Løsning for skjult HDMI signal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Løsning for skjult HDMI signal

Jeg er i ferd med å planlegge skjult anlegg til prosjektor og til vegghengt TV. Konkret leter jeg etter løsninger til å føre HDMI signaler skjult. Ledning til prosjektoren blir ca. 10m, til TV ca. 4m.

Er det noen her som har konkrete erfaringer de ønsker å dele?

Betraktninger:
    • Tykkelse på rør. Ønsker helst å installere maks 25mm rør.
    • Liten HDMI kabel eller CAT kabel konverter. Erfaringer med konvertere?
    • Støtte for HDMI 1.4? Altså 3D og audio return channel?

Newcomer oddis-poddis sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    minimum 32mm rør vil jeg anbefale! og så få svinger som mulig!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddis-poddis
    minimum 32mm rør vil jeg anbefale! og så få svinger som mulig!
    Det taler jo for å velge en CAT løsning. Jeg må opp i innervegg og så snu til å ligge langs himling. Enig i at den knekken blir vanskelig med stort rør.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinse
    Det taler jo for å velge en CAT løsning. Jeg må opp i innervegg og så snu til å ligge langs himling. Enig i at den knekken blir vanskelig med stort rør.
    har ikke prøvd cat løsningen selv, men jobber mye med HFK-trondheim å der har de prøvd ut dette for å teste vet jeg, å det funket vist det..
    men selv villa jeg gjort det lille exstra å fått inn 32mm rør å trekkt inn vanlig hdmi 1.4.
    mindre som kan gå i stykker og mye mere lettvindt i senere tid!

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge veggen faktisk er åpen, og man ikke skal 50+ meter med denne HDMI kabelen ville jeg helt klart holdt meg unna alle slags "omformere"! Det er unødvendig elektronikk.
    Med mindre dette er en vegg bestående av 23mm lekter på betongvegg, så burde det være meget greit å få lagt et 40/50mm rør til prosjektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Så lenge veggen faktisk er åpen, og man ikke skal 50+ meter med denne HDMI kabelen ville jeg helt klart holdt meg unna alle slags "omformere"! Det er unødvendig elektronikk.
    Med mindre dette er en vegg bestående av 23mm lekter på betongvegg, så burde det være meget greit å få lagt et 40/50mm rør til prosjektor.
    Takbjekene er lektet ned med 23mm sløyfer og veggen bygd med 73x35mm stendere. Hvis jeg skal nå prosjektoren med 40/50 mm rør må jeg igjennom 4 stk. 73mm stendere, opp i kaldt loft (noe som ansees som svært ugunstig fukt og tettingmessig) og ned til prosjektor. Å forlegge langs sidevegger er ikke mulig siden dette er yttervegg.

Må innrømme at jeg begynner å vurdere å legge hdmikabelen i åpen plastkanal i stedet.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er såpass vanskelig, så ville jeg ha lagt kabelen uten noe trekkerør i det hele tatt, bare rett i isolasjonen. Bare ta med i budsjettet at den er long gone om du flytter ut.
    Kan aldri tro at en HDMI 1.4 kabel går ut på dato med det første.
    OM det skulle være nødvendig med en heftigere kabel etterhvert kan du vurdere plastkanal.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hvis det er såpass vanskelig, så ville jeg ha lagt kabelen uten noe trekkerør i det hele tatt, bare rett i isolasjonen. Bare ta med i budsjettet at den er long gone om du flytter ut.
    Kan aldri tro at en HDMI 1.4 kabel går ut på dato med det første.
    OM det skulle være nødvendig med en heftigere kabel etterhvert kan du vurdere plastkanal.
    om en ska legge uten noe form for rør og mulighet til å trekke om burde men vel legge 2 stk kabler og husk å teste begge før de kles inn.. har selv hjemme til meg trekkt om en hdmi 3 gang pga. hdmi kabel som slutta å virke!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har erfaringer med HDMI kabel med avtagbar plugg/kappe slik at den går i mindre rør? Bl.a. finnes det en "DreamScreen Stealth" som selges på avshop.no, og så har vel Supra en.

Newcomer PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    288
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nettop bygd et dedikert kinorom å hadde tenkt på det samme, men enkleste er ofte det beste så la opp hele kabelen uten rør, samme med ht kabler di er omtrent umulig å få ut av rørene uansett pga friksjonen av gummien, og er vel ikke sannsynlig å skifte ut med det første uansett.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveinse
    Er det noen som har erfaringer med HDMI kabel med avtagbar plugg/kappe slik at den går i mindre rør? Bl.a. finnes det en "DreamScreen Stealth" som selges på avshop.no, og så har vel Supra en.
    denne ska jo i teorien gå i et 25mm rør den er 17mm ser jeg å 25mm rør e ca 21mm innvendig.. men så var det de svingene på røret da
    du får handel inn å prøve så får vi vite om det gikk

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PureHifi
    har nettop bygd et dedikert kinorom å hadde tenkt på det samme, men enkleste er ofte det beste så la opp hele kabelen uten rør, samme med ht kabler di er omtrent umulig å få ut av rørene uansett pga friksjonen av gummien, og er vel ikke sannsynlig å skifte ut med det første uansett.
    derfor det selges HT kabler som er for inntrekking også vettu som har hardere og glattere isolasjon..

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville nok heller satset på å lagt opp 2 eller 4 Cat6 kabler, og benyttet meg av en konvertering istedet, som du nevner.

HDMI kabel i rør, er en ganske så risky sport. Og har man ikke mulighet for store nok rør, så vil man slite uansett. Kostnadene kan til tider også være ganske avskrekkende.

Newcomer RfR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg trekt min hdmi kabel, 10m i 40mm pvc rør, stive elektriker rør, med 2stk 90gr bend. Bruker du stive rør og ferdige bend så får du det nok til, litt arbeid å legge rørene men det er det verdt.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Ville nok heller satset på å lagt opp 2 eller 4 Cat6 kabler, og benyttet meg av en konvertering istedet, som du nevner.

HDMI kabel i rør, er en ganske så risky sport. Og har man ikke mulighet for store nok rør, så vil man slite uansett. Kostnadene kan til tider også være ganske avskrekkende.
    http://avforum.no/forum/av-automatis...-extender.html

^har mine tvil til slike produkter jeg altså.. ingen ting er som å ha vanlig hdmi fra a til b... å ikke gjennom førsthdmi a til b til omformer som vi kan kalle c til 2 stk cat 5/6/7 som vi kan kalle d og e for så en omformer til som vi kaller f og enda en hdmi som vi kaller g og til slutt h..
    kort fortalt mye bedre med hdmi fra a til b
    enn en omformer løsning a til h

for å si det slik hadde jeg selv heller valgt kanal til hdmi enn omformer løsningen..
    eller gjort det lille ekstra å lagt større rør på kald loft å isolert litt exstra rundt røret istedet, som er tilfellet til trådstarter hær..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •