HDMI splitter fra PC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDMI splitter fra PC?

Jeg ønsker å vise HD kvalitets filmer fra min PC på en HD prosjektor. Problemet er at lyden "blir borte" nå jeg forbinder prosjektoren fra HDMI utgangen. Finnes det en måte (annet enn å ta dårligere kvalitets bilde fra VGA utg og lyd fra øretelefonutgangen) å splitte lyden fra bildet?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mlangvik
    Jeg ønsker å vise HD kvalitets filmer fra min PC på en HD prosjektor. Problemet er at lyden "blir borte" nå jeg forbinder prosjektoren fra HDMI utgangen. Finnes det en måte (annet enn å ta dårligere kvalitets bilde fra VGA utg og lyd fra øretelefonutgangen) å splitte lyden fra bildet?
    Hva slags maskin er det du bruker? de fleste laptopper med hdmi ut har støtte for lyd over hdmi men dette må aktiveres. Er det en eldre stasjonær kan det være at du burde gå for noe alla dette:Komplett.no - ASUS Xonar HDAV1.3 Slim.
    Ellers er det jo somregel mulighet for å kjøre optisk digital via toslink på de fleste maskiner. Da får du hvertfall støtte dts og dolbydigital.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hdmi

Takk for svar, jeg har en HP Pavillion g series, jeg får meget bra bildekvalitet til HD prosjektoren, problemet er at jeg vil ta ut lyden til en 5.1 Surround Forsterker, så øangt bruker jeg derfor VGA utg for bilde og høretelefon utg for lyd... Grei nok lyd, en kun "halv" kvalitet på bilde. rosjektoren har ingen utgang for lyd, så jeg lurer på om jeg kan splitte HDMI i lyd/bilde ved utgang PC?

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI splitter

Takk igjen for svar..

men jeg skjønner at jeg forklarer meg klønete.
    Jeg kjenner forsåvidt til slike HDMI splittere -men de bare dupliserer hele signalet.
    Det er ikke video jeg trenger å splitte, men å få tatt ut lyd fra PC'en - videosignalet kommer godt frem til min prosjektor -jeg trenger IKKE duplisere det signalet. Jeg må enten overstyre PC'en, slik at tilkobling til HDMI-utgangen IKKE blokkerer for lydutgangen (høretelefon) eller splitte HDMI i hhvis video og audio signalene. Nå følges alt sammen til prosjektoren,men det er jo ikke der jeg vil ha lyden, ?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, jeg skjønte det.

Men kan du ikke bruke én HDMI til pj med bilde og én HDMI til receiver med lyd?
    Signalet i HDMI-kabelen inneholder jo både lyd og bilde. Så lenge du router lyden til HDMI i kontrollpanelet burde vel dette være ok?
    I så fall funker splitteren jeg linket til.

Tar forbehold om at dette går an, da jeg på ikke noen som helst måte er noen ekspert på receivere.

Men det forutsetter jo selvsagt også at receiveren har HDMI-inngang og har du ikke nevnt noe om, ser jeg nå.
    :-)

Men til ditt siste spørsmål:
    Ja, det samme skjedde hos meg (jeg bruker optisk utgang på lyden og ikke HDMI).
    Gå til control panel, og deretter "sound". Der deaktiverer du lyd over HDMI, og velger lyd ut på lydkortet istedet.

Hos meg var HDMI default også for lyden så lenge den var tilkoblet, og derfor måtte den deaktiveres som "lydkort".

Dette forutsetter at du bruker windows (7), og at du ikke har prøvd dette tidligere og ikke fått ønsket resultet :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok så signalet sendes rett til projektor og når det sendes til projektor stenges utgang for lyd gjennom hodetelefon. Skal lyden innom en forsterker i det hele tatt? hvis det ikke er et krav at det skal være 5,1 digital kan du jo f.eks bruke en usb dac den vil jo fungere til å få ut lyden og deaktivere lydkortet i maskinen?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI splitter lyd?

Takk til peg og chef. Nå har vi sirklet inn problemstillingen, takk for det.

Jeg ser at det er en mulig løsning å bruke en HDMI splitter (duplisere signalet) for å ta det inn på hhvis pj og Rc, problemet er at min gamle receiver ikke har HDMI inng...

Og, ja,jeg ønsker å bruke Rc for å få ut lyden til mitt 5.1 anlegg.
    Inntil v idere kjører jeg filer fra PC via VGA til pj og øretelefon til et vanlig stereoanlegg (jeg hører også CD/squeezebox/Wimp i samme rom som jeg ser film).

Jeg ser vel at dette er mer en PC-teknisk utfordring enn hjemmekino,men regner med at stadig flere har mediefiler på sine datamaskiner?

mvh
    mlangvik

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du beskrive hvilken pc du har, og hvilket operativsystem den kjører?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI lyd og bilde ut over høretelefoner - løst

Gutter!

case closed.

Jeg klarte etter en del prøving og feiling å koble til HDMI mot pj OG samtidig ta ut lyd via høretelefonutg. Er enda ikke helt sikker på hva jeg gjorde, men ja! jeg gikk inn på lyd via kontrollpanel på PC'en. Jeg ser at jeg har aktivert speakers and headphones som standardenhet så nå er det full rock and roll over 5.1 - sub'en står og beveger vinduene ;-)

takk for tipsene og engasjementet

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I XBMC kan jeg iallefall velge f.eks SPDIF ut, samtidig som jeg har HDMI tilkoblet til reciever. Hva slags avspiller bruker du?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •