Nye DIY kabler, tips go "tricks"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye DIY kabler, tips go "tricks"

Tenkte å lage meg noe DIY kabler for å få mest "bang for the bucks", og av kosmetiske grunner.

Til å bruke på kjøpe en HK980 forsterker og klipsch rf-82 ellerno som jeg har tenkt å kjøpe.

Tenkte på Supra PLY 3.4 mm - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning og kjøre to lengder for å kjøre BI-wireing?? (også fordi kabelen blir tjukk og ser tøff ut.)

Tenkte å kjøre sånne i i "høyttaler-enden"
    Gold Plated Screw Type Banana Plugs 14-8 AWG 16 Pcs. 091-354 eller Gold 16-12 AWG Solder Type Banana Plug 091-1168 vet ikke hva som blir best? Tenkte det skulle se noe sånn ut http://www.parts-express.com/images/...082-786_sI.jpg (har loddebolt, men er usikker på om tinnet vil bli en "flaskehals? Er vel ikke av beste kvalitet)

Tenkte å kjøpe sånne
    WireCare.com :: Your Cable Management SuperStore! hva blir "entry-size" da mon tro? Supra kabelen var oppgidd i 12 AWG, vet ikke hva det vil si.

Og den nest øverste her
    WireCare.com :: Your Cable Management SuperStore!

Og sånne
    WireCare.com :: Your Cable Management SuperStore!
    Men usikker på størrelse

Er også usikker på hva jeg skal ha i forsterker-enden av kablene.

Et alternativ kan og være vanlig bi-wire kabel(tips)? Eller Supra PLY og jumpere over terminalene istede, det ser også kult ut.

Takker for tips

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg presenter en kabel jeg lagde i helgen, sånn for morro skyld.

Den består av høyttalerkabler og krympestrømper fra clas olson og bananplugger fra "Nakamichi" på ebay.

Så mitt tips er å la fantasien styre deg=)

Vedlegg 83790

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump.
    Noen tips til kabler og terminering til en billig penge?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, hvis du kan engelsk så følger du bare oppskriften på noen av "Evil Cables"

Have a look at these Beauties!!!! How to make your OWN "High End" Cables!!! - AVS Forum

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver i overskriften at du vil ha tips til DIY kabler, men utifra hva du skriver er du ute etter en ok ferdig kabel som selges i metervare, hadde kanskje vært fornuftig å nevne dette i overskriften for å få responsen du er ute etter, om jeg har forstått deg rett.

Kan også være fornuftig å si hvilken prisklasse du tenker både for kabel og terminaler, du kan finne terminaler som kanskje koster deg alt fra 100kr totalt, til 700kr per stk.. Og ikke minst hva slags terminering du er ute etter (spade eller bananplugger). Hva slags terminering vil selvsagt avhenge av hva som er mest praktisk å bruke for deg, men burde i første omgang velges utifra hva som vil gi størst og best kontaktflate med terminalene på forsterker og høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei, har vel misforstått hva DIY egentlig er da. Tenkte på en ferdig kabel i metervare ja og terminere den selv.

Biwiring kansje og 4stk shotgunplugger i hver "høyttaler" ende av kabelen. I andre ende enten spader eller shotgunplugger eller hva som blir best. Alternativ er å ha vanlig kabel å lage "bru-kabler" over terminalene istede for den skiven som er der (for den er vel ikke noe bra)?

Ivertfall, har tenkt på to lengder med Supra PLY 3.4 i en hageslange med kabelstrømpe over, og gjøre det så fint så mulig med krympestrømper osv i enden.

Pris.. 3-400? Trenger bare 1,5-2meter hver kabel.

Skal også ha XLR kabler fra dac til forsterker. tenkte på XLR NC3FXX - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning plugger, men tips til kabel?

Høyttalere er Klipsch RF-82, forsterker er Xindak XA6950 og dac er Abrahamsen A-dac.

Er veldig ny i dette så takker for all hjelp

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neutrik sine balanserte plugger er nok et godt valg, solid og bra.
    Når det kommer til kabel er det mye å velge mellom, kanskje dette kan være en mulighet:
    http://www.mamut.net/controls/shop/s...nabel&pid=5812

Dynabel har ellers mye annet snacks, denne type bananplugger sitter vanligvis veldig godt, og krympes og loddes til ht-kabelen. :

http://www.mamut.net/controls/shop/s...nabel&pid=6365

Bruene som sitter på høyttalere er ofte av ikke så veldig god kvalitet så er sikkert fornuftig å bytte denne eller gå for en biwiering kabel. Hva slags kabel du burde velge har jeg ingen formening om, men kan jo være en ide og se på kabler som er med 4 ledere, isteden for å kjøpe dobbelt opp av en som er med to ledere. Du er inne på merket supra som er et godt og rimelig alternativ, kan også være verdt å sjekke ut kimber og inakustik som du finner på dynabel sine sider, MYE å velge i der!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med pfsp kabeL? ser at folk sier det er så bra med "solid core" kabel til høyttalerne sine.

Evt to lenger med Monster thx kabel for å kjøre biamp?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Solid core ledere er det mange som foretrekker ja, og kan være veldig billig i innkjøp! Negative sider er at de er veldig stive, og følgelig kan de være noe knotete å terminere!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei, så jeg kjøper helt vanlig http://www.megaflis.no/Elektro/Kable...x25_25mm2.html ?? Kan eventuelt høre om jeg får noen meter på skolen. Burde jeg avisolere kabelen å kjøre nakne ledere? Tenkte å kjøre bi-wire og Banana Z-Plugs – Silver « Nerve Audio i både forsterker og høyttaler-ende.

Eventuelt nylonstrømpe over? Hva tror dere?

Edit: Ville det vært også noe å hente med å bytte de kablene inne i rf-82 med PR kabel?

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det vanling pn du skal ha, har europris 100m til 499, 2,5mm2

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dust123456
    okei, så jeg kjøper helt vanlig http://www.megaflis.no/Elektro/Kable...x25_25mm2.html ?? Kan eventuelt høre om jeg får noen meter på skolen. Burde jeg avisolere kabelen å kjøre nakne ledere? Tenkte å kjøre bi-wire og Banana Z-Plugs – Silver « Nerve Audio i både forsterker og høyttaler-ende.

Eventuelt nylonstrømpe over? Hva tror dere?

Edit: Ville det vært også noe å hente med å bytte de kablene inne i rf-82 med PR kabel?
    det er et eksempel ja. Du får kjøpt ledninger med slike ledere stort sett overalt, chlas ohlson f.eks. og de fleste elektrobutikker.

Vel kablene burde ikke være helt "nakne" da ender du fort med kortslutning, en eller annen form for isolator burde du ha på lederne. Et alternativ er å bruke bomull som noen foretrekker, MEN om du kjøper kabel som allerede er isolert med et eller annet gummi/plast materiale er det et s****s arbeid å avisolere dette, for så å lakkisolere og så tre i bomull. Har vært gjennom denne prosessen og det gjør jeg ikke igjen...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av finvåg
    det er et eksempel ja. Du får kjøpt ledninger med slike ledere stort sett overalt, chlas ohlson f.eks. og de fleste elektrobutikker.

Vel kablene burde ikke være helt "nakne" da ender du fort med kortslutning, en eller annen form for isolator burde du ha på lederne. Et alternativ er å bruke bomull som noen foretrekker, MEN om du kjøper kabel som allerede er isolert med et eller annet gummi/plast materiale er det et s****s arbeid å avisolere dette, for så å lakkisolere og så tre i bomull. Har vært gjennom denne prosessen og det gjør jeg ikke igjen...
    hvorfor ikke bare ha de i orginal isolasjon?

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke om det er nevnt her, men nakamichi plugger fra ebay er jo fine

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    vet ikke om det er nevnt her, men nakamichi plugger fra ebay er jo fine
    Er gjerne med på et massekjøp av slike plugger på et sennere tidspunkt om noen tar hovedansvaret og sender videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke bare ha de i orginal isolasjon?
    Jeg vil anbefale Supra PLY 3,4, den er ganke kraftig uten at den gjør mye ut av seg. (pen å se på). jeg kjøpte den med skjerming PLY 3,4/S for et par uker siden, og laget et sett kabler med kabelsko som teriminering.

På høyttaler siden brukte jeg et sett kraftige kabelsko av mykt kobber (fortinnet), avmantlet en bit inne på hver leder, brettet denne dobbelt, og presset den fast i kabelsko, denne skrues fast til den øvre høyttaler terminal. Så går samme enkelt kordell ned til det nederste terminal via en litt minder kabelsko av samme kvalitet. jeg synes dette er lurt for da slipper jeg å klippe kabelen mellon øvre og nedre terminal da kabelen bare går via den øvre terminalen og så til den nedre.

På forsterker siden brukte jeg den litt mindre kabelskoen, og jeg loddet en kabel til skjermen som jeg skrudde fast til jordingspunket på forsterker boksen.

Personlig synes jeg at spader er bedre en banan da disse kan skrues godt fast og får god kontakt, dog litt mer knotete å montere

Vedlegg 85270Vedlegg 85272Vedlegg 85273

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arimoen
    Jeg vil anbefale Supra PLY 3,4, den er ganke kraftig uten at den gjør mye ut av seg. (pen å se på). jeg kjøpte den med skjerming PLY 3,4/S for et par uker siden, og laget et sett kabler med kabelsko som teriminering.

På høyttaler siden brukte jeg et sett kraftige kabelsko av mykt kobber (fortinnet), avmantlet en bit inne på hver leder, brettet denne dobbelt, og presset den fast i kabelsko, denne skrues fast til den øvre høyttaler terminal. Så går samme enkelt kordell ned til det nederste terminal via en litt minder kabelsko av samme kvalitet. jeg synes dette er lurt for da slipper jeg å klippe kabelen mellon øvre og nedre terminal da kabelen bare går via den øvre terminalen og så til den nedre.

På forsterker siden brukte jeg den litt mindre kabelskoen, og jeg loddet en kabel til skjermen som jeg skrudde fast til jordingspunket på forsterker boksen.

Personlig synes jeg at spader er bedre en banan da disse kan skrues godt fast og får god kontakt, dog litt mer knotete å montere

Vedlegg 85270Vedlegg 85272Vedlegg 85273
    Takker for bra svar! Tenker jeg går noe i denne retning. Har ikke noe erfaring med å jorde høyttalerkabel, vil jeg få merkbar forsjkell med dette? Har jeg i det heletatt mulighet for dette på min Xindak XA6950, ser ikke noe jordings-punkt.

Hvor får jeg kjøpt kabelsko da eventuelt? Ebay kansje, dealextreme? Skal bestille noe fra ljudia nå ser de har en sort Kabelsko gull - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning men dette blir kansje ikke det optimale visst jeg skal gjøre det sånn som deg

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for bra svar! Tenker jeg går noe i denne retning. Har ikke noe erfaring med å jorde høyttalerkabel, vil jeg få merkbar forsjkell med dette? Har jeg i det heletatt mulighet for dette på min Xindak XA6950, ser ikke noe jordings-punkt.

Hvor får jeg kjøpt kabelsko da eventuelt? Ebay kansje, dealextreme? Skal bestille noe fra ljudia nå ser de har en sort Kabelsko gull - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning men dette blir kansje ikke det optimale visst jeg skal gjøre det sånn som deg

Det eneste skjermen og jordingen gjør er at en kan redusere litt støy som kommer av at kabler ligger oppe på hverandre sammen med kontakter osv.

Jeg valgte mykglødde kabel sko av kobber som er sink belagte, og jeg brukte pressverktøy for å slippe å lodde. Supra kablene har også sink belagt kobber ledere, jeg ville minimere mange forskjellige materialer i kabelen som bla. Loddetinn, og gull belagt messing som veldig mange av disse blanke fine terimineringene en får kjøpt rund omkring er laget av.

Om en hører noen forskjell er en helt annen sak.:razz:

Vanlige kabelsko av god kvalitet er laget av sink belagt kobber, den med gul plast er stor nok for Supras enkel leder, der du bretter kabelen må du ha en med litt større hull så der må en litt grover sko til.

En kabelsko med rundt hull kan du bare klippe opp med en sideavbiter, så har du en spade osv.

De jeg brukte ligner disse.

Kabelsko press KR 6,0mm2 8mm Hull - Elby - Nettbutikk

2030111 passer til enkelt leder og 2030115 vil fungere der du må brette dobbelt, "tror jeg"

De jeg brukte på bildene mine ligner som sakt på disse, og jeg fikk låne et spesiellt pressverktøy også, skoene fikk jeg av en elektrikker, disse måtte jeg klippe opp da de hadde runde hull i enden som de i linken.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •