Tap av lydkvalitet med lang USB kabel

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tap av lydkvalitet med lang USB kabel

Bruker en billig DAC fra Behringer nå, rettere sagt Behringer UCA202. Problemet er at de ter veldig kort ledning og jeg bruker en bærbar PC til å spille av musikken, og det er litt stress å sitte rett ved høyttalerne når jeg skal høre musikk så jeg vurderer å kjøpe en lang USB kabel forlenger. Vil det bli stort kvalitetstap ved bruk av 5m lang forlenger? Ala denne 15 ft USB A Male to A Female Extension Cable M-F BLACK | eBay eller er det bedre å bruke en CAT5 kabel ala denne USB Cat5 RJ45 Lan Ethernet Extender Repeater Extension | eBay ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Tror ikke du vil oppleve noe kvalitetstap ved bruk av forlenger, selv om 5m er i grenseland.

USB bruker en protokoll som korrigerer feil og bitraten til f.eks 44.1/16 bit utgjør under 1% av båndbredden til USB 2.0. Puristene vil nok kanskje påpeke jitter-problematikk, men de bør ikke bli værre pga lengre kabel.

For å slippe jitter må en ha en USB DAC med bufring og de koster vel noe mer.

Cat5-forlengeren du viser til støtter bare USB 1.1. Det funker dårlig til lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janh
    Hei
    Tror ikke du vil oppleve noe kvalitetstap ved bruk av forlenger, selv om 5m er i grenseland.

USB bruker en protokoll som korrigerer feil og bitraten til f.eks 44.1/16 bit utgjør under 1% av båndbredden til USB 2.0. Puristene vil nok kanskje påpeke jitter-problematikk, men de bør ikke bli værre pga lengre kabel.

For å slippe jitter må en ha en USB DAC med bufring og de koster vel noe mer.

Cat5-forlengeren du viser til støtter bare USB 1.1. Det funker dårlig til lyd.
    Takk for raskt svar!
    Da tror jeg det blir den USB kabelen, koster jo ikke stort. Jeg har liten tro på at den dyrere kabel vil gjøre jobben bedre, ettersom det er digitalt. Stemmer vel bra det? Hadde jeg hatt et langt dyrere høyttalere og bedre forsterkere så hadde jeg investert i bedre DAC og kabel, men nå får det der holde.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med USB 1 og 2 kan kablane vere opptil 5 meter lange. Så lenge du kjøper ein USB-merka kabel (og held deg unna piratvarer frå Hong Kong) treng du ikkje bekymre deg. Dataene vil komme fram i rett rekkefølge og lyden vil vere identisk.

Jitter er eit ikkje-eksisterande fenomen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svartepetter
    Med USB 1 og 2 kan kablane vere opptil 5 meter lange. Så lenge du kjøper ein USB-merka kabel (og held deg unna piratvarer frå Hong Kong) treng du ikkje bekymre deg. Dataene vil komme fram i rett rekkefølge og lyden vil vere identisk.
    Pass forresten på å kjøpe kabel som er tykk nok. 0 er ganske mye feitere enn 1, og de kan fort sette seg fast og skape problemer hvis kabelen er for trang.

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv opplevd problemer med billig 2-3m USB-kabel. Og selv om protokollen som brukes ved audio har visse funksjoner for detektering av korrupt data, er det ikke som TCP der en feilet CRC-sjekk resulterer i å få sendt data på nytt. En feil er og blir feil, den blir ikke korrigert av nye data.

Dessuten vil en dårlig kabel kunne påvirke datastrømmen siden strøm (+5v) hentet fra en grisete SMPS går side om side med kablene som overfører data.

Men siden det koster så lite for billige USB-kabler er det helt klart verdt et forsøk. Mine problemer var stort sett bare 0.5-1sek avbrudd i avspillingen når det skjedde noe på strømnettet, som å slå av eller på lys, støvsuger, tv osv.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forman313
    Jeg har selv opplevd problemer med billig 2-3m USB-kabel. Og selv om protokollen som brukes ved audio har visse funksjoner for detektering av korrupt data, er det ikke som TCP der en feilet CRC-sjekk resulterer i å få sendt data på nytt. En feil er og blir feil, den blir ikke korrigert av nye data.

Dessuten vil en dårlig kabel kunne påvirke datastrømmen siden strøm (+5v) hentet fra en grisete SMPS går side om side med kablene som overfører data.
    Då er ikkje dette ein USB-kabel, enkelt og greitt. Med ein kabel som er produsert iht spesifikasjonane oppstår ikkje slike problem.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svartepetter
    Då er ikkje dette ein USB-kabel, enkelt og greitt. Med ein kabel som er produsert iht spesifikasjonane oppstår ikkje slike problem.
    Det må du nesten ta opp med komplett.no

Meget mulig du har rett, men normalt sett blir det brukt protokoller med CRC-sjekk ved dataoverføring. Dette er noe man ikke har ved USB-audio, og en evt. feil ved overføringen ender opp som stillhet eller clicks/pops.

Om kabelen ikke er laget iht. spec, eller om protokollen som brukes ved overføring av audio ikke er egnet skal jeg ikke uttale meg om. Men det er ingen tvil om at billigste sort USB med litt lengde kan by på problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forman313
    Det må du nesten ta opp med komplett.no

Meget mulig du har rett, men normalt sett blir det brukt protokoller med CRC-sjekk ved dataoverføring. Dette er noe man ikke har ved USB-audio, og en evt. feil ved overføringen ender opp som stillhet eller clicks/pops.

Om kabelen ikke er laget iht. spec, eller om protokollen som brukes ved overføring av audio ikke er egnet skal jeg ikke uttale meg om. Men det er ingen tvil om at billigste sort USB med litt lengde kan by på problemer.
    USB er jo digital overføring, så du får vel enten lyd eller ingenting? Evt forstyrrelser fra selve USB porten?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jeppfi
    USB er jo digital overføring, så du får vel enten lyd eller ingenting? Evt forstyrrelser fra selve USB porten?
    Du har helt rett i det, derfor skriver jeg også avbrudd/clicks/pops.

Det mange glemmer er at dette kan skje sporadisk, men ofte.
    Og der kommer PLC inn i bildet (Packet Loss Concealment)
    PLC registrer at det er et problem med overføringen, og endrer alle bits i den korrupte pakken til 0´er. Dermed får man stillhet istedenfor ulyd i det problemet oppstår.
    Om jeg ikke tar helt feil blir det overført en pakke med data hvert millisekund. Om feilene er fordelt over tid, vil man teoretisk sett kunne få stillhet feks hvert 5.ms uten at det høres. 1/1000 sekund vil neppe kunne oppfattes som stillet, og skjer det feks hvert 5ms vil lyden man får mangle en del. Man får rett og slett lavere kvalitet siden deler av sangen rett og slett ikke kommer frem til DAC´n.

Det kan vel stort sett sammenlignes med lyden man får ved lavere bitrate. Feks 56k høres uklart og lite detaljert ut.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med kablar og utstyr (altså PC og DAC) som er konstruert etter spesifikasjonane vil du kanskje få *ein* bitfeil i løpet av ein månad med kontinuerleg avspeling. Dette er neppe eit problem med vanlege USB-kablar kjøpt på Elkjøp.

No likar jo produsentar av hifi-utstyr å lage snedige løysingar på ikkje-eksisterande problem, så det kan jo hende det finns DAC-ar som faktisk ikkje fungerer med USB-kablar.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •