Vi har
    kabelen opp til 15 m lengder. Men hadde det vært dvi så hadde 12 m vært problematisk"

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Er det hdmi i begge ender vil ikke 12 m være noe ukurant lengde. Vi har
    kabelen opp til 15 m lengder. Men hadde det vært dvi så hadde 12 m vært problematisk"
    Det digitale videosignalet er likt i en DVI og HDMI kabel. Så det Eltek sier her høres merkelig ut. Men det er selvsagt mulig at det er bedre kvalitet på HDMI kablene deres... :roll:

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det digitale videosignalet er likt i en DVI og HDMI kabel
    Det var det jeg også trodde. Derfor ble jeg ganske forundret over Supra sine lengdebegrensninger på DVI.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet 2 skjøtede 10 meters DVI kableler av ymse merke, og dette fungerte helt problemfritt med 720p fra en stasjonær dvd-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

12m HDMI Supra-kabel

Jeg har nå kjøpt og koblet opp en 12m HDMI-HDMI supra kabel med egen overgang til DVI i ene enden. Bruker den nå mellom min nye AE700 (HDMI) og Denon 1910 (DVI).

Har fått sett 3 filmer siden igår. Dette fungerer greit, men ikke perfekt. Noen små forstyrrelser innimellom. Et hvit/snø blink 1 gang i timen og innimellom kommer en horisontal stripete effekt på deler av bildet som kan vare et par sek om gangen. 1910 har valg mellom 480p, 720p og 1080 på DVI-utgangen. Hva burde jeg velge her?

Et problem med å kun ha HDMI-tilkobling er at jeg ikke kan velge annen "aspect" enn 16:9 hvis DVDen inneholder 4:3-materiale. Aspect-valget på AE700 virker ikke ved digital inngang. Antar jeg kommer til å skaffe meg en S-video eller Component i tillegg etterhvert.

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: 12m HDMI Supra-kabel

Sitat Opprinnelig postet av hfltten
    Jeg har nå kjøpt og koblet opp en 12m HDMI-HDMI supra kabel med egen overgang til DVI i ene enden. Bruker den nå mellom min nye AE700 (HDMI) og Denon 1910 (DVI).

Har fått sett 3 filmer siden igår. Dette fungerer greit, men ikke perfekt. Noen små forstyrrelser innimellom. Et hvit/snø blink 1 gang i timen og innimellom kommer en horisontal stripete effekt på deler av bildet som kan vare et par sek om gangen. 1910 har valg mellom 480p, 720p og 1080 på DVI-utgangen. Hva burde jeg velge her?

Et problem med å kun ha HDMI-tilkobling er at jeg ikke kan velge annen "aspect" enn 16:9 hvis DVDen inneholder 4:3-materiale. Aspect-valget på AE700 virker ikke ved digital inngang. Antar jeg kommer til å skaffe meg en S-video eller Component i tillegg etterhvert.
    Native på AE700 er vel 720P? Da er jo dette et naturlig valg. Hvis scaleren i Denonen er noe tess da... :wink:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Farodja chipen i 2910 gjør sikkert en bedre jobb en bildebahandlingen internt i AE700. Med mindre det er samme chipen i AE700 da. Men da ville jeg uansett valgt å kjøre 720p ut av dvd spilleren.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en 1910 spiller han hadde, men det er jo en Faroudja chip i den også kom jeg på ops:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •